ثورچین Thorchain چه قابلیت‌ها و سرویس‌هایی دارد؟ - مجله رمزینکس

ثورچین Thorchain چه قابلیت‌ها و سرویس‌هایی دارد؟

ثورچین Thorchain چه قابلیت‌ها و سرویس‌هایی دارد؟
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲

ثورچین Thorchain یک شبکه غیر متمرکز از سرویس‌های مالی بوده که ارتباط بین بلاکچین‌های متعدد و تبادل دارایی بین آن‌ها را آسان کرده است. این پروتکل با ارائه زیرساخت لازم برای ترید و سواپ کردن ارز دیجیتال در بلاکچین‌های گوناگون، محبوبیت زیادی بین طرفداران سرویس‌های مالی غیر متمرکز یا همان DeFi دارد. توکن اصلی شبکه به نام رون یا RUNE شناخته می‌شود و در فعالیت در این سرویس غیر متمرکز، کاربردهای متنوعی دارد.

پلتفرم ثورچین قابلیت‌ها و ابزارهای متنوعی دارد و سرویس‌های زیادی هم با استفاده از زیرساخت آن توسعه یافته‌اند. در این مطلب با سه قابلیت اصلی روی پروتکل Thorchain آشنا می‌شوید که هر کدام، بخشی از نیازهای سرمایه‌گذاران و فعالان بازار رمزارز را برطرف می‌کنند. پلتفرم ثورچین از شبکه‌های Bitcoin, Ethereum, BNB Chain, Avalanche, Cosmos Hub, Dogecoin, Bitcoin Cash و Litecoin پشتیبانی می‌کند و همه سرویس‌های زیر بین شبکه‌ها ارائه می‌شوند.

تبدیل توکن یا Swap در ثورچین

سواپ کردن یا تبدیل توکن در صرافی‌های غیر متمرکز، شبیه ترید کردن یا خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی‌های متمرکز است. این سرویس، اولین و پایه‌‌ای‌ترین سرویسی است که هر پلتفرم DeFi باید ارائه کند. ثورچین ادعا می‌کند که با استفاده از سرویس‌های متصل به آن می‌توان به‌صورت مستقیم و بدون نیاز به شرکت‌ها یا صرافی‌های واسطه، ارزهای دیجیتال معتبر را به‌صورت آن‌چین سواپ کرد. به‌عنوان مثالی از ارزهای قابل پشتیبانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Bitcoin
  • BCH
  • Litecoin
  • Ether
  • ERC-20 Tokens
  • BNB
  • BUSD
  • USDC
  • DOGE

این لیست نسبتا بلند نشان می‌دهد که شبکه‌های بلاکچینی متعددی در سیستم سواپ ثورچین پشتیبانی می‌شوند. این سیستم سواپ به‌عنوان زیرساخت تبدیل توکن در صرافی‌ها و کیف پول‌های متعددی مورد استفاده قرار گرفته است.

 از معروف‌ترین صرافی‌ها و کیف پول‌هایی که روی پروتکل Thorchain ساخته شده‌اند می‌توان به THORWallet, THORSwap, Asgardex و Trust Wallet اشاره کرد. حضور داشتن نام تراست والت به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین کیف پول‌های ارز دیجیتال، نشان می‌دهد که ثورچین در جذب فعالان و سرویس‌های بازار کریپتو به کامیونیتی خود، تا حد زیادی موفق بوده است.

نکته مهم در سیستم تبدیل یا همان سواپ تورچین این است که هر Swap به چند تبدیل کوچک‌تر یا اصطلاحا Sub-Swap تبدیل می‌شود. هرکدام از این تبدیل‌ها برای تایید و نهایی شدن به زمان نیاز دارند. ثورچین ادعا می‌کند هرچه سواپ خود را بیشتر خورد کنید، کارمزد کمتری پرداخت خواهید کرد. البته خورد کردن سواپ به ساب‌سواپ‌های زیاد، زمان تبدیل ارز دیجیتال را هم افزایش می‌دهد.

علاوه بر آن، ارزهای دیجیتال مصنوعی یا به تعریف صحیح، ارزهای Synth در سواپ ثورچین پشتیبانی می‌شوند که سرعت تبادل و ترید بیشتری دارند. این ارزها همچنین با کارمزد کمتری سواپ می‌شوند. در تعریف خلاصه، ارزهای مصنوعی معادل با ارز اصلی هستند که کاربر قصد سواپ آن را دارد، اما دیگر روی بلاکچین اصلی آن ارز نیستند.

درواقع ثورچین یک معادل از آن ارز را با پشتیبانی ۱:۱ روی شبکه خود ایجاد می‌کند تا با سرعت دیگری به ارز مصنوعی دیگری تبدیل شود. هر زمان که کاربر بخواهد، ارز مصنوعی با کم کردن کارمزد به ارز اصلی و روی شبکه اصلی تبدیل می‌شود.

کسب درآمد از ثورچین

کسب درآمد از ثورچین

کاربران بعد از خرید ارز دیجیتال ثورچین (RUNE) می‌توانند از همان ارز در خود پلتفرم ثورچین درآمد داشته باشند. کسب درآمد از ثورچین مانند دیگر پروتکل‌های DeFi عمل می‌کند. کاربران با ارائه نقدینگی به استخرهای نقدینگی در این پروتکل، سود دریافت می‌کنند. کاربران می‌توانند برای تبدیل شدن به Liquidity Provider در تورچین، هر نوع ارز دیجیتال لایه ۱ مثل بیت کوین را هم ارائه کنند. این قابلیت با نام Savers Vault، آسان‌ترین و امن‌ترین راه کسب درآمد از Thorchain است.

سرمایه‌گذاران می‌توانند در هر زمان دلخواه، دارایی خود را از استخرهای نقدینگی خارج کنند. البته آن‌هایی که به‌دنبال درآمد بیشتر هستند، جفت ارز کامل همراه با ارز دیجیتال RUNE را به‌عنوان نقدینگی ارائه می‌کنند و دو برابر بیشتر از سرمایه‌گذارهای Savers Vault درآمد کسب می‌کنند. نکته مهم اینکه درآمد این سرمایه‌گذاران بیشتر از کارمزد تراکنش‌ها پرداخت می‌شود. البته آن‌هایی که دارایی کامل ارائه می‌کنند، جایزه بلوک‌های ثورچین را هم دریافت خواهند کرد.

وام گرفتن از Thorchain

پرداخت وام هم یکی از مرسوم‌ترین سرویس‌های همه پلتفرم‌های DeFi محسوب می‌شود. تریدرها برای افزایش دارایی خود معمولا از این سرویس استفاده می‌کنند. در ثورچین می‌توانید با قفل کردن هر ارز دیجیتال لایه ۱، وام دریافت کنید. برای وثیقه‌دار کردن و ثبت کردن وام‌ها هم از اوراکل استیل کوین TOR استفاده می‌شود. این توکن به‌صورت داخلی و فقط در ثورچین کاربرد دارد. 

وام گیرنده‌ها می‌توانند بازپرداخت وام خود را با هر توکن یا دارایی پرداخت کنند. البته ارزش بازپرداخت وام باید بیشتر از وام اولیه باشد. همچین وام در ثورچین با پرداخت قسطی تسویه نمی‌شود و باید در سررسید، تمام مبلغ را به پروتکل پرداخت کنید. در حال حاضر سرویس‌های THORSwap و Lends، سرویس وام‌دهی ثورچین را ارائه می‌کنند.

جمع‌‌بندی

ثورچین به‌عنوان یک پروتکل مالی غیر متمرکز بین بلاکچینی، قابلیت‌های مناسبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. قابلیت‌های مرسوم مثل سواپ کردن، وام گرفتن و کسب درآمد از ارائه نقدینگی، از سرویس‌های ثورچین هستند. نکته مهم اینکه این قابلیت‌ها به‌صورت سرویس‌های بین بلاکچینی ارائه می‌شوند که در کمتر سرویس غیر متمرکزی دیده‌ایم.

در این مطلب، با سرویس‌های اصلی ثورچین و صرافی‌ها و کیف پول‌هایی که از این سرویس‌ها پشتیبانی می‌کنند، آشنا شدید. فراموش نکنید که اغلب ارزهای دیجتال مشهور و لایه ۱ مثل بیت کوین، اتریوم، بی‌ان‌بی و دوج کوین، در شبکه‌های بلاکچینی خود در این پروتکل پشتیبانی می‌شوند.

مهسا رحمانی
درباره مهسا رحمانی
من مهسا هستم، فارق‌التحصیل ادبیات نمایشی از دانشگاه تربیت مدرس و علاقه‌مند به نویسندگی. حدود ۴ ساله که در حال کشف دنیای محتوا هستم و حالا در حوزه کریپتو و رمزارزها تولید محتوا می‌کنم. هدف من اینه اطلاعات به‌روز رمزارزها رو به شکلی منتقل کنم که همه به راحتی بتونن باهاش ارتباط برقرار کنند و لذت ببرن.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید