در راهنمای پیش رو، نحوه انتخاب و خرید زمین در متاورس را به‌صورت گام‌به‌گام و به زبانی ساده مرور خواهیم کرد. در همین حال، نگاهی عمیق به ماهیت زمین‌های متاورسی هم می‌اندازیم. در ادامه تفاوت‌ پلتفرم‌های متاورس متمرکز و غیرمتمرکز و راه‌های مختلف خرید زمین در متاورس را بررسی کرده و همچنین، دلایل اصلی سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در زمین‌های متاورسی را واکاوی خواهیم کرد. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

متاورس چیست؟

بگذارید تا ابتدا قبل از رفتن به سراغ زمین‌های متاورسی، تعریفی از متاورس را باهم مرور کنیم.

متاورس ترکیبی از چندین دنیای مجازی مجزاست که در آن کاربران می‌توانند با استفاده از آواتارها (نسخه‌های مجازی خود) خود برای بازی، معاشرت، خرید، جلسات کاری و شرکت در کنسرت‌های مجازی یا رویدادهای دیگر با یکدیگر تعامل داشته باشند.

همان‌طور که می‌توانیم به وب‌سایت‌های مختلف دسترسی داشته باشیم، می‌توانیم از طریق یک مرورگر وب به پلتفرم‌های متاورس مختلف نیز وارد شویم. در همین حال هدست‌های VR برای ایجاد تجربه‌ای واقعی‌تر و همه‌جانبه‌تر از متاورس استفاده می‌شوند. کاربران این دنیاهای مجازی، می‌توانند زمین یا سایر دارایی‌های دیجیتال را با استفاده از ارز دیجیتال خریداری کنند.

حتی پس از سقوط کریپتو و رکود بازار NFT در سال ۲۰۲۲، سرمایه‌گذاران خرد و کسب‌وکارها (رستوران‌ها، فروشگاه‌های لباس، خدمات بانکی) همچنان علاقه‌مند به خرید زمین در متاورس هستند و انواع این زمین‌های مجازی هزاران دلار به فروش می‌رسند. علاوه بر این، انتظار می‌رود که متاورس در آینده به شدت رشد کند، بنابراین کسب‌وکارها و سرمایه‌گذاران فردی، از همان ابتدا استفاده خود از متاورس را برای بازاریابی آغاز کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: متاورس چیست؟

جنسیس پلازا در پلتفرم متاورس دیسنترالند

زمین مجازی (Virtual Land) در متاورس چیست؟

زمین مجازی یا زمین در متاورس، در ساده‌ترین شکل خود، قطعه‌هایی از تصاویر دیجیتالی روی پلتفرم‌های متاورس هستند. برخی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین پلتفرم‌های متاورس برای خرید زمین‌های مجازی، پلتفرم‌های غیرمتمرکز یا متمرکز مبتنی بر بلاک‌چین هستند.

پلتفرم‌های برتر متاورس برای خرید زمین مجازی

دو نوع مختلف پلتفرم متاورس برای خرید زمین مجازی وجود دارد. یکی غیرمتمرکز است، به این معنی که این پلتفرم‌ها مبتنی بر بلاک‌چین هستند، و نوع دیگر متمرکز است.

برخی از پلتفرم های برتر متاورس عبارتند از:

  1. دیسنترالند (Decentraland) – غیرمتمرکز
  2. سندباکس (The Sandbox) – غیرمتمرکز
  3. آکسی‌اینفینیتی (Axie Infinity) – غیرمتمرکز
  4. روبلاکس (Roblox) – متمرکز

پس از خرید زمین در متاورس، باید توجه داشته باشید که داشتن یک قطعه زمین دیجیتالی مشابه املاک و مستغلات فیزیکی آن است. زمین‌های مجازی فضاهایی قابل برنامه‌نویسی هستند که افراد می‌توانند در آن‌ خانه‌ها، گالری‌های هنری، فضاهای گردهمایی یا فروشگاه‌های مجازی خود را ساخته یا طراحی کنند. با این حال، آنچه شما دقیقا می‌توانید بسازید، به پلتفرم متاورس انتخابی شما بستگی دارد.

زمین مجازی در متاورس

هر قطعه زمین به دو صورت به‌عنوان ان‌اف‌تی (NFT) فروخته می‌شود: مستقیماً در پلتفرم متاورس مانند دیسنترالند (Decentraland) یا در بازار ان‌اف‌تی مانند اپن‌سی (OpenSea). این ان‌اف‌تی به شما حق مالکیت و توسعه یک منطقه مجازی خاص را در یک پلتفرم بازی متاورس خاص می‌دهد.

چرا در متاورس زمین بخریم؟

خرید زمین مجازی در متاورس ممکن است دیوانه‌وار به نظر برسد، به‌خصوص زمانی‌که ارزان‌ترین قطعه زمین بیش از ۱۰۰۰۰ دلار قیمت داشته باشد. پس چرا مردم حاضرند میلیون‌ها دلار برای خرید زمین متاورس بپردازند؟

از آن‌جایی‌که توسعه متاورس هنوز در مراحل اولیه خود است، فرصت‌های سرمایه‌گذاری جذابی در آن وجود دارد. در سال گذشته شاهد این بودیم که سرمایه‌گذاران و کسب‌وکارها به دنیای دیجیتال هجوم آورده‌ تا راه‌های جدیدی را برای تنوع بخشیدن به سبدهای خود از طریق سرمایه‌گذاری مجازی املاک و مستغلات بیابند. این مستغلات در آینده می‌توانند برای سود فروخته شوند یا برای درآمد غیرفعال اجاره داده شوند.

در سال ۲۰۲۱، زمانی که مارک زاکربرگ نام پلتفرم شبکه اجتماعی فیسبوک را به متا (NASDAQ: FB) تغییر داد، همچنین اعلام کرد که قصد دارد بر توسعه متاورس تمرکز کند. این کار اقبال گسترده شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌گذاران مستقل را به‌دنبال داشت.

علی‌رغم رکود و بازار نزولی و قیمت زمین بسیار بالا، به‌نظر نمی‌رسد که علاقه به زمین‌های متاورس و املاک مجازی متوقف شده باشد. افزایش فروش املاک مجازی در سال ۲۰۲۲ ادامه داشته و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۶ حتی به ۵.۳۷ میلیارد نیز افزایش یابد.

پیش بینی فروش زمین در متاورس تا سال(ramzinex)

تعداد زیادی سرمایه‌گذار خرد در حال خرید فضا و زمین مجازی متاورس در پلتفرم‌های مختلف هستند. علاوه‌براین، تعداد فزاینده‌ای در حال سرمایه‌گذاری زودهنگام برای پیشرفت در آینده هستند. برخی از این سرمایه‌گذاران عبارتند از تامی هیلفیگر، آدیداس، باربری، گوچی، نایکی و سامسونگ، اما نه تنها خرده‌فروشان لباس، بلکه بانک‌های خرده‌فروش بزرگی مانند اچ‌اس‌بی‌سی (HSBC) یا جی‌پی‌مورگان (JP Morgan) هم در حال ورود به این بازار هستند.

به‌عنوان مثال، شرکت‌های بزرگ حسابداری PwC و Prager Metis قبلاً زمین‌هایی را در متاورس سندباکس خریداری کرده‌اند تا خدمات خود را به‌صورت مجازی به مشتریان خود ارائه دهند. مفاهیم دیگر، مانند بیلبوردهای دیجیتال برای تبلیغات نیز، فرصت‌های بازاریابی جدیدی را برای برندها و ارائه‌دهندگان خدمات فراهم کرده‌است.

با این‌حال، یکی از سؤالات بزرگ در بازار زمین متاورس این است که کدام پلتفرم متاورس بهترین گزینه برای خرید زمین مجازی است. بسیاری از گزینه‌های مختلف وجود دارد و البته که نمی‌توان روی همه آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد. 

از سویی، شرکت‌ها در حال خرید زمین در برخی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های متاورس برتر، مانند سندباکس، دیسنترالند یا متاز هورایزن ورلدز هستند که بیشترین تعداد کاربر و بیشترین مخاطب را دارند.

متاورس متمرکز در مقابل غیرمتمرکز

در یک طرف، پلتفرم‌های متاورس متمرکز مانند روبلاکس (Roblox)، ناینتیک (Niantic)، یا هورایزن ورلدز (Horizon Worlds) متعلق به متا وجود دارند و در سمت دیگر، بقیه پلتفرم‌های متاورس مبتنی بر بلاکچین غیرمتمرکز و مبتنی بر رمزنگاری مانند دیسنترالند، دِسندباکس و سامنیوم (Somnium) هستند.

اکوسیستم دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز، جایی است که محصولات و خدمات در یک شبکه بلاک‌چین غیرمتمرکز ارائه می‌شوند، به این معنی که زمین مجازی مورد نظر خود را می‌توانید به شکل ان‌اف‌تی با اتصال کیف‌پول متامسک یا تراست‌والت خود که برای هرکسی در جهان در دسترس است، خریداری کنید.

در حال حاضر، برجسته‌ترین پلتفرم‌های متاورس برای خرید زمین مجازی مبتنی بر بلاکچین دیسنترالند و سندباکس در بلاکچین اتریوم هستند که توسط یک سازمان غیرمتمرکز خودمختار (DAO) (گروهی از کاربران پلتفرم) اداره می‌شوند.

همه خریدها، هم برای زمین مجازی و هم برای سایر دارایی‌های دیجیتالی موجود در بازی، به‌صورت ارزهای دیجیتال و به شکل ان‌اف‌تی انجام می‌شود، بنابراین کاربر حق، کنترل و مالکیت کامل آن‌ دارایی‌ها را دارد، برخلاف پلتفرم‌های متمرکز، که در آن وجوه به حساب صاحبان پلتفرم می‌رود.

چگونه در متاورس زمین بخریم؟

خرید زمین در دنیای مجازی ممکن است در ابتدا به‌دلیل اصطلاحات خاص و همچنین فرآیندهای به‌خصوص به‌نظر دلهره‌آور و پیچیده به‌نظر برسد، اما در واقعیت، برای خرید زمین در متاورس باید یک فرآیند ساده را دنبال کنید و در چند مرحله می‌توانید یک مالک زمین یا املاک و مستغلات دیجیتال باشید.

زمین در متاورس را از کجا بخریم؟

شما می‌توانید زمین مجازی در متاورس را به یکی از دو روش زیر خریداری کنید:

  1. در یک مارکت‌پلیس ان‌اف‌تی
  2. به‌طور مستقیم از یک پلتفرم متاورس خاص

شما می‌توانید زمینی را در یک بازار ان‌اف‌تی مانند اپن‌سی خریداری کنید، به‌این‌صورت که ان‌اف‌تی‌های زمین (Land) یک متاورس خاص را جستجو کنید. یا اینکه در عوض، مستقیماً به یک پلتفرم متاورس خاص، مانند بخش بازار دیسنترالند بروید و مستقیماً ان‌اف‌تی زمین را خریداری کنید.

زمین های مجازی سند باکس که در بازار اپن سی برای فروش لیست شده اند

همان‌طور که گفتیم، از طرف دیگر، می‌توانید به پلتفرم متاورس انتخابی خود، در این مورد، سندباکس بروید و ان‌اف‌تی‌های زمین مجازی مورد نظر خود را از آن‌جا خریداری کنید.

ان اف تی زمین های مجازی لیست شده در مارکت پلیس سندباکس

هنگامی‌که پلتفرم متاورس مورد علاقه خود را برای خرید زمین انتخاب کردید، باید بازار ان‌اف‌تی ثانویه مانند اپن‌سی یا بایننس ان‌اف‌تی (Binance NFT) و همچنین بازار خود آن‌ها را بررسی کنید تا بهترین پیشنهادها را پیدا کنید.

قبل از خرید زمین در متاورس، حتما مراحل زیر را طی کنید:

مرحله اول – یک پلتفرم متاورس را انتخاب کنید

اولین قدم این است که تصمیم بگیرید در کدام پلتفرم متاورس می‌خواهید زمین بخرید، که به عوامل مختلفی از جمله قیمت، اندازه زمین و فروشنده بستگی دارد. اگر پلتفرم خاصی در ذهن ندارید، انجام برخی تحقیقات قبلی در مورد اینکه کدام‌یک با هدف شما هم‌خوانی بیشتری دارد، ایده خوبی است.

درست مثل برخی از مناطق جهان مانند لندن، نیویورک، یا توکیو که قیمت املاک و مستغلات گران‌ترین مقدار خود هستند، مناطق رو‌به‌رشد در متاورس نیز می‌توانند معاملات سودآورتری ارائه دهند. با این‌حال، آن‌ها با ریسک بیشتری نیز همراه هستند.

به‌عنوان مثال، روبلاکس هنرمندان مشهور جهان مانند تای وردس، زارا لارسون یا لیل نس‌اکس را برای برگزاری کنسرت‌های مجازی در این پلتفرم کرده است. دیسنترالند نیز میزبان نمایش‌های مد مجازی با برندهایی مانند آدیداس، D&G و یا حتی جشنواره‌ای ۴ روزه با Deadmau5 و پاریس هیلتون بوده است، که همگی باعث افزایش تقاضا و قیمت می‌شوند.

با این‌حال، از آن‌جایی که ارزان‌ترین قطعه زمین در این دو پلتفرم می‌تواند بیش از ۱۵۰۰۰ دلار قیمت داشته باشد، باید فرصت‌های دیگر را نیز بررسی کنید. دیگر پلتفرم‌های متاورس در حال رشد عبارتند از واکسلز (Voxles)، آکسی اینفینیتی، آوه‌گوچی و سامنیوم.

مرحله دوم – خرید ارز دیجیتال

اکثر پلتفرم‌های متاورس و بازارهای ان‌اف‌تی از شما می‌خواهند که قبل از هر کاری ارز دیجیتال بومی آن متاورس را خریداری کنید. این بدان معناست که ابتدا باید با یک کیف‌پول ارز دیجیتال ثبت‌نام کنید. نوع کیف‌پول بستگی به پلتفرم متاورس شما برای خرید زمین دارد. به‌عنوان مثال، دیسنترالند می‌تواند به کیف‌پول‌های متامسک، فورت‌ماتیک، والت‌کانکت یا کوین‌بیس متصل شود.

برای سهولت استفاده، توصیه می‌کنیم کیف‌پولی دیجیتالی را استفاده کنید که می‌تواند به مرورگر شما به‌عنوان افزونه اضافه شود، زیرا می‌توانید به‌طور خودکار وارد شوید و دو حساب جداگانه، یعنی کیف‌پول و حساب‌های پلتفرم متاورسی خود را به هم متصل کنید.

مهم نیست که کدام کیف‌پول را انتخاب می‌کنید، به هر‌ صورت باید ارز دیجیتالی را خریداری کنید که توسط پلتفرم متاورسی انتخابی شما پشتیبانی می‌شود. برای مثال، سندباکس و دیسنترالند ارزهای دیجیتال مختص خود را دارند: سند (SAND) و مانا (MANA). بر این اساس، و از آن‌جایی که این پلتفرم‌ها و توکن‌هایشان روی بلاک‌چین اتریوم هستند، به مقداری ارز دیجیتال اتریوم (ETH) نیز برای پوشش کارمزدهای گس (Gas) نیاز خواهید داشت. 

می‌توانید این ارزهای دیجیتال را در صرافی‌های ارز دیجیتال مانند رمزینکس در ایران یا بایننس در بازارهای جهانی خریداری کنید که مستقیماً به کیف‌پول دیجیتال شما نیز متصل می‌شوند. هنگامی‌که با یک کیف‌پول دیجیتال ثبت‌نام کردید و مقداری ارز دیجیتال خریداری کردید، می‌توانید به مرحله بعدی بروید و قطعه زمینی را که می‌خواهید مالک آن باشید انتخاب کنید.

توجه: کارمزد تراکنش‌های خرید و انتقال ارز دیجیتال می‌تواند گاها بسیار بالا باشد، مخصوصاً برای تراکنش‌های روی شبکه اتریوم.

مرحله سوم – انتخاب زمین در متاورس

هنگامی‌که پلتفرم متاورس خود را انتخاب کردید، کیف‌پول ارز دیجیتال خود را راه‌اندازی کردید و مقداری ارز دیجیتال خریداری کردید، گام بعدی انتخاب قطعه زمینی برای خرید است.

نکات اصلی که قبل از خرید زمین در متاورس باید در نظر گرفت عبارتند از:

  • قیمت زمین متاورسی
  • اندازه مساحت زمین مجازی
  • ارز دیجیتالی که باید با آن پرداخت کنید
  • فروشنده زمین کیست
  • تاریخچه معاملات
  • پتانسیل کاربری (گالری، فضای رویدادها، فروشگاه و غیره)
  • پلتفرم متاورس مورد نظر چقدر بزرگ است
  • منطقه: آیا نزدیک به هاب، فروشگاه‌ها، گالری‌ها، فضاهای رویداد و غیره است

مشابه دنیای واقعی، در متاورس نیز خرید ملک در نزدیکی مکان‌های دیدنی، زمین‌های نزدیک به مرکز (Hubs) یا مغازه‌ها و سایر فضاهای عمومی در دنیای مجازی گران‌تر هستند.

به‌عنوان مثال، در دیسنترالند، کاربران در اطراف جنسیس پلازا جمع می‌شوند، که در قلب دنیای متاورس آن قرار دارد و یک نقطه خوب برای ملاقات و خوش‌آمدگویی به بازدیدکنندگان جدید است. زمین‌های اطراف آنجا معمولاً گران‌تر هستند. همچنین اگر زمین خود را نزدیک مناطق پرترافیک و محله‌های شلوغ‌تر بسازید، علاقه بیشتری را برای خرید در آینده به‌دنبال خواهد داشت.

مرحله چهارم – خرید زمین مجازی خود را نهایی کنید

هنگامی‌که بهترین منطقه مطابق نیازهای خود را برای خرید انتخاب کردید و ارزهای دیجیتال را به کیف‌پول دیجیتال خود واریز کردید، باید مستقیماً به بازار ثانویه ان‌اف‌تی یا پلتفرم متاورس بروید، حساب و کیف‌پول خود را به پلتفرم متصل کنید و روی خرید کلیک کنید.

ان‌اف‌تی که خریداری می‌کنید شامل مختصاتی برای منطقه‌ای است که کنترل می‌کنید و همچنین نشان می‌دهد که در نقشه متاورس کجا قرار دارد. پس از تایید تراکنش، می‌توانید ان‌اف‌تی را در کیف‌پول دیجیتال خود مشاهده کنید و به‌عنوان مالک جدید ثبت خواهید شد. بسته به هدف خرید خود، می‌توانید آن را به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت نگه دارید، آن را برای سود بفروشید یا چیزی بر روی آن بسازید.

آموزش گام‌به‌گام خرید زمین در متاورس از طریق اپن‌سی

اپن‌سی (OpenSea) اولین بازار ان‌اف‌تی در جهان برای خرید و فروش انواع دارایی‌های دیجیتال، از ان‌اف‌تی گرفته تا کلکسیون‌های کریپتویی، از جمله زمین مجازی است. کاربران همچنین می‌توانند پروژه‌های پرطرفدار ان‌اف‌تی را مرور کنند و دارایی‌های موجود خود را در بلاکچین‌های اتریوم و سولانا مجدداً بفروشند.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که، اگر از قبل می‌دانید می‌خواهید چه زمینی و در کدام پلتفرم متاورس بخرید، بهتر است زمین مجازی را روی پلتفرم ثانویه خریداری کنید.

مرحله اول – ثبت نام کرده و وارد حساب کاربری خود شوید

در مرحله اول باید حساب کاربری خود را در پلتفرم اپن‌سی ثبت کنید. این کار نسبتاً آسان است و تنها چند مرحله ساده برای تکمیل نیاز دارد.

می‌توانید مستقیماً به کیف‌پول دیجیتال خود وصل شوید:

اتصال کیف پول به اپن سی

مرحله دوم – زمین مجازی را که می‌خواهید بخرید جستجو کنید

مرحله دوم در مورد یافتن قطعات زمینی است که در پلتفرم به فروش می‌رسند. در این مرحله، شما باید از قبل بدانید که می‌خواهید در کدام پلتفرم متاورسی زمین بخرید، در این‌جا ما دیسنترالند را انتخاب کرده‌ایم:

پیدا کردن زمین در متاورس

در این‌جا، می‌توانید تمام جزئیات را ببینید: تعداد مواردی که به‌طور کلی فهرست شده‌اند، قیمت، ارز دیجیتالی که به‌ازای آن فروخته می‌شوند. همچنین می‌توانید وضعیت اکنون بخرید (buy now)، حراج (Auction)، جدید (new) یا پیشنهاد دارد (has offers) را نیز فیلتر کنید. این‌ها گزینه‌هایی در زمینه انتخاب مناسب‌ترین زمین برای نیازهای شما هستند.

وقتی روی هر فهرست کلیک می‌کنید، می‌توانید جزئیاتی مانند تاریخچه خرید، میانگین قیمت در طول زمان و فروشنده را مشاهده کنید که از جمله جزئیات مهم دیگری که باید قبل از خرید تجزیه و تحلیل کنید، به‌شمار می‌روند.

خرید زمین در متاورس در اپن سی

مرحله سوم – خرید خود را نهایی کنید

حالا به مرحله نهایی یعنی خرید می‌رسیم. هنگامی‌که پلتفرم را انتخاب کردید، تمام جزئیات را تجزیه و تحلیل و تأیید کردید و تحقیقات خود را انجام دادید، بسته به نوع فهرست (Listing Type)، می‌توانید روی “ایجاد پیشنهاد – make an offer” یا “خرید – buy” کلیک کنید.

خرید زمین در متاورس اپن سی

راهنمای گام‌به‌گام خرید زمین در متاورس دیسنترالند

دیسنترالند یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های متاورس غیرمتمرکز است که در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد و در آن ۹۰۶۰۱ قطعه زمین مجازی وجود دارد. برای خرید هر قطعه زمین، که پارسل (Parcel) نیز نامیده می‌شود، کاربران می‌توانند از توکن مانا (MANA)، ارز دیجیتال بومی این پلتفرم استفاده کنند.

مرحله اول – حساب خود را ثبت کنید

اول از همه، به پلتفرم دیسنترالند بروید و حساب کاربری خود را ایجاد کنید.

خرید زمین در متاورس دیسنترالند

در اینجا، باید کیف‌پول کریپتویی خود را به حساب دیسنترالند خود متصل کنید. بعد از انجام این‌کار، تا خرید زمین در متاورس دیسنترالند تنها چند کلیک فاصله خواهید داشت.

متاورس دیسنترالند

مرحله دوم – به بازار (مارکت‌پلیس) دیسنترالند بروید

هنگامی‌که به‌عنوان یک کاربر در پلتفرم دیسنترالند ثبت‌نام کردید، به بازار (Marketplace) دیسنترالند بروید. دسترسی به این بازار منوط به این است که کیف‌پول خود (مثلا متامسک) را به دیسنترالند متصل کرده‌باشید، در غیر این صورت در این مرحله نیز همچنان می‌توانید این‌کار را انجام دهید:

بازار دیسنترالند

به‌این‌صورت، می‌توانید دوباره به کیف‌پول خود متصل شوید (مگر اینکه قبلاً متصل شده باشید).

خرید زمین در دیسنترالند

پس از اتصال موفقیت‌آمیز کیف‌پول و ورود به سیستم، باید روی “Start Browsing” کلیک کنید، که شما را به صفحه‌ای می‌برد که در آن می‌توانید بین دارایی‌های دیجیتال مختلف، از جمله زمین، یکی را انتخاب کنید:

خرید زمین در دیسنترالند

در صفحه جدید، نقشه‌ای از تمام دیسنترالند نمایش داده می‌شود که قطعات زمین موجود برای خرید، با رنگ آبی در آن مشخص شده‌اند. آن‌هایی که به رنگ سبزند، هاب‌هایی به نام “جنسیس پلازا” هستند که نواحی مرکزی این متاورس به‌شمار می‌روند. آن‌ها را به‌عنوان مراکز شهر (سیتی‌سنترها) در نظر بگیرید، جایی که قیمت زمین معمولا گران‌تر است.

قیمت زمین در متاورس دیسنترالند

مرحله سوم – قطعه زمینی را که می‌خواهید بخرید انتخاب کنید

مرحله بعدی این است که مشخص کنید کدام قطعه را می‌خواهید خریداری کنید. قطعه زمین‌هایی که با رنگ آبی مشخص شده‌اند برای فروش هستند. می‌توانید قیمت آن‌ها، اینکه چه کسی آن‌ها را می‌فروشد و اینکه آن قطعه چقدر بزرگ است را نیز مشاهده کنید:

زمین مجازی در دیسنترالند

در این‌جا می‌توانید در مورد مواردی مانند قیمت تصمیم بگیرید، یا اینکه چقدر باید به هاب مرکزی نزدیک باشد و چه نوع پتانسیل کاربری داشته باشد.

مرحله چهارم – خرید را تکمیل کنید

در مرحله بعد، پس از شناسایی قطعه مناسب خود، می‌توانید روی زمین آبی کلیک کنید. سپس صفحه‌ای از جزئیات بیشتر باز می‌شود و می‌توانید روی گزینه‌های “خرید – buy” یا “پیشنهاد – bid” کلیک کنید.

خرید زمین در متاورس دسنترالند

در مورد بالا، کاربری به نام Chao قطعه زمین خود را به قیمت ۵۰۰۰۰۰ مانا برای فروش قرار داده که برابر با ۳۹۸۲۷۶ دلار آمریکا است و البته که قیمت ارزانی نیست.

دلایل اصلی برای خرید زمین مجازی در متاورس

دلایل خرید زمین مجازی در متاورس تفاوت چندانی با دنیای واقعی ندارد. در سال ۲۰۲۱، یک قطعه زمین دیجیتال در کنار اسنوپ‌وِرس (دنیای مجازی اسنوپ داگ در پلتفرم سندباکس) به قیمت ۴۵۰۰۰۰ دلار فروخته شد.

خرید زمین در نزدیکی افراد مشهور یا سرمایه‌گذاری در املاک مجازی برای کسب درآمد از اجاره، در دنیای مجازی مشابه دنیای واقعی است، تنها با این تفاوت که دیجیتالی است. مانند یک سناریوی واقعی، برخی مناطق و شهرها مطلوب‌تر و گران‌تر، برخی رو به رشد و برخی نیز مقرون به صرفه‌تر هستند.

ما در حال حاضر ساعت‌ها با تلفن‌هایمان سرگرم هستیم و مهم نیست که چقدر عجیب به نظر می‌رسد، متاورس نیز احتمالاً بخش بزرگی از زندگی ما خواهد شد. اگر می‌خواهید زودتر روی این موج سوار شوید، می‌توانید در مراحل اولیه توسعه متاورس شرکت کنید. یکی از این راه‌های سرمایه‌گذاری، خرید زمین در متاورس است.

حتی اگر خرید زمین مجازی هنوز هم سرمایه‌گذاری عجیبی به نظر برسد، همچنان بسیاری پتانسیل مثبت در آن می‌بینند، با این‌حال بسیاری نیز، بازار را به‌شدت سوداگرانه و به چشم شک و تردید نگاه می‌کنند. البته باید بدانیم که، تنها احتمال سودهای بلندمدت از محل فروش زمین نیست که علاقه و هیاهوی سرمایه‌گذاران را به این بازار برمی‌انگیزد. زمین‌های متاورس می‌توانند فرصتی برای کسب درآمد ثابت از طریق اجاره را نیز فراهم کنند.

در اینجا برخی از روایت‌ها و دلایل اصلی برای خرید زمین در متاورس آورده شده است:

کسب سود کنید

پیش‌بینی می‌شود که متاورس رشد کند، بنابراین خرید زمین در محبوب‌ترین پلتفرم‌ها راهی برای سرمایه‌گذاری در رشد بلندمدت آن است. از آنجایی که ان‌اف‌تی مالکیت منحصر به فرد شما بر زمین‌هایتان را اثبات می‌کند، دلالان می‌توانند زمین مجازی را خریداری کرده تا آن را برای کسب سود فروخته، یا برای یک فضای فروشگاه مجازی یا محل برگزاری رویدادها اجاره دهند، یا همچنین خدماتی را ایجاد کنند که در ازای دریافت ارز دیجیتال ارائه شود.

بخشی از تجربه متاورس باشید

در دنیای واقعی، شرکت‌ها، شرکت‌های خرده‌فروشی یا سایر موسسات تجاری برای کسب سود در املاک سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما برخی از مردم مایل به خرید ملک هستند تا تنها صاحب‌خانه شوند. به‌طور مشابه، برخی از کاربران ممکن است بخواهند بخشی از توسعه و رشد متاورس باشند. به‌عبارتی دیگر غرق شدن در دنیای مجازی و یافتن موقعیتی برای سرگرمی در آن.

کسب درآمد ثابت

داشتن یک قطعه زمین مجازی به این معنی است که شما حق دارید هر چیزی را که می‌خواهید در آن ملک بسازید. می‌توانید خدمات درآمدزایی مانند کازینو، کلوپ، فروشگاه یا فضاهای رویداد بسازید. آن را تبدیل به جایی که می‌توانید رویدادها را برگزار کنید تبدیل کرده و آن فضا را برای رویدادها اجاره دهید، یا آن را به شخص دیگری اجاره دهید تا درآمد ثابت کسب کنید 

تبلیغات در متاورس

برخی از بخش‌های پلتفرم‌های متاورس به طور ویژه‌ای برای کاربران محبوب هستند و معمولا در آن نقاط ترافیک قابل‌توجهی ایجاد می‌شود. این مساله فرصت جدیدی برای تبلیغ‌کنندگان است تا محصولات و خدمات خود را برای کاربران آن پلتفرم تبلیغ کنند. مالکان این زمین‌ها می‌توانند فضای خود را برای مقاصد تبلیغاتی به برندهایی بفروشند که می‌خواهند خدمات خود را در قالب بیلبوردهای دیجیتالی در مناطق پر‌ترافیک، در محله‌های محبوب، یا در رویدادهای مجازی تبلیغ کنند.

ارائه خدمات در متاورس

مالکان زمین مجازی همچنین می‌توانند شرکت‌هایی باشند که مایل به گسترش خدمات و حضور دنیای فیزیکی خود در دنیای دیجیتال هستند. علاوه‌بر فرصت‌های تبلیغاتی و بازاریابی، آن‌ها می‌توانند زمین بخرند و نسخه‌هایی دیجیتال از مغازه‌ها یا سایر مشاغل خود در متاورس ایجاد کنند.

به‌عنوان مثال، بر‌اساس گزارشی از مجله انلتیکس اینسایت، رستوران‌ها به‌طور فزاینده‌ای در حال استفاده از متاورس هستند و از آن به‌نفع خود استفاده می‌کنند. موارد دیگر خدمات در متاورس عبارتند از: خرید، خدمات آموزشی، خدمات مالی، میزبانی رویدادها، جلسات درمانی، یا گردشگری مجازی.

قیمت زمین در متاورس

در سال ۲۰۱۷، زمانی که دیسنترالند اولین حراج زمین متاورس خود را برگزار کرد، هر قطعه زمین آن تنها ۲۰ دلار فروخته می‌شد. با این‌حال، همه چیز به سرعت تغییر کرد، به‌طوری که قیمت‌ها در پایان سال ۲۰۲۱ به چیزی حدود ۶۰۰۰ دلار رسید و تا اواسط سال ۲۰۲۲، قیمت زمین در متاورس دیسنترالند بیش از دو برابر شد. برخی از این زمین‌ها حتی حدود ۱۵۰۰۰ دلار هم معامله شدند.

از ژانویه ۲۰۲۳، قیمت زمین در دیسنترالند حتی بیشتر هم افزایش یافته است. اگرچه ارزان‌ترین قطعه زمین در دیسنترالند در این زمان حدود ۱۲۷۰ دلار بود، بخش‌های گران‌تر و نزدیک به سنترال پلازا، حتی قیمت‌های ۳۱۷۵۸ دلاری نیز به‌خود دیدند. برای مشاهده قیمت زمین‌های متاورس دیسنترالند می‌توانید به بخش بازار دیسنترالند (market.decentraland.org) سر بزنید.

تاریخچه مختصری از متاورس

در حالی که متاورس و چیزی که امروز داریم ممکن است مفهوم جدیدی به‌نظر برسد، خود ایده دنیای مجازی و اصطلاح متاورس اصلا جدید نیست. ایده متاورس، از لحاظ فنی از سال ۱۹۷۰، زمانی که یک تور مجازی کامپیوتری در آسپن، کلرادو، به نام نقشه فیلم آسپن، ایجاد شد، وجود داشته است.

سپس، در سال ۱۸۳۸، اولین تصویر سه بعدی توسط دانشمندی با نام چارلز وتستون ایجاد شد و منجر به شکل‌گیری فناوری‌ای شد که از توهم عمق برای ایجاد یک تصویر سه‌بعدی استفاده می‌کند.

از سوی دیگر، اصطلاح متاورس از رمان نیل استیونسون در سال ۱۹۸۲، با نام تصادف برفی گرفته شده است. او در کتاب خود یک مکان مجازی را توصیف می‌کند که شخصیت‌های کتاب می توانند در آن‌جا رفته و از واقعیت فرار کنند.متا یا فیسبوک سایق نیز، نام خود را از این اثر اقتباس کرده است.

در اوایل دهه ۱۹۹۰، شرکت جهانی بازی‌های ویدیویی و سرگرمی سگا، که دفتر مرکزی آن در توکیو ژاپن قرار دارد، اولین ماشین بازی وی‌آر (VR) را با شبیه‌ساز حرکتی واقعیت مجازی عرضه کرد.

سه دهه بعد، در سال ۲۰۱۰، کارآفرینی به نام پالمر لاکی اولین هدست واقعیت مجازی انقلابی به نام اکولوس ریفت (Oculus Rift VR) را ساخت و در سال ۲۰۱۴، توسط فیسبوک در قراردادی به ارزش ۲ میلیارد دلار خریداری شد.

چند سال بعد، در سال ۲۰۲۱، فیسبوک نام خود را به متا (FB) تغییر داد و برنامه‌های خود را برای تمرکز بر متاورس را عمومی کرد. در ابتدا این تصمیم و پیوت توسط زاکربرگ، موجب ایجاد موجی مثبت برای متاورس و آینده آن شد، اما هرچه گذشت شک و تردید سرمایه‌گذاران و سهام‌داران فیسبوک به این تصمیم بیشتر شد.

اخراج نزدیک به ۱۰۰۰۰ کارمند متا در نوامبر ۲۰۲۲ و مبالغ هنگفتی که برای توسعه متاورس صرف شد، عموم مردم را به‌این باور رساند که این چرخش از شبکه‌های اجتماعی به متاورس، احتمالا بهترین تصمیم برای فیسبوک و سرمایه‌گذاران آن نبوده.

حرف آخر

به نظر می‌رسد املاک و مستغلات دیجیتالی مشابه دارایی‌های فیزیکی متناظر خود عمل می‌کنند، مانند مواقعی‌که عرضه و تقاضا و کمیابی باعث افزایش یا کاهش قیمت ملک در دنیای واقعی می‌شود. متاورس‌ها نیز تنها قطعات محدودی از زمین را ارائه می‌دهند که به معنای وجود فرصت‌های سرمایه گذاری منحصربه‌فرد و محدود است.

با این‌حال، دارایی‌های دیجیتالی مانند زمین مجازی هنوز هم به شدت سوداگرانه هستند و هم برای سرمایه‌گذاران مبتدی و هم برای سرمایه‌گذاران باتجربه با خطرات بیشتری همراه هستند، به همین دلیل است که انجام تحقیقات قبل از خرید زمین در متاورس بسیار مهم است.

سوالات متداول 

زمین مجازی در متاورس چیست؟

زمین‌های مجازی تصاویر دیجیتال و فضاهای قابل برنامه‌ریزی (Programmable) بر روی پلتفرم‌های متاورس مختلف هستند که کاربران می‌توانند خانه‌های خود، گالری‌های هنری مجازی، فروشگاه‌ها، فضاهای رویداد مجازی و غیره را در آن بسازند و طراحی کنند.

چگونه در متاورس زمین بخریم؟

هر قطعه زمین در متاورس به‌عنوان یک ان‌اف‌تی (NFT) خرید و فروش می‌شود. هر توکن به شما حقوق مالکیت و توسعه یک منطقه خاص در یک پلتفرم متاورس خاص را می‌دهد.

از کجا زمین در متاورس بخریم؟

در بیشتر موارد، می‌توانید زمین‌های متاورسی را در یک بازار ان‌اف‌تی مانند اپن‌سی با جستجوی NFT‌های زمین یک پلتفرم متاورس خاص خریداری کنید. یا می‌توانید مستقیماً به یک پلتفرم متاورس خاص مانند دیسنترالند رفته و در بخش بازار آن به خرید خود بپردازید.

چرا سرمایه‌گذاران در متاورس زمین می‌خرند؟

شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران زمین دیجیتال را به دلایل مختلفی می‌خرند: مثلا برای ارائه محصولات یا خدمات به‌صورت مجازی در متاورس، فروش زمین خود برای سود، یا اجاره آن برای کسب درآمد ثابت. برای مثال، کسب‌وکارها می‌توانند محصولات خود را با ایجاد فروشگاه‌های مجازی، ارائه خدمات در کازینو یا بانک‌های مجازی، یا میزبانی رویدادهای زنده برای جذب مخاطبان جدید به فروش برسانند.

چرا سرمایه‌گذاران در متاورس زمین می‌خرند؟

شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران زمین دیجیتال را به دلایل مختلفی می‌خرند: مثلا برای ارائه محصولات یا خدمات به‌صورت مجازی در متاورس، فروش زمین خود برای سود، یا اجاره آن برای کسب درآمد ثابت. برای مثال، کسب‌وکارها می‌توانند محصولات خود را با ایجاد فروشگاه‌های مجازی، ارائه خدمات در کازینو یا بانک‌های مجازی، یا میزبانی رویدادهای زنده برای جذب مخاطبان جدید به فروش برسانند.

قیمت زمین در متاورس چقدر است؟

از ژانویه ۲۰۲۳، زمین‌های دیسنترالند همچنان با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسند. ارزان‌ترین قطعه زمین در حوالی هزار دلار و بیشترین قیمت نیز حدود ۳۰ هزار دلار است.