نرخ بهره آمریکا چیست؟ | آبا بر باراز ارز دیجیتال تاثیر دارد؟
۳۰ شهریور ۱۴۰۳ اخبار
  1. بیت‌ کوین در سطح ۶۲,۰۰۰ دلار؛ چرا این قیمت برای سودآوری ماینرها در سه‌ماهه سوم حیاتی است؟
  2. کلید امروز مینی گیم همستر کامبت جمعه ۳۰ شهریور + آموزش ویدئویی

نرخ بهره آمریکا چیست؟ بررسی تاثیرات نرخ بهره بر بازار کریپتو

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۳   تاریخ بروزرسانی: ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
تصویری از چندین سکه در کنار هم که بالای آن‌ها نوشته شده است: نرخ بهره

نرخ بهره آمریکا یکی از مهم‌ترین عوامل اقتصادی است که تاثیرات گسترده‌ای بر بازارهای مالی و زندگی روزمره افراد دارد. این نرخ بهره (interest rates) هزینه‌ای است که بانک‌ها به عنوان پایه‌ای برای محاسبه نرخ بهره سایر وام‌ها مانند وام مسکن و کارت‌های اعتباری استفاده می‌کنند. در این مقاله از رمزینکس، به بررسی عوامل موثر بر نرخ بهره ایالت متحده، تأثیرات آن بر بازارهای سنتی، ارزهای دیجیتال و اهمیت آن در اقتصاد جهانی پرداخته‌ایم. با مطالعه این مطلب درک بهتری از نقش حیاتی نرخ بهره در اقتصاد و تصمیم‌گیری‌های مالی خود خواهید داشت.

نرخ بهره آمریکا چیست؟

در تصویر نماد فدرال رزرو دیده می‌شود که تعیین کننده نرخ بهره آمریکا است.
فدرال رزر، که به اختصار Fed نامیده می‌شود، همان بانک مرکزی آمریکا است.

نرخ بهره به هزینه‌ای اشاره دارد که برای قرض گرفتن پول پرداخت می‌شود. در ایالات متحده آمریکا این نرخ به میزان هزینه‌ای که برای قرض گرفتن پول در سطح فدرال تعیین می‌شود، اشاره دارد. بانک‌ها به‌طور مداوم با یکدیگر در حال قرض دادن پول هستند تا نقدینگی خود را مدیریت کنند و نرخ بهره به معنای سود سالانه‌ای است که به این قرض‌ها تعلق می‌گیرد. 

این نرخ، پایه‌ای برای محاسبه نرخ بهره سایر وام‌ها مانند وام مسکن، وام خودرو و حتی کارت‌های اعتباری محسوب می‌شود. اگر نرخ بهره افزایش پیدا کند هزینه وام‌ها و کارت‌های اعتباری نیز بالا می‌رود و برعکس آن نیز صادق است. بنابراین حتی تغییرات کوچک در نرخ بهره آمریکا تاثیرات قابل توجهی بر اقتصاد و زندگی روزمره افراد ایجاد می‌کند. در نظر داشته باشید با توجه به ابعاد بزرگ اقتصاد آمریکا این تغییرات بر اقتصاد جهانی نیز موثر است.

عوامل موثر بر نرخ بهره آمریکا

عوامل متعددی بر نرخ بهره در ایالات متحده تاثیرگذار محسوب می‌شود که هر یک می‌توانند بطور مستقیم یا غیرمستقیم بر تصمیمات فدرال تاثیر بگذارند. این عوامل شامل شرایط بازارهای مالی، وضعیت اقتصادی داخلی و جهانی، نرخ بیکاری، سیاست‌های مالی دولت و نرخ تورم است. فدرال رزرو (Federal Reserve) با در نظر گرفتن این متغیرها سعی دارد نرخ بهره‌ای را تعیین کند که به رشد و پایداری اقتصادی کمک کرده و همزمان تورم را در سطح مطلوب نگه دارد.

  1. شرایط بازارهای مالی: وضعیت بازارهای سهام اوراق قرضه و دیگر دارایی‌های مالی بر نرخ بهره آمریکا موثر هستند. فدرال رزرو ممکن است نرخ بهره را تغییر دهد تا در زمین بازی این بازارها ثبات برقرار شود.
  2. وضعیت اقتصادی: Federal Reserve به ارزیابی داده‌های اقتصادی مانند تولید ناخالص داخلی و نرخ رشد اقتصادی توجه ویژه‌ای دارد.چ شاخص‌های اعتماد مصرف‌کننده را بررسی می‌کند تا مشخص سازد آیا نیاز به تحریک بیشتر اقتصاد وجود دارد یا باید آن را کنترل کند.
  3. نرخ بیکاری: وضعیت بازار کار از طریق نرخ بیکاری سنجیده می‌شود. آمار بیکاری بالا ممکن است نشان‌دهنده ضعف اقتصادی به حساب آید و فدرال رزرو را به کاهش نرخ بهره وادار سازد تا اشتغال و رشد اقتصادی را به دنبال آن تقویت کند.
  4. نرخ تورم: یکی از وظایف اصلی فدرال مدیریت تورم محسوب می‌شود. اگر نرخ تورم از هدف تعیین‌شده فراتر رود، این نهاد نرخ بهره آمریکا را بالا می‌برد تا از افزایش بیش از حد قیمت‌ها جلوگیری کند. در مقابل در صورت پایین بودن میزان تورم، کاهش نرخ بهره به تحریک مصرف و سرمایه‌گذاری یاری می‌رساند.
  5. سیاست‌های مالی دولت: سیاست‌های مالی از جمله میزان بدهی و هزینه‌های عمومی می‌توانند بر interest rates موثر باشند. افزایش بدهی دولت به بالا رفتن نرخ بهره منجر می‌شود، زیرا دولت برای جذب سرمایه بیشتر تلاش می‌کند.
  6. شرایط جهانی: وضعیت اقتصادی جهانی، تغییرات در سیاست‌های پولی سایر کشورها و رویدادهای جهانی مانند جنگ‌ها یا بحران‌های اقتصادی بر تصمیم‌گیری‌های Federal Reserve موثر به شمار می‌آیند.

تاثیر نرخ بهره آمریکا بر بازارهای سنتی

در تصویر یک ترازو با مقدار زیادی طلا و دلار دیده‌ می‌شود.
دلار ‌ می‌تواند اثر متفاوتی بر بازار ارزهای دیجیتال داشته باشد.

تغییرات نرخ بهره آمریکا اثرات گسترده‌ای بر بازارهای سنتی مانند بازار سهام و اوراق قرضه دارد. وقتی نرخ بهره افزایش پیدا کند هزینه قرض گرفتن پول برای شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان نیز بیشتر می‌شود. این امر می‌تواند منجر به کم شدن هزینه‌های مصرفی و سرمایه‌گذاری‌های تجاری شود که در آخر می‌تواند سود شرکت‌ها را کاهش داده و قیمت سهام را پایین بیاورد. 

از سوی دیگر افزایش نرخ بهره آمریکا جذابیت اوراق قرضه جدید را بالا می‌برد، زیرا این اوراق با نرخ بهره بالاتری عرضه می‌شوند. این موضوع باعث کاهش قیمت اوراق قرضه موجود می‌شود که با نرخ بهره پایین‌تری صادر شده‌اند.

کاهش نرخ بهره تاثیرات مثبتی بر بازارهای سنتی نیز دارد به این شکل که کاهش نرخ بهره هزینه قرض گرفتن پول را کم می‌کند که منجر به افزایش هزینه‌های مصرفی و سرمایه‌گذاری‌های تجاری می‌شود. این امر سود شرکت‌ها را افزایش داده و قیمت سهام را بالا می‌برد. همچنین پایین آمدن نرخ بهره می‌تواند ارزش اوراق قرضه موجود را نیز افزایش دهد، زیرا این اوراق با نرخ بهره بالاتری نسبت به اوراق جدید عرضه شده‌اند. 

تاثیر نرخ بهره آمریکا بر بازار کریپتو کارنسی

در تصویر مقدار زیادی سکه دیده می‌شود با پس زمینه نمودار ارز دیجیتال
یکی از استراتژی‌های کلیدی برای تریدرها به‌منظور مدیریت کاربردی تغییرات نرخ بهره، متنوع‌سازی سبد پرتفوی است.

همان‌گونه که گفته شد، نرخ بهره آمریکا تاثیرات گسترده‌ای بر بازارهای مالی دارد و بازار ارز دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نیست. تغییرات در نرخ بهره به طور مستقیم و غیرمستقیم بر قیمت‌ ارز دیجیتال، رفتار سرمایه‌گذاران و نوسانات بازار کریپتو تاثیرگذار ست. در ادامه به اصلی‌ترین اثرات نرخ بهره آمریکا بر بازار ارزهای دیجیتال می‌پردازیم.

۱. کاهش میل سرمایه‌گذاران برای ریسک کردن

افزایش نرخ بهره ایالات متحده باعث می‌شود که هزینه وام‌گیری برای شرکت‌ها و افراد افزایش پیدا کند. شرکت‌ها کمتر به دنبال وام‌گیری برای پروژه‌های جدید و توسعه کسب‌وکار می‌روند و افراد نیز تمایل کمتری به وام‌گیری برای سرمایه‌گذاری در بازارهای پرریسک مانند بازار سهام و ارزهای دیجیتال دارند. در نتیجه نقدینگی در این بازارها کاهش می‌یابد و قیمت دارایی‌های پرریسک مانند ارزها کم می‌شود.

از سوی دیگر با افزایش نرخ بهره سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه و حساب‌های پس‌انداز با بازدهی بالا جذاب‌تر می‌شود. این نوع سرمایه‌گذاری‌ها ریسک کمتری داشته و بازدهی تضمین‌شده‌ای ارائه می‌دهند. معامله‌گران تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری در این نوع دارایی‌ها پیدا کرده و از بازارهای پرریسک دوری می‌کنند.

۲. افزایش هزینه فرصت

«هزینه فرصت» یکی از کلیدی‌ترین مفاهیم در حوزه سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید. نرخ بهره در ایالات متحده به‌طور مستقیم بر هزینه فرصت مربوط به سرمایه‌گذاری در رمز ارزها اثرگذار است. زمانی که نرخ بهره افزایش پیدا می‌کند، سرمایه‌گذاران ممکن است تمایل بیشتری به اختصاص منابع خود به دارایی‌هایی با بازدهی قطعی و مطمئن (مثل اوراق قرضه یا حساب‌های سپرده با سود) پیدا کنند. این امر موجب کاهش رغبت سرمایه‌گذاران به خرید و نگهداری رمزارزهایی می‌شود که بازدهی تضمین‌شده‌ای ندارند مانند میم کوین‌ها.

افزایش هزینه فرصت می‌تواند باعث افت تقاضا برای رمز ارزها گردد چرا که بسیاری از معامله‌گران به دنبال بهینه سازی بازده خود از طریق ابزارهای مالی سنتی می‌روند. برعکس در شرایطی که نرخ بهره آمریکا پایین است، هزینه فرصت برای نگهداری رمز ارزها کمتر می‌شود. این وضعیت باعث می‌شود که این ارزها به گزینه‌ای جذاب‌تر برای افرادی که به دنبال افزایش سرمایه هستند، تبدیل شوند.

۳. فشار بر معاملات اهرمی

افزایش نرخ بهره آمریکا می‌تواند فشار زیادی بر مارجین تریدینگ یا همان معاملات اهرمی وارد کند. بالا رفتن نرخ بهره باعث کاهش سودآوری معاملات اهرمی شود در نتیجه معامله‌گران ممکن است مجبور شوند پوزیشن‌های خود را ببندند یا کاهش دهند تا از زیان‌های بیشتر جلوگیری کنند. علاوه بر این کاهش نقدینگی می‌تواند نوسانات بازار را افزایش داده و ریسک معاملات اهرمی را بیشتر می‌شود.

۴. تاثیر نرخ بهره بر ارزش دلار آمریکا و ارتباط آن با رمز ارزها

افزایش نرخ بهره آمریکا معمولا باعث افزایش ارزش دلار آمریکا (USD) می‌شود. این امر به دلیل جذب سرمایه‌های خارجی است که به دنبال بازدهی بالاتر هستند. با افزایش نرخ بهره سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری به نگهداری و حفظ دلار دارند زیرا بازدهی بیشتری از سرمایه‌گذاری‌های دلاری به دست می‌آورند. این افزایش تقاضا برای دلار باعث افزایش ارزش این ارز فیات می‌شود.

در مقابل بالا رفتن قیمت دلار می‌تواند تاثیر منفی بر بازار رمز ارزها ایجاد کند و معامله‌گران ممکن است تمایل کمتری به سرمایه‌گذاری در رمزارزها داشته باشند، زیرا بازدهی این بازارها نسبت به سرمایه‌گذاری‌های دلاری کمتر می‌شود.

جمع‌بندی 

نرخ بهره آمریکا یکی از عوامل کلیدی در تعیین شرایط اقتصادی و مالی است که تاثیرات گسترده‌ای بر ارزش دارایی سرمایه‌گذاران دارد. برای بهره‌برداری بهینه از تغییرات نرخ بهره توصیه می‌شود که معامله گران به دقت روندهای اقتصادی و تصمیمات فدرال رزرو را دنبال کنند. 

افزایش نرخ بهره می‌تواند هزینه‌های وام‌گیری را بالا برده و تمایل به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های پرریسک مانند ارزهای دیجیتال را کاهش دهد. از سوی دیگر کاهش نرخ بهره می‌تواند به تحریک مصرف و سرمایه‌گذاری کمک کند. بنابراین آگاهی از تاثیرات نرخ بهره و تنظیم استراتژی‌های سرمایه‌گذاری بر اساس آن می‌تواند به موفقیت بلندمدت کمک کند. در نظر بگیرید ترکیب دانش اقتصادی با تحلیل‌های دقیق و تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه می‌تواند شما را در مسیر سرمایه‌گذاری مالی موفق هدایت کند.

سوالات متداول 

نرخ بهره فعلی ایالت متحده چقدر است؟

نرخ بهره آمریکا در سپتامبر ۲۰۲۴ برابر با ۵.۵ درصد است.

آیا تغییرات نرخ بهره آمریکا می‌تواند منجر به رشد یا رکود در بازار کریپتو شود؟

بله. تغییرات نرخ بهره آمریکا می‌تواند باعث رشد یا رکود بازار ارز دیجیتال شود.

منابع: tradingeconomics | investopedia

به این post امتیاز دهید
درباره مریم طحافچی
مریم طحافچی هستم، دارای مدرک لیسانس روانشناسی از دانشگاه پیام نور و مدرک ویراستاری. با سابقه 6 ساله در این زمینه، علاقه‌مند به تحریر و نوشتن شدم و پس از کار در حوزه ویرایش، به تدوین محتوا و نوشتن مقالات پرداختم. تجربه دو ساله‌ام در حوزه ارزهای دیجیتال و کریپتوکارنسی، علاقه‌ام به نوشتن در این زمینه به خصوص روانشناسی ترید را تقویت کرد. از بین رمزارزها، آدا (ADA) یکی از محبوب‌ترین‌های من است.
درباره مریم طحافچی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

بنر استیکی موبایل تند تند تون ببر