وایت پیپر ارز پولکادات چیست؟

وایت پیپر ارز پولکادات؛ هر آنچه درباره شبکه پولکادات باید بدانید!

تصویر لوگو ارز پولکادات که پس‌زمینه‌ای با دایره‌های صورتی دارد.
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۳

یکی از مهم‌ترین مواردی که قبل از سرمایه‌گذاری در ارز پولکادات (Polkadot) باید در نظر گرفت، برسی وایت پیپر آن است. در این مطلب از رمزینکس با وایت پیپر ارز پولکادات، یکی از اصلی‌ترین قاتلین اتریوم، آشنا خواهیم شد و به بررسی مواری که در وایت پیپر این ارز ذکر شده است نیز می‌پردازیم.

وایت پیپر ارز پولکادات چیست؟

تصویر لوگو ارز پولکادات که پس‌زمینه‌ای مشکی با نقطه‌های زرد و قرمز دارد.
در وایت پیپر ارز پولکادات مواردی نظیر اهداف، معماری، نحوه عملکرد و بسیاری دیگر از ویژگی‌های این شبکه ذکر شده است.

در پروژه‌های مرتبط با فناوری بلاک‌چین، وایت پیپر ارز پولکادات یا سایر ارز‌های دیجیتال، یک سند اساسی است که جزئیات یک پروژه بلاک‌چین را معرفی و توصیف می‌کند. وایت پیپر ارز‌های دیجیتال معمولا توسط بنیا‌ن‌گذاران پروژه یا تیم توسعه برای سرمایه‌گذاران، توسعه‌دهندگان و سایر سهام‌داران و علاقه‌مندان به آن ارز نوشته می‌شود.

در وایت پیپر ارز پولکادات ویژگی‌هایی نظیر هدف شبکه، بنیان‌گذاران پروژه، مکانیزم، معماری، توکنومیک، تکنولوژی‌ها، نقشه راه و هر مورد دیگری که به درک پروژه کمک کند توضیح داده می‌شود که در ادامه به‌طور خلاصه با کلیدی‌ترین آنها آشنا می‌شویم.

هدف پروژه پولکادات 

بر اساس وایت پیپر ارز پولکادات، این شبکه با هدف ایجاد تعامل بین بلاک‌چین‌های مختلف ایجاد شده است. به بیان دیگر، شبکه پولکادات به بلاک‌چین‌های مختلف اجازه می‌دهد تا به‌طور ایمن با یکدیگر ارتباط داشته باشند و اطلاعات یا داده‌ها بتوانند بین آنها جریان یابد. این شبکه به عنوان یکی از قاتلین اتریوم شناخته می‌شود که می‌تواند بیش از ۱۰۰۰ تراکنش در ثانیه را پردازش کند، در مقایسه با ۷ تراکنش در ثانیه برای بیت کوین و ۳۰ تراکنش برای اتریوم.

بنیان‌گذاران شبکه پولکادات

شبکه پولکادات توسط دکتر گاوین وود (Gavin Wood)، پتر چابان (Peter Czaban) و رابرت هابرمایر (Robert Habermeier) با هدف از بین بردن موانع بین اکوسیستم‌های مختلف بلاک‌چین پا به عرصه ارز‌های دیجیتال گذاشت. 

  • دکتر گاوین وود یکی از بنیان‌گذاران سابق شبکه اتریوم و مخترع زبان برنامه‌نویسیِ Solidity است که نقش به‌سزایی در توسعه فناوری بلاک‌چین داشته است.
  • پیتر چابان سابقه مدیریت فناوری وب ۳ را داشته است که از توسعه شبکه Polkadot و سایر فناوری‌های غیرمتمرکز پشتیبانی می‌کند.
  • رابرت هابرمایر نیز سابقه‌ای در زمینه رمزنگاری، سیستم‌های توزیع شده و فناوری بلاک‌چین دارد.

مکانیزم شبکه پولکادات

شبکه پولکادات برای افزایش امنیت و تمرکز‌زدایی، از مکانیزم اثبات سهام کاندید‌ شده یا (Nominated Proof of Stake) استفاده می‌کند که تا حدودی شبیه به مکانیزم اثبات سهام (Proof of Stake) است.
اما برخلاف مکانیزم اثبات سهام (Proof of Stake) که اعتبار‌سنج‌ها بر اساس مقدار ارز دیجیتالی که قفل کرده باشند انتخاب می‌شوند، در مکانیزم NPoS، اعتبار‌سنج‌ها (Validators) می‌توانند توسط دارندگان توکن یا نامزدها (Nominaters) انتخاب شوند.
در این مکانیزم اعتبار‌سنج‌ها نهادهایی هستند که مسئول تولید بلوک‌ها و حفظ شبکه پولکادات هستند و نامزدها سها‌م‌دارانی هستند که با شرط بندی ارزهای بومی شبکه یعنی دات (DOT) از اعتبار‌سنج‌ها حمایت می‌کنند، آنها را انتخاب می‌کنند و بنابراین به‌طور غیرمستقیم در مکانیسم اجماع مشارکت می‌کنند.

معماری شبکه پولکادات

تصویری که در آن چندین دایره وجود دارد و نماد ارز پولکادات با رنگ بنفش وسط یک دایره بزرگ قرار گرفته است.
شبکه پولکادات از چهار بخش اصلی زنجیره رله، پاراچین‌ها، پاراترد‌ها و پل تشکیل شده است.

یکی دیگر از مواردی که در وایت پیپر ارز پولکادات به آن اشاره شده است معماری این شبکه است. شبکه پولکادات دارای معماری چند زنجیره‌ای ناهمگن است که در ادامه به توضیح آن پرداخته‌ایم:

  • زنجیره رله (Relay Chain): هسته سیستم پولکادات، زنجیره رله نام دارد که امنیت، فرایند مکانیزم اجماع و قابلیت همکاری زنجیره‌ای شبکه را فراهم می‌سازد.
  • پاراچین‌ها (Parachains): پاراچین‌ها به بلاکچین‌های مستقلی گفته می‌شود که می‌توانند توکن‌های خاص خود را بسازند و برای موارد خاص از آنها استفاده شود. در شبکه پولکادات پاراچین‌ها به موازات زنجیره رله فعالیت می‌کنند و از امنیت مشترک شبکه پولکادات بهره‌ می‌برند.
  • پاراترید‌ها (Parathreads): در شبکه پولکادات، برای اینکه پاراچین‌ها به فعالیت در موازات زنجیره رله بپردازند، ملزم به اجاره یک «اسلات» به طور دائم نیستند.( اسلات به موقعیت خاصی گفته می‌شود که به یک بلاک‌چین اجازه داده می‌شود تا به عنوان پاراچین به زنجیره رله پولکادات متصل شود). در عوض، آنها می‌توانند هر زمان که نیاز به اضافه کردن بلوک به زنجیره رله را داشته باشند، بر اساس هر بلوک هزینه آن را بپردازند. به این قابلیت پاراترید Parathreads گفته می‌شود.
  • پل‌ها (Bridges): پل‌ها در شبکه پولکادات همان‌طور که از اسمشان پیداست شبکه پولکادات را به بلاک‌چین‌های دیگر (مانند اتریوم یا بیت‌کوین) متصل می‌کنند و قابلیت همکاری را ممکن می‌سازند.

ارز بومی شبکه پولکادات DOT

همان‌طور که بالاتر ذکر کردیم و نیز در وایت پیپر ارز پولکادات گفته شده است، ارز بومی این شبکه دات نام دارد که با نماد DOT شناخته می‌شود.
بر اساس وایت پیپر ارز پولکادات از توکن دات در زمینه‌های مختلفی از جمله ۴ مورد زیر می‌توان استفاده کرد:

  1. حاکمیت: صاحبان ارز‌ دیجیتال دات DOT می‌توانند در تصیم‌گیری‌های مختلف شبکه مانند تغییر یا به‌روز‌رسانی پروتکل، تنظیمات پارامترها و همچنین تخصیص منابع شبکه حق رای داشته باشند.
  2. اتصال‌سازی پاراچین: از توکن دات برای افزودن پاراچین‌های مختلف به شبکه پولکادات استفاده می‌شود. برای این کار باید بعد از خرید پولکادات، مقدار ثابتی از سکه‌های خود را قفل کنید. تا زمانی که هدف پاراچین به پایان برسد و پاراچین آماده حذف شود، توکن‌ها قفل خواهند ماند.
  3. عملیات شبکه: از توکن‌های ‌دات برای انتخاب اعتبار‌سنج‌ها توسط نامزد‌ها استفاده می‌شود.
  4. استیکینگ: یکی دیگر از کاربرد‌های ارز دات که در وایت پیپر ارز پولکادات به آن نیز اشاره شده است فرایند استیکینگ می‌باشد که به دارندگان ارز دات DOT اجازه می‌دهد در عین حال که به ایمن‌سازی شبکه Polkadot کمک می‌کنند، جایزه کسب کنند. در این فرایند، شبکه Polkadot تراکنش‌ها را تایید می‌کند و ارز DOT جدید صادر می‌کند. لازم به ذکر است مشارکت در این فرایند و نیز سرمایه‌گذاری در ارز پولکادات از طریق صرافی ارز دیجیتال رمزینکس برای شما نیز امکان‌پذیر است و می‌توانید در محیطی امن به خرید ارز دات، فروش یا نگهداری آن بپردازید.

تخصیص ارز دات

بر اساس وایت پیپر ارز پولکادات (DOT)، حداکثر عرضه ارز دات ۱,۴۶۲,۹۲۵,۴۳۶ سکه است و تخصیص این ارز دیجیتال به صورت زیر است:

  • ۳.۴۲٪ به سرمایه‌گذاران فروش خصوصی اختصاص دارد.
  • ۵٪ درصد به سرمایه گذاران در قرار‌داد‌های SAFT اختصاص می‌یابد.
  • ۵۰٪ درصد به سرمایه‌گذاران مزایده اختصاص داده می‌شود.
  • ۱۱.۵۸٪ درصد به فروش آتی اختصاص دارد.
  • ۳۰٪ درصد به بنیاد وب۳ اختصاص یافته است.

امنیت شبکه پولکادات

شبکه پولکادات از طریق طرح‌های تشویقی و تنبیهی امنیت شبکه خود را تقویت می‌کند.

  1. طرح تشویقی: بر اساس طرح‌های گفته شده در وایت پیپر ارز پولکادات، تایید‌کنندگان و نامزدها برای شرکت در فرایند اجماع و ایمن‌‌سازی شبکه جوایزی دریافت می‌کنند. این پاداش‌ها معمولا به‌صورت توکن‌های دات ارائه می‌شوند.
  2. طرح تنبیهی: اعتبارسنج‌ها همچنین می‌توانند به دلیل رفتارهای مخرب، مانند عدم اعتبارسنجی صحیح تراکنش‌ها، جریمه شوند و از مقدار سهام آنها کاسته می‌شود.

جمع‌بندی

در این مطلب از رمزینکس با مفهوم وایت پیپر ارز پولکادات و خلاصه‌ای از مواردی که در آن ذکر شده است از جمله نوع عملکرد و مکانیزم شبکه آشنا شدیم. بررسی وایت پیپر یکی از گام‌های اولیه برای آشنایی با پروژه‌های ارز‌های دیجیتال است و به ما کمک می‌کند تا با جنبه‌های مختلف شبکه‌ای مانند پولکادات، از جمله نحوه کارکرد آن، معماری، بنیان‌گذاران، نقشه راه و بسیاری از موارد دیگر آشنا شویم و با ریسک کمتری به فروش ارز دات، خرید و یا نگهداری از آن بپردازیم.

سوالات رایج

وایت پیپر ارز دیجیتال پولکادات درباره چه موضوعاتی صحبت می‌کند؟

وایت پیپر ارز پولکادات سندی اساسی است که توسط توسعه‌دهندگان شبکه پولکادات تنظیم شده است و در آن به تمامی جزئیات شبکه از جمله هدف، نحوه عملکرد، تیم بنیان‌گذار، طراحی، معماری و سایر موارد اشاره می‌شود.

وایت پیپر ارز پولکادات چه زمانی نوشته شده است؟

اولین نسخه وایت پیپر ارز پولکادات در سال ۲۰۱۶ توسط دکتر گاوین وود (Gavin Wood) نوشته شده است و در طی این سال‌ها این نسخه به‌روز‌رسانی شده است.

وایت پیپر ارز پولکادات چگونه به ما کمک می‌کند؟

برای سرمایه‌گذاری در هر ارز دیجیتالی از جمله ارز پولکادات، بررسی سند سفید یا همان وایت پیپر آن نقش بسیار اساسی در تصمیم‌گیری ما برای سرمایه‌گذاری و خرید ارز دات ایفا می‌کند. با تجزیه و تحلیل کامل وایت پیپر ارز پولکادات، درک جامعی از این پروژه، نقاط قوت و ضعف آن به دست می‌آوریم و تصمیمات استراتژیک و آگاهانه‌تری برای خرید و یا فروش دات می‌گیریم.

منبع: Polkadot | Polkadot Whiatepaper Summary

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید