شبکه آربیتروم چیست و چطور اتریوم را نجات داد؟

شبکه آربیتروم چیست؟ آینده اتریوم در دست ARB

نماد طلایی آربیتروم در وسط دیواری طلایی
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۹ خرداد ۱۴۰۳

اتریوم به عنوان پیشتاز و رهبر مشعل به دست برنامه‌های غیرمتمرکز در صنعت کریپتوکارنسی شناخته می‌شود. سرعت و تعداد تراکنش بیشتر در کنار فناوری نوین قراردادهای هوشمند، رقابت دائمی اتریوم را با بیت کوین دائمی کرد. اما مشکل جایی نمایان شد که مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم مطرح شد؛ جایی که شبکه آربیتروم به عنوان آینده اتریوم خود را معرفی و پروژه‌ای جذاب برای حل مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم ارائه کرد.

به همین منظور در این مقاله از رمزینکس به بررسی شبکه آربیتروم به طور کامل پرداخته‌ایم.

شبکه آربیتروم؛ مهم‌ترین راهکار لایه دو اتریوم

فردی در حال تماشای نماد آربیتروم در آسمان با حالتی شعله ور در اطراف  لوگو
آربیتروم موفق‌ترین راهکار لایه دو اتریوم است.

شبکه آربیتروم در سال ۲۰۲۱ توسط Ed Felten ،Steven Goldfeder و Harry Kalodner که تیمی حرفه‌ای از متخصصان حوزه بلاکچین هستند، در قالب شرکت Offchain Labs معرفی شد. این راهکار لایه دو اتریوم به منظور برطرف کردن مشکلاتی که مربوط با مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم که به عنوان یک شبکه بلاکچینی با هزینه تراکنش بالا و امنیت کم شناخته می‌شد، ارائه شده است. 

به طور کلی شبکه آربیتروم موجب افزایش سرعت تراکنش‌ها و کاهش هزینه آن‌ها می‌شود. در واقع یک راهکار لایه دو اتریوم با انجام فرایندهای پیچیده محاسباتی، موجب مقیاس‌پذیری بیشتر لایه اول می‌شود؛ یعنی آربیتروم در لایه دوم قراردادهای هوشمند را اجرایی کرده و اطلاعات در لایه اول ذخیره می‌شوند. 

شبکه آربیتروم از فناوری جدیدی با نام «optimistic rollups» استفاده می‌کند. این راهکار بلاکچینی با ارسال تراکنش‌ها به لایه دوم برای انجام فرایند کلی و استفاده از ظرفیت این لایه جهت پردازش تراکنش به صورت آفچین عمل می‌کند. بدین شکل تنها ذخیره داده‌های متعلق به تراکنش‌ها در لایه دوم انجام خواهد شد که این موضوع منجر به افزایش مقیاس‌پذیری شبکه اصلی اتریوم می‌شود.

اما راهکار لایه دو اتریوم که با فناوری «optimistic rollups» فعالیت می‌کند، چطور تراکنش‌ها را مدیریت می‌کند؟ همانطور که از نام این فناوری مشخص است، اصل تایید و به نتیجه رساندن تراکنش‌ها بر خوش‌بینی است؛ یعنی هیچ یک از اعضای اعتبارسنج شبکه شکی در صداقت کاربران ندارند. در عین حال فردی می‌تواند با به چالش کشیدن این صداقت در صورت وجود و اثبات اشتباه، فرد گزارش‌دهنده پاداش دریافت می‌کند. 

در نتیجه تمام گفته‌های فوق، شبکه آربیتروم در افزایش ظرفیت شبکه اتریوم برای پردازش تراکنش‌های بیشتر با هزینه کمتر، تاثیرگذار خواهد بود که در نهایت منجر به افزایش امنیت شبکه نیز می‌شود.

با توجه به مطالب گفته شده، از زمان معرفی تا به حال، آربیتروم توانسته علاوه بر جلب نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران و فعالان دنیای کریپتوکارنسی، رشد شگفت‌انگیزی نیز داشته باشد که این خود موجب امیدواری طرفداران این راهکار لایه دو اتریوم شده است.

چیستی و بررسی توکن شبکه Arbitrum

یک کوین آربیتروم در میان با تعدای کوین کوچک در اطراف
اصل صداقت اعتبارسنج‌ها مبنای اصلی شبکه آربیتروم است.

در ۲۳ مارس ۲۰۲۳، شبکه آربیتروم توکن بومی خود را با نماد ARB معرفی کرد. ارز دیجیتال آربیتروم که به منظور تسهیل فرایندهای این راهکار لایه دو اتریوم عرضه شد، توانست در ایردراپ خود حدود یک میلیارد و ۱۶۲ میلیون توکن آربیتروم را در اختیار کاربران واجد شرایط قرار دهد. ایردراپ آربیتروم به منظور پاداش‌دهی به حامیان و فعالان اولیه شبکه و افزایش مقیاس‌پذیری و تمرکززدایی توسط توسعه‌دهندگان آن طراحی و اجرا شد. 

میزان عرضه کلی ارز دیجیتال آربیتروم ۱۰ میلیارد توکن با نرخ تورم سالانه ۲ درصد است. در حال حاضر، بیش از ۱۲ درصد از این مقدار در اختیار فعالان بازار و مدیران شبکه آربیتروم است که این خود مقدار یک میلیارد ۲۷۵ میلیون توکن می‌شود. 

جدا از اینکه از ارز دیجیتال آربیتروم برای انتقال ارزش در شبکه استفاده می‌شود، دارندگان توکن ARB می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های مهم شبکه برای مدیریت آن نیز شرکت کنند. این بدان معناست که دارندگان ARB در تصمیم‌هایی چون اختصاص سرمایه، سرمایه‌گذاری در اکوسیستم و حتی تغییرات فنی شبکه شرکت کنند. 

تمام این رای‌گیری‌ها در فضایی بدون سانسور و محدودیت با نام Snapshot.org برگزار می‌شوند که کاربران می‌توانند با اتصال کیف پول‌های خود در این فرایندها مشارکت کنند. حتی برخی تصمیم‌گیری‌ها برای اختصاص سرمایه از کیف پول خزانه شبکه نیز در این محافل گرفته شده که در نهایت در صورت تایید، منجر به اجرایی شدن قراردادهای هوشمندی به صورت خودکار می‌شوند.

پیش‌بینی می‌شود که اگر شبکه آربیتروم با همین فرمان به جلو حرکت کند، در آینده‌ای نزدیک می‌تواند به راحتی رقیب جدی‌تری برای اکثر ارزهای دیجیتال مشهور بازار باشد. 

علت منحصر به فرد بودن شبکه آربیتروم چیست؟

سالیان سال است که فعالان بازار کریپتوکارنسی از مقیاس‌پذیری کم اتریوم گله دارند؛ آن‌ها معتقدند که شبکه‌ای با این پتانسیل بالا، باید بتواند بیشترین و بهترین ظرفیت پردازش تراکنش را در میان تمام پروژه‌های کریپتویی ارائه دهد. اینجا بود که شبکه آربیتروم به عنوان یک راهکار لایه دو اتریوم پا به میدان گذاشت. دلایل زیر را می‌توان علت محبوبیت و خاص بودن آربیتروم دانست.

  • سازگاری کامل با اتریوم: ماشین مجازی اتریوم به‌طور کامل با ماشین مجازی اتریوم سازگار است؛ به این معنی که توسعه‌دهندگان می‌توانند به راحتی قراردادهای هوشمند مورد نظر خود را در شبکه اتریوم نوشته و فقط با تغییراتی جزئی روی شبکه اتریوم پیاده‌سازی کنند. همین سازگاری کامل موجب می‌شود تا توسعه‌دهندگان به راحتی برنامه‌های غیرمتمرکز مورد نظر خود را روی شبکه آربیتروم نوشته و به شبکه اصلی اتریوم بدون دردسر انتقال دهند.
  • خروجی بالا: ساخت و توسعه شبکه آربیتروم به هدف ایجاد فضایی برای افزایش ظرفیت پردازش تراکنش‌ها و ایجاد سرعت بالاتر در بلاکچین اتریوم بوده است. در همین راستا، وجود آربیتروم این شبکه را به محلی مناسب برای ساخت بازی‌های بلاکچینی، ضرب NFT و DeFi تبدیل کرده است. در نهایت این کاربران هستند که تمام این مزایا بهره‌مند می‌شوند. 
  • مدیریت غیرمتمرکز: مدیریت غیر متمرکز این راهکار لایه دو اتریوم با استفاده از توکن شبکه Arbitrum امکان‍‎پذیر است. دارندگان توکن ARB قادر خواهند بود که با شرکت در فرایندهای مهم تصمیم‌گیری‌های مختلف، جهت ارتقا شبکه به پیشنهادات مختلف رای دهند.

جمع‌بندی

با رشد فضای ارزهای دیجیتال، شبکه آربیتروم همچنان به عنوان یک راهکار عالی با پتانسیل شگفت‌انگیز جهت ارتقا مقیاس‌پذیری اتریوم شناخته می‌شود. آربیتروم با استفاده از فناوری Optimistic Rollups توانسته تراکنش‌های بیشتری را با هزینه کمتر و سرعتی باورنکردنی پردازش کند و همین امر سبب جلب نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران دنیای کریپتوکارنسی شده است. اما آیا آربیتروم در آینده نیز می‌تواند همچنان در صدر راهکارهای لایه دوم اتریوم باقی بماند؟

سوالات متداول

آیا شبکه آربیتروم در تراست ولت در دسترس است؟

تراست ولت از شبکه آربیتروم پشتیبانی می‌کند و کاربران می‌توانند در تراست ولت خود نیز مبادلات ارز دیجیتال آربیتروم را انجام دهند.

ارز آربیتروم چیست؟

ارز آربیتروم توکن بومی شبکه آربیتروم بوده که با نماد ARB برای مبادلات درون شبکه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منابع: learncrypto | etoro | arbitrum | legder

به این مقاله امتیاز دهید
درباره اشکان ریاحی
شوق نوشتن، هیجان بازارهای مالی، خوی کنجکاوانه و عشق به ترجمه از من یک تولیدکننده محتوا تخصصی در حوزه بازارهای مالی ساخته که با تجربه ۸ سال حضور فعال به عنوان تریدر، مترجم و نویسنده در تلاشم تا نوین‌ترین اتفاقات دنیای کریپتوکارنسی را در اختیار مردم عزیز کشورم قرار بدم.
درباره اشکان ریاحی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید