مقایسه دوج کوین و بیت کوین؛ تفاوت و شباهت این ۲ ارز دیجیتال - رمزینکس
۱۸ شهریور ۱۴۰۳ اخبار

مقایسه دوج کوین و بیت کوین؛ تفاوت و شباهت این ۲ ارز دیجیتال

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳

خیلی‌ها بی‌شک در مقایسه دوج کوین و بیت کوین، ارز دیجیتال قدیمی‌تر را برنده بی‌بدیل می‌دانند. اما دوج کوین (Dogecoin) با ارائه چندین ویژگی متفاوت، می‌تواند آینده روشنی داشته باشد. در کنار تفاوت‌های زیادی که بین دوج  و بیت کوین (Bitcoin) وجود دارد، شباهت‌هایی نیز وجود دارد. دوج کوین که تمام مسیر خود را از بیت کوین الگوبرداری کرد، با ایجاد چند تغییر کوچک، خود را سریعا در میان ۱۰ ارز دیجیتال برتر بازار جای داد. با وجود تمام گفته‌های فوق، در ادامه به مقایسه دوج کوین و بیت کوین پرداخته و تفاوت و شباهت این رمزارزها را باهم بررسی کرده‌ایم.

مقایسه دوج کوین و بیت کوین؛ این ۲ ارز دیجیتال از کجا آمده‌اند؟

سگ شیبا اینو که نماد دوج کوین است در مقابل یک تصویر بزرگ از نمودار بازار کریپتوکارنسی
دوج کوین اولین میم کوینی است که به عنوان یک روش پرداخت کاربرد دارد.

بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال با هدف تمرکززدایی دنیای مالی در سال ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکوموتو معرفی شد. هدف بیت کوین ارائه یک فضای شفاف در تبادلات مالی است. در خرید بیت کوین و انتقال آن، هیچ واسطه‌ای وجود ندارد و تمام فرایندها در بستر بلاکچین رخ می‌دهد. جایی که داده‌ها رمزنگاری شده و در دفتر توزیع کل، تمام اطلاعات ثبت می‌شوند.

از طرفی، دوج کوین که در سال ۲۰۱۳ به منظور شوخی با دنیای کریپتوکارنسی به‌خصوص بیت کوین، معرفی شد.، این رمزارز پرسروصدا از همان ابتدا طرفداران زیادی پیدا کرد؛ زیرا با ایجاد چند تغییر کوچک در سازوکار بیت کوین، ارز دیجیتالی بهینه‌تر عرضه کرده بود. خرید دوج کوین و تبادل آن نیز مانند بیت کوین، در فضایی کاملا امن و غیرمتمرکز روی می‌دهد. حال با این وجود، چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی میان دوج کوین و بیت کوین وجود دارد؟

شباهت‌های بیت کوین و دوج کوین چیست؟

با وجود اینکه بیت کوین و دوج کوین کاملا دنیاهای متفاوتی دارند، اما شباهت‌های زیادی میان اولین ارز دیجیتال و اولین میم کوین وجود دارد. در ادامه به بررسی این شباهت‌ها پرداخته‌ایم.

  • دوج کوین به طور کامل، یک کپی بهینه از بیت کوین است. دوج کوین با استفاده از کدهای برنامه‌نویسی بیت کوین، بلاکچین خود را راه‌اندازی کرد.
  • این میم کوین پرطرفدار، مانند بیت کوین برای تایید و ثبت تراکنش‌ها از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کند.
  • از طرفی دیگر، استخراج از فرایندهای مهم هر ۲ ارز دیجیتال است. هزاران شاید هم میلیون‌ها ماینر در سراسر دنیا با استفاده از دستگاه‌های ماینینگ، اقدام به استخراج این ۲ ارز دیجیتال می‌کنند.
  • هم بیت کوین و هم دوج کوین، به عنوان یک روش پرداخت توسط شرکت‌های بزرگ جهان مانند تسلا، مورد پذیرش قرار گرفته‌اند.

تفاوت دوج کوین و بیت کوین در چیست؟

نماد بیت کوین در صفحه‌ای نارنجی رنگ
بیت کوین به عنوان طلای دیجیتال شناخته می‌شود.

با وجود شباهت‌های زیادی که میان دوج کوین و بیت کوین وجود دارد، این ۲ رمزارز پر سروصدا، تفاوت‌های بنیادین نیز دارند. تفاوت‌هایی که می‌تواند در تصمیم‌گیری یک فرد برای سرمایه‌گذاری کاملا تاثیرگذار باشد. به همین منظور در ادامه به بررسی تفاوت دوج کوین و بیت کوین پرداخته‌ایم.

۱. مقایسه دوج کوین و بیت کوین از نظر کاربرد

قیمت ارز دیجیتال در نوع کاربرد آن بسیار تاثیرگذار است. دوج کوین به دلیل اینکه قیمت بسیار کمی دارد (چیزی حدود ۱۳ سنت در ۶ مرداد ۱۴۰۳)، برای خریدها بسیار کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرعت تراکنش‌های دوج کوین بسیار بالا است و به همین منظور می‌توان برای خریدهای روزمره از آن استفاده کرد.

در مقابل، بیت کوین با قیمت بالایی که دارد، معمولا برای سرمایه‌گذاری‌ها کلان و پرداخت‌هایی برای خرید خانه، سهام شرکت یا حتی خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی از بیت کوین به عنوان طلای دیجیتال نام برده می‌شود که می‌تواند منبعی مناسب برای ذخیره ارزش باشد.

۲. فرق دوج کوین و بیت کوین در عرضه کل

دوج کوین عرضه‌ای نامحدود داردو این به آن معناست که استخراج دوج کوین تا زمانی که توسعه‌دهندگان آن تصمیم به ایجاد تغییر در اکوسیستم‌اش را نداشته باشند، ادامه خواهد داشت. در مقابل، ۲۱ میلیون بیت کوین در دنیا وجود دارد که نشان از محدود بودن عرضه آن دارد. همین امر تاثیر به‌سزایی در قیمت این ۲ رمزارز دارد.

۳. مقایسه دوج کوین و بیت کوین در تایید بلاک

در بلاکچین دوج کوین، تایید تراکنش‌ها سریع‌تر روی می‌دهد. هر بلاک، تقریبا زمانی حدود یک دقیقه نیاز خواهد داشت تا تایید و به زنجیره اضافه شود. اما بیت کوین در مقابل، تقریبا نیاز به ۱۰ دقیقه زمان خواهد داشت تا بتواند یک بلاک را تایید و وارد زنجیره کند. اما این کندی در تایید تراکنش‌ها، به نفع بیت کوین است. زیرا باعث ایجاد امنیت و ثبات بیشتری در شبکه می‌شود.

۴. فرق دوج کوین و بیت کوین در حجم بازار

سال‌ها است که بیت کوین در صدر مارکت بی‌رقیب یکه‌تازی می‌کند. بیت کوین که بزرگترین و قدیمی‌ترین ارز دیجیتال بازار است، با حجم بازار تقریبی یک هزار میلیاردی، در آن دوردست‌ها سیر می‌کند. در حالی که دوج کوین با قرار گرفتن در رتبه ۸ بازار، حجمی معادل ۱۹ میلیارد دلار دارد که این فاصله فاحش، نشان از برتری بیت کوین دارد.

۵. تفاوت دوج کوین و بیت کوین در هزینه تراکنش

هزینه تراکنش در شبکه دوج کوین بسیار ناچیز است. همین امر سبب شده تا دوج کوین انتخابی بهتر برای تراکنش‌ها روزمره و خرد محسوب شود. در مقابل بیت کوین با هزینه تراکنش بالا، به‌خصوص در زمان شلوغی شبکه، نمی‌تواند کاربردی روزمره داشته باشد و بیشتر در خرید و فروش اقلام بزرگ مانند خانه و شرکت کاربرد خواهد داشت.

جمع‌بندی

در این مقاله از رمزینکس به مقایسه دوج کوین و بیت کوین پرداختیم. دوج کوین به‌طور کامل مسیر و راهکارهای بیت کوین را الگوبرداری کرد و وارد دنیای کریپتوکارنسی شد. اما هدف آن، بیشتر شوخی با این فضای نوین بود. در ادامه اما، با ارائه یک نسخه بهینه از بیت کوین، سعی در رقابت با بزرگترین ارز دیجیتال مارکت را داشت. به‌طور کلی، بیت کوین از نظر ارزش، محدودیت در عرضه، امنیت و حفظ ارزش نسبت به دوج کوین برتری دارد. اما اگر به دنبال انجام تراکنش‌ها خرد و خرید روزمره هستید، دوج کوین می‌تواند بهترین گزینه باشد.

سوالات متداول

سرمایه‌گذاری در دوج کوین بهتر است یا بیت کوین؟

اگر به دنبال کسب سود بلند مدت هستید، بیت کوین بهترین گزینه خواهد بود. اما اگر به دنبال کسب سود از نوسان‌های ناگهانی بازار هستید، دوج کوین انتخاب بهتری است.

آیا می‌توان از دوج کوین برای خریدهای بزرگ نیز استفاده کرد؟

با توجه به اینکه شرکت تسلا دوج کوین را به عنوان یک روش پرداخت پذیرفته است، از این میم کوین می‌توان برای خریدها بزرگ نیز استفاده کرد. اما بهتر است برای امنیت بیشتر، از بیت کوین استفاده کنید.

منابع: theknowledgeacadeny

به این post امتیاز دهید
درباره اشکان ریاحی
شوق نوشتن، در کنار هیجان ترید، از سال ۹۶ از من یک نویسنده تخصصی حوزه کریپتو ساخته که در کنار نویسندگی، مشغول ترید و تحلیل بازارهای مالی هستم.
درباره اشکان ریاحی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید