با ورود به سال ۲۰۲۴، دیگر جای تعجب نیست که فعالان و علاقه‌مندان به بازار کریپتوکارنسی در حال افزایش هستند و با توجه به رکود اقتصادی در کشورهای مختلف، سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال بیشتر شده است. حال پس از بیت کوین، اتریوم، سولانا و برخی میم کوین‌ها چون دوج کوین، بیبی دوج و شیبا اینو، افراد زیادی به دنبال یافتن بهترین پروژه های شبکه کاردانو هستند که کمتر به آن پرداخته شده است.

به همین منظور در این مقاله از رمزینکس، به معرفی و بررسی ۵ مورد از بهترین پروژه های اکوسیستم کاردانو در سال ۲۰۲۴ پرداخته‌ایم تا بتوانید با اطلاعات بیشتری، انتخابی درست جهت سرمایه‌گذاری داشته باشید.

چرا در پروژه های شبکه کاردانو سرمایه‌گذاری کنیم؟

کاردانو یکی از خلاقانه‌ترین پروژه‌های بلاکچینی است که تا به حال این صنعت به خود دیده است. کاردانو به عنوان نسل سوم شبکه‌های بلاکچینی با قابلیت پیشرفته‌ای از کریپتوگرافی و عملکرد شناخته می‌شود که بسیار کاراتر و سریع‌تر نسبت به نسخه‌های قدیمی‌تر و کند‌تر خود یعنی اتریوم است. 

۵ مورد از بهترین پروژه های برتر شبکه کاردانو برای سرمایه‌گذاری

با توجه به توسعه دنیای وب ۳ و دنیای بلاکچین، شبکه‌هایی چون سولانا، آوالانچ، نیِر و کاردانو به شکلی روزافزون در حال محبوب شدن بوده و اکثر برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) در حال شکل‌گیری و ساخته شدن روی این اکوسیستم‌ها هستند. به همین منظور، این ۵ مورد از پروژه های شبکه کاردانو می‌توانند بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری باشند.

۱- Minswap؛ بهترین صرافی در پروژه های شبکه کاردانو

اگر به دنبال یک صرافی غیرمتمرکز با بهترین امکانات در شبکه کاردانو هستید، قطعا Minswap اولین و آخرین گزینه خواهد بود. حتی با وجود اینکه اولین صرافی غیرمتمرکز شبکه کاردانو نیست، اما این گربه دوست‌داشتنی با کارایی بالای خود، توانسته گوی سبقت را از رقیبان خود بدزدد! 

در کنار تمام خدماتی که یک صرافی باید در حالت عادی داشته باشد، Minswap کاربران خود را به تامین نقدینگی شبکه از طریق مزرعه نقدینگی تشویق می‌کند. در کنار این، چیزی که Minswap را به یکی از بهترین پروژه های برتر شبکه کاردانو تبدیل می‌کند، ویژگی LBE (رویداد راه‌اندازی نقدینگی) که یک قیمت‌گذاری شفاف و عادلانه را امکان‌پذیر می‌کند. 

در سال ۲۰۲۴، Minswap توانست در رتبه نخست بهترین پروژه های اکوسیستم کاردانو قرار بگیرد و با ارائه نسخه دوم خود در آینده‌ای نزدیک، به طور قطع این پروژه به پیشتازی خود ادامه خواهد داد.

صفحه اول صرافی Minswap یکی از پروژه های شبکه کاردانو
امکانات بالای Minswap، این پلتفرم را انتخاب اول در شبکه کاردانو کرده است.

۲- Lenfi؛ وام‌دهنده برتر میان پروژه های اکوسیستم کاردانو

وقتی صحبت از وام در شبکه کاردانو در میان باشد، Lenfi با اختلاف امن‌ترین و پیشرفته‌ترین پروژه این پلتفرم خواهد بود. این dApp کار خود را به عنوان یک پروتکل همتا-به-همتا آغاز کرد اما رفته رفته با بهبود شرایط خود، به بستری امن برای وام‌دهی با پیشرفته‌ترین امکانات تبدیل شد. 

اما امکانات این پلتفرم اینجا تمام نمی‌شود؛ نسخه دوم پروتکل Lenfi یک ویژگی خارق‌العاده را معرفی کرد که طی آن هر فرد در شبکه می‌‎تواند استخر خود را ساخته و مالک آن باشد! این ویژگی بستر دیفای را به سطح جدیدی از تمرکززدایی می‌رساند طوری که هر شخص می‌تواند استخر خود را با ضرب NFT ساخته و شرایط وام‌دهی را فراهم کند. 

پلتفرم وام‌دهی lenfi یکی از برترین پروژه های شبکه کاردانو
lenfi با امکانات وام‌دهی پیشرفته از طریق NFT

۳- Butane؛ امن‌ترین پروتکل بین پروژه های شبکه کاردانو

Butane یک پروتکل پیشرفته CDP (نوعی پروتکل امنیتی) که در‌نظر دارد به یک مرکز برای دارایی‌های شبیه‌سازی شده در شبکه کاردانو است. در هسته خود، نوعی مکانیسم با نام UTXO دارد که با زبان هوش مصنوعی Aiken نوشته شده است. 

در پلتفرم بوتان، امکان ضرب، سوزاندن و بازپرداخت دارایی‌های دیجیتالی چون دلار، بیت کوین، ماتیک و سولانا در یک تراکنش وجود دارد. 

اما از نظر ثبات وابستگی قیمتی (Peg)، استراتژی قدرتمند این پلتفرم نوعی وابستگی تک-به-تک در نظر گرفته تا نوسان قیمت را به حداقل برساند. تمام سازوکار و هدف این پلتفرم برای خرید کاردانو، ایجاد امنیت است. 

صفحه اول Butane یکی از پروژه های شبکه کاردانو
سرعت، کارایی و راحتی از ویژگی‌های Butane

۴- Splash؛ یکی برای همه!

این پروژه مدعی است که بهترین پروتکل معاملاتی در شبکه کاردانو است؛ به طوری که نسخه Spectrum آن وعده‌ای امیدوارکننده در رابطه به سرعت بالای تراکنش‌ها داده است. در حال حاضر این نسخه از Splash سری در میان بهترین پروژه های برتر شبکه کاردانو دارد.

در این پلتفرم جذاب، سفارشات قابل ترکیب و توان عملیاتی به طور چشمگیری افزایش یافته است. ویژگی‌های Splash موجب شده تا بسیاری آن را هم سطح با پروژه رقیب خود یعنی Butane بدانند. یکی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها، امکان سفارش‌گذاری کاربران شبکه از نقدینگی هر منبع تامین نقدینگی در این پلتفرم است. 

بیشترین سود با Splash، یکی از بهترین پروژه های شبکه کاردانو
کسب سود حداکثری در Splash با پیشرفته‌ترین امکانات

۵- Dexhunter؛ از بزرگترین تغییرات در پروژه های اکوسیستم کاردانو

پس از ایجاد تغییراتی انقلابی در نام و لوگو پروژه، Dexhunter توانسته در مدتی کم پیشرفتی چشم‌گیر داشته باشد. در حال حاضر، صرافی تجمیع‌کننده نقدینگی آن (dex aggregator) بهترین قیمت را در به فعالانی که قصد خرید و فروش و در کل معامله کریپتوکارنسی را دارند، ارائه می‌دهد. 

در کنار تمام خدمات خود، Dexhunter در تلاش است تا ویژگی‌های جدید و نوآورانه‌ای به پلتفرم خود اضافه کند. در حالی که همچنان امکان مبادلات میان زنجیره‌ای در نسخه بتا است، اما این پلتفرم بهترین گزینه برای کسانی است که به دنبال مبادله تتر، اتریوم و سولانا هستند. 

یکی از بهترین تجمیع‌کنندگان نقدینگی در شبکه کاردانو
یکی از بهترین تجمیع‌کنندگان نقدینگی در شبکه کاردانو

جمع‌بندی

فارغ از تمام انتقاداتی که به‌‎طور مداوم از توسعه آهسته کاردانو می‌شود، می‌توان آشکارا دید که اکوسیستم DeFi آن در حال پیشرفت بوده و این امر در حال حاضر با راه حل‌های نوآورانه و کاربر‌پسند آن رخ داده است. به همین منظور با پرداختن به پنج مورد از بهترین پروژه‌ های برتر شبکه کاردانو مانند Minswap، Lenfi، Butane، Splash و DexHunter، آینده در تلاشیم تا بیان کنیم چنین پروتکلی آینده روشن پیش‌رو دارد. بنابراین، دفعه بعد که شخصی از کاردانو انتقاد کرد، به سادگی به یکی از این پروژه‌های نوآورانه اشاره کنید!

سوالات متداول

آیا بهترین پروژه های کاردانو در سال ۲۰۲۴ سودآور هستند؟

هر پروژه‌ای می‌تواند سودده باشد اما اگر در انتخاب آن‌ها اشتباه کنید، ممکن است منجر به ضرر شما شود. 

آیا سرماه‌گذاری در پروژه های اکوسیستم کاردانو امن است؟

قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری در پروژه های شبکه کاردانو باید تحقیقات لازم را در هر زمینه انجام داد تا بتوان بهترین تصمیم را گرفت.

منابع: coinbureau | publish0x