استخراج چین لینک؛ ماین ارز چین لینک به طور مستقیم چگونه است؟

استخراج چین لینک (chainlink) چگونه انجام می‌‌شود؟

نوشته و نماد Chainlink با پس زمینه بنفش
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رمزارزهایی مانند بیت کوین یا اتریوم به واسطه مکانیزم ماینینگ تولید و عرضه می‌شوند، اما ارزهای دیجیتالی مثل چین لینک (LINK)، اینطور کار نمی‌کنند و در واقع، امکان استخراج چین لینک (Chainlink) وجود ندارد؛ این موضوع بستگی به روشی دارد که بلاک چین ارز دیجیتال از آن برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کند.

بیت کوین و اتریوم هر دو از الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof of Work) استفاده می‌کنند. هنگامی که یک تراکنش جدید به بلاک چین بیت کوین یا اتریوم اضافه می‌شود، از طریق مکانیزم اثبات کار انجام می‌شود.

به طور خلاصه، برای افزودن تراکنش‌ها از طریق اثبات کار (POW)، به مقادیر زیادی توان محاسباتی نیاز هست. در ازای ارائه این توان محاسباتی، ماینر شبکه یک کوین کاملا جدید دریافت می‌کند که به تازگی منتشر شده است. افزودن تراکنش‌های جدید به بلاک چین مانند حفاری برای یافتن سکه‌های جدید است. سیستم‌های اثبات کار اینگونه کار می‌کنند. از سوی دیگر، ارز لینک از روش اثبات سهام (POS) استفاده می‌کند و این روش شامل استخراج نیست.

استخراج چین لینک (LINK) چگونه است؟

تصویر گرافیکی از بلاک چین chainlink
تولید توکن‌های لینک (LINK)‌ به واسطه مکانیزم اثبات سهام (POS) انجام می‌شود.

«ماینینگ» یا استخراج به دو فعالیت متفاوت اشاره دارد:

  1. صدور توکن جدید
  2. اعتبارسنجی تراکنش‌های جدید

این دو فعالیت دو روی یک سکه برای ارزهای دیجیتالی هستند که از اثبات کار استفاده می‌کنند. در شبکه چین لینک که با مدل اثبات سهام کار می‌کند، این دو فعالیت را می‌توان از هم جدا کرد؛ که این دو سوال را ایجاد می‌کند:

  1. تراکنش‌های جدید در بلاک چین چین‌لینک چگونه تایید می‌شوند؟
  2. چین لینک‌های جدید (LINK) چگونه صادر می‌شوند؟

تراکنش‌های بلاک چین چین لینک چگونه تایید می‌شوند؟

در بلاک‌چین‌های اثبات سهام مانند چین لینک، تراکنش‌ها به‌اصطلاح اعتبارسنجی می‌شوند. (Validators) با بررسی اینکه آیا تراکنش ها منطبق با قوانین موجود در بلاک چین هستند یا خیر، تراکنش‌ها را تایید می‌کنند؛ بنابراین روش استخراج ارز چین لینک متفاوت است.

فرآیند اعتبار سنجی به خودی خود علم پیچیده‌ای است؛ اما به زبان ساده، هنگامی که یک تراکنش اعتبارسنجی می‌شود و به بلاک چین اضافه می‌شود، شخصی که فرآیند اعتبارسنجی را انجام داده پاداش مالی دریافت می‌کند. حال سؤالی که پیش می‌‌آید این است که چگونه می‌توان به یک اعتبارسنج در شبکه چین لینک تبدیل شد؟

نحوه انتخاب اعتبارسنج‌ها در یک بلاک چین اثبات سهام

استیکینگ (Staking) به معنای شرط‌بندی روی چیزی است. این بدان معناست که افراد در شبکه چین لینک می‌توانند توکن‌های خود را در قرعه‌کشی برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها سپرده‌گذاری (استیک) کنند. به عنوان مثال، اگر شما ۱۰ توکن LINK را استیک کنید و در مجموع ۱۰ هزار توکن وجود داشته باشد، یک درصد شانس برنده شدن در قرعه کشی را خواهید داشت.

در واقعیت، این فرآیند کمی پیچیده‌تر است. در واقع تعداد بسیار کمی از افرادی هستند که دارای توکن‌های کافی برای داشتن شانس زیاد برای انتخاب شدن به عنوان اعتبارسنج باشند. به همین دلیل استخرهای استیکینگ (خزانه‌ای متشکل از سهام یا استیک چندین نفر) ایجاد شدند که احتمال بیشتری برای انتخاب به عنوان یک اعتبارسنج دارند.

هنگامی که یک استخر استیکینگ برای تایید بلوک بعدی در بلاک چین انتخاب می‌شود، به همه شرکت‌کنندگان در استخر متناسب با مقدار توکن‌هایی که در استخر واریز (استیک) کرده‌اند، پاداش داده می‌شود.

ارز دیجیتال چین لینک (LINK) چگونه صادر می‌شود؟

تصویر سکه ای با نماد چین لینک (LINK‌)
توکن LINK‌ دارای سقف عرضه ۱ میلیارد واحدی است و قابلیت استخراج ندارد.

توکن های LINK جدید صادر نمی‌شوند. هنگامی که چین لینک در سال ۲۰۱۷ ایجاد شد، یک میلیارد توکن (LINK) صادر شد که این سقف عرضه توکن های چین لینک بود، بنابراین ماین ارز چین لینک عملا غیرممکن است.

بر اساس تجزیه و تحلیل موسسه کوین بیس (Coinbase)، یک میلیارد توکن LINK به این صورت توزیع شده است:

  • ۳۵ درصد به واسطه ICO (عرضه اولیه سکه) به عموم فروخته شد.
  • ۳۰ درصد به شرکت مادر چین لینک، SmartContracts.com داده شد.
  • ۳۵ درصد در ذخایر چین لینک ذخیره شده است.

سازندگان چین لینک برخی از ارزهای دیجیتال را خودشان نگه داشته‌اند و از آن برای استخدام، پرداخت حقوق و توسعه پروژه و موارد دیگر استفاده می‌کنند. طبق تجزیه و تحلیل موسسه کوین بیس، SmartContracts.com حدود ۱۸۰ میلیون توکن دارد (حدود ۱۸٪ عرضه).

۳۵۰ میلیون توکن LINK نیز در ذخایر خود چین لینک نگهداری می‌شود که برای پرداخت پاداش اعتبارسنج‌ها استفاده می‌شود.

هنگامی که یک اعتبار سنج یک تراکنش را تأیید می‌کند، مقدار مشخصی از رمزارزهای LINK را به عنوان تشکر از کار خود دریافت می‌کند. به همین دلیل است که علاقه زیادی به اعتبارسنجی تراکنش‌ها در بلاک چین وجود دارد. در نتیجه، استخراج چین لینک عملی نیست.

استخراج چین لینک به صورت غیرمستقیم چگونه است؟

اگرچه استخراج چین لینک به طور مستقیم امکان‌پذیر نیست، سرویس‌هایی وجود دارند که استخراج غیر مستقیم آن را تسهیل می‌کنند.

نمونه‌ای از چنین سرویسی پلتفرم  unMineable است. در این پلتفرم، می‌توانید از رایانه خود برای استخراج یک ارز دیجیتال متفاوت مانند بیت‌کوین استفاده کنید و سپس آن را به چین لینک تبدیل نماید.

جمع‌بندی

رویکرد چین لینک در قبال دسترسی شبکه بلاک چین به اطلاعات دنیای واقعی واقعا انقلابی است. استفاده از یک شبکه غیرمتمرکز اوراکل برای اتصال قراردادهای هوشمند با دیتافید های (Datafeed) خارجی، اکوسیستمی را ایجاد می‌کند که در آن شفافیت و دقت اطلاعات بی‌نظیر است. طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها، از دیفای گرفته تا مدیریت زنجیره تأمین و خدمات بیمه، از پتانسیل چین لینک بهره می‌برند. اگرچه امکان استخراج چین لینک به صورت مستقیم وجود ندارد، اما استیکینگ فرصتی منحصر به فرد برای مشارکت افراد و کسب سود از این شبکه ارائه می‌دهد.

سوالات متداول در مورد روش استخراج ارز چین لینک

آیا می‌توان ارز دیجیتال چین لینک (LINK) را استخراج کرد؟

توکن های چین لینک (LINK) را نمی‌توان مانند بیت کوین یا اتریوم استخراج کرد. در عوض، توکن‌های LINK از طریق روش‌های مختلفی توزیع می‌شوند، مانند خرید آن‌ها در صرافی‌ها، استیکینگ، ارائه داده‌ها یا خدمات به عنوان اپراتور گره در شبکه چین لینک، یا دریافت آن‌ها به عنوان پاداش برای مشارکت در شبکه. در حالی که نمی‌توانید توکن‌های LINK را مانند سایر ارزهای دیجیتال استخراج کنید، اما همچنان می‌توانید آنها را از طریق مشارکت فعال در اکوسیستم Chainlink به دست آورید.

آیا باید برای استخراج چین لینک به یک استخر ماینینگ بپیوندیم؟

خیر. چین لینک از الگوریتم اثبات سهام استفاده می‌کند. این بدان معنی است که شما به تجهیزات ماینینگ یا استخر استخراج نیاز ندارید. به عنوان یک سرمایه‌گذار، شما فقط کافی است توکن‌های لینک را استیک کنید تا به یک اعتبارسنج در شبکه تبدیل شده و پاداش دریافت کنید.

چین لینک چگونه امنیت شبکه اوراکل خود را تضمین می‌کند؟

چین لینک امنیت شبکه اوراکل خود را از طریق ترکیبی از اپراتورهای گره و پروتکل‌های رمزنگاری تضمین می‌کند. اپراتورهای گره داده‌ها را از منابع خارجی، معروف به «اوراکل» دریافت می‌کنند و آن‌ها را به قراردادهای هوشمند در بلاک چین تحویل می‌دهند. با غیرمتمرکز کردن شبکه، چین لینک خطر دستکاری را کاهش می‌دهد.

آیا هر کسی می‌تواند به یک اپراتور گره در اکوسیستم چین لینک تبدیل شود؟

بله. هر کسی می‌تواند با استیک کردن توکن های LINK به عنوان وثیقه برای ارائه خدمات در شبکه، به یک اپراتور گره در اکوسیستم چین لینک تبدیل شود. اپراتورهای گره باید الزامات مربوط به پاسخگویی به درخواست‌ها را برآورده کنند. این مدل مشارکت باز به افراد و سازمان‌های مختلف اجازه می‌دهد تا در عملیات و قراردادهای شبکه اوراکل مشارکت کنند.

منابع: lunar | elementalcrypto

شهریار قلی پور
درباره شهریار قلی‌پور
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید