از کجا بفهمیم ارز اسکم است؟ ۸ روش تشخیص ارز اسکم

از کجا بفهمیم ارز اسکم است؟ ۸ روش مهم کلاهبرداری با ارز اسکم

عکس یک دزد یا هکر که پشت سیستم نشسته است و در حال انتقال دادن ارز‌های دیجیتال است.
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳

تصور کنید یک روز بیدار شوید و ببینید تمام سرمایه ارز‌‌های دیجیتال‌تان ناپدید شده است. این کابوس برای بسیاری از سرمایه‌گذاران به واقعیت تبدیل شده است! ارز‌‌های اسکم همه جا هستند و برای همه ما دام پهن کرده‌اند! اما چگونه می‌توانیم در تله این ارز‌های اسکم نیفتیم؟ در این مطلب از رمزینکس با راه‌های تشخیص ارز‌های دیجیتال اسکم، روش‌های مقابله و چگونگی ِگزارش آنها آشنا می‌شویم.

انواع روش‌های کلاهبرداری با ارز اسکم

تصویری که در آن دو لپتاپ وجود دارد و یک هکر از یک لپتاپ با قلاب در حال دزدیدن اطلاعات خصوصی یک نفر از یک لپتاپ دیگر است.
کلاهبرداری با ارز‌های اسکم با روش‌های متفاوتی مانند فیشینگ، طرح‌های پونزی یا هرمی، عرضه اولیه‌های جعلی، راگ‌ پول، طرح‌های پامپ و دامپ و غیره قابل انجام است.

تا اوایل سال ۲۰۲۴، بیش از ۲.۵ میلیون ارز دیجیتال به وجو آمده است. با این حال، همه این ارزهای دیجیتال سود‌ده یا دارای ارزش قابل توجهی نیستند و حتی بسیاری از آن‌ها با هدف پروژه‌های اسکم و کلاهبرداری به وجود آمده‌اند. همان‌طور که شناخت ارز‌های دیجیتال با پتانسیل بالا مهم است، دوری از ارز‌های دیجیتال اسکم نیز حائز اهمیت است. ارز‌های دیجیتال اسکم با روش‌های مختلفی قربانیان خود را به دام می‌اندازند. یکی از روش‌های اصلی برای به دور ماندن از این تله‌ها، شناخت آن‌هاست. در ادامه با ۸ روش‌ کلاهبرداری با ارز اسکم و نیز نحوه دوری از این ارز‌ها آشنا می‌شویم.

۱- سایت‌های فیشینگ

  • یکی از روش‌های کلاهبرداری با ارز اسکم استفاده از سایت‌های فیشینگ است. سایت فیشینگ به وب‌سایت‌ جعلی گفته می‌شود که با هدف به‌دست‌آوردن کلید‌های خصوصی و دیگر اطلاعات کاربران راه‌اندازی می‌شود.
  • در این روش، کلاهبرداران از ایمیل‌ها یا پیام‌های متنی برای سرقت رمزهای عبور، شماره حساب یا دیگر رمز‌های خصوصی ما استفاده می‌کنند. اگر آن‌ها این اطلاعات را دریافت کنند، می‌توانند به ایمیل، بانک یا سایر حساب‌های ما دسترسی داشته باشند یا حتی می‌توانند اطلاعات ما را به کلاهبرداران دیگر بفروشند. در این روش کلاهبرداران داستانی را بیان می‌کنند تا ما را فریب دهند تا روی یک لینک سایت کلیک کنیم یا یک پیوست را باز کنیم. ممکن است یک ایمیل یا پیام متنی غیرمنتظره دریافت کنیم که به نظر می‌رسد از طرف شرکتی است که می‌شناسیم یا به آن اعتماد داریم، مانند یک بانک، یک کارت اعتباری یا یک شرکت خدماتی. اغلب این تاکتیک‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌ است که ما را به سمت تصمیم‌گیری‌های عجولانه و بدون تحقیق و بررسی مناسب سوق دهد.نمونه‌هایی از این متن‌ها در زیر آورده شده است:
  • هکر به دروغ ادعا می‌کند که متوجه فعالیت‌های مشکوک یا تلاش‌هایی برای ورود به سیستم ما شده‌اند.
  • ادعا می‌کند مشکلی در حساب یا اطلاعات پرداخت ما وجود دارد.
  • درخواست می‌کند که باید برخی از اطلاعات شخصی یا مالی را تایید کنیم.
  • یک کوپن برای خدمات رایگان ارائه می‌دهد.

۲- طرح‌های پونزی و هرمی

یکی دیگر از روش‌های اسکم در دنیای ارز‌های دیجیتال، طرح‌های پونزی و هرمی می‌باشد. در این روش، کلاهبرداران نوید بازدهی و پاداش بالا در ازای ثبت‌نام و همچنین دعوت کاربران دیگر در کسب و کاری که خیالی است را می‌دهند. با این حال، در واقعیت هیچ فعالیت سرمایه‌گذاری واقعی صورت نمی‌گیرد و منجر به زیان قابل‌توجهی برای اکثر شرکت‌کنندگان می‌شود.
OneCoin یک نمونه واضح از ارز دیجیتال اسکم با یک طرح هرمی شناخته شده از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ است. این طرح سرمایه‌گذاران را با امید بازدهی کلان جذب کرد اما به یک کلاهبرداری چند میلیارد دلاری تبدیل شد. مبلغ تخمین زده شده کلاهبرداری می تواند به ۴.۴ میلیارد دلار برسد.

۳- عرضه اولیه جعلی

یکی از روش‌های جذب سرمایه در دنیای ارز‌های دیجیتال عرضه اولیه یا (ICO (Initial Coin Offering می‌باشد. در این روش، پروژه یک ارز دیجیتال، ارز‌های خود را در بازار عرضه می‌کند و سرمایه‌گذاران در ازای کمک‌های مالی خود، ارز دیجیتال دریافت می‌کنند. با این حال همیشه تمامی پروژه‌های ارز‌های دیجیتال معتبر نیستند و کلاهبرداران نیز می‌توانند برای جذب سرمایه‌ی قربانیان برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌ای که وجود ندارد، ICO‌های جعلی ایجاد کنند. در این‌جا لیست برخی از ICO‌های جعلی آمده است:

  • abeonacoin.co
  • airbitclub.co
  • airbon.io
  • aircraft.trave
  • aizeus.net
  • alfacoin.io
  • arabinvest.io

۴- راگ‌ پول

در این روش از کلاهبرداری، توسعه‌دهندگان، یک پروژه ارز دیجیتال یا DeFi جدید ایجاد و سرمایه‌گذاران را جذب می‌کنند. سپس به طور ناگهانی تمام نقدینگی را خارج و سرمایه‌گذاران را با توکن‌های بی‌ارزش رها می‌کنند. یک نمونه بارز از راگ‌ پول در حوزه ارز‌های دیجیتال مربوط به ارز دیجیتال اسکم اسکویید گیم Squid Game است که در زمان انتشار سریال محبوب Squid Game ایجاد شد و افراد زیادی به سرمایه‌گذاری در این ارز اسکم پرداختند. طولی نکشید که توسعه‌دهندگان قابلیت فروش توکن را غیرفعال کردند و سپس با پول سرمایه‌گذاران ناپدید شدند.

۵- طرح پامپ و دامپ

در این روش از اسکم با ارز‌های دیجیتال، کلاهبرداران به‌طور مصنوعی قیمت یک ارز دیجیتال را (پامپ) افزایش می‌دهند و سپس دارایی‌های خود را با قیمت متورم (دامپ) می‌فروشند و سرمایه‌گذاران دیگر را با دارایی‌های کاهش‌یافته رها می‌کنند.

۶- صرافی و کیف پول‌های جعلی

برخی از سایت‌های کلاهبرداری و ارز‌های دیجیتال اسکم به عنوان صرافی‌های ارز دیجیتال ظاهر می‌شوند که خدمات مربوط به خرید، فروش یا سرمایه‌گذاری در انواع مختلف ارز‌های دیجیتال را با نرخ‌های جذاب و سود‌های زیاد ارائه می‌دهند. کاربران ممکن است برای خرید و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به این پلتفرم‌ها فریفته شوند، اما متوجه می‌شوند که حساب‌های‌شان ناگهان بدون دلیل مسدود می‌شود و دیگر قادر به برداشت دارایی‌های خود نیستند.

۷- حملات مهندسی اجتماعی 

در این روش، کلاهبرداران از دستکاری روانی استفاده می‌کنند تا افراد را فریب دهند و از پول یا به دست آوردن اطلاعات محرمانه شخص سو استفاده کنند.

۸- استخراج ابری جعلی

استخراج ابری به روشی گفته می‌شود که در آن شرکت‌های مخصوص به ما اجازه می‌دهند در ازای دریافت هزینه ثابت و سهمی از درآمدی که ظاهرا به دست خواهیم آورد، سخت‌افزار استخراج را اجاره کنیم و به استخراج ابری ارز‌های دیجیتال مختلف مانند ارز همستر و دیگر رمز‌ارز‌ها بپردازیم. در تئوری، این روش به ما این امکان را می‌دهد بدون خرید سخت‌افزار‌های گران‌قیمت ماینینگ، از راه دور استخراج کنیم. با این حال، بسیاری از شرکت‌های استخراج ابری کلاهبردار هستند.

چگونه در برابر ارز‌های دیجیتال اسکم امن بمانیم؟

سکه بیت کوین در دستی که از مانیتور خارج شده است و اشاره به ارز اسکم دارد.
آشنایی با روش‌های کلاهبرداریِ ارز‌های اسکم به ما کمک می‌کند تا ریسک‌های احتمالی در سرمایه‌گذاری را به حداقل برسانیم.

کلاهبرداران همیشه به دنبال راه‌های جدیدی با استفاده از ارز‌های اسکم برای سرقت پول ما هستند. در اینجا اقداماتی وجود دارد که که در محافظت از  سرمایه‌مان به ما کمک می‌کند:

بررسی وایت پیپر

توصیه می‌شود قبل از خرید و فروش هر ارز دیجیتالی مانند خرید ارز همستر کامبت یا سایر رمز‌ارز‌ها، وایت‌پیپر پروژه را مورد بررسی قرار دهیم و همچنین اعتبار و سوابق اعضای تیم درگیر پروژه و ارز دیجیتال را در نظر بگیریم.
هر ارز دیجیتال معتبری دارای یک وایت‌پیپر شفاف است که در آن به وضوح پروتکل‌ها، نحوه کار‌کرد پروژه، اعضای تیم و کل شبکه را توضیح می‌دهد. ارزهای دیجیتال اسکم اغلب وایت‌پیپر ندارند و یا در این زمینه خیلی ضعیف عمل می‌کنند.

بررسی نظرات و تجربیات کاربر

کلاهبرداران اغلب از تاکتیک‌هایی با سرعت بالا مانند وعده پاداش یا تخفیف در صورت مشارکت فوری استفاده می‌کنند تا ما را وادار کنند بدون فکر پول خود را سریع سرمایه‌گذاری کنیم. قبل از سرمایه‌گذاری در هر پروژه و ارز دیجیتالی مانند ارز همستر، علاوه بر مطالعه وایت‌پیپر، باید به دنبال بررسی نظرات، تجربیات کاربر و مقالات خبری معتبر باشیم. برای اطلاع از نظرات دیگران وب‌سایت‌هایی مانند CoinMarketCap و CoinGecko سایت‌های پروژه، صرافی‌های قانونی و ICOهای معتبر را فهرست می‌کنند و یک مرجع معتبر برای ما می‌توانند باشند. علاوه بر آن، برای مطمئن‌شدن از صحت و اعتبار یک سایت از پلتفرم‌هایی مانند ScamAdvisor و Trustpilot می‌توانیم استفاده کنیم.

کلیدهای کیف پول خود را خصوصی نگه دارید

برای خرید و فروش رمز‌ارز‌ها، مانند خرید ارز همستر، به یک کیف پول با کلیدهای خصوصی نیاز داریم. اگر یک شرکت یا هر شخصی از ما بخواهد که کلیدهای خود را برای مشارکت در یک فرصت سرمایه‌گذاری به اشتراک بگذاریم، به احتمال زیاد یک کلاهبرداری است. توصیه می‌شود همیشه کلیدهای کیف پول خود را خصوصی نگه داریم و از به اشتراک گذاشتن آن اجتناب کنیم.

از کیف پول‌های سخت‌افزاری استفاده کنید

توصیه می‌شود برای نگهداری دارایی‌های خود به‌خصوص اگر حجم زیادی از ارز‌های دیجیتال را نگهداری می‌کنیم، از کیف پول‌های سخت‌افزاری استفاده کنید. چرا که با استفاده از این کیف پول‌ها کلیدهای خصوصی ما به صورت آفلاین ذخیره می‌شوند. در صورت استفاده از کیف پول‌های نرم‌افزاری، باید توجه داشته باشیم که هر‌گونه درخواستی برای ارائه کلیدهای رمزارز خصوصی خود را نادیده بگیریم. این کلیدها دسترسی به رمز‌ارزها و کیف پول ما را کنترل می‌کنند و هیچکس برای یک تراکنش قانونی ارز به آنها نیاز ندارد.

همچنین نسبت به فرصت‌های سرمایه‌گذاری که بازدهی بالا با ریسک کم را نوید می‌دهند، باید شک داشته باشیم. اینها اغلب طرح‌های پونزی یا دیگر روش‌های کلاهبرداری‌ هستند. هیچ‌چیز در دنیای ارز‌های دیجیتال رایگان نیست.

تمام سرمایه را در یک نوع ارز دیجیتال یا پلتفرم قرار ندهید

یکی از راه‌هایی ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد این است که تمام سرمایه خود را در یک نوع ارز دیجیتال یا یک پلتفرم قرار ندهیم. بازار ارز‌های دیجیتال دائما در حال نوسان و تغییر است و تنوع می‌تواند به کاهش ریسک‌های احتمالی کمک کند.

به سراغ صرافی‌های معتبر و شناخته‌شده بروید

یکی دیگر از راه‌هایی که به کاهش ریسک سرمایه‌گذاری ما کمک می‌کند شناسایی و استفاده از صرافی‌های معتبر و معروف است؛ چرا که صرافی‌های ارز دیجیتال دری به دنیای بازار‌های مالی هستند و خرید و فروش با یک صرافی نا‌معتبر، حتی اگر ارز مورد نظرمان اسکم نباشد، ریسک بالایی دارید. صرافی رمزینکس یکی از معتبرترین و امن‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال است که می‌توانیم به خرید  و فروش انواع ارزهای دیجیتال از جمله خرید ارز همستر بپردازیم. از دیگر ویژگی‌های صرافی رمزینکس می‌توان به امنیت بالا در معاملات، پشتیبانی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته، احراز هویت آسان و بسیار سریع، ارائه تعداد بالایی از رمز‌ارز‌ها برای داشتن سبد متنوع‌تر و کم‌‌ریسک‌تر اشاره کرد. همچنین در رمزینکس امکان بررسی قیمت لحظه‌ای ارز همستر و سایر رمز‌ارزهای دیگر را دارید.

نحوه گزارش کلاهبرداری با ارزهای اسکم

تصویری با پس‌زمینه بنفش که در آن عبارت چگونه یک ارز دیجیتال اسکم را گزارش بدهیم به انگلیسی نوشته شده است و در کنار آن یک علامت تعجب وجود دارد.
روش‌های مختلفی برای گزارش یک ارز دیجیتال اسکم وجود دارد از جمله گزارش به پلیس‌های محلی، گزارش به صرافی‌ها و استفاده از فضای مجازی برای اطلاع رسانی.

اگر در معرض کلاهبرداری با ارز‌های اسکم قرار گرفتیم، گزارش کلاهبرداری با ارز‌های اسکم برای محافظت از دیگران و کمک به مقامات برای اقدام در برابر کلاهبرداران بسیار مهم است. در ادامه با ۴ روش‌ کلی برای گزارش کلاهبرداری در حوزه ارز دیجیتال آشنا می‌شویم:

لازم به ذکر است که در  تمامی این روش‌ها ارائه تمام جزئیات مربوطه مانند نشانی وب‌سایت، اسم ارز اسکم، آدرس‌های ایمیل، نمایه‌های رسانه‌های اجتماعی، شماره تلفن و هرگونه ارتباط دیگر با کلاهبرداران حائز اهمیت است.

  1. یکی از روش‌ها، ارسال گزاراش به مقامات درجه بالا‌تر است از جمله:
    • مجری قانون محلی: برای ارسال گزارش به اداره پلیس محلی خود.
    • مقامات فدرال ایالات متحده FBI Internet Crime Complaint Center) IC3): ارسال گزارش به سایت IC3.gov.
    • کمیسیون تجارت فدرال (FTC): گزارش کلاهبرداری در سایت ReportFraud.ftc.gov.
    • کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC): اگر کلاهبرداری شامل تقلب در سرمایه‌گذاری است، می‌توانیم آن را در SEC.gov گزارش دهیم.
  2. همچنین اگر کلاهبرداری شامل تراکنش‌هایی در یک صرافی ارز دیجیتال خاص است، لازم است آن را مستقیما به پلتفرم مورد نظر که تراکنش در آن رخ داده است گزارش دهیم (به عنوان مثال کوین‌بیس یا بایننس).
  3. یکی دیگر از راه‌هایی که برای ثبت گزارش کلاهبرداری می‌توان استفاده کرد ارسال گزارش به سازمان‌های ضد کلاهبرداری است. برای مثال، استفاده از وب‌سایت‌هایی که کلاهبرداری‌هایی مانند BitcoinAbuse را ردیابی و افشا می‌کنند. همچنین می‌توانیم از پلتفرم‌های عمومی گزارش کلاهبرداری مانند Scamwatch و Econsumer.gov استفاده کنیم.
  4. از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید. تجربه خود را در رسانه‌هایی مانند Reddit یا Bitcointalk به اشتراک بگذاریم تا به دیگران هشدار دهیم.

جمع‌بندی

در این مطلب از رمزینکس، روش‌های کلاهبرداری با ارز‌های دیجیتال اسکم و همچنین راه‌های اجتناب از آن را بررسی کردیم. همان‌طور که اشاره کردیم ارز‌های دیجیتال جدیدی روزانه پا به میدان می‌گذارند و کلاهبرداری با هر رمز‌ارزی می‌تواند از طریق راه‌های مختلفی صورت گیرد. بررسی وایت‌پیپر، داشتن دانش کافی، انجام تحقیقات پیش از هرگونه سرمایه‌گذاری و انتخاب یک پلتفرم معاملاتی معتبر مانند رمزینکس می‌تواند ما را از دام ارز‌های اسکم دور نگه دارد.

سوالات رایج

ارز‌های دیجیتال اسکم چگونه کار می‌کنند؟

اسکم از طریق ارز‌های دیجیتال از روش‌های مختلفی از جمله سایت‌های فیشینگ، طرح‌های هرمی و پونزی، صرافی و کیف پول‌های جعلی و غیر می‌تواند صورت بگیرد.

چگونه می‌توان بررسی کرد که یک ارز دیجیتال واقعی یا جعلی است؟

مطالعه وایت‌پیپر ارز دیجیتال، بررسی نشانی وب‌سایت، خواندن نظرات و تجربیات دیگران، استفاده از معتبرترین منابع برای یافتن ارز‌های اسکم مانند ScamAdviser می‌تواند در تشخیص جعلی و یا واقعی بودن یک ارز به ما کمک کند.

منبع: Investopedia | Coinbase

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید