روز پیتزا بیت کوین چیست و لازلو هانیچ که بود؟

روز پیتزا بیت کوین چیست؟

تصویری شامل نوشته‌ روز پیتزا بیت کوین به همراه چند پیتزا در سمت راست و چپ
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

بیت کوین اولین و باارزش‌ترین ارز دیجیتال در جهان است. در حال حاضر ( اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت یک بیت کوین معادل ۶۰۳۰۰ دلار است. با این حال، برخی از مردم باور نداشتند که بیت کوین به آنچه امروز است تبدیل شود. در واقع،  روز پیتزا بیت کوین نشان داد که صبور نبودن چگونه می‌تواند منجر به ضررهای هنگفت شود. تصور کنید که حدود ۶۳۰ میلیون دلار برای خرید پیتزا از یک فست فود خرج کنید. ظاهرا مردی که با بیت کوین پیتزا خرید در هنگام مبادله ۱۰ هزار بیت کوین خود با پیتزا برنامه‌های متفاوتی در سر داشت. اما داستان روز پیتزای بیت کوین چیست؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا به این واقعه تاریخی پی ببریم.

ماجرای روز پیتزا بیت کوین

تصویری از بیت کوین و پیتزا در کنار هم
 روز پیتزا بیت کوین ۲۲ مه ۲۰۱۰ (۱ خرداد ۱۳۸۹)‌ است.

اولین چیزی که باید در مورد روز «پیتزا بیت کوین» بدانید داستان این اصطلاح است. هر ساله، طرفداران کریپتو روز ۲۲ می، روز پیتزا بیت کوین را جشن می‌گیرند.  اما داستان روز پیتزای بیت کوین چه بود؟ لازلو هانیچ (Laszlo Hanyecz)، یک ماینر و برنامه نویس اولیه بیت کوین از فلوریدا، نقش مهمی در توسعه بیت کوین داشت.

قبل از اولین هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۱۲، هر ماینر ۵۰ بیت کوین برای کشف یک بلاک جدید دریافت می‌کرد. بنابراین، استخراج حدود ۲۰۰ بلاک می‌توانست به شما کمک کند ۱۰۰۰۰ BTC به عنوان پاداش دریافت کنید. با توجه به اینکه بیت کوین در سال ۲۰۱۰ در مراحل اولیه توسعه خود بود، فرآیند استخراج رقابتی نبود. در آن زمان (سال ۲۰۱۰) بیت کوین هنوز مورد توجه قرار نگرفته بود.

لازلو هانیچ فکر می‌کرد که ایده خوبی است که بیت کوین‌های خود را با دو  پیتزا مبادله کند. سال ۲۰۱۰ به عنوان سال پیتزا بیت کوین در صفحات تاریخ ثبت می‌شود که فردی برای خرید یک پیتزا بیت کوین پرداخت می‌کند. لازلو در انجمن اینترنتی بیت کوین تاک (Bitcointalk) پیشنهاد خرید پیتزا در ازای بیت کوین را ارائه کرد.

در این پیشنهاد آمده بود که او ده هزار BTC را به هر کسی که دو پیتزای پاپا جان را برایش سفارش دهد، منتقل می‌کند. چهار روز بعد، شخصی پیشنهاد لازلو را پذیرفت و به این ترتیب تاریخساز شد. این شخص در واقع از بیت کوین به عنوان وسیله مبادله در یک تراکنش مالی شامل کالای واقعی استفاده کرده بود.

چه چیزی در مورد روز پیتزا بیت کوین جالب است؟

اهمیت تاریخی روز پیتزا بیت کوین در استفاده از بیت کوین برای خرید محصولات واقعی نهفته است. لازلو به طور ناخواسته سابقه‌ای برای موارد استفاده آتی بیت کوین ایجاد کرد و رشد بیت کوین نیز گواه همین موضوع است. به گفته لازلو، خرید پیتزا با بیت کوین به دنیا نشان داد که بیت کوین واقعی است. با این حال، این پیتزا برای لازلو ضرر بزرگی بود زیرا بعد از آن تنها چند بیت کوین برای او باقی ماند.

چه می‌شد اگر لازلو ۱۰ هزار بیت کوین خود را در زمانی که قیمت بیت کوین ۶۸۹۹۰ دلار بود فروخته بود؟ او ۶۹۰ میلیون دلار در حساب بانکی خود داشت و می‌توانست ۴۶ میلیون پیتزا از پاپا جان بخرد. در حالی که بسیاری تصور می‌کنند لازلو تصمیم احمقانه‌ای گرفته است، داستان پیتزا بیت کوین پایه‌های استفاده از ارز دیجیتال برای خرید قهوه یا حتی املاک را ایجاد کرد.

نقاط عطف کلیدی تاریخچه بیت کوین

کاربران ارز دیجیتال خرید پیتزا توسط لازلو هانیچ را در ۲۲ می ۲۰۱۰ به عنوان روز پیتزا بیت کوین گرامی می‌دارند. دنیای بیت کوین قبل و بعد از روز پیتزا بیت کوین چگونه بود؟

جوایز و کوپن‌های روز پیتزا بیت‌کوینِ پلتفرم بلاک‌های (Blockfi) در کنار فعالیت‌های جالب در دیگر پلتفرم‌های کریپتو، تأثیر دگرگون‌کننده داستان خرید پیتزا بیت‌کوین را نشان می‌دهد. بیت کوین با وایت پیپر منتشر شده توسط ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۰۸ پا به عرصه گذاشت. اجازه دهید نگاهی به نقاط عطف مهم قبل و بعد از اولین خرید پیتزا با بیت کوین بیندازیم.

قبل از بیت کوین، دیجی کش (DigiCash)، یک پلتفرم منحصر به فرد برای انتقال پول الکترونیکی بر سر کار بود. دیجی کش که توسط دیوید چاوم تأسیس شد، در سال ۱۹۸۹ به یکی از بازیگران مهم در ترویج ارزهای مجازی تبدیل شد.

پس از تقریباً دو دهه، در ژانویه ۲۰۰۹، ساتوشی ناکاموتو، بنیانگذار بیت کوین، ۵۰ بیت کوین ایجاد کرد و ۱۰ تای آن را به یکی از پذیرندگان اولیه بیت کوین، هال فینی (Hal Finney)، انتقال داد.

در می ۲۰۱۹، لازلو هانیچ اولین تراکنش بیت کوین را در دنیای واقعی با خرید پیتزا با بیت کوین آغاز کرد.

در جولای ۲۰۱۰، معاملات بیت کوین آغاز شده بود و در پایان سال ۲۰۱۰، ارزش بیت کوین تقریباً ۰.۸ دلار بود.

در اکتبر ۲۰۱۱، اکوسیستم ارزهای دیجیتال شاهد ورود لایت کوین، یکی از اولین آلت کوین‌های مبتنی بر کد بیت کوین بود. امروز، می‌توانید متوجه شوید که چگونه Bitcoin Pizza Day مقدمات ظهور بیش از ۱۹۰۰۰ ارز دیجیتال مختلف را فراهم کرد. علاوه بر آن، ارزهای دیجیتالی که به وجود آمدند، فراتر از موارد استفاده ساده پرداخت غیرمتمرکز بودند.

نقطه عطف مهم دیگر در تاریخ بیت کوین در اکتبر ۲۰۱۳ با بستن جاده ابریشم توسط اف بی آی، بازار سیاهی که از ارزهای دیجیتال برای تراکنش‌های ناشناس استفاده می‌کرد، پدیدار شد.

بزرگ‌ترین صرافی کریپتو، Mt. Gox، که حدود ۷۰ درصد از کل تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را مدیریت می‌کرد، در فوریه ۲۰۱۴ با یک شکست بزرگ مواجه شد. پس از یک حمله هکری، این صرافی مجبور به ورشکستگی شد.

پیامدهای سال پیتزا بیت کوین در دسامبر ۲۰۱۴ برجسته‌تر شد، زمانی که مایکروسافت بیت کوین را به عنوان یک روش پرداخت پذیرفته شده در نظر گرفت.

در فاصله سه سال بعد، ارزش بیت کوین به تدریج افزایش یافت و در دسامبر ۲۰۱۷ منفجر شد. در پایان سال ۲۰۱۷، ارزش بیت کوین تقریباً ۱۵ هزار دلار بود و چهار سال بعد; بیت کوین به بالاترین حد خود در ۶۸۹۹۰ دلار رسید.

پیتزا بیت کوین همچنین تأثیر قابل توجهی بر بسیاری از رویدادهای تاریخ بیت کوین داشته است. به عنوان مثال، پی‌پال، یک شرکت پرداخت بین‌المللی پیشرو، در سال ۲۰۲۰ وارد بازار کریپتو شد. سازنده خودروهای الکتریکی تسلا، پذیرش پرداخت‌های بیت کوین را در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد. یکی دیگر از بازیگران اصلی در پذیرش بیت کوین مورگان استنلی بود. این بانک آمریکایی تسهیلات ارائه بیت کوین به مشتریان خاص را در مارس ۲۰۲۱ معرفی کرد. مهم‌تر از همه، السالوادور اولین کشوری بود که بیت کوین را به عنوان ارز قانونی در سپتامبر ۲۰۲۱ پذیرفت.

اما مؤسسات مالی و کسب‌وکارهای بزرگ چگونه بیت کوین را می‌پذیرند؟ آیا آنها بیت کوین را بدون اثبات استفاده از آن برای خرید محصولات واقعی می‌پذیرفتند؟ اکنون می‌توانید درک کنید که چرا داستان پیتزا بیت کوین فقط نمونه‌ای از اشتباهات صاحبان تازه وارد بیت کوین نیست.

کمک‌های لازلو هانیچ به صنعت بیت کوین

تقریباً همه افراد جامعه کریپتو باید داستان لازلو هانیچ را شنیده باشند. جالب اینجاست که بیشتر مردم ترجیح می‌دهند به جای پرداختن به پیامدهای بزرگ‌تر این رویداد، روی قیمت پیتزا بیت کوین تمرکز کنند. در واقع، جشن‌های روز پیتزا بیت کوین نمی‌تواند کمک‌های لازلو هانیچ به این صنعت را برجسته کند.

مفهوم هولد (HODL) در حدود سال ۲۰۱۴ در جامعه کریپتو مطرح شد. از آنجایی که بیت کوین از یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا تولید شد، به یک دارایی ارزشمند برای نهنگ ها تبدیل شد. صاحبان بیت کوین شروع به جمع آوری توکن ها و توزیع آنها در بازار در طول روندهای صعودی شدید کردند. اکثر صاحبان بیت کوین فقط برای کسب سود به دلیل افزایش قیمت  BTCدر این بازی هستند. علاوه بر این، بسیاری از کاربران در جامعه بیت کوین روی هدف بیت کوین به عنوان یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا تمرکز نمی‌کنند.

لازلو و کمک‌هایش چگونه بیت کوین را تعریف کردند؟ پاسخ به این سوال نکته مهمی است که باید در روز پیتزا بیت کوین به خاطر بسپارید. به جای تمرکز بر روی سوالاتی مانند «ارزش پیتزا بیت کوین امروز چقدر است؟» باید به این فکر کنید که لازلو چگونه بیت کوین را متحول کرد. تعجب خواهید کرد اگر بدانید لازلو یکی از اولین توسعه‌دهندگان کد بیت کوین بود.

ظاهرا او اولین توسعه‌دهنده‌ای بود که منطق بیت کوین را برای سیستم‌عامل مک (MAC) ارائه کرد. علاوه بر این، او به عنوان اولین برنامه نویس بیت کوین ظاهر شد که کد استخراج کارت گرافیک (GPU) را متناسب با  شبکه بیت کوین ایجاد کرد. جالب اینجاست که لازلو کد استخراج GPU را در کنار توانایی استخراج با هش‌ریت بالاتر آزمایش کرد.

لازلو به ساتوشی ناکاموتو و همچنین جامعه بیت کوین در مورد یافته‌های خود اطلاع داد. با این حال، ساتوشی در تحقیقات خود بسیار جلوتر بود زیرا او در استخراج GPU و کاربردهای بالقوه آن برای جلوگیری از حملات ۵۱٪ تسلط داشت. بهترین قسمت ماجرای پیتزا بیت کوین این است که لازلو هرگز در خرج کردن بیت کوین تردید نکرد. او هرگز از خرج کردن ده هزار بیت کوین برای خرید پیتزا پشیمان نشد، زیرا او اولین کسی بود که قبل از اینکه بقیه دنیا از این روش پیروی کنند، بیت کوین  را خرج کرد.

مشارکت لازلو در توسعه استخراج بیت‌کوین ثابت می‌کند که او چیزی بیش از «مرد پیتزا» در جامعه ارزهای دیجیتال است. علاوه بر این، خرید پیتزا توسط لازلو اشتباه نبود. در واقع، او احتمالاً اولین کسی بود که به بیت کوین ارزش بخشید، ارز دیجیتالی که در سال ۲۰۱۰ در هیچ صرافی معامله نمی‌شد. او ثابت کرد که بیت کوین می‌تواند به عنوان یک نوع پول نقد الکترونیکی برای خرید محصولات و خدمات مورد نظر استفاده شود.

داستان مردی که با بیت کوین پیتزا خرید

تصویری از لازلو هانیچ به همراه فرزندانش
در سال ۲۰۱۰، لازلو هانیچ اشتباهی را مرتکب شد که اگر هر کس دیگری جای او بود، هیچ‌وقت خود را نمی‌بخشید.

زمانی که لازلو هانیچ دو پیتزا را به قیمت ده هزار BTC از جرمی استوردیوانت در ۲۲ می ۲۰۱۰ خرید، کل ارزش این معامله ۴۱ دلار بود. با افزایش نجومی قیمت بیت‌کوین در طول سال‌ها، پیتزا بیت‌کوین به گران‌ترین خرید در تاریخ تبدیل شد.

در حالی که لازلو پس از این معامله توجهات زیادی را به خود جلب کرد، دریافت کننده آن ده هزار بیت کوین نیز در نهایت ثروت قابل توجهی از ارزهای دیجیتال را از دست داد. مانند هانیچ، استوردیوانت بیت کوین ها را خیلی زود فروخت و ده هزار بیت کوین کاملی را که برای تراکنش دریافت کرد را در سفر خرج کرد.

در حالی که بسیاری از مردم از فرصت‌های از دست رفته خود برای کسب ثروت باورنکردنی پشیمان هستند، هر دو مردی که در معامله پیتزا بیت کوین مشارکت دارند، از دید دیگری به آن نگاه می‌کنند. هانیچ خود را پیشگام بیت کوین می‌داند و استوردیوانت در مصاحبه‌ای با نیویورک پست اظهار داشت که مفتخر است که در رشد و تاریخ بیت کوین نقش داشته است.

در سال ۲۰۲۴  به جز پیتزا چه چیزهایی می‌توانید با بیت کوین بخرید؟

تصویر پیتزا بیت کوین
روز ۲۲ می، روز اولین خرید کالای واقعی با استفاده از BTC، روزی است که رویاهای عموم مردم در مورد ثروت را بازمی‌نماید.

ما از آن روز تاریخی در سال ۲۰۱۰ راه درازی را پیموده‌ایم. موارد استفاده رمزارزها و بیت کوین به شدت افزایش یافته است و چیزهای بیشتری وجود دارد که می‌توانید بیت کوین خود را خرج آن کنید. در اینجا فقط چند نمونه برایتان آورده شده است:

  • لوازم الکترونیکی، لوازم خانگی و غیره  از خرده فروش‌های بزرگ در سراسر جهان.
  • خدمات مسافرتی، مانند پرواز، هتل، و اجاره خودرو از پلتفرم‌های آنلاین.
  • کارت‌ هدیه برای فروشگاه‌ها و سرویس‌هایی محبوبی که می‌توان از آنها برای خرید استفاده کرد.
  • اشتراک‌ها و خدمات آنلاین، مانند VPN، سرویس‌های استریم و غیره.
  • غذا و نوشیدنی از رستوران‌هایی که بیت‌کوین را می‌پذیرند، از جمله فست‌فودهای زنجیره‌ای و مؤسسات محلی.
  • اعتبار بازی برای پلتفرم‌های آنلاین.
  • کمک‌های خیریه به سازمان‌های مختلفی که بیت کوین را به عنوان نوعی کمک می‌پذیرند.

لطفاً توجه داشته باشید که در دسترس بودن این گزینه‌ها ممکن است بسته به محل زندگی  و مقررات محلی متفاوت باشد. همانطور که می‌بینید، امروزه پیتزا تنها یکی از موارد استفاده بی‌شمار بیت کوین است و این لیست همچنان در حال رشد است!

چگونه می‌توانیم در جشن روز پیتزا بیت کوین شرکت کنیم؟

جشن روز پیتزا بیت کوین هر ساله توسط انجمن‌ها و پلتفرم‌های مختلف انجام می‌شود. جای تعجب نیست که حجم معاملات بیت کوین در روز پیتزا بیت کوین افزایش یابد. گفتنی است، حدود ۸۰٪ از مشتریان در ایالات متحده از بیت کوین یا ارزهای دیجیتال برای خرید در فروشگاه و آنلاین استفاده کرده‌اند.

یکی از راه‌های قابل توجه برای بزرگداشت روز پیتزا بیت کوین این است که به دنبال فروشگاه‌هایی برای خرید پیتزا با بیت کوین باشید. به جای فکر کردن به سوالاتی مانند «ارزش پیتزا بیت کوین امروز چقدر است؟» شما باید به دنبال فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال باشید. یکی دیگر از روش‌های اثبات شده برای جشن گرفتن روز پیتزا بیت کوین، شرکت در مسابقات است.

پلتفرم محبوب Cake DeFi، سال گذشته مسابقه‌ای را برای روز پیتزا بیت کوین با جایزه ۵۵۰۰ دلاری راه‌اندازی کرد. موضوع ساده این مسابقه حدس زدن قیمت بیت کوین در ۲۲ مه ۲۰۲۲ بود. شرکت‌کنندگانی که قیمت را به درستی حدس می‌زدند می‌توانستند مستقیماً ۵۵۰۰ دلار در حساب Cake DeFi خود در قالب بیت کوین کسب کنند.

جمع ‌بندی

در این مقاله داستان روز پیتزای بیت کوین را برایتان شرح دادیم. پیتزا بیت کوین برای سال‌ها یکی از نقاط عطف برجسته در تاریخ بیت کوین خواهد بود. لازلو هانیچ، توسعه‌دهنده آمریکایی بیت‌کوین، ده هزار BTC را به عنوان پاداش بلاک در روزهای اولیه بیت‌کوین استخراج کرده بود. با این حال، هیچ صرافی برای تبدیل بیت کوین به ارز فیات وجود نداشت. لازلو پیشنهاد خرید دو پیتزای بزرگ را در ازای ۱۰۰۰۰ بیت کوین به یک نفر داد و ظرف چهار روز تاییدیه دریافت کرد. در دراز مدت، داستان لازلو یکی از اولین نمونه‌های پذیرش بیت کوین در جهان خواهد بود.

سوالات متداول در مورد روز پیتزا بیت کوین

ارزش ده هزار بیت کوین امروز چقدر است؟

در حال حاضر ( اردیبهشت ۱۴۰۳)، ده هزار بیت کوین ۶۳۰ میلیون دلار ارزش دارد (با توجه به قیمت ۶۳۰۰۰ دلاری بیت کوین).

چرا روز پیتزا بیت کوین جشن گرفته می شود؟

روز پیتزا بیت کوین در ۲۲ مه هر سال جشن گرفته می شود تا یادآور تراکنش تاریخی باشد که در آن بیت کوین برای اولین بار برای خرید کالا استفاده شد و نقطه عطف مهمی در پذیرش ارز دیجیتال را ثبت کرد.

آیا هنوز هم می‌توان با بیت کوین پیتزا خرید؟

بله، هنوز هم برخی از پیتزافروشی‌ها و رستوران‌ها وجود دارند که بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را به عنوان نوعی روش پرداخت می‌پذیرند. با این حال، ارزش بیت کوین به قدری افزایش یافته است که خرج کردن آن برای خرید پیتزا ممکن است مقرون به صرفه نباشد.

چه درس‌هایی می‌توانیم از داستان بیت کوین پیتزا بیاموزیم؟

پیتزا بیت کوین به عنوان یادآور روزهای اولیه کریپتوکارنسی است که هنوز به طور گسترده شناسایی نشده بود. این اهمیت درک ارزش بالقوه آتی دارایی ها قبل از آغاز معاملات و ماهیت در حال تحول ارزهای دیجیتال را برجسته می‌کند.

منبع: ۱۰۱blockchains  Binance | Bybit

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید