دولت نیجریه در پی فرار ندیم انجروالا (Nadeem Anjarwalla)، مدیر اجرایی بایننس، از بازداشت، با سازمان بین‌المللی پلیس جنایی (اینترپل) برای استرداد وی همکاری می‌کند. انجروالا هم اکنون تحت تعقیب قرار دارد.

در همین راستا، صرافی بایننس خواستار آزادی تیگران گامباریان، دیگر مدیر اجرایی خود شده است که همچنان در بازداشت به سر می‌برد. بایننس تاکید کرده است که آقای گامباریان فاقد هرگونه قدرت تصمیم‌گیری در این شرکت بوده و نباید درگیر این پرونده شود. مذاکرات میان بایننس و مقامات دولتی نیجریه در حال انجام است.

درخواست کمک اینترپل

بر اساس گزارش‌ها، پس از فرار انجروالا، شهروند بریتانیایی-کنیایی، از بازداشت در فوریه‌ی گذشته، دولت نیجریه به منظور استرداد وی از اینترپل درخواست کمک کرده است.

انجروالا و گامباریان در پی بروز اختلافات بایننس با مقامات نیجریه، در فوریه‌ی ۲۰۲۴ بازداشت شدند. انجروالا پس از گذراندن بیش از یک ماه در بازداشت، در تاریخ ۲۲ مارس، طی نماز جمعه در مسجدی در ابوجا، پایتخت نیجریه، موفق به فرار شد.

در واکنش به این اتفاق، دولت نیجریه روند استرداد وی را با همکاری اینترپل آغاز کرده است. یک منبع آگاه دولتی عنوان کرده است:

«روند استرداد انجروالا کلید خورده است. دولت فدرال در حال همکاری با اینترپل برای بازگرداندن این فرد فراری به نیجریه است. وی از بازداشت قانونی گریخته و شریک تجاری او همچنان در بازداشت به سر می‌برد. قرار است روز پنجشنبه به همراه شرکت بایننس تفهیم اتهام شود.»

اتهامات پولشویی

در همین حال، ندیم انجروالا، تیگران گامباریان و صرافی بایننس همگی با اتهام پولشویی از سوی کمیسیون جرائم اقتصادی و مالی نیجریه (EFCC) مواجه هستند. این نهاد، مسئول مبارزه با فساد در این کشور است.

بر اساس پرونده‌ی مطرح شده، ادعا می‌شود این صرافی تسهیل‌کننده‌ی پولشویی به ارزش تقریبی ۳۵.۴ میلیون دلار بوده است. اتهامات علیه بایننس و مدیران اجرایی آن شامل مشارکت در فعالیت‌های غیرقانونی، پولشویی و فعالیت بدون مجوز مناسب بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ می‌شود. قابل ذکر است که بایننس پیش از این در نیجریه فعالیت می‌کرد.

علاوه بر این، EFCC ادعا می‌کند بایننس از خدمات دارایی مجازی خود برای دستکاری غیرقانونی نرخ ارز خارجی در نیجریه سوءاستفاده کرده است. این اقدام مستلزم پیگرد قانونی است.

منبع: CryptoSlate