مقایسه پندل و بیت کوین؛ بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌ها

مقایسه ارز پندل و بیت کوین؛ شباهت‌ها و تفاوت‌ها

تصویر ارز پندل در کنار بیت کوین
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۷ تیر ۱۴۰۳

رمزارزهای جدید و نوپای بازار ارزهای دیجیتال عموما تفاوت‌های قابل توجهی با دارایی‌های کهنه‌تر از خود دارند. مقایسه پندل و بیت کوین، یکی به عنوان دارایی دیجیتال جدیدتر و دیگری به عنوان قدیمی‌ترین رمزارز بازار چنین بازخوردی می‌دهد. در چنین مقایسه‌هایی وجود تفاوت‌های بیشتر امری عادی است. این مطلب هدف مناسبی برای بررسی تفاوت پندل و بیت کوین است و یک نگرش کلی از این دو دارایی دیجیتال منعکس می‌کند.

نگاه اجمالی به مقایسه پندل و بیت کوین از منظر ویژگی‌هایشان

بیت کوین و پندل (Pendle) هر کدام ویژگی‌هایی دارند که زمینه‌ساز تفاوت‌ها و شباهت‌های آن‌ها است. شرح کلی شرایط و ویژگی‌های اساسی این دو ارز دیجیتال به شرح زیر است:

ویژگی‌ها و شرایط حال حاضر بیت کوین

سکه های بیت کوین در کنار هم
بیت کوین به عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال مطرح است.

بیت کوین، معروف ترین دارایی دیجیتال، رمزارزی که تقریبا همه افراد حداقل یک بار اسم آن را شنیده‌اند. پادشاه ارزهای دیجیتال از زمان شروع فعالیتش رفته‌رفته در بین جوامع مختلف جا باز کرده تا جایی که امروز در بسیاری از کشورهای شناخته‌شده به عنوان یک ابزار معاملاتی یا سرمایه‌گذاری با پشتوانه دولتی محسوب می‌شود. از دونالد ترامپ رییس جمهور پیشین ایالات متحده گرفته تا دولت‌های آرژانتین و السالوادور، همگی دید به شدت مثبتی نسبت به این دارایی دیجیتال دارند.

بیت کوین از همان ابتدا با هدف استفاده به عنوان یک دارایی قابل معامله یا به عبارتی ابزاری برای انجام تبادلات رایج ایجاد شد. در نتیجه بیت کوین در ابتدای یک راه بزرگ بود و پروژه آن بیشتر روی ساخت یک الگوی کلی متمرکز بود تا این که بخواهد یک اکوسیستم با عملکردی اختصاصی و خدمات مشخص ارائه دهد.

ویژگی‌ها و شرایط حال حاضر پندل

لوگوی ارز پندل
پندل با استفاده از سیستم بازارساز خودکار به دنبال ساخت بازاری کارآمدتر است.

رمز ارز پندل از جمله پروژه‌های نسبتا نوپایی است که نظر بخشی از جامعه کریپتو را به خود جلب کرده است.این دارایی دیجیتال که مبتنی بر پروتکلی با همین نام (پندل) است، هدف جذابی برای معامله‌گران ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. پندل به عنوان رمز ارز بومی شبکه خود تاثیر کلیدی روی کارکرد پروتکل پندل دارد. پروتکل پندل نوعی پلتفرم غیرمتمرکز است که روی معاملات بازدهی آتی و تبادلات دارایی‌های مولد بازده کار می‌کند.

به طور کلی هدف از ساخت پروژه پندل ساخت بازاری کارآمدتر با استفاده از ابزاری به نام سیستم بازارساز خودکار (AMM) است. از طرفی ارز pendle با توکن کردن تبادلات بازده آتی ارزهای دیجیتال این هدف را دنبال می‌کند. با تمام این تفاسیر پندل هنوز نتوانسته به طور کامل در جامعه کریپتو جا باز کند و به نظر می‌رسد انتظارات از این دارایی دیجیتال بیشتر باشد.

مقایسه پندل و بیت کوین با در نظر گرفتن پارامترهای مختلف

برای انجام یک مقایسه درست و مشخص، باید پارامترهای مختلفی را سنجید. پارامترهایی که به طور معمول در سنجش تفاوت‌ها و شباهت‌های میان رمزارزها مورد بررسی قرار می‌گیرند، به شرح زیر هستند:

طراحی و پیاده‌سازی

طراحی و پیاده‌سازی این ۲ رمزارز تفاوت‌های آشکاری با هم دارند به طوری که فرق پندل و بیت کوین در این مورد بیشتر نمایان است. طراحی بیت کوین بیشتر محدود به کارکرد آن شده است؛ یعنی استفاده از آن به عنوان یک ابزار معاملاتی. حال آن که پندل با ارائه پروژه‌ای با نوآوری‌های خاص و بستری برای انجام معاملات تفاوت‌های معناداری با پادشاه ارزهای دیجیتال دارد.

پندل برخلاف بیت کوین تمرکزش بیشتر روی چیزی است که پروتکلش ارائه می‌کند و خیلی درگیر ساختارها نشد است به این معنا که فعالیتش را در بستر اتریوم انجام می‌دهد. بیت کوین اما بیشتر به ارائه ساختاری مشخص اهمیت داده و یک شبکه بلاکچینی مستقل ساخته است.

پلتفرم پندل در ساختار خود از ۲ رمزارز مکمل استفاده می‌کند. یکی برای تصمیم‌گیری در مورد حاکمیت شبکه (vePENDLE) و دیگری برای سهام‌گذاری و مشارکت در شبکه برای بدست آوردن توکن دیگر (PENDLE). به عبارتی تمام فعالیت‌های مرتبط با پروتکل پندل با این دو مدیریت می‌شود.

الگوریتم اجماع

تقریبا الگوریتم اجماع بیت کوین برای همه افراد جامعه کریپتو روشن است چرا که این رمزارز را با چگونگی بدست آوردن پاداشش می‌شناسند. الگوریتم اجماع اثبات کار همان چیزی است که بیت کوین بر اساس آن کار می‌کند. در الگوریتم اثبات کار نودها (ماینرها) در تلاش برای تایید تراکنش‌ها پاداش دریافت می‌کنند.

از آن جایی که پندل در بستر اتریوم فعالیت دارد، از الگوریتم اجماع اثبات سهام پشتیبانی می‌کند. با توجه به این موضوع، امکان سهام‌گذاری (Staking) برای این رمزارز فراهم است و عملا از الگوریتم اجماع به‌روزتری نسبت به بیت کوین استفاده می‌کند. در الگوریتم اثبات سهام کاربران با سهام گذاری توکن‌های خود در شبکه مشارکت می‌کنند.

ارزش بازار و معاملات

ارزش بازار و حجم معاملات بیت کوین و پندل تفاوت معناداری دارد. در زمان نوشتن این متن ( ۶ تیر ماه ۱۴۰۳)، ارزش بازار بیت کوین رقمی معادل ک تریلیون و ۲۰۵ میلیارد دلار است. این در حالی است که ارزش بازار پندل رقمی کمتر از یک میلیارد دلار است، (حدود ۹۰۵میلیون دلار).

همچنین حجم بازار بیت کوین حدود ۴۲ میلیارد دلار و حجم معاملات پندل ۱۰۱ میلیون دلار است. تقریبا یک نهم کل بازار پندل اختصاص به حجم معاملات آن دارد. این یعنی حجم معاملات در رمزارز پندل نسبت به کل بازار آن بسیار بالا و در حدود ۱۱ درصد است. این رقم برای بیت کوین تنها ۳.۵ درصد است.

همه این اعداد و ارقام بیان می‌کند که پندل در عین حال که شرایطی ناپایدارتری نسبت به بیت کوین دارد، اما پتانسیل پیشرفت بسیار بالایی دارد. شاید بزرگترین ایراد پندل حجم عظیمی از توکن‌هایی است که در اختیار نهنگ‌ها قرار دارد. تخمین زده می‌شود که حداقل نیمی از توکن‌ها در اختیار نهنگ‌ها قرار دارد. البته این ممکن است خبر خوبی برای ارز دیجیتال پندل نباشد اما برای سرمایه‌گذاران شاید چندان منفی نباشد.

در حال حاضر ارزش هر واحد بیت کوین ۶۰۹۲۲.۶۵ دلار و ارزش هر واحد پندل معادل ۵.۷۳ دلار است.

جمع بندی

تصویر ارز پندل و کنار بیت کوین
بیت کوین و پندل معرف نسل‌های مختلفی از ارزهای دیجیتال هستند.

در این مطلب به مقایسه پندل و بیت کوین پرداخته و تا حدی به برخی از جزییات این ۲ دارایی دیجیتال اشاره شد. پندل قطعا راه طولانی تا رسیدن به بیت کوین خواهد داشت اما با توجه به نوآوری خاص خود می‌تواند در آینده جایگاهی در میان دارایی‌های دیجیتال داشته باشد. شایان ذکر است که این مطلب تنها یک بررسی اجمالی از این دو رمزارز داشته و بررسی جامع تفاوت پندل و بیت کوین نیازمند در نظر گرفتن جزییات بسیار بیشتری است.

سوالات متداول

پندل یا بیت کوین؟ کدامیک انتخاب بهتری است؟

بستگی به نوع انتخاب فرد انتخاب‌کننده دارد. پندل با وجودی که یک ارز ناشناخته‌تر است گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیرتر است. در عین حال بیت کوین دارایی به مراتب امن‌تری نسبت پندل است.

آیا پندل چشم انداز مثبتی در مقایسه با بیت کوین دارد؟

ترسیم چشم‌انداز مشخص برای این ۲ رمزارز کار آسانی نیست؛ با این حال بیت کوین با توجه به ترند شدن ارزهای دیجیتال چشم‌انداز مثبتی خواهد داشت. پندل هم می‌تواند در دراز مدت و با اعمال سیاست‌های درست چشم‌انداز خوبی داشته باشد.

آیا پندل توان رقابت با بیت کوین را خواهد داشت؟

پاسخ به این سوال در کوتاه مدت قطعا منفی است و پندل از نظر مقبولیت در جامعه کریپتو فاصله زیادی با بیت کوین دارد اما در سال‌های آینده هر اتفاقی در بازار ارزهای دیجیتال ممکن است رخ دهد.

منابع: CoinMarketCap | Pendle.Finance

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید