ارز ای آی اوز نتورک (AIOZ Network ) را دقیق‌تر بشناسید.

ارز ای آی اوز نتورک چیست و عملکرد آن چگونه است؟

نماد ارز AIOZ با طراحی رنگی روی پس‌زمینه با طراحی آبستره
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

ارز دیجیتال ای آی اوز با نماد AIOZ یک ارز دیجیتال مرتبط با شبکه AIOZ است. ای آی اوز نتورک شبکه تحویل محتوا (CDN) مبتنی بر بلاک چین است و هدف آن ایجاد انقلابی در صنعت رسانه دیجیتال با ایجاد یک CDN غیرمتمرکز است که در آن کاربران حافظه اضافی، ذخیره سازی و منابع پهنای باند را برای ایجاد یک شبکه گسترده و توزیع شده به اشتراک می‌گذارند. در ادامه می‌خوانیم که ارز ای آی اوز نتورک چیست و عملکرد آن را بررسی خواهیم کرد.

ای آی اوز نتورک چیست؟

AIOZ یک شبکه تحویل محتوای غیرمتمرکز (CDN) است که برای افزایش کارایی محاسبات هوش مصنوعی، ذخیره سازی داده‌ها، و پخش رسانه و ویدئو برای برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) در اکوسیستم خود طراحی شده است. 

این سرویس روی فناوری بلاک چین کار می‌کند و انجام تراکنش‌های فوری را با کارمزدهای پایین برای خدماتی مانند ذخیره‌سازی فایل، پخش زنده و تحویل محتوا، تسهیل می‌کند. شبکه ای آی اوز با هدف ایجاد انقلابی در نحوه ذخیره‌سازی و پخش محتوای متنی، صوتی و ویدیویی در اینترنت توسط هزاران سرور لبه (edge) در سطح جهان پشتیبانی می‌شود. به این صورت که افرادی در سراسر جهان منابع محاسباتی اضافی خود را با این شبکه  به اشتراک می‌گذارند و به همین دلیل این شبکه دارای یک زیرساخت مبتنی بر جامعه است.

لوگو شبکه ای آی اوز روی پس زمینه سیاه با نماد AIOZ
ارز دیجیتال ای آی اوز در طراحی لوگوی اصلی از حرف A با طراحی مینی‌مال استفاده می‌کند

ارز دیجیتال ای آی اوز نتورک چیست؟

این شبکه (AIOZ Network) بر روی ارز دیجیتال ای آی اوز نتورک اجرا می‌شود که نوعی توکن ERC-۲۰ است و بر روی بلاک چین Cosmos ایجاد شده است. از ۱ دسامبر ۲۰۲۳ ۱ میلیارد ارز دیجیتال AIOZ ایجاد شده است که بیش از ۹۹۳ میلیون از آن‌ها در حال حاضر در دسترس عموم است.

ارز دیجیتال ای آی اوز نتورک عمدتا برای انجام پرداخت‌های درون شبکه استفاده می‌شود. علاوه بر این، چند کاربرد ویژه نیز دارد:

  • Staking: دارندگان توکن می‌توانند ارز ای آی اوز خود را در شبکه سرمایه‌گذاری کنند، به این معنی که به‌عنوان راهی برای محافظت از شبکه در برابر حملات، این ارز دیجیتال را موقتا بلوکه می‌کنند. انجام این کار به امن‌تر شدن شبکه کمک می‌کند و در ازای آن، سهامداران بر اساس عملکرد شبکه و برخی عوامل دیگر پاداش دریافت می‌کنند.
  • پاداش برای گره های تحویل (Delivery Nodes): توکن AIOZ به عنوان پاداش به کسانی که منابع، قدرت پردازش و پهنای باند یا درواقع زیرساخت شبکه را در سرتاسر جهان تامین می‌کنند، پرداخت می شود.

بیشتر بخوانید: تحلیل ارز ای آی اوز نتورک

ویژگی‌های کلیدی شبکه AIOZ

شبکه AIOZ با معرفی چندین ویژگی نوآورانه که به اقتصاد دیجیتال غیرمتمرکز کمک می‌کند، در زمینه فناوری‌های بلاک‌چین متمایز می‌شود. در ادامه یک مرور ساده و خلاصه از جنبه‌های کلیدی آن را آورده‌ایم:

۱. قراردادهای هوشمند WASM: برخلاف بسیاری از بلاک چین‌ها که از Solidity برای قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند، شبکه ای آی اوز از WebAssembly (WASM) پشتیبانی می‌کند. این ویژگی به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا قراردادهای هوشمند را با کارآمدتر و با موانع فنی کمتر ایجاد کنند. 

WASM سریع‌تر است و از چندین زبان برنامه‌نویسی مانند C++، C#، Typescript و Rust پشتیبانی می‌کند و انعطاف‌پذیری بیشتر و تجربه کاربری بهتری را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، قراردادهای هوشمند WASM در مدیریت خطا ایمن تر و کارآمدتر هستند.

۲. سرویس مبتنی بر گره (node): شبکه AIOZ به جای تکیه بر سرورهای متمرکز مانند CDNهای سنتی (مانند گوگل و مایکروسافت) از یک شبکه تحویل محتوای غیرمتمرکز (CDN) استفاده می‌کند. این کار کنترل مرکزی را کاهش می‌دهد و سرعت انتقال فایل را بهبود می‌بخشد و امکان پخش ویدیو با کیفیت بهتر و زمان سریع‌تر را فراهم می‌کند. زیرساخت شبکه توسط گره‌های نظیر به نظیر (P2P) پشتیبانی می‌شود که توزیع محتوای رسانه دیجیتال را افزایش می‌دهد.

۳. استفاده از رایانه های شخصی بیکار: با توجه به اینکه بسیاری از مردم رایانه های شخصی دارند که اغلب بیکار می‌مانند، شبکه AIOZ از قدرت محاسباتی، پهنای باند و فضای ذخیره سازی این دستگاه‌ها استفاده می‌کند. با مشارکت در این منابع، دارندگان رایانه شخصی می‌توانند با گره‌ها را در شبکه AIOZ کار کنند و از زیرساخت رسانه‌ای آن‌ها استفاده  کنند. در عوض، این مشارکت‌کنندگان ارز دیجیتال ای آی اوز نتورک را به دست می‌آورند و راهی برای ایجاد درآمد غیرفعال برای آن‌ها فراهم می‌شود.

۴. ارز AIOZ: ارز دیجیتال ای آی اوز یک ارز رمزنگاری شده بومی در شبکه AIOZ است و برای تراکنش‌های درون شبکه، از جمله جبران خدمات nodeها برای مشارکت در منابع محاسباتی و پاداش دادن به سازندگان محتوا، استفاده می‌شود. این توکن همچنین می‌تواند برای حاکمیت درون شبکه نیز استفاده شود و به دارندگان توکن اجازه می‌دهد در مورد پیشنهادهایی که توسعه و سیاست‌های شبکه را شکل می‌دهند، رأی دهند. همین کاربردها باعث می‌شود که خرید و فروش ارز دیجیتال AIOZ برای طرفداران این بلاکچین و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در رمزارزها جذاب به نظر برسد.

۵. موارد استفاده: ای آی اوز نتورک برای پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها، از پخش ویدئو و صدا گرفته تا اشتراک‌گذاری فایل و پخش زنده طراحی شده است. ماهیت غیرمتمرکز آن با ارائه پلتفرمی که مقیاس‌پذیرتر، مقرون به‌صرفه‌تر و مقاوم‌تر در برابر سانسور است، می‌تواند جایگزین مناسبی برای شبکه‌های سنتی تحویل محتوا باشد.

۶. نوآوری در رسانه های دیجیتال: با تمرکززدایی از فرآیند تحویل محتوا، ای آی اوز نتورک به دنبال رفع برخی از چالش‌های اصلی در صنعت رسانه‌های دیجیتال، مانند هزینه‌های بالا، مسائل مقیاس‌پذیری و نقاط اصلی شکست است. زیرساخت شبکه برای پشتیبانی از نیازهای پهنای باند بالای مصرف رسانه‌های مدرن طراحی شده است و آن را به یک بازیکن بالقوه قدرتمند در آینده توزیع محتوای آنلاین تبدیل می‌کند.

طراحی لوگو AIOZ با نماد A روی شش ضلعی با پس زمینه سفید

ارز دیجیتال ای آی اوز نقشی اساسی در شبکه AIOZ دارد و پرداخت‌های غیر متمرکز را ممکن می‌کند

تاریخچه شبکه AIOZ

شبکه AIOZ که در سال ۲۰۲۱ تاسیس شد که زاییده فکر Erman Tjiputra، یک توسعه‌دهنده زنجیره بلوکی موفق مستقر در سنگاپور است و به عنوان مدیر عامل شرکت نیز فعالیت می‌کند. این تیم توسط سایر اعضای کلیدی، از جمله Hien Nguyen، رئیس بلاک چین تکمیل می‌شود. Trieu Nguyen، مدیر ارشد فناوری (CTO)؛ هونگ نگوین، نظارت بر مدیریت پروژه؛ و کوانگ تران، رهبری بخش هوش مصنوعی.

جمع‌بندی

ای آی اوز نتورک شبکه تحویل محتوای یا همان CDN بر مبنای بلاکچین است. این سرویس با ترکیب غیر متمرکز سازی و امنیت روی بلاکچین، دسترسی به محتوا را برای کاربران آسان می‌کند. ارز دیجیتال ای آی اوز در شبکه AIOZ کاربردهای متنوعی ازجمله پرداخت هزینه‌های شبکه دارد. در این مطلب با ارز ای آی اوز نتورک و ویژگی‌ها و کاربردهای آن آشنا شدید.

سوالات رایج

ای آی اوز نتورک چه مزایایی دارد؟

بلاک چین AIOZ این امکان را برای توسعه‌دهندگان وب ۳ فراهم می‌کند تا برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) را تنها با یک کلیک اضافه کنند. همچنین امکان ارسال فایل‌های چندرسانه‌ای مانند تصویر، ویدئو و… را با سرعت بیشتری فراهم می‌کند.

ارز دیجیتال ای آی اوز نتورک چه کاربردی دارد؟

ارز دیجیتال AIOZ، توکن بومی شبکه AIOZ است و برای تراکنش‌های درون شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع: techopedia

مهسا رحمانی
درباره مهسا رحمانی
من مهسا هستم، فارق‌التحصیل ادبیات نمایشی از دانشگاه تربیت مدرس و علاقه‌مند به نویسندگی. حدود ۴ ساله که در حال کشف دنیای محتوا هستم و حالا در حوزه کریپتو و رمزارزها تولید محتوا می‌کنم. هدف من اینه اطلاعات به‌روز رمزارزها رو به شکلی منتقل کنم که همه به راحتی بتونن باهاش ارتباط برقرار کنند و لذت ببرن.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید