بعضی از افراد به جای خرید و فروش اتریوم، اقدام به استخراج می کنند. اتریوم از ارزهای دیجیتال محبوب است که به روش‌های مختلفی می‌توان آن را به صورت رایگان استخراج و دریافت کرد. روش‌هایی که شامل سایت‌ها، ایردراپ‌ها و برنامه‌هایی در کامپیوتر و آندروید می‌شود. هر یک از این روش‌های استخراج رایگان اتریوم یک سری مزایا و معایب دارند. در ادامه این مقاله از صرافی ارز دیجیتال رمزینکس به معرفی چند روش برای دریافت اتریوم رایگان در سال ۲۰۲۱ خواهیم پرداخت.

اتریوم چیست؟

اتریوم یک ارز دیجیتالی منبع باز، مبتنی بر تکنولوژی بلاکچین و پلت فرم محاسبات توزیع شده است. این ارز دارای ویژگی قراردادهای هوشمند است که امکان پردازش قراردادها به صورت آنلاین را فراهم می کند.

قراردادهای هوشمند می تواند برای پردازش انتقال دارایی هایی نظیر سهام و پول مورد استفاده قرار گیرد. اتریوم یک بلاکچین عمومی توزیع شده نظیر بیت کوین است که می تواند در انواع اپلیکیشن های غیر متمرکز استفاده شود.

استخراج اتریوم (Ethereum) چیست؟

اتریوم یکی از آسان‌ترین رمز ارزها برای استخراج است که با استفاده از کامپیوتر می‌تواند به کاربران درآمد روزانه به صورت توکن اتریوم، اتر (ETH)، داشته باشد. این روش درآمدزایی به ویژه در صورت داشتن کامپیوترهای قوی بسیار موثر است زیرا این کامپیوترها معمولاً سخت افزارهای لازم برای استخراج اتریوم را دارند. اینفوگرافی زیر خلاصه ای بر استخراج اتریوم است.

در این راهنما با اصول استخراج اتریوم آشنا خواهید شد. برای شروع استخراج به واحد پردازش گرافیک (کارت گرافیک) نیاز است. پردازنده‌های گرافیکی معمولاً در رایانه‌های مخصوص بازی و رایانه‌های سطح بالا (به عنوان مثال کامپیوتر مک بوک پرو یا دل اِکس پی اِس) نصب شده‌اند.

اتریوم ارز دیجیتالی است که در شبکه اتریوم یا همان بستر هوشمند غیرمتمرکز برای اجرای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApps) و امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) استفاده می‌شود.

در سال ۲۰۲۰، اتریوم از مکانیسم اجماع جدیدی به نام اثبات سهام (Proof of Stake) استفاده می‌کند که دیگر نیازی به استخراج ندارد. این مکانیسم در نهایت موجب پایان یافتن استخراج اتریوم خواهد شد.

اتریوم چگونه استخراج می‌شود؟

روشی استخراج اتریوم مبتنی بر الگوریتم‌های اثبات کار است. این الگوریتم‌ها بلاک داده‌های آماده برای اضافه شدن به بلاکچین را پردازش می‌کنند.

با این حال، هر چه تعداد بیشتری از افراد در حال استخراج در یک شبکه باشند دشواری استخراج افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه، حل معماهای رمزنگاری شده دشوارتر شده و پاداش استخراج کاهش می‌یابد.

اتریوم به استخراج کننده‌ها بر اساس الگوریتم اِت هَش (Ethash) اثبات کار پاداش می‌دهد. این الگوریتم به استخراج کننده‌های موفق ۳ اتریوم پاداش می‌دهد که این اتفاق هر ۱۵ تا ۲۰ ثانیه یک یک بار اتفاق می‌افتد.

سیستم پاداش دهی اتریوم در مقایسه با بیت کوین بسیار سریع‌تر است، زیرا بیت کوین فقط هر ۱۰ دقیقه یک بار اجازه اضافه شدن یک بلاک جدید را می‌دهد. اما پاداش این شبکه بسیار بیشتر و ۱۲/۵ واحد بیت کوین است.

دلیل اصلی سرعت بالای اتریوم استفاده از پروتکل گوست (GHOST) است که امکان انجام سریع تراکنش‌ها را فراهم می‌کند؛ در سوی مقابل شبکه بیت کوین برای انجام تراکنش‌ها از گَس (Gas) استفاده می‌شود.

استخراج اتریوم چقدر سودآور است؟

درآمد روزانه حاصل از پاداش‌های استخراج هر روز تغییر می‌کند؛ دلیل این نوسان افزایش دشواری استخراج و در نتیجه کاهش پاداش روزانه است. درآمد این فعالیت به قدرت کارت گرافیک‌های دخیل وابسته است و هرچه هَش رِیت (Hashrate) کارت‌ها بیشتر باشد سرعت و درآمد استخراج بیشتر خواهد بود.

دو شرکت اصلی اِن‌ویدیا (Nvidia) و اِی اِم دی (AMD) در زمینه تولید کارت گرافیک فعالیت می‌کنند. به طور کلی، هر چه پردازنده گرافیکی قدرتمندتر (و گران‌تر) باشد هش ریت لازم برای استخراج اتریوم بیشتر می‌شود.

مثلاً، کارت گرافیک گران قیمت اِنویدیا آرتی ایکس ۲۰۸۰ (Nvidia RTX 2080) با هش ریت ۳۶/۹۰ مگا هش بر ثانیه استخراج می‌کند در حالی که کارت گرافیک ارزان‌تر اِنویدیا جی تی ایکس ۱۶۶۰ (Nvidia GTX 1660) این کار را با هش ریت ۲۰/۵۰ مگا هش بر ثانیه انجام می‌دهد.

انواع استخراج اتریوم

در ادامه انواع ابزاری که در استخراج به کار برده می شود، معرفی شده است.

استخراج با سی پی یو (CPU)

این اساسی‌ترین شکل استخراج است. تفکر پشت استخراج از طریق پردازنده (CPU) کاملاً ساده است. هر کسی در هر کجا می‌تواند از کامپیوتر خود برای استخراج استفاده کند. گرچه این روش دیگر آنقدر قابل استفاده نیست اما روش خوبی برای ورود به حوزه استخراج اتریوم است.

استخراج با کارت گرافیک

استخراج از طریق کارت گرافیک (GPU) در مرحله بعد قرار دارد. کارت گرافیک بخشی از سیستم نمایش ویدئو در کامپیوتر است. عملکرد عادی کارت گرافیک کمک به ارائه گرافیک سه بعدی و جلوه‌های تصویری است تا پردازنده مجبور نباشد به تنهایی این کارها را انجام دهد. کارت گرافیک در مقایسه با پردازنده قدرت استخراج بسیار بیشتری دارند.

کارت گرافیک مهمترین بخش در استخراج اتریوم است که در مقاله «بهترین کارت گرافیک های ماینینگ کدام اند؟» به معرفی چند مورد مناسب از آنها پرداخته شده است.

برخی از کوین‌های مقاوم در برابر دستگاه اِی‌سیک (ASIC) مانند مونرو از طریق کارت گرافیک استخراج می‌شوند. بیت کوین/اتریوم قبلاً از این طریق استخراج می‌شد، اما به مرور زمان و با افزایش دشواری استخراج استفاده از این روش مشکل شد. در ادامه درباره دشواری بیشتر صحبت خواهیم کرد.

استخراج با FPG

اصطلاح FPGA (آرایه دروازه برنامه‌پذیر در محل) مرحله بعدی در استخراج است. با توجه به مقاله‌ای توسط وب سایت فری لرنر، FPGA «دستگاهی است که دارای یک سری آرایه‌های دروازه است که جدول‌های درستی را برای محاسبه ورودی از جریان داده ایجاد می‌کند و نتیجه مطلوب را به دست می‌آورد.

در صنعت می‌توان از این روش برای بهینه سازی فرآیندهای صنعتی، مانند بریدن قطعات ۲ در ۴ از چوب، یادگیری ماشینی یا حتی انجام توالی دی ان ای استفاده کرد. FPGA در هر کاری که بتوان در فرایندی موازی انجام شود، مانند یک هش استخراج برای ایجاد یک خروجی منجر به یک هش موفق و یا حتی ایجاد یک بلاک موفق کارایی دارد.»

استخراج با دستگاه اِی‌سیک (ASIC)

ای‌سیک (ASIC) مخفف مدارهای مجتمع با کاربرد خاص (Application-Specific Integrated Circuit) است و با هدف خاص استخراج بیت کوین و لایت کوین ایجاد شده است.

تفکر استخراج به وسیله ماشین آلاتی که به طور خاص برای استخراج طراحی شده‌اند از زمان خود جلوتر بود، به طوری که وقتی شرکت کِی اِن سی ماینر (KNCMiner) پیش فروش سفارشات خود را برای ای‌سیک‌ها آغاز کرد در ۵ ساعت اول ۲۵ میلیون دلار سفارش دریافت کرد.

بیت کوین و لایت کوین اکنون به صورت انحصاری از طریق ای‌سیک استخراج می‌شود. شرکت بیت مِین (Bitmain) اخیراً ای‌سیک‌هایی را برای استخراج اتریوم معرفی کرده است.

روش‌های موجود استخراج

برای وارد شدن به حوزه استخراج اتریوم چند گزینه در دسترس است.

  • استخراج اتریوم از خانه (توصیه نمی‌شود)
  • استخراج اتریوم با پیوستن به استخر استخراج
  • استخراج اتریوم با استفاده از سرویس استخراج ابری
  • استخراج اتریوم از طریق استخر میزبانی شده

استخراج اتریوم از خانه

برخلاف بیت کوین، که این روزها به سخت افزار استخراج ای‌سیک بسیار تخصصی و گران قیمت احتیاج دارد، اتریوم را هنوز هم می‌توان با کارت‌های گرافیک استخراج کرد. با این حال، این روش استخراج آن قدر ساده هم نیست که کامپیوتر را روشن کرد و بلافاصله پاداش اتری دریافت کرد.

در هنگام استخراج اتریوم شما باید در مقابل شبکه عظیمی از مردم، استخرهای استخراج و شرکت‌هایی که دارای پشتوانه‌های قوی هستند رقابت کنید. برای این که بتوانید به تنهایی به سودآوری برسید باید مقادیر بسیار بالایی از قدرت محاسباتی در اختیار داشته باشید. منظور ما این است که تنها یک کارت گرافیک به تنهایی نمی‌تواند قدرت مورد نیاز را تامین کند.

بسیاری از افراد علاقه مند به استخراج نمی‌توانند سرمایه لازم برای راه اندازی چنین عملیات استخراجی را تامین کنند، اما حتی در این صورت باید با مشکلات عدیده دیگری دست و پنجه نرم کنند، از جمله:

  • تجهیزات ممکن است بیش از حد گرم شوند و خراب شوند.
  • برای خنک سازی تجهیزات کامپیوتر باید تهویه و فن‌های کافی نصب کرد.
  • صدای تولید شده توسط سیستم خنک کننده ممکن است همسایگان را عصبانی کند.
  • هزینه برق مورد نیاز برای تأمین چنین مجموعه‌ای از تجهیزات محاسباتی سرسام آور است.
  • ممکن است فضای کافی برای استقرار واحدهای استخراج وجود نداشته باشد.

در نتیجه، استخراج کردن انفرادی اتریوم برای اکثر افراد گزینه مناسبی نیست.

آموزش استخراج اتریوم در خانه

اگرچه مزارع استخراج و مراکز داده در سراسر جهان به صورت اختصاصی برای استخراج ارزهای دیجیتال راه اندازی شده‌اند اما زیبایی استخراج رمز ارزها در این است که می‌توان اتریوم را در خانه و با کارت گرافیک استخراج کرد. یک سری مراحل لازم در این فرآیند وجود دارد:

  1. ایجاد کیف پول اتریوم
  2. انتخاب سخت افزار استخراج
  3. نصب نرم افزار استخراج
  4. پیوستن به یک استخر استخراج
  5. شروع استخراج

مرحله اول؛ ایجاد کیف پول اتریوم

اولین چیزی که برای دریافت پاداش استخراج خود به آن نیاز دارید، کیف پول اتریوم است. این کیف پول دارای یک آدرس اتریوم است که از طریق آن می‌توانید از دیگران و نیز در نتیجه استخراج خود اتریوم دریافت کنید.

گزینه‌های زیادی برای ایجاد کیف پول اتریوم وجود دارد و نکته اصلی انتخاب بین کیف پول سخت افزاری یا نرم افزاری است.

کیف پول سخت افزاری به شما این امکان را می‌دهد که کلید خصوصی کیف پول‌تان را همیشه آفلاین نگه دارید و آن را از خطر هک شدن محافظت کنید. کیف پول‌های سخت افزاری محبوب شامل کیف پول لجر (Ledger) و کیف پول بیت باکس (Bitbox) است.

مرحله دوم؛ انتخاب سخت افزار استخراج

انتخاب سخت افزار استخراج مهم‌ترین مرحله برای هر استخراج کننده است. بسته به هزینه برق در محل زندگی هر کاربر، گزینه‌های سخت افزاری زیادی در بازار موجود است. بهترین راه برای استخراج سودآورتر این است که ماینری را انتخاب کنید که با مصرف کم انرژی میزان هش ریت بالاتری را فراهم کند.

دو نوع تجهیزات سخت افزاری مختلف برای استخراج اتریوم وجود دارد:

  • کارت گرافیک
  • دستگاه ای‌سیک

دستگاه‌های ای‌سیک می‌توانند هش ریت بسیار بالاتری تولید کنند، اما فقط می‌توانند بر روی یک الگوریتم ماینینگ کار کنند.

این دستگاه‌ها به طور خاص برای استخراج یک رمزارز خاص اما به صورت بسیار کارآمد طراحی شده اند. از طرف دیگر کارت‌های گرافیک انعطاف پذیری بسیار بیشتری برای استخراج الگوریتم‌ها و بلاک‌چین‌های مختلف دارند. حتی می‌توان از آنها در بازی و سایر برنامه‌های غیر بلاکچین استفاده کرد.

دستگاه اینوسیلیون اِی ۱۰ پرو (Innosilicon A10 Pro) یک ای‌سیک محبوب اتریوم است در حالی که شرکت ان‌ویدیا کارت‌های کارت گرافیک عالی برای استخراج اتریوم تولید می‌کند.

با پردازنده‌های گرافیکی مانند اِی اِم دی رادئون آر. ایکس ۵۷۰۰ ایکس تی (AMD Radeon RX 5700 XT)، می‌توان با مصرف برق حدود ۱۱۰ وات تا ۵۶ مگا هش بر ثانیه هش ریت در اختیار داشت.

برای محاسبه میزان اتری که می‌توانید استخراج کنید و هزینه‌های مربوط به کارکرد دستگاه بر اساس قیمت برق می‌توانید از یک ماشین حساب سودآوری استفاده کنید. ساخت ریگ استخراج نیازمند افزودن چندین پردازنده گرافیکی (کارت گرافیک) برای افزایش هش ریت و عملکرد است.

یک نکته مفید در هنگام انتخاب کارت گرافیک یا ای‌سیک این است که قیمت آن را تقسیم بر میزان هش ریت دستگاه یا کارت کرده تا هزینه یک واحد هش ریت را به دست آورید. به طور کلی هرچه این عدد کمتر باشد بهتر است زیرا این عدد معیاری برای مقرون به صرفه بودن کارت گرافیک است.

مرحله سوم؛ نصب نرم افزار استخراج

برای استفاده از پردازنده‌های گرافیکی خود برای استخراج اتریوم باید از نرم افزار استخراج نیز استفاده کنید. این نرم افزار از هش ریت کارت گرافیک برای حل معماهای رمزنگاری شده استفاده می‌کند و پس از آن به طور موثر بلاک‌هایی را به بلاکچین اضافه می‌کند.

نرم افزارهای استخراج متعددی در بازار وجود دارد. محبوب‌ترین نرم افزار استخراج شامل نرم افزارهای ای تی اِچ ماینتر (ETHminer)، سی جی ماینر (CGMiner)، بیت ماینتر (BitMinter) شرکت بیت فلای و ماینر اتریوم شرکت کلِی‌مور است.

این نرم افزارهای استخراج تجربه کارآمدی از استخراج را به کاربر می‌دهند و کارت‌های گرافیک او را بهینه می‌کنند. هر یک از این نرم افزارها دارای دستورالعمل نحوه نصب هستند.

مرحله چهارم؛ پیوستن به استخر استخراج

فراموش نکنید که شما صرفاً با یک ریگ استخراج در خانه در حال رقابت با مزارع استخراج و مزارع داده در سراسر جهان هستید. هش ریت تولید شده توسط این مزارع به هیچ وجه با هش ریت تولید شده توسط یک ماینر معمولی خانگی قابل مقایسه نیست.

به دلیل ماهیت شانسی استخراج، اگر به عضویت یک استخر استخراج در نیایید و به تنهایی در خانه به استخراج بپردازید معلوم نیست چه زمانی به عنوان استخراج کننده خوش شانس انتخاب شده و پاداش ۲ اتری به اضافه کارمزدهای تراکنش را به دست آورید.

این اتفاق ممکن است در اولین روز استخراج برای‌تان اتفاق بیفتد یا شاید یک سال تمام طول بکشد. به همین دلیل بهترین راه برای اطمینان از درآمد قابل اعتماد از طریق استخراج پیوستن به یک استخر استخراج است.

حتی برای افرادی که توانایی خرید ماینرهای ای‌سیک یا کارت گرافیک بیشتری را دارند، استخراج از طریق استخر به طور کلی درآمد بهتری از استخراج انفرادی دارد.

در یک استخر استخراج، میزان هش ارائه شده توسط ماینر یک فرد به کل هش ریت استخر استخراج اضافه شده و باعث افزایش شانس گروه برای استخراج یک بلاک و دریافت پاداش آن می‌شود. مزیت استخراج از طریق استخر این است که به دلیل افزایش احتمال استخراج بلاک‌های جدید، درآمد ثابت و پایداری دارد.

مرحله پنجم؛ شروع استخراج

پس از ساختن کیف پول، خریداری سخت افزار مورد نیاز، نصب نرم افزار استخراج و پیوستن به استخر استخراج اکنون می‌توانید استخراج را شروع کنید.

استخراج اتریوم با پیوستن به استخر استخراج

ساده‌ترین راه برای غلبه بر بسیاری از مشکلات استخراج از خانه، پیوستن به یک استخر استخراج است. این مجموعه‌ها به استخراج کننده‌ها این امکان را می‌دهند تا منابع خود را روی هم بریزند و هنگامی‌که یک بلاک توسط یکی از اعضای استخر استخراج می‌شود، پاداش اتر را بر اساس میزان هشی که هر فرد به اشتراک گذاشته است در میان خود تقسیم کنند.

قبل از تصمیم گیری در مورد این که کدام استخر برای‌تان مناسب است، باید چندین استخر استخراج را مقایسه و حتی آزمایش کنید؛ هیچ دو استخر استخراجی کاملاً با هم یکسان نیستند. شما باید مواردی مانند:

  • کارمزد؛ برای عضویت در استخر استخراج چه مبلغی باید پرداخت کنید و این هزینه چند بار گرفته می‌شود؟
  • حداقل درامد؛ چه مقدار اتر باید استخراج کنید تا بتوانید آن را به کیف پول‌تان منتقل کنید؟ چه مدت باید در استخر مشارکت کنید تا اولین پاداش اتری خود را دریافت کنید؟
  • اندازه استخر؛ هرچه استخر بزرگ‌تر باشد، شانس دریافت پاداش بیشتر خواهد بود. اما در عین حال هرچه تعداد افراد فعال در استخر بیشتر باشد، سهم شما از پاداش کمتر خواهد بود.
  • تاریخ و شهرت؛ آیا استخر مورد نظر به اندازه کافی جا افتاده و معتبر است.

آموزش استخراج اتریوم از طریق استخر استخراج

مرحله اول

یک کیف پول اتریوم ایجاد کرده و یک کارت گرافیک انتخاب کنید. مراحل ۱ و ۲ را همانطور که در دستورالعمل‌های روش ۱ در بالا آمده است، دنبال کنید.

مرحله دوم

به یک استخر استخراج بپیوندید. هزینه‌ها و ویژگی‌های طیف وسیعی از استخرهای استخراج اتریوم را با یکدیگر مقایسه کنید و استخر مناسب خودتان را انتخاب کنید.

مرحله سوم

نرم افزار استخراج را نصب کنید. برای اتصال سخت افزار استخراج به استخر باید نرم افزار استخراج را نصب کنید. قبل از گرفتن تصمیم نهایی حتماً گزینه‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید.

مرحله چهارم

استخراج را شروع کنید. یک کیف پول خصوصی برای ذخیره سازی ایمن اتر خود ایجاد کنید. همچنین بهتر است مرتباً هزینه‌های استخراج خود را مجدداً محاسبه کنید تا مشخص شود آیا فعالیت استخراج‌تان هنوز هم مقرون به صرفه است یا خیر.

مزایای استخراج اتریوم از طریق استخر استخراج

  • استخرها توسط مدیران استخر اداره می‌شوند. به روزرسانی کردن کل شبکه بسیار آسان‌تر است زیرا به جای هماهنگ شدن با ماینرهای مستقل تصادفی، مدیران استخر می‌توانند به سادگی شبکه را شخصاً ارتقا دهند.
  • اختلاف در پاداش استخراج کاهش می‌یابد: یکی از بزرگ‌ترین دلایل پیوستن استخراج کننده‌ها به استخرها کاهش اختلاف در پاداشی است که از استخراج به دست می‌آورند. برای درک اختلاف در پاداش تاثیر آن بر استخراج کننده‌ها باید محاسبات ریاضیات ویژه‌ای را انجام داد.

معایب استخراج اتریوم از طریق استخر استخراج

  • موارد متعددی به اخلاقیات مدیر استخر بستگی دارد.
  • متمرکز شدن: بعداً در این باره بیشتر صحبت خواهیم کرد.

استخراج اتریوم با استفاده از سرویس استخراج ابری

سومین گزینه برای استخراج اتریوم ثبت نام در شرکت‌های استخراج ابری است. این سرویس‌ها اساساً به شما این امکان را می‌دهند تا تجهیزات پیچیده استخراج را برای مدت زمان مشخصی از آنها اجاره کنید.

شرکت‌های جنسیس ماینینگ (Genesis Mining) و هَش فلِر (HashFlare) دو نمونه از شناخته شده‌ترین ارائه دهندگان این نوع خدمات هستند، اما شرکت‌های زیاد دیگری نیز وجود دارند.

استخراج ابری به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به سرمایه گذاری در تجهیزات گران قیمت استخراج، به جدیدترین سخت افزارها دسترسی پیدا کرده و نگران نگهداری از آنها نباشید.

با این حال، نکته منفی این روش این است که شما هیچ کنترلی بر روی ریگ استخراج ندارید، و همچنین باید مراقب باشید تا گرفتار کلاهبرداری در استخراج ابری نشوید. قبل از ثبت نام در یک برنامه استخراج ابری، حتماً گزینه‌های خود را مقایسه کرده و در مورد هر ارائه دهنده کاملا تحقیق کنید.

آموزش استخراج اتریوم با استفاده از سرویس استخراج ابری

در ادامه این روش از استخراج اتریوم آموزش داده شده است.

مرحله اول

یک کیف پول اتریوم ایجاد کنید. تعدادی از کیف پول‌های اتر را که می‌توانید رمزهای خود را در آن ذخیره کنید با هم مقایسه کنید. کیفی را انتخاب کنید که به بتوانید کنترل کلید خصوصی آن را شخصاً بر عهده بگیرید.

مرحله دوم

یک سرویس استخراج را انتخاب کنید. شرکت‌های استخراج ابری را با هم مقایسه کنید و مورد مناسب خودتان را انتخاب کنید. مواردی مانند اعتبار شرکت، قراردادهایی که ارائه می‌کند، سخت افزاری که استفاده می‌کند و مبلغی را که باید پرداخت کنید را در نظر بگیرید.

مرحله سوم

یک قرارداد استخراج را انتخاب کنید. سرویس‌های استخراج ابری معمولاً طیف وسیعی از بسته‌های مختلف را ارائه می‌دهند که متناسب با نیازهای مختلف مشتری طراحی شده‌اند. در بررسی این قراردادها به مواردی همچون طول مدت قرارداد، هزینه کل و امکان شخصی سازی کردن بسته توجه کنید.

مرحله چهارم

یک استخر استخراج انتخاب کنید. هنگامی‌که طرح مناسب را انتخاب کردید معمولاً باید یک استخر استخراج انتخاب کنید. هنگام تصمیم گیری در این مورد به هزینه‌ها، حداقل بازده، اندازه استخر و موارد دیگر توجه کنید.

مرحله پنجم

استخراج را شروع کنید. اکنون می‌توانید استخراج ابری اتریوم را شروع کنید. حساب خود را مرتباً چک کنید تا بتوانید رشد موجودی خود را مشاهده کنید و در صورت لزوم اتر را به یک کیف پول امن منتقل کنید.

استخراج اتریوم از طریق استخر میزبانی شده

برخی از شرکت‌های استخراج خدمات استخراج میزبانی شده را ارائه می‌دهند. این شرکت‌ها از استخراج کننده‌ها دعوت می‌کنند تجهیزات خود را به تأسیسات آنها بفرستند و آنها از این دستگاه‌ها مراقبت و نگهداری می‌کنند.

مزیت این کار برای استخراج کننده‌ها این است که آنها می‌توانند از برق ارزانی که فقط مراکز داده بزرگ به آن دسترسی دارند استفاده کنند. استخراج کننده‌ها می‌توانند تجهیزات خود را به این شرکت‌ها ارسال کنند یا از همان شرکت‌ها تجهیزات مدنظر را خریداری کرده و برای استخراج رمزارز به آنها بسپرند.

بهترین مراکز داده در کشورهایی با برق بسیار ارزان مانند ایسلند، چین، ایالات متحده آمریکا و روسیه واقع شده اند. در این کشورها راه اندازی مرکز داده می‌تواند یک تجارت بسیار سودآور باشد.

این امر نه تنها به سرمایه گذاری پول زیاد نیاز دارد بلکه به زمان قابل توجهی برای راه اندازی تسهیلات، خرید سخت افزار و مذاکره در مورد توافق نامه خرید برق نیز نیاز دارد.

آموزش ساخت ریگ استخراج اتریوم

حالا که روش‌های مختلف استخراج را بررسی کردیم وقت آن است با نحوه راه‌اندازی ریگ استخراج اتریوم آشنا شویم. برای راه اندازی یک ریگ به قطعات سخت افزاری زیر نیاز است:

  • مادربرد
  • پردازنده گرافیکی (کارت گرافیک)
  • هارد دیسک
  • رمزارز
  • واحد تأمین برق

مادربرد

مادربرد پایه ریگ استخراج است. مقدار کارت گرافیک‌هایی که می‌توانید استفاده کنید مستقیماً به تعداد اسلات‌های کارت گرافیک مادربرد شما ارتباط دارد. هرچه کارت گرافیک‌های بیشتری بتوانید به مادربرد خود متصل کنید میزان هش، یعنی سرعت محاسبه هش، بیشتری خواهید داشت.

مادربورد ایسوس B250 Mining Expert و مادر بورد ASRock H110 Pro BTC+ چند نمونه از مادربردهای خوب استخراج اتریوم هستند.

پردازنده گرافیکی یا کارت گرافیک

قبل از تهیه کارت گرافیک باید دو سوال از خود بپرسید.

  • می‌خواهید ریگ‌تان چقدر قدرتمند باشد؟
  • چقدر می‌خواهید خرج کنید؟

هارد دیسک

حالا برای ذخیره سیستم عامل و نرم افزار استخراج خود به چیزی نیاز دارید. برای این کار شما به یک هارد دیسک نیاز دارید. برای این کار یک هارد استاندارد اِس اِس دی (SSD) کفایت می‌کند.

اما هارد شما باید چقدر بزرگ باشد؟ اگر قصد دارید کل بلاکچین را دانلود کنید، باید فضای کافی برای رشد بلاکچین در آینده در نظر بگیرید.

رم

رمزارز یا حافظه دسترسی تصادفی برای محاسبه سریع و محاسبه اطلاعات مورد نیاز است. یک رم ۴ گیگابایتی برای این کار کافی است.

 واحد تأمین برق

اندازه واحد تغذیه برق (PSU) بستگی به تعداد کارت گرافیک شما دارد. بنابراین ابتدا باید میزان مصرف انرژی کارت گرافیک و سایر اجزای دیگر را جمع بندی کنید تا مطمئن شوید ظرفیت اندازه واحد تغذیه برق بیش از کارت گرافیک شماست.

بنابراین، اگر از ۲ کارت گرافیک ۲۲۰ واتی استفاده می‌کنید و سایر اجزای آن ۲۵۰ وات برق مصرف می‌کنند، اندازه واحد تغذیه برق شما باید بیش از ۶۹۰ وات (۲*۲۲۰ + ۲۵۰) ظرفیت داشته باشد.

 نرم افزار استخراج

اولاً، بدیهی است که به یک سیستم عامل نیاز دارید. به بیان ساده، نرم افزار استخراج برنامه‌ای است که از کارت گرافیک رایانه شما به عنوان منابعی برای حل معادلات پیچیده ریاضی استفاده می‌کند. پس از حل معادلات داده‌ها به بقیه بلاکچین اضافه می‌شوند.

این نرم افزار استخراج ورودی و خروجی سخت افزار شما را کنترل می‌کند و در عین حال آماری مانند سرعت ماینر، سرعت فن، دما و میزان هش را به شما نشان می‌دهد.

نصب کردن مای اِتِر والت (MyEtherWallet)

بعد از انجام تمام تنظیمات دیگر حالا باید یک کیف پول اتریوم ایجاد کنید؛ در غیر این صورت استخراج این کوین‌ها هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. کیف پول مای اِتِر والت (MyEtherWallet)یکی از بهترین کیف پول‌های موجود است، گرچه اخیراً با برخی از مشکلات روبرو شده اند.

چگونه روی کامپیوتر اتریوم استخراج کنیم؟

قبل از شروع به یاد داشته باشید که مقدار واقعی پول نقدی که در این روش به دست می‌آورید بسته به دشواری استخراج، نوسان قیمت اتر و قدرت سخت افزارتان متغیر خواهد بود. ماینر گیت (MinerGate) دارای یک ابزار اندازه گیری داخلی است که میزان تقریبی درامد سالانه شما را محاسبه می‌کند؛ اگرچه این ابزار برق مصرفی دستگاه شما را در نظر نمی‌گیرد.

مرحله اول؛ کلاینت ماینر گیت (MinerGate) را دانلود کنید

مرورگر خود را باز کنید و به این آدرس اینترنتی بروید. روی «Download Miner & Start Minin» کلیک کنید. اگر از مرورگر مایکروسافت اِج استفاده می‌کنید، برای راه اندازی نصب کننده در این مرحله می‌توانید روی «Run» کلیک کنید.

ویندوز ۱۰ از شما می‌خواهد تأیید کنید که آیا می‌خواهید به ماینر گیت اجازه دهید در سیستم شما تغییراتی ایجاد کند. روی «Yes» کلیک کنید.

حالا فرایند نصب شروع می‌شود. تمام برنامه‌های باز دیگر را ببندید و با موافقت نامه را تایید کنید. در صفحه بعد (Install Options)، گزینه «Add MinerGate to the system PATH for current user» و همچنین «Create MinerGate Desktop Icon» را انتخاب کنید. روی «Next»، سپس «Install» کلیک کنید.

مرحله دوم؛ ماینرگیت را راه اندازی کنید

هنگامی‌که نصب تنظیمات کلاینت ماینرگیت به پایان برسد، یک میانبر در دسکتاپ کامپیوتر ایجاد می‌شود. بر روی «Finish» کلیک کنید تا برنامه به صورت خودکار راه اندازی شود. پس از بالا آمدن ماینرگیت، روی «Create Account» در بالا سمت راست کلیک کنید.

آدرس ایمیل و رمز ورود خود را وارد کنید. این دو مورد را یادداشت کنید زیرا برای دسترسی به کوین‌های استخراج شده به آنها نیاز دارید. بعد روی «Register» کلیک کنید.

ماینرگیت پیامی را نمایش می‌دهد که مبنی بر این که «استخراج هوشمند» فعال شده است. استخر استخراج ماینرگیت به طور خودکار سعی خواهد کرد از منابع رایانه شما برای استخراج رمزارز به سودآورترین روش استفاده کند.

مرحله سوم؛ قدرت محاسباتی کامپیوترتان را بسنجید

موفقیت دستگاه شما در استخراج کوین بر اساس هش ریتی که پردازنده و کارت گرافیک آن ارائه می‌دهد تعیین می‌شود. اگر مطمئن نیستید که آیا دستگاه‌تان به اندازه کافی برای استخراج رمز ارزها قدرتمند است یا نه، روی «Benchmark» در نوار بالا و سپس روی «Start Benchmark» کلیک کنید.

ماینرگیت به طور خودکار توانایی رایانه شما را برای استخراج انواع کوین را بررسی می‌کند و به شما یک نمره کلی می‌دهد. استخراج کننده‌های اختصاصی معمولاً تجهیزات سفارشی مخصوص استخراج ارزهای دیجیتال مانند اتریوم را خریداری می‌کنند.

سودآورترین گزینه دیگر برای استخراج داشتن یک دستگاه با چندین کارت گرافیک است زیرا این دستگاه‌ها می‌توانند اتر را بسیار کارآمدتر از پردازنده‌های قدیمی ساده استخراج کنند.

مرحله چهارم؛ استخراج را شروع کنید

روی تب «Miner» در بالای صفحه کلیک کنید. از اینجا می‌توانید به جای این که اجازه دهید ماینرگیت یک رمزارز را برای‌تان انتخاب کند خودتان رمزارز خاصی مانند اتر را برای استخراج انتخاب کنید. روی «Start Mining» در کنار اتر کلیک کنید. در نهایت ماینرگیت برای اتمام فرایند موفق استخراج به شما تبریک خواهد گفت.

بهترین روش استخراج رایگان اتریوم

چند روش به منظور استخراج رایگاه اتریوم وجود دارد. بازدهی این روش‌ها به فاکتورهای زیادی از جمله وقتی که به آن اختصاص می‌دهید بستگی دارد. فاسِت‌های رایگان بدون شک از محبوب‌ترین روش‌ها به منظور استخراج رایگان اتریوم هستند.

روش اول؛ فاسِت‌های دریافت اتریوم

شاید با خودتان فکر کنید فاست چیست؟ فاست در زبان انگلیسی به معنی «شیر آب» و «وسیله‌ای که جریان مایع، عمدتاً آب، خروجی از لوله را کنترل می‌کند.»

فاست در دنیای ارزهای دیجیتال به این معناست که مقدار بسیار ناچیزی از یک رمزارز خاص با سرعت ثابت به کیف پول شما اضافه می‌شود. این روش از رایج ترین رویکردهای برای استخراج اتریوم رایگان است.

فرض کنید شما هر روز مقدار ۰/۰۰۰۱ ارز مونرو در کیف پولتان دریافت می‌کنید. هرچند این مقدار ارز شاید ناچیز به نظر برسد اما چه کسی دوست ندارد رمزارز رایگان دریافت کند؟

در دوران ابتدایی ظهور بیت‌کوین این مفهوم به سرعت محبوب شد. ساتوشی ناکاموتو و سایر توسعه‌دهندگان بیت‌کوین در آن روزها برای ایجاد آگاهی عمومی در مورد برند خود از فاست‌ها و جوایز دیگر استفاده می‌کردند تا رمزارز خود را با سرعت بیشتری در میان مردم رواج دهند.

همه‌ی ما شایعاتی را مبنی بر دریافت بیت‌کوین واقعی در مقابل ایجاد کردن حساب کاربری در انجمن بیت‌کوین‌تاک شنیده‌ایم. اما حالا با وجود بیش از ۲/۵ میلیون حساب در این انجمن شاید به سختی بتوان باور کرد که ده سال پیش افراد با ایجاد حساب بیت‌کوین رایگان دریافت می‌کردند.

  استخراج اتریوم و بیت کوین با گوشی اندروید و آیفون : سراب یا واقعیت؟

۵ سایت فاست برتر استخراج رایگان اتریوم

فاست‌ها از بهترین روش‌ها به منظور دریافت رایگان اتریوم هستند. در ادامه به معرفی ۵ سایت رایگان فاست پرداخته‌ایم.

سایت اتریوم فاست برای استخراج رایگان

سایت اتریوم فاست یکی از بهترین  سایت‌ها به منظور کسب رایگان اتریوم است. از این سایت می‌توانید در کامپیوتر و در همه گوشی‌ها از جمله اندروید استفاده کنید.

شما در وب‌سایت اتریوم فاست می‌توانید با حل کردن کپچا و مشارکت در یک لاتاری اتر رایگان دریافت کنید. این فاست اتر رایگان بیش از ۱۰۰۰۰ کاربر و تا به حال نزدیک به ۶۰۰۰ دلار پرداختی داشته است.

شما می‌توانید هر ۲۴۰ دقیقه یک بار درخواست‌هایی تا ۴۸۹ جی‌وِی خود را ثبت کنید. در هر درخواستی که ثبت می‌کنید یک بلیت رایگان لاتاری برنده می‌شویدو کاربران می‌توانند با شرکت در لاتاری روزانه ۰/۰۰۵ تا ۰/۰۱۵ اتر به دست بیاورند. این سایت تا به حال به بیش از ۶ میلیون درخواست را رسیدگی کرده است.

فاست اتریوم جهت دریافت اتریوم رایگان

فاست اتریوم به شما این امکان را می‌دهد تا با حل کردن کپچا در وب‌سایت اتر رایگان به دست بیاورید. شما می‌توانید هر ۶۰ دقیقه یک بار درخواست خود را ثبت کنید.

به گفته‌ی این وب‌سایت، پرداخت‌ها بر اساس یک سیستم سطح‌بندی شده انجام می‌شوند و از ۴۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰۰۰ جی‌وِی متغییر هستند.

وب سایت آل کوینز جهت استخراج اتریوم رایگان

آل‌کوینز یک فاست به منظور دریافت و استخراج اتریوم رایگان است که در کنار ماینر و قابلیت‌های فاست خودکار مجموعه‌ی متنوعی از بازی‌ها را به کاربران ارائه می‌کند. امکانات این فاست کاملاً رایگان است اما در صورت تمایل می‌توانید برای انجام بازی‌ها رمزارزهای خودتان را در حساب این وب‌سایت وارد کنید.

آل‌کوینز از بیش از ۲۹ دارایی دیجیتال شامل اتر پشتیبانی می‌کند و هر پنج دقیقه تا ۷۴۳۰ جی‌وی به کاربران پرداخت می‌کند. شما همچنین در این وب‌سایت می‌توانید از امکانات چندگانه‌ی موجود برای اجرای فاست خودکار بر روی حداکثر سه رمزارز به صورت رایگان استفاده کنید. به علاوه، می‌توانید با استفاده از ماینر cmd یا قابلیت‌های ماینینگ وب به صورت مستقیم رمزارز کسب کنید.

فاست دریافت اتریوم رایگان اتریوم داچی کورپ

داچی کورپ یکی دیگر از فاست‌های دریافت و استخراج اتریوم رایگان است که در آن می‌توانید با حل کردن کپچا یا انجام بازی اتر رایگان به دست بیاورید. این فاست دارای رابط کاربری آسان بوده و از ارزهای دیجیتال متنوعی برخوردار است.

همچنین شما در این فاست اتریوم می‌توانید روزانه تا ۴۰ بار درخواست ثبت کنید و با استفاده از قابلیت فاست رایگان ۹۰۰ تا ۱۸۰۰ جی‌وی کسب کنید. تمام پرداخت‌ها به صورت رمزارز به ریزکیف فاست‌هاب کاربران منتقل می‌شود. این وب‌سایت همچنین یک پاداش هفتگی برای فاست‌های مشخصی دارد و کاربران می‌توانند با استفاده از قابلیت فاست خودکار چند فاست را اجرا کرده و درخواست اتر کنند.

نکته جالب اینجاست که داچی کور به شما امکان دسترسی به برخی از بهترین ایردراپ‌های (airdrops) موجود در بازار را می‌دهد. اما شایان ذکر است که این وب‌سایت هنوز در حال توسعه است و در صورت بروز هر گونه مشکل می‌توانید به صورت مستقیم با تیم توسعه تماس بگیرید.

فاست دریافت رایگان اتر اسپیداپ فست

اسپیداپ فاست یک فاست اتر است که در آن می‌توانید با حل کردن کپچا یا انجام بازی‌های تاسی اتریوم رایگان استخراج کنید. شما می‌توانید هر ده دقیقه یک بار تا ۳۴۰۲ جی‌وی درخواست کنید. رابط کاربری این فاست بسیار جذاب است و برای آغاز فعالیت در آن تنها کافی است آدرس کیف پول اتریوم‌تان را وارد کنید.

این سایت هر هفته به ده درخواست‌کننده برتر درصدی از درخواست‌های کل در طول هفته را اعطا می‌کند. اسپیداپ فاست در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شده و از طیفی از دارایی‌های دیجیتال شامل اتر (ETH)، بیت‌کوین (BTC)، داج‌کوین (DOGE)، لایت‌کوین (LTC) و … پشتیبانی می‌کند.

روش دوم؛ اپلیکیشن‌های اندروید موبایل

یکی دیگر از روش‌های دستیابی به استخراج اتریوم رایگان، استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف موبایل است. در این روش از دریافت رایگان اتریوم می‌توانید به راحتی با زدن دکمه پوش (push)، اتریوم دریافت کنید، بیشتر این اپلیکیشن‌ها مرتبط با بازی‌هایی همانند لاتاری یا بخت آزمایی می‌باشند.

از جمله اپلیکیشن‌های مختلف برای دریافت اتریوم رایگان می‌توان به برنامه‌های زیر اشاره کرد.

  • اتریوم فاست (Ethereum Faucet)
  • فاست ران (Faucet Run)
  • فری اتریوم اسپاینر (Free Ethereum Spinner)

روش سوم؛ ایردراپ‌های اتریوم

در حال حاضر اتریوم محبوب‌ترین پلتفرم ایردراپ‌های رایگان رمزارزهاست، به گونه‌ای که بیش از ۸۰ درصد توکن‌های توزیع شده بر روی این شبکه ثبت شده است. خود بنیاد اتریوم هرگز ایردراپ نداشته است. اما چندین هارد فورک وجود داشته‌اند که خود را ایردراپ‌های اتر نامیده‌اند.

مهم‌ترین نکته‌ی این پلتفرم این است که بیشتر کوین‌های توزیع‌شده‌ی رایگان آن توکن‌های ERC20 هستند. این به این معناست که این ایردراپ‌ها را می‌توان در کیف پول اتریوم‌تان جمع‌آوری کنید.

برخی از این ایردراپ‌ها را شاید تنها برای نگه‌داری اتریوم در کیف پول‌تان دریافت کنید. تعدادی از ۳۰ کوین برتر، مانند اومیس‌گو (OmiseGo) یا ترون (Tron) جامعه‌ی طرفداران خود را به این روش گسترش داده‌اند.

راهبرد مورد علاقه‌ی ما این است که تمام ایردراپ‌های موجود را جمع‌آوری کرده و بعداً آنها را با اتریوم یا بیت‌کوین مبادله کنیم. این ایردراپ‌ها را ترجیحاً زمانی می‌فروشیم که ارزش‌شان بالا رفته باشد.

به نظر می‌رسد این بهترین روش برای به دست آوردن اتریوم باشد. تقریباً مانند شرکت در یک بخت‌آزمایی اتریوم است که در آن امیدوارید قیمت‌ها رشد کنند. افراد زیادی از سراسر جهان ایردراپ‌های اتریوم را جمع‌آوری می‌کنند، شما هم می‌توانید این کار را بکنید.

در کنار این روش شما می‌توانید از طریق چندین برنامه‌ی ارجاع دوستان و همکاری به راحتی اتریوم به دست آورید. آیا می‌دانستید با معرفی هر کدام از دوستانتان به طرح حرفه‌ای ایردراپ آلرت (Airdrop Alert) مقداری اتر به ارزش ۲ یورو کسب کنید؟

از کجا ارز دیجیتال اتریوم بخریم؟

صرافی ارز دیجیتال رمزینکس با پشتیبانی کردن از بهترین ارزهای دیجیتال از جمله اتریوم و کارمزد معاملاتی مناسب به ارائه خدمات به کاربران می پردازد. با طی کردن چند مرحله ساده از جمله ثبت و نام و احراز هویت می توانید به طور مستقیم یا با وارد شدن به بازار معاملاتی همتا به همتا به خرید اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال بپردازید.

بعد از ثبت نام و احراز هویت هم می توانید با مراجعه به وب سایت صرافی رمزینکس و هم با دانلود و نصب برنامه و اپلیکیشن رمزینکس در گوشی های هوشمند خود به خرید و فروش ارز دیجیتال مشغول شوید. برای رصد قیمت لحظه ای انواع ارزهای دیجیتال به صفحه قیمت لحظه ای ارز دیجیتال مراجعه کنید. برای اطلاعات بیشتر در خصوص قوانین و مقررات خرید و فروش ارزهای دیجیتال در رمزینکس می توانید به صفحه سوالات متداول درباره رمزینکس مراجعه کنید.

پرسش‌های متداول

آیا می‌توان از طریق پردازنده سی پی یو (CPU) استخراج کرد؟

  • استخراج اتریوم از طریق پردازنده مرکزی (CPU) دیگر سودآوری ندارد. کارت‌های گرافیک هَش رِیت بسیار بالاتری دارند و در استخراج اتر بسیار سریع‌تر از این پردازنده‌ها هستند.

آیا استخراج اتریوم سودآور است؟

این امر به طیف وسیعی از عوامل از تجهیزات استخراج گرفته تا هزینه برق در محل زندگی شما بستگی دارد. پاسخ این سوال را می‌توانید با استفاده از یک ماشین حساب آنلاین سودآوری استخراج به دست آورید.

بزرگ‌ترین استخرهای استخراج اتریوم کدامند؟

برخی از بزرگ‌ترین استخرها از نظر توزیع هش ریت شامل Ethermine، f2pool و SparkPool هستند.

آیا می‌توان نرم افزار استخراج را برای سیستم عامل‌های مک و لینوکس تهیه کرد؟

بله، کلاینت‌های استخراج برای سیستم‌های ویندوز، مک و لینوکس در دسترس هستند.

تا کی می‌توان اتریوم استخراج کرد؟

با ایجاد تغییرات قریب‌الوقع و راه اندازی اتریوم ۲.۰ استخراج اتریوم در نهایت از بین می‌رود. استخراج در فاز ۳ نقشه راه ETH2 منسوخ می‌شود؛ انتظار می‌رود این مرحله در اوایل سال ۲۰۲۲ عملیاتی شود. در این مرحله، دیگر هیچ پاداشی برای استخراج اتریوم داده نخواهد شد زیرا شبکه کاملاً بر مکانیسم اثبات سهام کار خواهد کرد.

الگوریتم اثبات کار برنامه نویسی (ProgPoW) اتریوم چیست و چه تاثیری بر استخراج می‌گذارد؟

الگوریتم اثبات کار برنامه نویسی (ProgPoW) یک طرح پیشنهادی برای اضافه شدن به الگوریتم استخراج اتریوم است که برای مقابله با متمرکز کردن استخراج کننده‌ها از طریق ای‌سیک‌ها (تجهیزات تخصصی استخراج) طراحی شده است.

هدف توسعه دهندگان از ارتقا الگوریتم اثبات کار برنامه نویسی (ProgPoW) این است که به کارت‌های گرافیک این امکان را بدهند تا با استفاده بیشتر از رمزارز و ویژگی‌های منحصر به فرد کارت گرافیک از قدرت رقابت بیشتری برخوردار شوند.

به طور کلی این امر باعث می‌شود تا استخراج اتریوم با استفاده از سخت افزارهای تجاری آماده ساده‌تر و امکان‌پذیرتر شود. در حال حاضر الگوریتم اثبات کار برنامه نویسی (ProgPoW) در مرحله بررسی است و در صورت تایید شدن در هارد فورک بعدی اتریوم قرار می‌گیرد.

آیا می‌توانم از آدرس هر کیف پول اتر برای استخراج استفاده کرد؟

برای استخراج می‌توانید از هر آدرس کیف پول اتر استفاده کنید، اما امکان استخراج یا سپرده‌گذاری مبالغ بسیار کم در برخی از صرافی‌ها وجود ندارد، بنابراین اگر مستقیماً به یک آدرس سپرده تحت وب استخراج می‌کنید حتماً با سایت مورد نظر هماهنگ شوید.

سخن آخر

این روزها کاربران زیادی به دنبال استخراج رایگان اتریوم با استفاده از سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها گوشی‌های موبایل هستند. هر یک از این سایت‌ها و برنامه‌های اندرویدی مزایا و معایب خود را دارند.

شما هم اگر روش دیگری می‌شناسید خوشحال خواهیم شد با ما در میان بگذارید؟