آیا ارز دیجیتال شیبا اینو کلاهبرداری است؟ + آینده شیبا

آیا ارز دیجیتال شیبا اینو کلاهبرداری است؟ +بررسی دلایل اسکم بودن پروژه‌ها

نماد شیبا اینو خشمگین میان آتش
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۷ تیر ۱۴۰۳

اینکه آیا ارز دیجیتال شیبا اینو کلاهبرداری است یا نه، نیاز به بررسی این پروژه از جهات مختلف دارد. ارز دیجیتال شیبا اینو (Shiba Inu) که به عنوان محبوب‌ترین میم کوین سال ۲۰۲۱ نیز شناخته شد، طرفداران زیادی پیدا کرده و در رتبه ۱۲ام برترین ارزهای دیجیتال بازار قرار دارد. اما با توجه به قیمت شیبا اینو که حتی نزدیک یک سنت هم نیست، آیا این میم کوین پرطرفدار کلاهبرداری است؟ در این مقاله به بررسی کلاهبرداری بودن یا نبودن ارز شیبا اینو پرداخته‌ایم.

آیا ارز دیجیتال شیبا اینو کلاهبرداری است؟ 

نماد هشدار در کنار نماد شیبا که آیا ارز دیجیتال شیبا اینو کلاهبرداری است یا نه
شیبا اینو در رتبه ۱۲ام بازار قرار دارد.

میم کوین‌ها از همان ابتدا خود را به عنوان یک شوخی با بازار ارز دیجیتال معرفی کردند. اولین میم کوین بازار نیز ارز دوج کوین بود که خود را یک شوخی بزرگ با بیت کوین معرفی کرد؛ زیرا معتقد بود که قیمت بیت کوین بی‌دلیل رشد کرده و ارز دیجیتال بی‌هدفی مانند دوج نیز می‌تواند رشد هزاران دلاری داشته باشد. در همین راستا، ارز شیبا اینو نیز خود را به عنوان قاتل دوج و میم کوین جدید به بازار عرضه کرد.

در ابتدا به دلیل وجود هیجان زیاد در رابطه با میم کوین‌ها، قیمت شیبا رشدی ۱۰۰ هزار درصدی را تجربه کرد و در مدتی کم، Shiba Inu به یک سنت نزدیک و نزدیک‌تر شد. اما پس از مدتی، شیبا اینو نیز سقوط قیمتی را تجربه کرد و بسیاری از کسانی که رویای میلیاردر شدن از این ارز دیجیتال را در سر داشتن، به بن‌بست رسیدند. اما این تنها نقطه تاریک ارز شیبا نبود و پامپ و دامپ قیمتی زیاد این میم کوین، شک‌ها را در رابطه با کلاهبرداری شیبا اینو برانگیخت.

پس از تمام شک‌هایی در رابطه با کلاهبرداری شیبا اینو به‌وجود آمده بود، طرح‌های کلاهبرداری زیادی پا به بازار کریپتوکارنسی گذاشتند و با به سرقت بردن دارایی بسیاری از کاربران، شک‌ها را تا مرز قبول این واقعیت که کلاهبرداری شیبا اینو واقعی است، هدایت کردند. اما بسیاری با یک نگاه به پروژه Shiba Inu، بر این فکر بودند که واقعا آیا ارز دیجیتال شیبا اینو کلاهبرداری است؟ 

چرا شیبا اینو کلاهبرداری تلقی می‌شود؟ 

نماد شیبا در کنار علامت هشدار کلاهبرداری
شیبا اینو در صدد توسعه اکوسیستم خود است.

با توجه به اینکه در کل بازارهای مالی بهترین فرصت را برای کلاهبرداران با دادن وعده‌های دروغین به کاربران زودباور است، ارزهای دیجیتال نیز با توجه به ناشناخته بودن، می‌توانند یک زمینه عالی برای کلاهبرداران و هکرها باشند. ارز دیجیتال شیبا اینو نیز به دلیل اینکه خود را یک شوخی با بازار ارز دیجیتال معرفی کرد، شک‌های بسیاری را در رابطه با کلاهبرداری بود خود به وجود آورد. حال در ادامه برخی از عواملی که می‌توانند نشانی از کلاهبرداری شیبا اینو باشند را آورده‌ایم. 

  • ناشناس بودن تیم توسعه: از آگوست ۲۰۲۰ که ارز دیجیتال شیبا اینو عرضه شد، تا به حال هویت خالقان آن ناشناس باقی مانده و بسیاری از کاربران گمانه‌زنی می‌کنند که ممکن است ایلان ماسک (میلیاردر آمریکایی) و ویتالیک بوترین (خالق اتریوم) از خالقان شیبا اینو باشند. در این میان اما، خالق شیبا خود را «Ryioshi» معرفی کرده و تا به حال هویتش ناشناس باقی مانده است. اما فراموش نکنید که ناشناس بودن تیم توسعه نمی‌تواند دلیل محکمی برای کلاهبرداری شیبا اینو باشد؛ زیرا بزرگترین و ارزشمندترین ارز دیجیتال بازار یعنی بیت کوین نیز هویت خالقش یعنی ساتوشی ناکوموتو نامشخص بوده و همچنان ناشناس باقی مانده است.
  • میم کوین بودن: همین امر که شیبا اینو یک میم کوین است، خود می‌تواند بزرگترین دلیل برای کلاهبرداری شیبا اینو باشد. میم کوین‌ها هیچ پایه و اساسی نداشته و عمدتا به عنوان یک شوخی با بازار ارز دیجیتال، به این مارکت پا می‌گذارند. از طرفی نیز میم کوین‌ها هیچ کاربردی ندارند و به راحتی هر فرد می‌تواند با داشتن دانش برنامه نویسی، یک Meme Coin وارد بازار کند و به سادگی کلاهبرداری کند.
  • پامپ و دامپ زیاد: یکی دیگر از دلایلی که بسیاری از کاربران را به این فکر واداشته که بدانند آیا ارز دیجیتال شیبا اینو کلاهبرداری است یا نه، موضوع پامپ و دامپ دائم قیمتی آن است. اصولا پامپ و دامپ زیاد نشان از دستکاری عرضه و قیمت ارز دیجیتال مشخصی دارد؛ یعنی بزرگترین هولدرهای یک ارز دیجیتال با رشد قیمتی انفجاری (پامپ) یک رمزارز، ارزش آن را بالا برده و در آن نقطه اقدام به فروش آن می‌کنند و همین امر نه تنها موجب سقوط شدید قیمت (دامپ) آن کریپتو می‌شود، بلکه بسیاری از دارندگان آن را به خاک سیاه می‌نشاند!

البته به خاطر داشته باشید که عوامل دیگری هم وجود دارد که بتوان تشخیص داد یک ارز اسکم است یا خیر، اما در رابطه با شیبا اینو همین عوامل کفایت می‌کنند. حال با وجود تمام این گفته‌ها، ارز دیجیتال شیبا اینو کلاهبرداری است یا خیر؟

در نهایت، آیا ارز دیجیتال شیبا اینو کلاهبرداری است یا خیر؟

با توجه به اینکه همه چیز می‌تواند بر علیه شیبا باشد، اما تیم توسعه‌دهنده این میم کوین تلاش فراوانی کرده‌ تا پروژه خود را از این گمانه‌زنی‌ها دور کند. ارز دیجیتال شیبا اینو در حال حاضر با توجه به گفته «Shytoshi Kusama»، یکی از توسعه‌دهندگان اصلی شیبا، در حال ورود به یک دوره جدید است که دیگر میم کوین بودنش معنا نخواهد داشت و با ارائه کاربردهای فراوان، وارد یک لیگ جدید خواهد شد.

در حال تیم تیم توسعه شیبا اینو در نظر دارد جهت گسترش دنیای خود، یک متاورس و یک بازار NFT را در کنار صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز شیبا سواپ ارائه دهد و کاربردهای شیبا را تا بالاترین حد ممکن، توسعه دهد. حتی با ارائه یک راهکار لایه دوم به نام شیباریوم در تلاش است تا بتواند مقیاس‌پذیری شبکه و سرعت تراکنش‌ها را افزایش دهد و از طرفی، کارمزد تراکنش‌ها را به کمترین حد ممکن برساند. 

البته تا به امروز پروژه‌های زیادی با سوءاستفاده از نام شیبا اینو از کاربران به روش‌های مختلف کلاهبرداری کردند و دارایی این کاربران را به سرقت بردند. به همین منظور، جامعه شیبا که «Shiba Army» یا «ارتش شیبا» نام دارد در آخرین توییت خود، اعلام کرده که کاربران مراقب سوءاستفاده و کلاهبرداری جدید از ارز دیجیتال شیبا اینو باشند و کیف پول خود را به هر منبع ناشناسی متصل نکنند که ممکن است منجر به از دست رفتن دارایی آن‌ها شود.

با تمام گفته‌های فوق، باید گفت که ارز دیجیتال شیبا اینو کلاهبرداری نیست و برعکس، این میم کوین مشهور بازار در تلاش است تا پای خود را فراتر از یک meme coin بگذارد و با ارائه قابلیت‌های جدید، بیش از قبل محبوب و کاربردی‌تر شود. 

جمع‌بندی

باید گفت با توجه به اینکه توسعه‌دهندگان شیبا اینو به دنبال گسترش دنیای Shiba و رفتن فراتر از یک میم کوین هستند، شک‌ها در رابطه با اینکه آیا ارز دیجیتال شیبا اینو کلاهبرداری است به صفر رسیده است؛ زیرا شیبا در نظر دارد با راه‌اندازی متاورس، بازار NFT و در نهایت یک صرافی غیرمتمرکز، یک شهر بی‌نهایت کاربردی و جذاب با ریاست شیبا اینو بسازد و رشد شگفت‌انگیزی را تجربه کند. پس باید گفت که کلاهبرداری شیبا اینو عملا صفر است و این پروژه کلاهبرداری نیست.

سوالات متداول

آینده ارز شیبا اینو چطور خواهد بود؟

پیش‌بینی می‌شود با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای که تیم شیبا در نظر دارد، این ارز دیجیتال بتواند تا یک سنت رشد قیمتی داشته باشد.

تبدیل شیبا به تومان چطور انجام می‌شود؟

برای تبدیل شیبا به تومان می‌توانید به صفحه خرید و فروش ارز دیجیتال شیبا در رمزینکس مراجعه کنید. 

منابع: coincodex | cryptonews

به این مقاله امتیاز دهید
درباره اشکان ریاحی
شوق نوشتن، هیجان بازارهای مالی، خوی کنجکاوانه و عشق به ترجمه از من یک تولیدکننده محتوا تخصصی در حوزه بازارهای مالی ساخته که با تجربه ۸ سال حضور فعال به عنوان تریدر، مترجم و نویسنده در تلاشم تا نوین‌ترین اتفاقات دنیای کریپتوکارنسی را در اختیار مردم عزیز کشورم قرار بدم.
درباره اشکان ریاحی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید