نحوه خرید و فروش فایل کوین چگونه است؟ (امن‌ترین راه‌کارها)

امن‌ترین نحوه خرید و فروش فایل کوین

تصویری با پس‌زمینه مشکی که چندین سکه آبی‌رنگ فایل کوین به‌صورت معلق قرار دارند.
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

امن‌ترین نحوه خرید و فروش فایل کوین چیست؟ چگونه فایل کوین بخریم؟ این‌ها سوالاتی هستند که هنگام سرمایه‌گذاری در فایل کوین (Filecoin) با آن مواجه می‌شویم.
نحوه خرید و فروش فایل کوین شامل تعامل با صرافی‌های ارزهای دیجیتال خارجی و ایرانی است که در این مطلب از رمزینکس، به بررسی شیوه خرید و فروش فایل کوین در انواع مختلف این صرافی‌ها پرداخته‌ایم.

نحوه خرید و فروش فایل کوین از طریق صرافی‌های خارجی

تصویری نارنجی‌رنگ که چندین دایره زرد‌رنگ بر روی آن کشیده شده است و یکی از دایره‌ها سبز است و روی آن نماد فایل کوین به رنگ سفید نوشته شده است.
برای خرید و فروش فایل کوین از طریق پلتفرم‌های متمرکز و غیر‌متمرکز خارجی و ایرانی می‌توانیم اقدام کنیم.

ارز فایل کوین، سکه بومی شبکه فایل کوین است که با نام اختصاری FIL شناخته می‌شود و از راه‌های مختلفی از جمله صرافی‌های متمرکز و غیر‌متمرکز خارجی و ایرانی قابل خرید و فروش است. در ادامه با نحوه خرید و فروش فایل کوین از طریق صرافی‌های متمرکز خارجی آشنا می‌شویم.

نحوه خرید و فروش فایل کوین از صرافی‌‌های متمرکز خارجی

تصویری با پس‌زمینه سرمه‌ای که نماد یک بانک در وسط قرار دارد و سکه‌های زرد‌رنگ مختلف به آن متصل شده‌اند.
ارز دیجیتال فایل کوین از صرافی‌های متمرکز مانند بایننس قابل خرید و فروش است.

قبل از اینکه به بررسی نحوه خرید و فروش فایل کوین از طریق صرافی‌های متمرکز خارجی بپردازیم، لازم است با مفهوم این صرافی‌ها آشنا شویم. 

به‌طور کلی، صرافی‌های متمرکز (CEX) پلتفرم‌های آنلاینی هستند که خرید و فروش ارزهای دیجیتال را تسهیل می‌کنند. این صرافی‌ها به عنوان واسطه بین خریداران و فروشندگان عمل می‌کنند و محیط امنی را برای معاملات فراهم می‌کنند. در ادامه، شیوه خرید فایل کوین از صرافی‌های متمرکز خارجی در ۶ مرحله ساده توضیح داده شده است.

۱- انتخاب صرافی معتبر

  • اولین مرحله در شیوه خرید فایل کوین انتخاب یک صرافی متمرکز است. گزینه‌های محبوب عبارت‌اند از:
  • بایننس (Binance)
  • کوین بیس (Coinbase)
  • کراکن (Kraken)
  • کوکوین (KuCoin

۲- ایجاد حساب کاربری

پس از انتخاب صرافی مورد نظر، لازم است به وب‌سایت صرافی متمرکز برویم و حساب کاربری را ایجاد کنیم که عموما ملزوم به داشتن یک آدرس ایمیل و مشخص کردن رمز عبور است.

۳- احراز هویت

پس از ساخت حساب کاربری‌، باید فرآیند احراز هویت خود را (KYC) تکمیل کنیم، که معمولاً شامل ارائه اطلاعات شخصی (نام، آدرس، تاریخ تولد) و بارگذاری اسناد شناسایی (گذرنامه و غیره) است.

۴- واریز وجه

 در مرحله بعدی برای خرید ارز فایل کوین، لازم است واریز وجه (ارز فیات یا ارز دیجیتال) انجام دهیم. اکثر صرافی‌های متمرکز به ما این امکان را می‌دهند که ارز فیات (USD، EUR و غیره) را از طریق کارت اعتباری یا سایر روش‌های پرداخت واریز کنیم. برای واریز وجه از طریق ارز‌های دیجیتال، باید ارز دیجیتالی که داریم از کیف پول خود به آدرس کیف پول صرافی انتقال دهیم.

۵- انتخاب جفت ارز معاملاتی

پس از واریز وجه، برای خرید فایل کوین باید در صرافی و در بخش معاملات، جفت معاملاتی را که می‌خواهیم با آن فایل کوین بخریم را باید انتخاب کنیم. به عنوان مثال اگر قصد خرید فایل کوین با استیل‌کوین تتر را داریم باید FIL/USDT و اگر قصد خرید فایل کوین با دیگر رمز‌ارز‌ها را داریم، می‌توانیم FIL/BTC یا FIL/ETH را انتخاب کنیم.

۶- ثبت سفارش

پس از انتخاب جفت ارز معاملاتی، باید روش ثبت سفارش برای خرید فایل کوین را از ۲ روش زیر تعیین کنیم:

  1. سفارش بازار: این روش امکان خرید ارز فایل کوین را با قیمت فعلی بازار به ما می‌دهد.
  2. سفارش‌های در صف: اگر بخواهیم ارز فایل کوین را در قیمتی غیر از قیمت فعلی بازار بخریم، می‌توانیم از سفارشات در صف استفاده کنیم. در این روش کافی است قیمت و مقدار FIL مورد نظر برای خرید را وارد و سفارش را تایید کنیم.

به طور پیش‌فرض، ارز‌های فایل کوینی که خریداری کرده‌ایم در کیف پول صرافی ذخیره می‌شوند. اما برای امنیت بیشتر می‌توانیم Filecoin را در کیف پول شخصی ارز دیجیتال خود ذخیره کنیم. همان‌طور که می‌دانید، کیف پول ارز دیجیتال ابزاری است که به ما امکان ذخیره، ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و فایل کوین را می‌دهد و در دو نوع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری وجود دارد.

فروش فایل کوین از طریق صرافی‌های متمرکز خارجی

تا به اینجا با شیوه خرید فایل کوین در صرافی‌های متمرکز آشنا شدیم. حال تصور کنید قصد داریم ارز‌های دیجیتال خریداری‌ شده‌ خود را پس از مدتی بفروشیم. شیوه فروش فایل کوین از طریق صرافی‌های متمرکز چگونه است؟

۱- انتقال فایل کوین‌ها به صرافی

برای فروش ارز فایل کوین ابتدا لازم است فایل کوین‌های خود را از کیف پول شخصی‌مان به کیف پولمان در صرافی مورد نظری که قصد فروش فایل کوین را داریم منتقل کنیم.

۲- انتخاب جفت ارزهای معاملاتی

پس از انتقال فایل کوین‌ها به کیف پولمان در صرافی، می‌توانیم به بخش معاملات در صرافی مورد نظرمان برویم و ارزهای دیجیتال فایل کوین خود را بفروشیم. در این مرحله، مشابه فرآیند خرید فایل کوین، باید جفت معاملاتی که می‌خواهیم بفروشیم انتخاب کنیم ( FIL/USD، FIL/BTC، FIL/ETH). برای مثال اگر FIL/BTC را انتخاب کنیم، با فروش فایل کوین‌های خود معادل آن بیت‌کوین دریافت خواهیم کرد.

۳- انتخاب نوع سفارش

سپس، باید نوع سفارش خود (سفارش بازار یا سفارش‌های در صف) را مشخص کنیم و سفارش فروش خود را تایید کنیم.

۴- انتقال ارز فیات یا سایر ارزهای دیجیتال به کیف پول

پس از تکمیل مراحل فروش ارز‌ فایل کوین، اگر فایل‌کوین‌های خود را در ازای ارز فیات فروخته باشیم، باید ارز‌های فیات خود را از کیف پول صرافی خود به حساب خود منتقل کرده و اگر به سایر ارز‌های دیجیتال فروخته باشیم بهتر است برای امنیت بیشتر، ارز‌های دیجیتال خود را به کیف پول ارز دیجیتال شخصی خود منتقل کنیم.

نحوه خرید و فروش فایل کوین از صرافی‌‌های غیرمتمرکز 

تصویری که در سمت راست آن مکعب‌های بنفش و آبی کشیده شده است و در سمت چپ آن کلمه صرافی غیر‌متمرکز به انگلیسی و به رمگ آبی نوشته شده است.
صرافی‌های غیر‌متمرکز امکان خرید و فروش فایل کوین و دیگر ارز‌های دیجیتال را بدون واسطه فراهم می‌کنند.

با پدید آمدن صرافی‌های غیر‌متمرکز، انقلاب بزرگی در نحوه خرید و فروش ارز فایل کوین و سایر رمز‌ارز‌ها ایجاد شد و دیگر خبری از واسطه‌ و مرجع سومی نبود!
صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) پلتفرم‌هایی هستند که خرید و فروش ارزهای دیجیتال را مستقیما بین کاربران بدون نیاز به یک واسطه متمرکز تسهیل می‌کنند. در ادامه به بررسی شیوه خرید فایل کوین از طریق صرافی‌های غیر‌متمرکز پرداخته‌ایم.

شیوه خرید فایل کوین از طریق صرافی‌های غیر‌متمرکز

چگونه فایل کوین بخریم؟ در ۴ مرحله کلی از طریق صرافی‌‌های غیر‌متمرکز، به این سوال پاسخ داده‌ایم.

۱- انتخاب کیف پول ارز دیجیتال سازگار با ارز فایل کوین

در اولین قدم برای خرید ارز فایل کوین از طریق صرافی‌های غیر‌متمرکز، به یک کیف پول ارز دیجیتال سازگار مانند Uniswap Wallet نیاز داریم. اکثر صرافی‌های غیر‌متمرکز معمولا از ارز اتریوم ETH برای کارمزد تراکنش‌‌ها و همچنین به عنوان یک جفت معاملاتی استفاده می‌کنند. برای شارژ کردن کیف پول خود، می‌توانیم از اتریوم (ETH) یا یک ارز دیجیتال پشتیبانی‌شده توسط صرافی مورد نظرمان استفاده کنیم. این کار را می‌توان با خرید ETH در یک صرافی متمرکز (مانند Coinbase یا Binance) و انتقال آن به آدرس کیف پول غیر‌متمرکز خود انجام دهیم.

۲-انتخاب صرافی غیر‌متمرکز معتبر

در مرحله بعدی لازم است که یک صرافی غیر‌متمرکز مطمئن را انتخاب کنیم. دو صرافی‌ غیر‌متمرکز محبوب برای خرید و فروش ارز Filecoin عبارتند از Uniswap، SushiSwap. برای مثال اگر برای خرید فایل کوین، صرافی Uniswap را انتخاب کرده‌ایم، باید کیف پول خود را به این صرافی وصل کنیم. برای این کار لازم است بر روی دکمه «اتصال کیف پول» کلیک کنیم و ارائه‌دهنده کیف پول خود را انتخاب کنیم و دستورات مربوطه را دنبال کنیم.

۳- تعیین جفت ارز معاملاتی و ثبت جزئیات

پس از تعیین جفت معاملاتی برای مثال FIL/ETH، باید جزئیات مربوط به خرید ارز فایل کوین را وارد کنیم و  صرافی مقدار تخمینی FIL را که دریافت خواهیم کرد را به ما نشان می‌دهد.

۴- بررسی جزئیات تکمیلی

در انتها باید هزینه‌های مربوط به تراکنش را باید بررسی کنیم. هزینه گس فی (Gas Fee) که به عنوان کارمزد تراکنش نیز شناخته می‌شود، مقدار ارز رمزنگاری شده مورد نیاز برای انجام یک تراکنش یا اجرای یک قرارداد در یک شبکه بلاک‌چین (معمولا در شبکه اتریوم) است. سپس لازم است روی «Swap» یا «Trade» کلیک کنیم و تراکنش را در کیف پول خود تأیید کنیم.

شیوه فروش فایل کوین از طریق صرافی‌های غیر‌متمرکز

تا به اینجا با نحوه خرید و فروش فایل کوین از طریق صرافی‌‌های متمرکز و نیز شیوه خرید فایل کوین از طریق صرافی غیر‌متمرکز آشنا شدیم. اما اگر بخواهیم فایل کوین‌های خود را از طریق یک DEX بفروشیم باید چه مراحلی را طی کنیم؟

فروش فایل کوین (FIL) در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) در مقایسه با صرافی‌های متمرکز فرآیند متفاوتی را شامل می‌شود که در ۴ مرحله به بررسی آن پرداخته‌ایم.

۱- انتخاب کیف پول غیر‌متمرکز

مشابه شیوه خرید فایل کوین از صرافی‌‌های غیر‌متمرکز، در قدم اول به یک کیف پول غیرمتمرکز نیاز داریم که از ارز FIL پشتیبانی کند. همچنین برای فروش ارز FIL باید مقدار کمی اتریوم (ETH) یا توکن بومی بلاک‌چینی که DEX روی آن کار می‌کند (به عنوان مثال، زنجیره هوشمند Binance به BNB نیاز دارد) برای پوشش هزینه‌های تراکنش را فراهم کرده باشیم.

۲- اتصال پول به صرافی غیر‌متمرکز

در مرحله بعدی لازم است کیف پول انتخابی خود را به DEX مورد نظر وصل کنیم و در بخش معاملات صرافی خود، جفت معاملاتی مورد نظرمان (به عنوان مثال، FIL/ETH، FIL/USDT) را انتخاب و سفارش خود را ثبت کنیم.

۳- بررسی جزئیات تراکنش

در مرحله بعدی لازم است جزئیات تراکنش را بررسی کنیم، از جمله مقدار FIL که می‌فروشیم و مقدار مورد انتظار توکنی که در ازای فروش آن دریافت خواهیم کرد. 

۴- بررسی کیف پول

پس از تکمیل تراکنش، باید مطمئن شویم که توکن‌های دریافتی در کیف پول ما هستند. اگر ارز‌های فایل کوین خود را در ازای ارز دیجیتال دیگری فروخته باشیم بهتر است آن‌ها را به کیف پول ایمن‌تر یا بلاک چین دیگری منتقل کنیم.

نحوه خرید و فروش فایل کوین از طریق صرافی‌های ایرانی

عکسی با پس‌زمینه سرمه‌ای که چندین دایره روی آن کشیده شده است و در یکی از دایره‌ها سکه فایل کوین قرار دارد.
یکی از امن‌ترین و مطمئن‌ترین شیوه‌های خرید فایل کوین در ایران استفاده از صرافی رمزینکس است.

همان‌طور که ذکر کردیم، صرافی‌های متمرکز و غیر‌متمرکز مختلفی برای خرید و فروش ارز فایل کوین وجود دارند. اما در حال حاضر محدودیت‌هایی مانند احراز هویت در این صرافی‌ها برای کاربران ایرانی وجود دارد که نحوه خرید و فروش فایل کوین را تقریبا غیر‌ممکن می‌سازد.

بهترین شیوه خرید فایل کوین در ایران استفاده از صرافی رمزینکس است که با ویژگی‌هایی نظیر امنیت بالا در معاملات، پشتیبانی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته، امکان خرید انواع رمز ارز، خرید و فروش آسان ارزهای دیجیتال، احراز هویت آسان و بسیار سریع، خرید و فروش فایل کوین و سایر رمز‌ارز‌ها را به تجربه‌ای خوشایند تبدیل می‌کند.

برای خرید و سرمایه‌گذاری در ارز فایل کوین ابتدا باید در صرافی رمزینکس ثبت‌نام کنیم و احراز هویت شویم. پس از اتمام مراحل ثبت‌نام و بارگذاری مدارک و ثبت اطلاعات بانکی، می‌توانیم با واریز ریال یا دیگر رمز‌ارز‌ها، رمز فایل کوین را خریداری کنیم

جمع‌بندی

در این مطلب از رمزینکس، با نحوه خرید و فروش فایل کوین از طریق صرافی‌های متمرکز و غیر‌متمرکز آشنا شدیم. یکی از مواردی که در شیوه خرید فایل کوین باید در نظر بگیریم انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال مطمئن مانند رمزینکس است که تمامی خدمات مربوط به خرید و فروش ارز‌های دیجیتال را فراهم و آسان می‌سازد.

سوالات رایج

آیا می‌توانیم Filecoin را در Binance خریداری کنیم؟

بله. به‌طور کلی خرید و فروش ارز فایل کوین از صرافی‌های مختلفی مانند بایننس ممکن است.

آیا فایل کوین یک توکن ERC-20 است؟

خیر. استاندارد ERC-20 مربوط به شبکه اتریوم است و ارز دیجیتال بومی شبک فایل کوین، یک توکن ERC-20 نیست، زیرا Filecoin از فناوری بلاک‌چین خود برای مدیریت شبکه استفاده می‌کند.

منبع: CoinMarketCap | Filecoin Docs

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

جدیدترین اخبار و آموزش‌های همستر