استخراج کاردانو؛ نکات مهم درباره استیکینگ و استخراج آدا

آیا استخراج کاردانو امکان‌پذیر است؟ بررسی استخراج و استیکینگ کاردانو 

مردی که روی سکه های کاردانو نشسته است.
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۳ خرداد ۱۴۰۳

استخراج کاردانو یکی از روش‌های آسان برای به‌دست آوردن ارز بومی این بلاکچین یعنی آدا است. با این حال، به دلیل تفاوت الگوریتم مورد استفاده در کاردانو با سایر بلاکچین‌های محبوب مانند بیت‌کوین و اتریوم، نحوه استخراج آن هم به روش متفاوتی انجام می‌شود. اگر قصد دارید با نرم‌ افزار استخراج کاردانو و نحوه کسب ارز آدا از این طریق آشنا شوید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

الگوریتم اجماع اثبات سهام در استخراج کاردانو چه نقشی دارد؟

نماد ارز کاردانو پس زمینه آبی
استخراج کاردانو با ارزهای دیجیتال سنتی مثل بیت‌کوین تفاوت دارد

برای آشنایی با فرایند استخراج کاردانو، ابتدا باید با نحوه ایجاد بلاک با استفاده از الگوریتم اثبات سهام در این بلاکچین آشنا شوید. در کاردانو از الگوریتم اجماع اثبات سهام به نام Ouroboros استفاده می‌شود که به جای مصرف برق زیاد برای حل معماهای پیچیده مانند بیت‌کوین، از سهام‌گذاری (Staking) برای تایید تراکنش‌ها و تولید بلاک‌های جدید استفاده می‌کند.

این روش برخلاف الگوریتم اثبات کار در اتریوم و بیت‌کوین است که در آن از سخت‌افزارهای قدرتمند با مصرف برق بالا برای حل مسائل ریاضی سخت و پیچیده و تولید بلاک جدید استفاده می‌شود.

برای درک مفهوم استخراج بلاک جدید ازطریق الگوریتم اثبات سهام، خوب است با فرایند انجام این کار آشنا شوید.

نحوه استخراج ارز آدا با روش اثبات سهام

در الگوریتم اثبات سهام شبکه کاردانو، دارندگان ارز دیجیتال آدا می‌توانند با نگهداری سکه‌های خود در یک کیف پول سازگار و راه‌اندازی یا پیوستن به یک استخر سهام، به تامین امنیت شبکه و اعتبارسنجی تراکنش‌ها کمک کنند. در ازای این مشارکت، آن‌ها پاداش‌هایی به‌صورت ارز آدا دریافت می‌کنند.

فرایند استخراج بلاک جدید به روش اثبات سهام

معدن با نماد ارز ADA
در حال حاضر روش PoS برای استخراج کاردانو کاربرد دارد

استیک‌کردن در شبکه کاردانو به این معنی است که کاربران می‌توانند ارزهای آدا خود را در شبکه قفل کنند تا برای یافتن بلاک بعدی و دریافت پاداش انتخاب شوند. در این حالت، شانس انتخاب شدن با تعداد کوین‌های استیک‌شده نسبت مستقیم دارد. این کار به‌صورت زیر انجام می‌شود:

  • دارندگان ارز آدا می‌توانند با قفل کردن مقداری از سکه‌های خود در یک استخر سهام‌گذاری، به عنوان اعتبارسنج عمل کنند.
  • الگوریتم اوروبورس به‌طور تصادفی از بین اعتبارسنج‌ها با توجه به سهم آدا آن‌ها، اعتبارسنج‌هایی را برای تایید بلاک‌های جدید انتخاب می‌کند.
  • اعتبارسنج‌های منتخب، تراکنش‌ها را بررسی می‌کنند تا از صحت و نداشتن تناقض در آن‌ها اطمینان حاصل کنند.
  • پس از تایید تراکنش‌ها، اعتبارسنج منتخب بلاکی جدید حاوی تراکنش‌ها را به بلاکچین کاردانو اضافه می‌کند.
  • به عنوان پاداش مشارکت در تایید تراکنش‌ها و تولید بلاک‌های جدید، اعتبارسنج‌ها ارز آدا دریافت می‌کنند.

سیستم اثبات سهام مزایای متعددی از جمله نیاز به صرف انرژی کمتر برای استخراج بلاک‌های جدید و افزایش ثبات و امنیت شبکه بلاکچین را به همراه دارد. 

یکی از چالش‌های اساسی ارزهای دیجیتال، برقراری تعادل بین امنیت، تمرکززدایی (عدم وابستگی به یک مرجع مرکزی) و سرعت است. دستیابی به تعادل بین این سه فاکتور با فناوری‌های فعلی دشوار به نظر می‌رسد.

هدف کاردانو غلبه بر این چالش است؛ این پلتفرم با استفاده از الگوریتم اثبات سهام تلاش می‌کند تا ضمن حفظ امنیت و تمرکززدایی، سرعت انجام تراکنش‌ها را افزایش دهد.

آیا کاردانو قابل استخراج است؟

حالا که با نحوه کار کاردانو آشنا شده‌اید، احتمالاً این سوال برایتان پیش آمده است که آیا استخراج کاردانو امکان‌پذیر است؟

باید بگوییم که کاردانو قابل استخراج نیست. چراکه این ارز دیجیتال از مکانیزم اثبات سهام به جای اثبات کار استفاده می‌کند، به همین دلیل استخراج آن امکان‌پذیر نیست. با این حال، شما می‌توانید با استیکینگ ارز آدا، به ایمن‌سازی شبکه کاردانو کمک‌کرده و در ازای آن پاداش دریافت کنید.

استخراج کاردانو چگونه است؟

همان‌طور که گفتیم، فرایندی به نام «استخراج کاردانو» وجود ندارد؛ چرا که سازوکار آن با روش اثبات کار متفاوت است. به‌جای استفاده از سایت‌ استخراج کاردانو می‌توانید از کیف‌پول‌های متعدد برای استیکینگ و کسب سود استفاده کنید. این کار به شما امکان می‌دهد تا در فرایند سهام‌گذاری و تایید بلاک‌های جدید به یک اعتبارسنج تبدیل شوید و در صورت تاییدشدن بلاکی توسط استخر استیکینگ خود، پاداش دریافت کنید.

خب! تا اینجا با نحوه‌ کار الگوریتم سهام و اضافه‌شدن بلاک‌های جدید با تایید اعتبارسنج‌ها آشنا شدید. حالا وقت آن است که بدانید استیکینگ کاردانو چگونه انجام می‌شود و چطور می‌توان با آن سود کسب کرد.

استیکینگ کاردانو چیست؟

نماد نقره ای ارز ADA
استیکینگ روشی است که به جای ماینینگ برای کاردانو کاربرد دارد

استیکینگ کاردانو راهی آسان و پرسود برای کسب درآمد از رمزارز ADA است. با سپرده‌گذاری ارز آدا در استخر کاردانو می‌توانید در تایید تراکنش‌ها و امن‌سازی شبکه مشارکت‌کرده و در قبال آن، پاداش (ارز آدا) دریافت کنید. با توجه به قیمت آدا کاردانو که روند رشد خوبی را طی می‌کند، این کار می‌تواند سرمایه‌گذاری بلندمدت خوبی باشد.

برخلاف تصور رایج، افزودن بلاک جدید به بلاکچین‌های مبتنی بر اثبات سهام مانند کاردانو، به معنای ایجاد سکه‌های جدید نیست. در شبکه کاردانو، تعداد کل سکه‌ها از ابتدا ثابت و برابر با ۴۵ میلیارد واحد است. از این تعداد، تا می ۲۰۲۴، حدود ۳۶.۸ میلیارد واحد در گردش بوده است.

بنابراین، پس از اضافه‌کردن هر بلاک جدید به بلاکچین کاردانو توسط استخر استیکینگ، پاداش‌های متنوعی به اعتبارسنج‌ها تعلق می‌گیرد:

  • کارمزدها: سهمی از کارمزد تراکنش‌هایی که توسط استخر پردازش می‌شوند.
  • کوین‌های جدید آدا: به عنوان پاداش برای کمک به حفظ امنیت و کارایی شبکه.

مراحل استیکینگ کاردانو

سوال مهمی که مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان در فرایند استیکینگ کاردانو شرکت کرد؟

 برای این کار، لازم است:

  •  ارز ADA را در کیف پول اختصاصی کاردانو به نام ددالوس (Daedalus) یا نمونه‌های دیگر مانند اتمیک والت ذخیره و قفل کنید.
  • به بخش مربوط به استیکینگ (Staking) بروید و استخر استیکینگ (CHOOSE POOL) مورد نظرتان را انتخاب کنید.
  •  به خاطر داشته باشید که در بخش مربوط به مقدار (Amount)، می‌توانید میزان آدا مورد نظرتان برای سپرده‌گذاری را انتخاب کنید.

بدین ترتیب، تراکنش‌های جدید با استفاده از سکه‌های شما تایید خواهد شد و درصدی از کارمزد تراکنش‌ها به عنوان پاداش به شما تعلق می‌گیرد.

نکات مهم درباره استیکینگ و استخراج کاردانو

نماد سبز ارز آدا
استخراج کاردانو با روش استیکینگ نیاز به سخت‌افزار آن‌چنان پیچیده ندارد

بر خلاف استخراج که نیازمند سخت‌افزارهای گران‌قیمت مانند CPU یا GPU است، در این روش تنها کافی است ارز آدا خود را نگه دارید و به سادگی سود کسب کنید. این کار، هزینه‌های اضافی خرید تجهیزات خنک‌کننده و مصرف برق را هم به طور کامل حذف می‌کند. همچنین، استیکینگ ارز آدا در استخرهای سپرده‌گذاری برخلاف فرایند پیچیده استخراج، نیاز به دانش فنی خاصی ندارد و به آسانی قابل انجام است.

با افزایش تعداد کاردانوهای موجود در یک استخر، احتمال انتخاب آن استخر برای تولید بلاک جدید و کسب پاداش مربوطه هم افزایش می‌یابد. به همین دلیل، استخرهای عمومی کاردانو با هدف افزایش شانس دریافت پاداش برای مشارکت‌کنندگان، ایجاد شده‌اند.

به پایان مقاله استخراج کاردانو رسیدیم. اگرچه استخراج کاردانو به روش مرسوم امکان‌پذیر نیست، اما روش ساده و سریع‌تری برای کسب درآمد از این بلاکچین وجود دارد که می‌توانید با مشارکت در آن به‌راحتی پاداش دریافت کنید.

جمع‌بندی

استخراج کاردانو با وجود بهره‌مندی از الگوریتم اثبات سهام در بستر این بلاکچین، دیگر به شیوه سنتی و استفاده از رایانه‌های قدرتمند با توان پردازشی بالا و مصرف برق زیاد انجام نمی‌شود. در واقع، برای تولید بلاک جدید در این شبکه، گروهی تحت عنوان اعتبارسنج موظف به تایید صحت بلاک جدید هستند. تمامی کاربران شبکه می‌توانند با ذخیره‌سازی (استیکینگ) ارز بومی این شبکه (آدا) در قالب گرو، به عنوان اعتبارسنج فعالیت کرده و پس از تایید تراکنش‌های جدید، پاداش دریافت کنند.

پس، اگر به دنبال کسب سود از طریق نرم افزار استخراج کاردانو هستید، به کیف پول و رمزارز آدا نیاز دارید تا با قفل کردن آن در شبکه پاداش دریافت کنید. 

سوالات متداول

استخراج کاردانو چطور است؟

کاردانو قابل استخراج با استفاده از روش‌های سنتی اثبات کار نیست. شبکه کاردانو از مکانیزم اجماع مبتنی بر اثبات سهام به نام اوروبورس استفاده می‌کند. در این روش، به جای حل معادلات ریاضی پیچیده برای تایید تراکنش‌ها و کسب پاداش، می‌توانید با قفل کردن مقداری ارز دیجیتال کاردانو در کیف پول خود، به عنوان یک اعتبارسنج عمل کرده و به تامین امنیت شبکه کمک کنید. در ازای این خدمت، به عنوان پاداش ارز آدا دریافت خواهید کرد.

میزان سود استیک کاردانو روزانه ماهانه سالانه چقدر است؟

میزان سود استیک کاردانو می‌تواند در پلتفرم‌های مختلف استیکینگ متفاوت باشد. برای تخمین دقیق‌تر این سود، می‌توانید از ابزارهای محاسبه‌گر مانند آداتینمنت (ADAtainment) استفاده کنید. برای مثال، کیف پول اتمیک امکان استیک‌ کاردانو و کسب سود ۵ درصدی سالانه را فراهم می‌کند. به این معنی که اگر ۱۰۰ ارز آدا را به مدت یک سال در این کیف پول استیک کنید، پنج ارز ADA دیگر به عنوان سود دریافت خواهید کرد. این سود علاوه بر دارایی اولیه شما خواهد بود که دست‌نخورده باقی می‌ماند. 

منابع: stormgain | bitdegree | beincrypto

به این مقاله امتیاز دهید
لیلا محمدی
درباره لیلا محمدی
من لیلام و فارغ‌التحصیل رشته هوش مصنوعی از دانشگاه هرمزگان هستم. حدود ۶ ساله که با کلمات زندگی می‌کنم. نوشتن مسیری رو برام هموار کرد که هیچ‌وقت فکر نمی‌کرم بتونم ازشون عبور کنم. حدود یک‌ساله که توی حوزه رمز ارزها می‌نویسم و از تحلیل‌شون لذت می‌برم. دوست دارم چیزهایی که درباره ارزهای دیجیتال یاد می‌گیرم رو به زبان ساده به بقیه یاد بدم.
درباره لیلا محمدی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

1