همه آنچه باید در مورد تفاوت بین XRP Ledger و سایر بلاک چین ها بدانید - رمزینکس
۲۷ مهر ۱۴۰۳ اخبار
  1. تجمع ۷۲ میلیون دلاری نهنگ‌های تون‌ کوین (TON) برای جلوگیری از سقوط این ارزدیجیتال
  2. رالی بعدی ترون با افزایش هزینه‌های ماهانه ۲۰۰ میلیون دلاری
  3. شگفتی بنیان‌گذار دوج کوین از موفقیت پروژه و تأثیر آن بر دنیای کریپتو
  4. پایان بازی ایکـس امپایر در تلگرام پیش از ایردراپ توکن X
  5. معرفی حالت CEO در فصل دوم توسط بازی همستر کامبت

همه آنچه باید در مورد تفاوت بین XRP Ledger و سایر بلاک چین ها بدانید

 
۲۵ تیر ۱۴۰۳
  7 دقیقه

تفاوت بین XRP Ledger و سایر بلاک چین ها از موضوعاتی است که توجه بخشی از کاربران حوزه رمزارزها را به خود جلب کرده است. تفاوت بین ریپل و سایر بلاک چین‌ ها در فناوری پایه، کاربردها و بازار هدف آنها نهفته است. در حالی که بلاکچین‌هایی چون بیت کوین و اتریوم به مکانیزم استخراج (Mining) متکی هستند، ریپل (XRP Ledger) از یک پروتکل اجماع منحصربه‌فرد استفاده می‌کند که پردازش سریع‌تر تراکنش‌ها را ممکن می‌سازد؛ اما این‌ همه ماجرا نیست، در این مقاله تمامی وجه تمایزات ریپل با دیگر شبکه‌های بلاکچینی را بررسی خواهیم کرد. همراه ما باشید.

تفاوت بین XRP Ledger و سایر بلاک چین ها در چیست؟

لوگوی ارز دیجیتال ریپل با پس زمینه آبی
ریپل نوعی سیستم پرداخت بین المللی و شبکه مبادله ارز است که توسط شرکت ریپل لبز ساخته شده است.

شبکه ریپل (XRP) با تمرکز بر نقل و انتقالات بین‌المللی، خود را از سایر بلاکچین‌ها متمایز می‌کند. برخلاف اکثر رمزارزها که به عنوان جایگزینی برای ارزهای فیات ساخته شده‌اند، هدف اصلی ریپل افزایش کارایی، سرعت و صرفه‌جویی در هزینه‌های تراکنش‌های بین‌المللی است. در ادامه به تفاوت‌های ریپل با دیگر بلاکچین‌ها می‌پردازیم:

  • ریپل نت:(RippleNet) ریپل نت یک سیستم پرداخت فوری  (RTGS) برای مبادله ارز و انتقال پول است. برخلاف بسیاری از ارزهای دیجیتال که بر پایه یک بلاک چین غیرمتمرکز عمل می‌کنند، ریپل نت رویکرد متمرکزتری دارد. این مدل طراحی بیشتر به منظور جلب اعتماد و همکاری با موسسات مالی بکار گرفته شده است.
  • :XRP Ledger دفترچه حسابداری ریپل یا XRP Ledger، یک بلاکچین متن باز است که زیربنای ارز دیجیتال XRP را تشکیل می‌دهد. این فناوری مکانیزمی سریع و کم‌مصرف را برای انجام تراکنش‌ها فراهم می‌کند که کاملاً در تضاد با شبکه پرمصرف بیت کوین است.

بازار هدف

در حالی که اکثر ارزهای دیجیتال کاربران خرد را هدف قرار می‌دهند، ریپل در وهله اول به بانک‌ها و موسسات مالی خدمات می‌دهد. هدف این پروژه ادغام پلتفرم RippleNet با زیرساخت‌های بانکی است که آن را به ابزاری جذاب برای موسسات  مالی جهت بهبود پرداخت‌های بین‌المللی تبدیل می‌کند.

کارایی تراکنش

ریپل دارای سرعت تراکنش بالا و هزینه‌های پایینی است .تراکنش‌ها در شبکه ریپل در عرض چند ثانیه و با کارمزدی بسیار کمتر از سیستم‌های بانکی مرسوم و حتی برخی از بلاکچین‌های دیگر تکمیل می‌شوند. این کارایی بالا یک از وجه تمایزات اصلی بلاک چین ریپل به‌شمار می‌رود.

انطباق با مقررات

ریپل در همکاری با رگلاتورها و موسسات مالی فعال بوده و تلاش کرده است تا از قوانین بین‌المللی بانکی پیروی کند. این رویکرد تا حدودی با عملکرد غیرمتمرکز و ضد رگلاتوری دیگر بلاکچین‌ها متفاوت است. با این حال، همین استراتژی بود که ریپل را به گزینه‌ای محبوب در میان موسسات مالی تبدیل کرد.

پرونده‌های حقوقی

ریپل با برخی دعواهای حقوقی، به ویژه با کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) مواجه شده است که بر حجم معاملات توکن XRP در برخی بازارها تأثیر گذاشته است. ادعای SEC مبنی بر اینکه  XRP یک اوراق بهادار است و نه یک ارز، منجر به دعواهای حقوقی شدیدی شده است.

رقابت سنگین در بازار

ظهور بلاک چین‌ها و رمزارزهای دیگری که بر روی راه‌کارهای پرداخت و نقل و انتقالات بین‌المللی تمرکز دارند، مانند استلار (XLM)، لایت کوین (LTC) و غیره، منجر به تشدید رقابت در این حوزه شده است. این رمزارزها اغلب سرعت تراکنش و کارمزد پایینی دارند و همان کاستی‌هایی که ریپل به آن‌ها می‌پردازد را هدف قرار می‌دهند.

ادغام فناوری‌های نوین

ریپل همچنان به نوآوری ادامه داده و در حال کار بر روی ادغام قراردادهای هوشمند (از طریق Flare Networks) و پروتکل‌های دیفای (DeFi) برای گسترش قابلیت‌ها و دسترسی به بازار خود است.

درک جایگاه منحصر‌به‌فرد ریپل نیازمند شناخت رویکرد هدفمند آن نسبت به موسسات مالی و فناوری نوآورانه زیربنایی آن است. با وجود رقابت شدید و چالش‌های مقرراتی، تمرکز ریپل بر پرداخت‌های بین‌المللی آن را در بازار ارزهای دیجیتال متمایز کرده است.

تفاوت ریپل با XRP چیست؟

موضوعی که هنگام مقایسه ریپل با XRP باید در نظر گرفت، این است که ریپل یک شرکت فناوری است که راه‌حل‌های مختلفی را برای موسسات مالی برای تسهیل پرداخت‌ها و حواله‌های فرامرزی ارائه می‌دهد. این شرکت محصولاتی مانند RippleNet را ارائه می‌دهد که شبکه‌ای از بانک‌ها و سیستم‌های پرداخت است که از فناوری ریپل برای فعال کردن تراکنش‌های بین‌المللی استفاده می‌کند.

از سوی دیگر، XRP توکن بومی شبکه ریپل است. XRP به عنوان یک ارز واسطه عمل می‌کند که می‌تواند برای مبادله ارزهای مختلف فیات یا سایر دارایی‌های دیجیتال استفاده شود. در حالی که ریپل در برخی از محصولات و خدمات خود از ارز دیجیتال XRP استفاده می‌کند، XRP مستقل از ریپل بوده و می‌تواند توسط هر نهاد یا فردی برای اهداف مختلف استفاده شود.

تفاوت ریپل با رقبای خود؛ جدی‌ترین رقبای ریپل کدامند؟

ریپل تنها ارز دیجیتالی نیست که پرداخت‌های برون‌مرزی را هدف قرار می‌دهد، این شبکه با رقبای زیادی در بازار ارزهای دیجیتال رو به رو است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

۱. استلار لومنز (Stellar Lumens)

سکه‌‌ای با لوگوی ارز دیجیتال استلار
توکن بومی استلار، با نماد اختصاری XLM، برای نقل و انتقال در شبک استلار به کار می‌رود.

استلار لومنز یک شبکه پرداخت جهانی غیرمتمرکز است که برای ساده کردن روند انتقال سریع، ایمن و ارزان پول بین ارزهای فیات و رمزارزها طراحی شده است. این شبکه تسویه فوری پرداخت‌های فرامرزی را از طریق راه‌حل‌های پرداخت فوری، تضمین می‌کند. استلار بانک‌ها و سیستم‌های پرداخت را به هم وصل کرده و پرداخت از طریق حساب‌های مختلف بانکی را آسان‌تر می‌کند.

معایب

  • تمرکز استلار بر فراگیری مالی برای افراد محروم از خدمات بانکی ممکن است برای همه کاربران جذاب نباشد.
  • بر خلاف ریپل، مشارکت‌ها و دستاوردهای استراتژیک استلار ممکن است لزوماً برای کاربران خرد مزیتی نداشته باشد.

۲. امیسه گو (OmiseGO)

تصویری با پس زمینه آبی و مشکی به همراه‌ نام ارز دیجیتال امیسه گو (OMG)
 اومیسه گو (OmiseGO) یکی از اولین پروژه‌هایی بود که برای حل مشکل مقیاس‌پدیری اتریوم به وجود آمد.

امیسگو یک پروتکل پرداخت غیرمتمرکز است که بر روی شبکه‌ اتریوم ساخته شده است. امیسگو امکان انتقال پول بین شبکه‌های بلاک چین را می‌دهد و به شبکه‌های پرداخت کمک می‌کند تا سیستم مالی شفاف‌تری ایجاد کنند. این ارز دیجیتال پلتفرمی را ارائه می‌دهد که برای تبادل سریع و امن ارز فیات و ارزهای دیجیتال قابل استفاده است و چالش ایجاد هماهنگی بین شبکه‌های پرداخت و موسسات مالی را از بین می‌برد.

معایب

  • مشکل در دریافت بازپرداخت و اصلاح خطاهای انسانی به دلیل عدم وجود واسطه.
  • تغییرات در نقشه راه OmiseGO و حدس و گمان در مورد دستکاری قیمت می‌تواند بر ثبات آن تأثیر بگذارد.

گفتنی است کاربران OmiseGO با چالش‌های زیر مواجه‌اند:

  • مشکل در دریافت بازپرداخت
  • خطاهای انسانی به دلیل عدم وجود واسطه
  • گمانه‌زنی در مورد دستکاری احتمالی قیمت که می‌تواند بر ثبات و جذابیت پلتفرم برای معاملات همتا به همتا تأثیر بگذارد.

معایب OmiseGO باعث شده تا ریپل به عنوان رقیب این شبکه پرداخت از جایگاه مستحکم‌تری برخوردار شود.

۳. نانو (NANO)

نانو یک ارز دیجیتال است که با هدف بهبود کارایی و عملکرد پول دیجیتال طراحی شده است. این شبکه از فناوری بلاک‌گراف برای انجام تراکنش‌ها استفاده می‌کند که امکان تراکنش‌های فوق العاده سریع را فراهم می‌کند. شبکه نانو (NANO) از نظر مصرف انرژی بسیار کارآمد است که آن را به گزینه‌ای سازگار با محیط‌زیست در مقایسه با بسیاری از رمزارزهای دیگر تبدیل می‌کند.

معایب

  • علیرغم سرعت بالا، پذیرش ارز دیجیتال NANO به اندازه ریپل (XRP) نیست.
  • پیچیدگی ساختار شبکه آن ممکن است یادگیری آن را برای برخی از توسعه‌دهندگان دشوار کند.

علیرغم این چالش‌ها، نقاط قوت منحصر به فرد نانو در سرعت تراکنش و بهره‌وری انرژی، آن را به یک رقیب قابل توجه برای ریپل تبدیل کرده است.

۴. ترون

ترون (TRX) یک پلتفرم غیرمتمرکز مبتنی بر «بلاک‌ چین» است که می‌خواهد به کمک یک شبکه توزیع‌شده، پلتفرم سرگرمی و محتوای دیجیتال ایجاد کند. این شبکه با سرعت تراکنش قابل توجه ۲۰۰۰ TPS به توان عملیاتی بالایی دست می‌یابد.

معایب

  • علیرغم گام‌هایش به سمت تمرکززدایی، ترون به دلیل متمرکز بودن بالای خود با انتقادات زیادی مواجه است.
  • هزینه راه‌اندازی ترون ممکن است برای سازمان‌های کوچک‌تر گزاف باشد.

تمرکز ترون بر تولیدکنندگان محتوا باعث می‌شود که پلتفرم‌های تولید محتوای وب۲  را مختل کند و در نتیجه پتانسیل کسب درآمد را برای کاربران افزایش دهد. این پلتفرم با سرعت تراکنش قابل توجه ۲۰۰۰ TPS خود از شبکه‌هایی چون اتریوم، ریپل و بیت کوین پیشی می‌گیرد.

متمرکز بودن شبکه TRON که ریشه در اداره آن توسط شورایی از شرکت‌ها دارد و سیاست عدم انشعاب (فورک) که فرایند توسعه ترون را به تیم اصلی محدود می‌کند، با انتقادات زیادی مواجه است. هزینه راه‌اندازی ترون نیز برای سازمان‌های کوچک‌تر زیاد است. علی‌رغم این چالش‌ها، نقاط قوت منحصربه‌فرد TRON در صنعت سرگرمی، آن را به یک بازیگر مهم در بازار ارزهای دیجیتال تبدیل کرده است؛ اما در حوزه پرداخت‌های بین‌المللی، کماکان از ریپل ضعیف‌تر است.

۵. کوردا (Corda)

لوگوی ارز دیجیتال corda
پلتفرم R3 Corda، از جمله برترین پلتفرم‌های بلاکچینی است که به‌عنوان یک جایگزین برای دفتر کل توزیع‌شده شناخته می‌شود.

کوردا یک دفتر کل توزیع شده (DLT) و بلاک چین عمومی است که برای صنعت خدمات مالی طراحی شده است. این پلتفرم بر روی حریم خصوصی، امنیت و قابلیت همکاری تمرکز دارد و توسط مؤسسات تحت نظارت برای تسویه سریع‌تر، توکن‌سازی دارایی‌ها و ارزهای دیجیتال و خودکارسازی فرآیندهای تجاری پیچیده استفاده می‌شود. شبکه کوردا  برای صنایعی مانند خدمات مالی، دولت، مراقبت‌های بهداشتی و بیمه مناسب است.

معایب

  • پیچیدگی پلتفرم Corda برای توسعه‌دهندگان پذیرش آن را محدود کرده است.
  • هزینه راه‌اندازی کوردا می‌تواند برای سازمان‌های کوچک‌تر گزاف باشد.

کوردا مانند ریپل تراکنش‌های مقیاس‌پذیر و امن را ارائه می‌دهد و همچنین حریم خصوصی بالایی دارد.  با این حال، پیچیدگی پلتفرم Corda باعث شده توسعه‌دهندگان در طول راه‌اندازی اولیه  آن با چالش‌هایی مواجه شوند. هزینه راه‌اندازی کوردا نیز می‌تواند برای سازمان‌های کوچک‌تر گران باشد. علی‌رغم این چالش‌ها، نقاط قوت منحصربه‌فرد کوردا در خدمت به موسسات رگلاتوری‌شده، آن را به یک رقیب مهم برای ریپل تبدیل کرده است.

جمع‌بندی

درک تفاوت بین XRP Ledger و سایر بلاک چین ها نیازمند بررسی عواملی چون سرعت تراکنش، کارمزد شبکه، مقیاس‌پذیری و گستره خدمات ارائه شده است. در این مقاله با برترین رقبای ریپل آشنا شدیم و به علت متمایز بودن ریپل پی بردیم. به طور کلی، ارزیابی شبکه‌های جایگزین ریپل، پذیرش آن‌ها و ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهند، برای درک نقش آن‌ها در صنعت پرداخت‌ بین المللی و بلاک چین ضروری است. حال به نظر شما کدام یک از رقبای ریپل می‌تواند در حوزه پرداخت از این شبکه پیشی بگیرد؟ ‌نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

XRP چیست؟

 XRP توکن بومی شبکه ریپل است که برای تسهیل تراکنش‌های سریع و مقرون‌به‌صرفه بین مرزی طراحی شده است.

XRP Ledger چیست؟

XRP Ledger یک فناوری بلاک چین متن باز است که یک پلتفرم غیرمتمرکز و ایمن برای تسهیل تراکنش‌های ارزهای دیجیتال فراهم می‌کند.

الگوریتم اجماع ریپل در مقایسه با سایر بلاک چین ها چگونه است؟

مکانیزم اجماع ریپل که به عنوان پروتکل اجماع XRP Ledger شناخته می‌شود، از یک فرآیند منحصر به فرد برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها بدون تکیه بر استخراج یا ماینینگ استفاده می‌کند. این باعث می‌شود در مقایسه با الگوریتم‌های اجماع مورد استفاده در بسیاری از بلاک‌چین‌های دیگر، سریع‌تر و کارآمدتر باشد.

ریپل چگونه مشکل مقیاس‌پذیری را برطرف می‌کند؟

 رویکرد ریپل در قبال مقیاس‌پذیری شامل پروتکل توافقی و طراحی شبکه است که توان عملیاتی بالا و زمان‌های تایید تراکنش سریع را ممکن می‌سازد. این می‌تواند آن را برای انجام حجم زیادی از تراکنش‌ها در مقایسه با سایر شبکه‌های بلاک چین مقیاس‌پذیرتر کند.

منابع: bitcompare | helalabs

به این post امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید