شرکت یوگا لبز (Yuga Labs) را بهتر بشناسید؛ پشت صحنه میمون‌های خسته BAYC - مجله رمزینکس

شرکت یوگا لبز (Yuga Labs) را بهتر بشناسید؛ پشت صحنه میمون‌های خسته BAYC

لوگوی شرکت یوگا لبز (Yuga Labs)
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲

شرکت یوگا لبز با نام لاتین Yuga Labs یکی از معروف‌ترین شرکت‌های دنیای کریپتو و خصوصا NFT است که نامش در کنار مشهورترین مجموعه‌های NFT بازار مثل میمون‌های خسته یا همان BAYC دیده می‌شود. این شرکت در سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد. یوگا لبز با طراحی و عرضه و همچنین خرید بزرگ‌ترین مجموعه‌های پرطرفدار NFT در جهان مثل CryptoPunks به شهرت زیادی رسید. این شرکت از زمان راه‌اندازی با هدف بلندپروازانه تبدیل شدن به یک امپراطوری رسانه‌ای با محوریت NFT، فعالیت کرده است. اخیرا هم با معرفی ارز دیجیتال بورد ایپ (APE) و برنامه‌های برای توسعه متاورس، چشم‌انداز خود را نشان داد. در این مطلب بیشتر با شرکت یوگا لبز و اعضای آن آشنا می‌شوید.

یوگا لبز (Yuga Labs) چیست؟

یوگا لبز در فوریه سال ۲۰۲۱ در شهر دلاور ایالات متحده راه‌اندازی شد. اولین خروجی شرکت، مجموعه NFT میمون‌های خسته یا همان Bored Apes Yacht Club با نام مخفف BAYC بود. این مجموعه شامل ۱۰ هزار طراحی میمون است که هر کدام، ظاهر منحصر به فرد خود را دارند. اگرچه قیمت اولیه این کالکشن NFT برای هر طرح حدود چند صد دلار بود، از زمان عرضه و با افزایش شهرت و محبوبیت میمون‌ها، قیمت برخی از آن‌ها تا چند میلیون دلار هم افزایش پیدا کرد. بسیاری از افراد مشهور هم NFTهای این مجموعه را خریدند که عاملی برای افزایش قیمت آن‌ها بود. طبق آخرین آمار، گران‌ترین NFTهای مجموعه BAYC تا چند میلیون دلار فروخته شده‌اند.

بعد از BAYC، کالکشن‌های MAYC و BAKC هم معرفی شدند که طراحی‌های جدیدی برای میمون‌ها و سگ‌هایی در کنار آن‌ها بودند. این کالکشن‌ها هم با قیمت بالایی در بازار NFT خرید و فروش شدند. اما این پایان جاه‌طلبی یوگا لبز نبود. شرکت Yuga Labs در سال ۲۰۲۲ دو پروژه ارزشمند NFT دیگر را خریداری کرد. کریپتو پانکس (CryptoPunks) و می‌بیتس (Meebits) هم به مجموعه یوگا لبز اضافه شدند تا مجموعه‌ای از ارزشمندترین NFTهای جهان در اختیار این شرکت باشد.

از جدیدترین برنامه‌های یوگا لبز هم باید به ارز دیجیتال بورد ایپ (APE) اشاره کرد که با هدف گسترش بیشتر اکوسیستم میمون‌های خسته و ساختن یک DAO و درنهایت توسعه متاورس Otherverse معرفی شد. خرید ارز دیجیتال ایپ کوین (APE) به کاربران امکان می‌دهد که مسیر توسعه اکوسیستم بورد ایپ را خودشان تعیین کنند. امروز یوگا لبز هم عضوی از اکوسیستم بورد ایپ است و ساختار کلی پروژه، به‌صورت غیر متمرکز و با تصمیم‌گیری‌های DAO طراحی می‌شود.

بنیان‌گذارهای Yuga Labs

در ابتدا هویت طراحان و توسعه‌دهنده‌های پشت پروژه میمون‌های خسته BAYC مشخص نبود. همین گمنام بودن طراحان، تاحدی به افزایش قیمت NFT این پروژه کمک می‌کرد. اسم طراحان در ابتدا با این اسم‌های مستعار شناخته می‌شدند:

  • Gordon Goner
  • Gargamel Empero
  • Tomato Ketchup
  • Sass

 دو نفر اول، طراحان پروژه بودند و دو نفر دوم هم به‌عنوان برنامه‌نویس، ساخت NFT با استفاده از الگوریتم و ترکیب آیتم‌های دیجیتال را توسعه دادند.

بنیان گذارهای شرکت یوگا لبز Yuga Labs

هویت بنیان‌گذارهای یوگا لبز با یک مقاله در بازفید فاش شد. با انتشار مقاله مشخص شد که گارگامل، یک نویسنده به نام گرگ سولانو (Greg Solano) و گوردون گومر، یک دانشجوی سابق به نام وایلی آرونو (Wylie Aronow) است. برنامه‌نویس‌ها هم بعد از انتشار مقاله، هویت خود را فاش کردند. آن‌ها به نام Zeshan و Karem با طراحان وارد همکاری شده‌اند. مدیرعامل شرکت هم دنیل الگری (Dabiel Alegre) نام دارد.

افشای هویت طراحان و توسعه‌دهنده‌های کالکشن NFT پیامدهایی در اخبار دنیای کریپتو داشت. برخی اعتقاد داشتند که با این افشا، دیگر نمی‌توان به امن بودن هویت در دنیای Web3 اعتماد کرد. درمقابل، مشخص شدن هویت اعضای یوگا لبز ضربه‌ای به اعتبار BAYC نزد. به هر حال شرکت Yuga Labs که تصمیم به ساختن یک فرمانروایی رسانه‌ای در دنیای NFT دارد، باید روزی هویت اعضای خود را مشخص می‌کرد. مشخص شدن هویت افراد برای ساختن یک شرکت قانونی الزامی به نظر می‌رسید.

آشنایی با شرکا و سرمایه‌گذاران یوگا لبز

یوگا لبز با برنامه‌های بلندپروازنه‌ و چشم‌انداز بزرگ، قطعا به سرمایه‌گذار و شرکایی در دنیای فناوری نیاز دارد. آن‌ها در مارس ۲۰۲۲ یک دور سرمایه‌گذاری را تکمیل کردند که حدود ۴۵۰ میلیون دلار جذب سرمایه به‌همراه داشت.

از سرمایه‌گذارهای مهم در شرکت یوگا لبز می‌توان به اندرسن هورویتز (Andressen Horowitz) اشاره کرد که یکی از معروف‌ترین سرمایه‌گذارهای دنیای ارز دیجیتال است. این سرمایه‌گذار به شرکت‌های بزرگی در دنیای کریپتو کمک کرد که رشد چشم‌گیری داشته باشند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به Dapper Labs, Coinbase و OpenSea اشاره کرد.

سرمایه‌گذارهای دیگر یوگا لبز هم نام‌های بزرگی در دنیای فناوری هستند. از شرکت توسعه‌دهنده بازی Animoca Brand تا سامسونگ و گوگل ونچرز (Google Ventures) در فهرست سرمایه‌گذارهای یوگا لبز دیده می‌شوند.

برنامه‌های آتی یوگا لبز

یوگا لبز با معرفی متاورس Otherverse و بعد از آن ارز دیجیتال بورد ایپ (APE) در کنار ساختار حاکمیتی غیر متمرکز برای اکوسیستم خود، نشان داد که برنامه‌های مهمی برای آینده دارد. این شرکت تلاش می‌کند تا از اعتبار کسب شده با کالکشن‌های BAYC و کالکشن‌های مرتبط، برای ساخت یک تجربه مجازی جذاب استفاده کند. تجربه‌ای که شاید افراد بسیار بیشتری را به دنیای بلاکچین و متاورس بکشاند.

تیم یوگا لبز اعتقاد دارد آینده Web3 با تجربه‌های بدون حد و مرز شکل می‌گیرد. آن‌ها در متاورسی که در نظر دارند، احتمالا قابلیت‌ها و سرویس‌های متمایزی را به کاربران ارائه می‌کنند تا در رقابت با غول‌هایی مثل دیسنترالند و سند باکس شکست نخورند.

جمع‌بندی

شرکت یوگا لبز به‌عنوان طراح و توسعه‌دهنده کالکشن NFT میمون‌های خسته یا همان BAYC شناخته می‌شود. این شرکت بعدا کالکشن‌های MAYC و BAKC را هم معرفی کرد و امروز چند کالکشن مشهور NFT دیگر را هم تحت مالکیت دارد. در این مطلب با تاریخچه و اعضای شرکت یوگا لبز و همچنین سرمایه‌گذاران و شرکای آن آشنا شدید.

مهسا رحمانی
درباره مهسا رحمانی
من مهسا هستم، فارق‌التحصیل ادبیات نمایشی از دانشگاه تربیت مدرس و علاقه‌مند به نویسندگی. حدود ۴ ساله که در حال کشف دنیای محتوا هستم و حالا در حوزه کریپتو و رمزارزها تولید محتوا می‌کنم. هدف من اینه اطلاعات به‌روز رمزارزها رو به شکلی منتقل کنم که همه به راحتی بتونن باهاش ارتباط برقرار کنند و لذت ببرن.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید