پشتوانه بیت کوین طلا است یا دلار؟

پشتوانه بیت کوین چیست؟ دلار است یا طلا؟

نماد بیت کوین در میان دندانه‌هایی بنفش که مانند بدنه دستگاه ماینینگ هستند
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

وقتی یک فرصت جدید سرمایه‌گذاری در فضایی نوپا روی می‌دهد، اولین سوالی که سرمایه‌گذاران خبره می‌پرسند، این است؛ «پشتوانه‌اش چیست؟». وقتی که بیت کوین در سال ۲۰۰۹ خود را به عنوان پولی دیجیتال برای ایجاد تمرکززدایی و حذف واسطه‌ها اعلام کرد، بسیاری را شگفت‌زده و عده‌ای دیگر را در فکر فرو برد! اینکه این پول دیجیتال چه پشتوانه‌ای دارد که بتوان نام «سرمایه‌گذاری» را روی آن گذاشت. به همین منظور در این مقاله از رمزینکس به بررسی پشتوانه بیت کوین پرداخته و این موضوع را به‌طور کامل شرح داده‌ایم.

آیا بیت کوین پشتوانه دارد؟

سکه بیت کوین شناور در فناوری بلاکچین
ارزش بیت کوین روز به روز در حال افزایش است.

برای اینکه بدانیم چرا قیمت بیت کوین این چنین رشد کرده و BTC ارزش بالایی دارد، باید به تاریخچه ارزش‌گذاری پول پرداخت. هنگامی که ارزهای رایج هر کشور در دنیا رواج پیدا کردند، برای دادن ارزش به این ارزها، از یک قالب ارزش‌گذاری به نام «استاندارد طلا» رونمایی شد. طبق این استاندارد، هر کشوری برای اینکه بتواند ارز رایج خود را داشته باشد و این ارز برای داشتن ارزش، باید مقدار مشخصی طلا را در بانک مرکزی خود به عنوان پشتوانه قرار دهند. طبق این روش، کشورها توانستند با این معیار، ارز خود را براساس طلای پشتوانه موجود در بانک مرکزی، ارزش‌گذاری کنند و با ارز خود در دنیا، حرفی برای گفتن داشته باشند. 

اما پس از مدتی، به‌دلیل وقوع رکود اقتصادی بزرگ سال ۲۰۰۸ در آمریکا، تصمیمی جهانی مبنی بر حذف استاندارد طلا و ایجاد قالبی جدید برای ارزش‌گذاری ارزها در اتخاذ شد؛ حذف استاندارد طلا به این دلیل رویداد که کشورها می‌توانستند با خرید طلای بیشتر، به شکلی روزافزون ارزش ارز رایج خود را بالا برده و کشورهای دیگر را دچار رکود اقتصادی کنند. به همین دلیل، قانون «فیات» تصویب شد. طبق قانون فیات، ارزش ارزها براساس اعتماد مردم و پذیرش آن، گذاشته می‌شود. 

حال طبق این قانون، هر ارز باید برای ارزشمند بودن ۶ ویژگی زیر را داشته باشد:

  1. کمیاب بودن
  2. قابلیت تقسیم به واحد‌های کوچک‌تر
  3. پذیرش جهانی
  4. انتقال آسان
  5. مقاومت در برابر جعل و دستکاری

حال با این تفاسیر، می‌توان گفت که ارزهای رایج با داشتن مشخصات بالا، می‌توانند ارزش‌گذاری شوند. طلا خود که ارزشمند بود، اما انتقال آسانی نداشت و این مشکل را، پول کاغذی حل کرد. اما با پیشرفت تکنولوژی، انتقال پول کاغذی نیز به مشکل خورد. راهکار چه خواهد بود؟

همانطور که حدس زدید، بیت کوین چاره راه است. بیت کوین که در ابتدا خود را به عنوان پول دیجیتال و جایگزین دلار معرفی کرد، بسیاری این ادعا را خنده‌دار و دور از ذهن تلقی کردند. اما با بررسی دقیق‌تر پروژه بیت کوین، متوجه شدند که نوع جدید از دنیای مالی در حال ظهور است. پروژه‌ای که قرار است به‌طور کامل معادلات را بهم بزند و کاری کند تا بانک‌ها و واسطه‌ها کنار روند. اما پشتوانه بیت کوین چیست؟ طلا یا دلار؟ ارزش بیت کوین را چه چیزی مشخص می‌کند؟

پشتوانه بیت کوین طلا است یا دلار؟

دو نیمه چهره بیت کوین که یکی دلار است و یکی دیگر BTC
ارزش بیت کوین بر فناوری و اعتماد مردم است.

با جرات می‌توان گفت که پشتوانه بیت کوین نه دلار است نه طلا. به عبارتی، بیت کوین مانند ارز فیات، پشتوانه‌ای جز اعتماد جمعی ندارد. با نگاهی کوتاه به بیت کوین می‌توان دریافت که علت ارزشمند بودن آن چیست. همانطور که گفته شد، بیت کوین با ادعا «جایگزین دلار» خود را معرفی کرد. در ابتدا شاید گیج‌کننده به‌نظر می‌رسید، اما با بررسی دقیق‌تر می‌توان دریافت که علت این ادعا چه بوده است. بیت کوین از فناوری بلاکچین استفاده می‌کند؛ فناوری نوینی که فضای غیرمتمرکز به منظور امنیت بیشتر داده ایجاد کرده است. همین فناوری بلاکچین که با حذف واسطه‌ها، تراکنش‌های شفافی را ارائه می‌دهد، می‌تواند اولین پشتوانه بیت کوین باشد.

کمی عمیق‌تر که به بیت کوین نگاه کنید، متوجه می‌شوید شبکه آن تمام ویژگی‌های یک پول قوی را دارد؛

  • کمیاب بودن: کلا ۲۱ میلیون واحد بیت کوین وجود دارد.
  • قابلیت تقسیم به واحد‌های کوچک‌تر: امکان خرید بیت کوین در واحدهای بسیار کوچک وجود دارد.
  • پذیرش جهانی: بیش از ۵۰ کشور جهان از بیت کوین استفاده می‌کنند.
  • انتقال آسان: تنها چند دقیقه برای انتقال بیت کوین زمان نیاز خواهید داشت.
  • مقاومت در برابر جعل و دستکاری: فناوری بلاکچین به کمک رمزنگاری و معادلات پیچیده ریاضی، سرقت و دستکاری را عملا به صفر رسانده است. 

با وجود داشتن تمام ویژگی‌های فوق، Bitcoin مزایای اضافه‌تری نیز دارد که به عنوان پشتوانه بیت کوین قابل اتکا هستند. یکی از ویژگی‌های مهم بیت کوین، «بدون مرز بودن» آن است. یعنی اگر در کشور ما، بیت کوین ۶۶ هزار دلار است، در کشور دور افتاده آفریقایی نیز قیمت بیت کوین به همان اندازه خواهد بود. یعنی مرزهای جغرافیایی هیچ تاثیری در ارزش بیت کوین ندارد.

یکی دیگر از مهم‌ترین موارد پشتوانه بیت کوین، «بدون مجوز بودن» آن است. شاید در معنا ترسناک باشد، اما در عمل، به این بیاندیشید که دیگر برای یک انتقال ساده، نیاز با داشتن امضای مدیر بانک، تایید کاربر باجه بانک و پر کردن فرم‌های خسته‌کننده ندارید و تنها با داشتن آدرس ولت طرف مقابل، می‌توانید دارایی خود را انتقال دهید.

یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین موارد پشتوانه بیت کوین، «عدم سانسور» در شبکه است. منظور از عدم سانسور، آزادی عمل در انجام تراکنش است. به این معنا که دیگر کسی حضور ندارد که به دلیل داشتن تراکنش حساب شما را مسدود کند. یا به دلیل داشتن تراکنش‌های متعدد از شما پرس‌وجو کند و شما متهم به پولشویی باشید. در بیت کوین به راحتی می‌توانید بدون در نظر داشتن هر مشکلی، تراکنش‌های خود را انجام دهید.

جمع‌بندی

با توجه به اینکه بیت کوین عملا یک فیات دیجیتال برای ارائه یک دنیای مالی غیرمتمرکز است، پشتوانه‌ای ندارد و دقیقا مانند فیات‌ها، پشتوانه بیت کوین اعتماد مردم و پذیرش جهانی است. از سال ۲۰۰۹ تا به حال، ارزش بیت کوین روز به روز در حال رشد بوده و افراد بیشتری به سمت بازار بیت کوین کشیده شده‌اند. بیت کوین توانسته با ارائه یک محیط راحت و امن برای انجام تراکنش‌ها، نه تنها تبدیل به اولین انتخاب برای انجام معاملات مالی شود، بلکه به عنوان ارز رایج کشور السالوادور نیز انتخاب شده است. حال به‌نظر می‌رسد این رشد ارزش تا سالیان سال با بیت کوین ادامه پیدا کند. 

سوالات متداول

هاوینگ بیت کوین چیست؟

هاوینگ بیت کوین به معنای نصف کردن پاداش استخراج هر بلاک بیت کوین است که هر ۴ سال یکبار روی می‌دهد و سختی استخراج افزایش می‌یابد. 

ارزش بیت کوین به چیست؟

از آنجایی که بیت کوین بر پایه فناوری بلاکچین است و مشخصات کامل یک ارز فیات را دارد، ارزش آن را نه تنها به اعتماد مردم، بلکه به فناوری به کار برده شده در آن می‌سنجند.

منابع: bitcoinmagazine | river

به این مقاله امتیاز دهید
درباره اشکان ریاحی
شوق نوشتن، هیجان بازارهای مالی، خوی کنجکاوانه و عشق به ترجمه از من یک تولیدکننده محتوا تخصصی در حوزه بازارهای مالی ساخته که با تجربه ۸ سال حضور فعال به عنوان تریدر، مترجم و نویسنده در تلاشم تا نوین‌ترین اتفاقات دنیای کریپتوکارنسی را در اختیار مردم عزیز کشورم قرار بدم.
درباره اشکان ریاحی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید