برگرداندن ارز دیجیتال ارسال شده؛ ۵ نکته‌ای که باید بخوانید!

نکات مهم برگرداندن ارز دیجیتال ارسال شده؛ ۵ نکته مهم

قبرستان کریپتوها که نماد ارزهای دیجیتالی است که اشتباهی ارسال شده‌اند
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

با توجه به توسعه روزافزون دنیای کریپتوکارنسی، بعضی اوقات می‌شنویم که بسیاری از افراد به اشتباه رمزارزهای خود را به آدرس‌های دیگر ارسال کرده و از این اشتباه خود آرام و قرار ندارند. چه اشتباه انسانی باشد و چه نقص شبکه، ارسال اشتباه دارایی دیجیتال می‌تواند تجربه پر اضطرابی برای افراد باشد. با وجود تمام این موضوعات، روش‌هایی برای برگرداندن ارز دیجیتال ارسال شده به آدرس اشتباه در پلتفرم‌های مختلف وجود دارد که در این مقاله از رمزینکس به این مسئله مهم پرداخته‌ایم.

مشکل‌یابی پیش‌قدم در برگرداندن ارز دیجیتال ارسال شده

روزانه بالغ بر میلیاردها دلار ارز دیجیتال میان کاربران در پلتفرم‌های کریپتویی و کیف پول‌های مختلف مبادله شده و به اهداف متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ابتدا در نظر داشته باشید که در دنیای مالی متمرکز مانند بانک‌ها، قبل از هر تراکنش مالی تمام اطلاعات مورد نیاز به دقت بررسی شده و پس از تایید کارمند بانک، تراکنش انجام می‌شود. اما در دنیای کریپتوکارنسی این موضوعات اندکی متفاوت است.

به طور کلی ارزهای دیجیتالی که به‌طور اشتباه در یک شبکه دیگر ارسال می‌شوند، عمدتا توسط کاربران به یک آدرس کیف پول ناسازگار فرستاده می‌شوند. برای مثال تصور کنید کاربری یک کوین اتریوم را به طور اشتباه به یک آدرس بیت کوین ارسال کند؛ چه خواهد شد؟ طبیعتا اتریوم مورد نظر نه تنها به دست فرد مورد نظر نخواهد رسید بلکه در فضای تاریکی تا ابد گم خواهد شد.

هر ارز دیجیتال در شبکه بلاکچین مختص خود با آدرس منحصربه‌فردی که در هر پلتفرم یا کیف پول دارد، امکان جابه‌جایی خواهد داشت. در نتیجه هرگونه ارسال ارز دیجیتال به آدرس اشتباه منجر به از دست رفتن آن دارایی خواهد شد. اما برای حل مشکل برگرداندن ارز دیجیتال ارسال شده به آدرس اشتباه، کافی است قدم‌های زیر را در نظر داشته باشید.

قدم اول؛ بررسی صحت تراکنش انجام شده

بیت کوینی در حال از بین رفتن
در ابتدا مطمئن شوید که سرقتی در کار نبوده است.

قدم اول در برگرداندن ارز دیجیتال ارسال شده به شبکه یا کیف پول اشتباه، بررسی جزئیات تراکنش انجام شده است. در ابتدا باید با مراجعه به تاریخچه تراکنش‌‌های انجام شده خود چه در پلتفرم چه در کیف پول، از مقدار کریپتو ارسال شده، آدرس گیرنده و شبکه‌ای که در آن این تراکنش انجام شده اطمینان حاصل کنید. حال با دانستن چنین اطلاعاتی، مطمئن می‌شوید که تراکنش انجام شده صرفا یک ارسال اشتباه بوده و سرقتی در کار نیست.

قدم دوم؛ بررسی دقیق آدرس گیرنده

پس از انجام بررسی‌های قدم اول، برای برگرداندن ارز دیجیتال ارسال شده باید از آدرس گیرنده اطمینان حاصل کنید. در این مرحله ۲ حالت وجود دارد:

  1. شما این دارایی خود را به آدرسی دیگر که متعلق به خود شما است ارسال کرده‌اید که در این صورت با در اختیار داشتن کلید خصوصی ولت یا کیف پول پلتفرم مقصد، می‌توانید به دارایی‌های خود دسترسی داشته باشید.
  2. حالت دوم اما دشوارتر به‌نظر می‌رسد؛ اگر به شخص دیگری ارسال کرده باشید، باید با تیم پشتیبانی و توسعه‌دهنده شبکه یا ولت مورد نظر ارتباط برقرار کنید.

قدم سوم؛ ارتباط با پشتیبانی

حال که مطمئن شدید ارزهای دیجیتال خود را به آدرس اشتباه شخص دیگری ارسال کرده‌اید، باید با تیم پشتیبانی تماس برقرار کنید. اطلاعات تراکنش را برای اثبات ادعا خود به همراه اطلاعاتی همچون مقدار دارایی ارسال شده و آدرس مقصد در اختیار تیم پشتیبانی قرار دهید. بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال سازوکاری را برای برگرداندن ارز دیجیتال ارسال شده به آدرس اشتباه در نظر گرفته‌اند که ممکن است این مسیر از صرافی تا صرافی دیگر متفاوت باشد.

قدم چهارم؛ درخواست از جامعه

یکی از موثرترین عوامل در رشد و توسعه یک رمزارز یا پروژه کریپتویی، جامعه حامیان و بازیگران اصلی آن هستند. هنگامی که ارزهای دیجیتال خود را به آدرسی اشتباه ارسال کردید، می‌توانید با توضیح کامل شرایط خود، از جامعه آن رمزارز در رسانه‌های اجتماعی درخواست کمک برای بازگرداندن ارز دیجیتال ارسال شده به آدرس اشتباه کنید. همچنین در نظر داشته باشید که با در میان گذاشتن مشکل خود، ممکن است افرادی که تجربه مشابه داشته‌اند بتوانند به شما در روند بازگرداندن ارز دیجیتال ارسال شده کمک کنند. البته از به اشتراک گذاشتن اطلاعات امنیتی خود حتما خودداری کنید.

قدم پنجم؛ استفاده از کمک حرفه‌ای‌ها

بیت کوین در تابوت مرگ به دلیل ارسال اشتباه
جامعه یک رمزارز می‌تواند در بازیابی رمزارزهای کمک شده کمک شایانی کنند.

پس از گذراندن تمامی مراحل فوق، اگر به نتیجه نرسیدید، برخی سازمان‌ها و شرکت‌ها وجود دارند که متخصص برگرداندن ارز دیجیتال ارسال شده به آدرس اشتباه هستند. این شرکت‌ها و گروه‌ها حیات خود را مدیون افرادی هستند که به هر دلیل رمز کیف پول خود را گم کرده و یا کیف پول سخت‌افزاری آن‌ها آسیب دیده است. البته قبل از اعتماد به اینگونه گروه‌ها حتما تحقیقات لازم را انجام دهید.

نکات مهم برای جلوگیری از ارسال اشتباه ارز دیجیتال

از قدیم گفته‌اند پیشگیری بهتر از درمان است. همیشه به خاطر داشته باشید که ممکن است برخی فعالیت‌ها که ناشی از حواس‌پرتی و یا عدم توجه رخ می‌دهند، عواقبی جبران نا‌پذیر داشته باشند. همواره تمام پلتفرم‌ها و کیف‌ پول‌های ارز دیجیتال نکات امنیتی زیادی را قبل از ارسال هرگونه ارز دیجیتال به کاربران متذکر می‌شوند که در ادامه به بیان برخی از این نکات پرداخته‌ایم.

بررسی مجدد آدرس گیرنده: قبل از انجام هرگونه تراکنش، حتما چندین بار آدرس گیرنده را چک کنید تا مطمئن شوید که به کیف پول یا پلتفرم صحیح دارایی خود را ارسال می‌کنید.

استفاده از ابزارهای سازگار: ابزارهایی در هر کیف پول و پلتفرم‌ها وجود دارند که قبل از ارسال دارایی دیجیتال تمام شرایط سازگاری آدرس‌ها را بررسی و در صورت صحیح بودن شرایط، اجازه انجام تراکنس را صادر می‌کنند.

جمع‌بندی

فرایند بازگرداندن ارز دیجیتال ارسال شده به آدرس اشتباه می‌تواند بسیار سخت و زمان‌بر باشد اما اگر راهکار درست را در نظر داشته باشید و به موقع عمل کنید، ممکن است بتوانید دارایی دیجیتال از دست رفته را برگردانید. اما مهم‌ترین نکته پیش از بررسی شرایط بازگرداندن ارزهای دیجیتال ارسال شده، این است که باید اقدامات امنیتی لازم را قبل از ارسال رمزارزهای خود در نظر داشته باشید تا در چاه بازیابی کریپتوهای خود گیر نکنید.

سوالات متداول

چگونه آدرس کیف پول بسازیم؟

شما نیازی به ساختن آدرس کیف پول دیجیتال ندارید و ولت‌ها خود به صورت خودکار این کار را انجام می‌دهند.

آدرس کیف پول من کجاست؟

کافی است برای دریافت ارز دیجیتال مورد نظر روی گزینه «Receive» کلیک کنید تا آدرس ساخته شود.

منابع: analyticsinsight

به این مقاله امتیاز دهید
درباره اشکان ریاحی
شوق نوشتن، هیجان بازارهای مالی، خوی کنجکاوانه و عشق به ترجمه از من یک تولیدکننده محتوا تخصصی در حوزه بازارهای مالی ساخته که با تجربه ۸ سال حضور فعال به عنوان تریدر، مترجم و نویسنده در تلاشم تا نوین‌ترین اتفاقات دنیای کریپتوکارنسی را در اختیار مردم عزیز کشورم قرار بدم.
درباره اشکان ریاحی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

  1. م عقاب
    ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ در ۰۵:۲۶

    سلام ، من به اشتباه ارز bnb را از طریق صرافی نوبیتکس ارسال کرده ام .
    توکن netik به نشانی
    0xf7be93FD73732039c2Cb07861a416e43cF37128b
    را بعنوان مقصد گذاشتم، آیا قابل بازگشت هست؟ لطفا راهنمایی بفرمایید.