بیت کوین کش یا اتریوم؛ کدامیک را انتخاب کنیم؟
۶ مرداد ۱۴۰۳ اخبار
  1. کلید امروز مینی گیم همستر کامبت شنبه ۶ مرداد + آموزش ویدئویی

بیت کوین کش یا اتریوم؟ کدام بهتر است؟

نمادهای بیت کوین کش و اتریوم
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دو ارز دیجیتال بیت کوین کش (BCH) و اتریوم (ETH) جزو دارایی‌های مهم و تاثیرگذار دنیای بلاک‌چین به حساب می‌آیند که به طور گسترده مورد بحث قرار گرفته‌اند. سوالی که ماهیت آن مقایسه به‌شمار می‌آید، این است که بیت کوین کش یا اتریوم کدام یک برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ تفاوت این دو ارز در چیست و هر کدام چه مزیتی نسبت به دیگری دارد؟ در این مقاله رمزینکس قرار است به صورت جامع به این سوال‌ها پاسخ دهیم.

کدام یک انتخاب بهتری است؟ بیت کوین کش یا اتریوم؟

هر کدام از این دو ارز دیجیتال، بیت کوین کش یا اتریوم دارای ویژگی‌ها و تعریف‌های متفاوتی هستند که به واسطه‌ی شناخت هرکدام، می‌توانیم به یک انتخاب آگاهانه دست پیدا کنیم. در نتیجه، قبل از پرداختن به مقایسه بیت کوین کش و اتریوم بیایید هر کدام را به صورت جداگانه درک کنیم تا بهتر به سوال بیت کوین کش یا اتریوم پاسخ دهیم.

با بیت کوین کش آشنا شوید

برای مقایسه بیت کوین کش و اتریوم ابتدا بیت کوین کش را بیشتر خواهیم شناخت. وب سایت پروژه بیت کوین کش آن را به عنوان یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا برای اینترنت تعریف می‌کند. کاملا غیرمتمرکز است، توسط هیچ بانک مرکزی کنترل نمی‌شود و برای فعالیت به اشخاص ثالث قابل اعتماد نیاز ندارد. انگیزه اصلی بیت کوین کش، مقیاس تراکنش‌های به سبک بیت کوین با افزایش اندازه بلوک‌ها است. این بلوک‌های بزرگ‌تر می‌توانند تراکنش‌های بیشتری را پردازش کرده و در نتیجه جریان تجاری را از طریق سیستم افزایش دهند.

اتریوم چیست؟

در ادامه مطلب بیت کوین کش یا اتریوم به سراغ اتریوم می‌رویم. این دارایی نه تنها یک ارز دیجیتال است، بلکه یک پلتفرم منبع باز است که روی فناوری بلاک چین اجرا می‌شود. این پلتفرم غیرمتمرکز ایجاد و توزیع برنامه‌های کامپیوتری کوچکی را که به عنوان قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز (Dapps) شناخته می‌شوند، امکان پذیر می‌سازد. این برنامه‌ها دقیقا همانطور که برنامه‌ریزی شده‌اند، اجرا می‌شوند و هرگونه امکان دستکاری، سانسور، خرابی یا حتی تداخل شخص ثالث را از بین می‌برند.

اتریوم که در سال ۲۰۱۵ توسط ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، برنامه نویس کانادایی راه اندازی شد، ارز دیجیتال خود را دارد که امروزه با نام اتر (ETH) شناخته می‌شود. لازم به یادآوری است که سال ۲۰۱۷ برای اتریوم در کنار سایر ارزهای دیجیتال سال قابل توجهی بود. در ابتدای آن سال، قیمت اتریوم تنها از ۱۰ دلار شروع می‌شد و مدتی بعد افزایش یافت و به بالاترین حد خود در حدود ۱۴۰۰ دلار رسید. البته در حال حاضر قیمت آن به شدت کاهش یافته است.

لوگوی طلایی اتریوم در بین اشکال هندسی
ارز دیجیتال شبکه اتریوم، تحت عنوان اتر یا ETH شناخته می‌شود.

مقایسه بیت کوین کش و اتریوم

اولین چیزی که در مورد مقایسه بیت کوین کش و اتریوم باید به آن آگاه باشیم، زمان انتشار آن‌ها است. در حالی که اتریوم در سال ۲۰۱۵ منتشر و به طور رسمی معرفی شد، بیت کوین کش دو سال بعد در ابتدای آگوست ۲۰۱۷ راه اندازی شد. این بدان معناست که اتریوم مزیت دو سال سابقه بیشتر را دارد. از طرفی دیگر، در بیت کوین کش یا اتریوم باید مقیاس پذیری را درنظر گرفت. وقتی صحبت از مقیاس پذیری می‌شود، در حال حاضر اندازه بلاک ۳۲ مگابایت بیت کوین کش در مقایسه با اندازه بلوک ۱ مگابایتی اتریوم بزرگتر است. همچنین، در حالی که بلاک‌های جدید بیت‌کوین کش هر ۱۰ دقیقه تولید می‌شوند، زمان تایید بلاک‌های اتریوم فقط ۱۵ ثانیه تنظیم شده است.

استخراج بحث دیگری است که در بیت کوین کش یا اتریوم باید به آن پرداخت. بیت‌کوین کش از الگوریتم هشینگ SHA-256 بیت‌کوین استفاده می‌کند که می‌تواند با سخت‌افزار استخراج ویژه، معروف به مدارهای مجتمع ویژه برنامه (ASIC) به طور موثر انجام شود و از استخراج CPU یا GPU قوی‌تر است. در همین حال، اتریوم از Ethash به عنوان الگوریتم هش خود استفاده می‌کند. با کمک این الگوریتم، ماینرها می‌توانند به سرعت هش‌های ذخیره شده در بلاک چین اتریوم را تولید کنند. این مسئله همچنین به اتریوم اجازه می‌دهد تا تمرکززدایی بیشتری در استخراج داشته باشد.

همچنین شناسایی اهداف بیت کوین کش یا اتریوم اهمیت دارد. در حالی که بیت کوین کش یک وسیله پرداخت به حساب می‌آید، از طرف دیگر اتریوم فراتر از آن است؛ چون امکان استفاده از از پلتفرم برنامه‌نویسی آن برای تسهیل قراردادهای هوشمند و ایجاد برنامه‌های کاربردی توزیع شده (dApps) وجود دارد. دیگر فرق بیت کوین کش و اتریوم در هزینه آن‌ها است. هزینه تراکنش‌های اتریوم بر اساس فضای ذخیره سازی، پیچیدگی محاسباتی و استفاده از پهنای باند است. از سوی دیگر، کارمزد تراکنش بیت کوین کش بر اساس شرایط فعلی شبکه و اندازه بلوک آن‌ها اندازه‌گیری می‌شود.

لوگوی مشکی اتریوم در کنار بیت کوین کش سبز رنگ
اتریوم در مقایسه با بیت کوین کش، فراتر از وسیله پرداخت است.

فرق بیت کوین کش و اتریوم در جزئیات فنی

در بررسی سرمایه‌گذاری روی بیت کوین کش یا اتریوم این را درنظر بگیرید که بیت‌ کوین کش نوعی سیستم پرداخت است. در حالی که اتریوم یک ابر رایانه شمرده می‌شود؛ چون هدف آن پشتیبانی از همه چیز، از بازی گرفته تا توکن و شبکه‌های اجتماعی است. از طرفی دیگر، اتریوم از بیت کوین کش محبوب تر است؛ به دلیل آن که تعداد تراکنش‌ها و تراکنش‌های تایید نشده آن از بیت کوین کش بیشتر است.

در مقایسه بیت کوین کش و اتریوم برای بیت‌کوین کش موفقیت به این معناست که تاجران و مصرف‌کنندگان بیشتری از BCH استفاده کنند و آن را بپذیرند. از طرفی دیگر، برای اتریوم موفقیت آن متکی به جذب افراد بیشتر برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز، شرکت در پیشنهادات اولیه کوین (ICO) و تبادل توکن است. در ادامه به بررسی فرق بیت کوین کش و اتریوم در برخی جزئیات فنی مهم می‌پردازیم.

جلوگیری از حملات تکراری

حمله تکراری به معنای یک انتقال داده است که با تاخیر یا به طور مخرب تکرار می‌شود. در یک بلاک چین، می‌توان آن را به عنوان تراکنشی که در یک بلاک چین اتفاق می‌افتد، از آن‌جا برداشته و آن را در بلاک چین دیگر توضیح داد. به عنوان مثال، اگرچه آلیس فقط می‌خواهد ۵ بیت کوین برای باب بفرستد، اما ۵ بیت کوین کش هم ارسال خواهد کرد. بیت کوین کش یا اتریوم در این شرایط چگونه عمل می‌کنند؟

بیت کوین کش با کمک یک الگوریتم sighash باز تعریف شده از حملات تکراری جلوگیری می‌کند. روش دیگری که در برابر حملات تکراری اعمال می‌شود، استفاده از خروجی OP_RETURN است. در مقایسه بیت کوین کش با اتریوم درمورد جلوگیری از حملات تکراری، اتریوم از کلیدها و آدرس‌های مختلف بین شبکه مرزی و سایر بلاک چین‌های اتریوم برای جلوگیری از حمله مجدد استفاده می‌کند. بنابراین، تراکنش امضا شده توسط یک کلید در یک بلاک چین اتریوم در تمام شبکه‌‌های دیگر اتریوم معتبر است.

الگوریتم‌های اجماع

الگوریتم اجماع یک فرآیند علم کامپیوتر است که برای دستیابی به توافق روی یک مقدار داده واحد در بین سیستم‌ها یا فرآیندهای توزیع شده استفاده می‌شود و به دستیابی به قابلیت اطمینان در یک شبکه کمک می‌کند. این مسئله در بیت کوین کش یا اتریوم متفاوت است. استفاده از هر دو الگوریتم اثبات کار (PoW) و آوالانچ مزایای بسیار زیادی را برای بیت کوین کش فراهم می‌کند. در مقابل، در حال حاضر اتریوم از سیستم اجماع اثبات کار استفاده می‌کند. البته، اتریوم اکنون به دنبال تغییر از سیستم اثبات کار به سیستم اثبات سهام (PoS) است؛ چون ایمن‌تر و کم مصرف‌تر عمل می‌کند.

زبان‌های برنامه نویسی

در مسیر انتخاب بیت کوین کش یا اتریوم باید بدانیم که اتریوم از زبان Solidity استفاده می‌کند. Solidity یک زبان برنامه نویسی شی‌گرا است که برای نوشتن قراردادهای هوشمند (قراردادهای خوداجرا) استفاده می‌شود. این زبان، یک پروتکل رایانه‌ای به شمار می‌آید که برای تایید، تسهیل و اجرای عملکرد یا مذاکره یک قرارداد استفاده می‌شود. به کمک آن، تراکنش‌های انجام شده در یک قرارداد هوشمند را می‌توان ردیابی و معکوس کرد و امکان انجام معاملات معتبر بدون دخالت اشخاص ثالث را فراهم می‌کند.

زبان کدگذاری پروتکل بیت کوین کش، Spedn است. Spedn برای قراردادهای هوشمند مبتنی بر BCH طراحی شده و یک زبان قرارداد هوشمند سطح بالا به شمار می‌آید. این زبان برنامه نویسی، صریح و ایمن است و بسیاری از خطاها را در زمان کامپایل تشخیص می‌دهد. همچنین کاملا کاربردی و بدون عوارض جانبی است و شباهت‌هایی به زبان C دارد.

سکه‌های بیت کوین کش در کنار صفحه موبایل که بیت کوین کش را نشان می‌دهد.
زبان کدگذاری پروتکل بیت کوین کش Spedn است.

مقایسه بیت کوین کش و اتریوم در مزیت‌ها

برای این که در مسیر سرمایه‌گذاری یا مبادله بیت کوین کش یا اتریوم را انتخاب کنیم، مهم است که نقاط مثبت این دو ارز دیجیتال را به خوبی درک کرده و به بررسی این مزایا در کنار یکدیگر بپردازیم. در این شرایط، می‌توانیم از میان بیت کوین کش یا اتریوم نسبت به ویژگی و قابلیت‌های هر کدام، مسیر خود را دنیای ترید و سرمایه، شناسایی کنیم.

مزایای بیت کوین کش

  • سرعت و اندازه بلوک: بیت کوین کش اندازه بلوک خود را از ۸ مگابایت به ۳۲ مگابایت ارتقا داده و آن را مقیاس‌پذیرتر کرده است. در واقع بر خلاف BTC، افراد بیشتری می‌توانند بدون ازدحام از شبکه استفاده کنند. این مسئله همچنین منجر به تایید و پردازش سریع تراکنش‌های BCH با هزینه‌های انتقال ارزان‌تر شده است.
  • صرافی‌های اصلی رمزارز از BCH پشتیبانی می‌کنند: اکثر صرافی‌های برتر ارزهای دیجیتال بیت کوین کش را فهرست کرده‌اند، بنابراین خرید و فروش BCH آسان و راحت است.
  • استخراج: تیم پشت بیت کوین کش الگوریتم جدیدی به نام DAA ایجاد کرده که نوسانات سختی را تثبیت و همچنین اطمینان حاصل می‌کند که بلاک‌ها به طور منظم استخراج می‌شوند. این الگوریتم از BCH در برابر حملات برچسب زمانی محافظت می‌کند.
  • محافظت در برابر Replay و Wipeout: بیت کوین کش از یک الگوریتم هش استفاده می‌کند که با ایمنی بالا طراحی شده تا اطمینان حاصل شود که حملات مجدد یا پاک کردن بین دو زنجیره دیگر امکان‌پذیر نیست.

مزایای اتریوم

  • حامیان قابل توجه: بلاک چین اتریوم از حمایت و پشتیبانی افرادی برخوردار است که در بازار سرمایه‌گذاری خطرپذیر تاثیرگذار هستند. با این حال، بسیاری از سرمایه‌گذاران اولیه اتریوم وجود داشتند که امروزه به طور عمومی شناخته شده نیستند.
  • تغییر ناپذیری: بلاک چین اتریوم که از طریق مکانیسم PoW به دست می‌آید تغییر ناپذیر است. از این رو، اشخاص ثالث قادر به تغییر داده‌ها در بلاک چین ETH نیستند.
  • امن: ترکیبی از پروتکل اجماع PoS و روش‌های رمزنگاری بلاک چین، سیستم را غیرقابل نفوذ می‌کند. بنابراین آن را از هکرها و دستکاری‌ها در امان نگه می‌دارد.
  • بدون توقف: برای قراردادهای هوشمند و همچنین برنامه‌های کاربردی مبتنی بر بلاک چین اتریوم، هیچ زمان قطعی وجود نخواهد داشت چون سرور هرگز خاموش نمی‌شود.
  • استفاده آسان: با یک قرارداد هوشمند، ایجاد توکن ERC20 را می‌توان به راحتی و سریع انجام داد.
سکه‌های ارز دیجیتال و اتریوم با نور آبی
اتریوم از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های مهمی برخوردار است.

فرق بیت کوین کش و اتریوم در نقاط منفی

حالا که به مقایسه بیت کوین کش و اتریوم در جوانب مثبت آن‌ها پرداختیم، نباید از ویژگی‌های منفی این دو غافل شویم. هر دارایی‌ای می‌تواند بی‌شمار جنبه مثبت داشته باشد، اما مهم است با شناسایی نقاط منفی هرکدام، از تمامی شرایط آگاهی کسب کرده تا غافلگیر نشویم. در سرمایه‌گذاری روی بیت کوین کش یا اتریوم باید کم و کاستی هرکدام را دانسته و گزینه بهتر را نسبت به نیاز و شرایط خود، انتخاب کنیم.

معایب بیت کوین کش

  • بیت کوین کش متمرکز است: این یکی از مسائل و چالش‌های مهم بیت کوین کش به شمار می‌آید. تمرکز با مفهوم پشت بلاک چین در تضاد است. چهار استخر استخراج یافت شده که بیش از ۵۰٪ از کل قدرت هش را کنترل می‌کردند و این می‌تواند منجر به حمله ۵۱ درصدی شود.
  • اندازه بلوک بزرگ: در حالی که مزایای اندازه بلوک بزرگتر بسیار واضح، تراکنش‌های سریع‌تر و کارمزدهای کمتر است، بزرگترین ضعف این است که اندازه بزرگ بلوک فضای ذخیره سازی داده‌های زیادی را هدر می‌دهد. این موضوع هزینه‌بر است.
  • نرخ پذیرش پایین: در حال حاضر، سرمایه‌گذاران رمزارز اعتماد زیادی به بیت کوین کش ندارند؛ چون آن را به عنوان یک دارایی بلندمدت در نظر نمی‌گیرند. در نتیجه، BCH از نرخ پذیرش پایین رنج می‌برد.همانطور که می‌دانیم، هر چه نرخ پذیرش بالاتر باشد، پتانسیل سرمایه‌گذاری هر ارز دیجیتال بالاتر است. این ارتباط زیادی با این واقعیت دارد که در مقایسه بیت کوین کش، بیت کوین و اتریوم، BCH یک کوین جدیدتر شناخته می‌شود.

معایب اتریوم

  • عملکرد: عملکرد بلاک چین اتریوم را نمی‌توان افزایش داد، بلکه فقط امکان توسعه آن وجود دارد.
  • وابستگی: اتریوم بیش از حد به مؤسس خود متکی است و اگر اتفاقی برای ویتالیک بوترین بیفتد، می‌تواند روی توسعه تاثیر منفی بگذارد.
  • سرعت: الگوریتم PoW فعلی اتریوم سرعت تراکنش را کندتر کرده و در نتیجه آن را مستعد تراکم می‌کند.
  • رقابت در حال ظهور: بسیاری از رقبای جدید وجود دارند که در حال حاضر از معایب اتریوم درس می‌گیرند.
  • انتقال به الگوریتم PoS: انتقال بلاک چین اتریوم از PoW به PoS برای مدت طولانی به تعویق افتاده است و به نوعی بر شهرت شبکه تاثیر منفی می‌گذارد.

جمع‌بندی

در مطلب بیت کوین کش یا اتریوم به بررسی جوانب مختلف و فرق بیت کوین کش و اتریوم پرداختیم. در حالی که این دو از بزرگترین ارزهای دیجیتال فعلی هستند، اما تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند و به روش خاص خود منحصر به فرد هستند. با این حال، هر دو دارایی‌هایی هستند که به توسعه بازار کریپتو بستگی دارند. به یاد داشته باشید، ارزش قیمت بیت کوین کش یا اتریوم احتمالا در صورت افزایش تقاضا و نرخ پذیرش برای پرداخت‌های دیجیتال، افزایش می‌یابد.

همیشه توصیه می‌شود قبل از سرمایه‌گذاری، تحقیقات خود را انجام داده و تصمیم خود را اولویت قرار دهید. در بررسی بیت کوین کش یا اتریوم و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها، به اندازه‌ی کافی جستجو کرده و اطلاعات کسب کنید. برای خواندن مطالب بیشتر و همچنین باخبر شدن از قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال از جمله نمودار بیتکوین همراه رمزینکس باشید.

سوالات متداول

آیا بیت کوین کش جای بیت کوین را می‌گیرد؟

خیر. حداقل تا چند سال آینده، بیت کوین کش از بیت کوین پیشی نخواهد گرفت.

کدام بهتر است، بیت کوین کش یا اتریوم؟

بیت کوین کش روشی برای پرداخت و سرمایه‌گذاری است و اتریوم علاوه‌بر این موارد، از نرم‌افزارهای مالی هم پشتیبانی می‌کند.

منابع: cryptorunner | blockchain-council

به این مقاله امتیاز دهید
درباره مهسا سپاهی
فعال حوزه NFT و نقاشی دیجیتال - نویسنده حوزه ارز دیجیتال و دنیای گیم - طراح رابط کاربری و تجربه کاربری
درباره مهسا سپاهی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

بنر نصب اپ