گلد فنچ (Goldfinch) یک پلتفرم وام‌دهی نامتمرکز است که امکان دریافت وام با وثیقه‌های واقعی (غیردیجیتال) مثل اموال و اعتبار را به جای وثیقه ارز دیجیتال فراهم می‌کند. هدف گلد فنچ، حل یکی از بزرگترین مشکلات حوزه دیفای یعنی محدود بودن اعتبارسنجی به رمزارز است. توکن بومی این پلتفرم ارز گلد فنچ (GFI) است که برای دریافت وام، اعتبارسنجی و پاداش‌دهی کاربر دارد. در ادامه با کاربردها و مزایای ارز دیجیتال گلدفنچ آشنا شده و احتمال رشد قیمت آن در آینده را بررسی خواهیم کرد. 

ارز گلد فنچ چیست؟

تمرکز صنعت بلاک‌چین روی وب ۳.۰ منجر به توسعه محصولات پرکاربردی نظیر متاورس، و دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) شده است. دیفای دریافت وام ارز دیجیتال را حتی برای افرادی که به بانک‌ها دسترسی ندارد، بسیار ساده و سریع می‌کند. با این وجود مشکل اساسی وام‌دهی در دیفای، نیاز به ارائه وثیقه در قالب ارز دیجیتال و با ارزشی بالاتر از مبلغ وام است که برای برخی افراد و سازمان‌ها مانعی بزرگ مسحوب می‌شود. حتی در صورتی که شرکت چنین سرمایه‌ای را در اختیار داشته باشد، تبدیل آن به ارز دیجیتال خطر کاهش ارزش دارایی را به همراه دارد. 

پروتکل گلد فنچ راهکاری جدید برای حل مشکل وام‌دهی و استقراض در حوزه امور مالی نامتمرکز ارایه کرده است. این پروتکل به شما امکان می‌دهد از دارایی‌های واقعی و غیردیجیتال خارج از دنیای ارز دیجیتال مثل ملک و زمین برای وثیقه‌گذاری بهره ببرید. 

توکن اصلی این پروتکل ارز دیجیتال گلد فنچ با نماد GFI است که بر بستر اتریوم و روی شبکه ERC-20 پشتیبانی می‌شود. ارز GFI در پروتکل کاربردهای زیر را دارد:

  1. توکن حاکمیتی برای رای‌دهی در تصمیم‌گیری‌های پلتفرم
  2. اعتبارسنجی شرکای پروژه
  3. سرمایه‌گذاری در استخر نقدینگی
  4. اعطای پاداش به سرمایه‌گذاران پلتفرم
  5. مشوق‌های پروتکل
  6. سرمایه‌گذاری در بخش Member Vault و دریافت بخشی از درآمد
  7. ارتقای امنیت پروتکل از طریق استیکینگ

FIDU دیگر توکن پروتکل است که به تامین‌کنندگان نقدینگی در استخر داده می‌شود و امکان تبدیل آن به استیبل کوین USDC در اپلیکیشن غیرمتمرکز گلد فنچ وجود دارد. 

این پلتفرم توسط گروهی از توسعه‌دهندگان حرفه‌ای کلید خورده که قصد ایجاد تحول در امور مالی غیرمتمرکز را دارند. مدیران پروژه ایده بلندپروازانه‌ای داشته و معتقدند تا چندسال دیگر دریافت وام از گلد فنچ به‌جای بانک مثل این است که به جای خریدوفروش در اینترنت، با همسایه‌ها مبادله کالا به کالا کنید.

ارز گلد فنچ کاربردهای مختلفی مانند اعتبارسنجی شرکای پروژه و ارتقای امنیت پروتکل دارد.
GFI توکن بومی پروتکل گلد فنچ است که کاربردهای مختلفی در این شبکه دارد.

تحلیل ارز گلد فنچ

قیمت ارز گلد فنچ در حال حاضر ۴.۷۹ دلار است و حجم معامله ۲۴ میلیون دلاری را در شبانه‌روز اخیر ثبت کرده است. قیمت گلد فنچ در هفته اخیر ۱۰ درصد، در ماه گذشته ۳۰۰ درصد و از زمان معرفی در تابستان گذشته، رشد ۱۵۰۰ درصدی را ثبت کرده که بسیار درخشان است. 

رتبه فعلی توکن در سایت کوین مارکت کپ برابر ۳۹۰ است و ارزش بازار آن به ۱۳۱ میلیون دلار می‌رسد. توکن GFI عرضه در گردش ۲۹ میلیون واحدی دارد و سقف عرضه ۱۱۴ میلیون واحدی برای آن در نظر گرفته شده است. آسان‌ترین و امن‌ترین راه برای خرید ارز گلد فنچ مراجعه به صرافی ارز دیجیتال ایرانی رمزینکس است که امکان خرید و فروش آنی GFI را به شما می‌دهد. 

پیشنهاد خواندنی: نحوه خرید و انتقال ارز دیجیتال در صرافی ایرانی با کارمزد کمتر

گلد فنچ چطور کار می‌کند؟

پروتکل گلد فنچ از نظر مفهومی بسیار ساده عمل می‌کند. این پلتفرم کسب‌وکارها را در بازارهای نوظهور به عنوان وام‌گیرنده هدف قرار داده اما همه می‌توانند در آن دارایی خود را به صورت وام در اختیار بقیه بگذارند. 

دارایی سرمایه‌گذاران در «استخر ارشد» و «استخر فرعی» تقسیم شده و بر اساس شرایط به متقاضیان اعطا می‌شود. این دو استخر قراردادهای هوشمند بر بستر بلاک‌چین هستند و تفاوت آنها در نوع سرمایه‌گذاری و نرخ بازدهی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

متقاضی وام درخواست خود را همراه با شرایطی مثل نوع وثیقه، نرخ بهره و برنامه بازپرداخت مورد نظر به پروتکل پیشنهاد می‌‌کند و سپس سرمایه‌گذاران پروژه تصمیم می‌گیرند که آیا شرایط پیشنهادی برای آنها رضایت‌بخش است یا خیر. در صورت موافقت سرمایه‌گذاران، وام به صورت ارز دیجیتال USDC به متقاضی پرداخت خواهد شد.

گلد فنچ در حال حاضر نرخ بهره جذابی را برای سرمایه‌گذاران ارایه می‌کند که برابر ۲۷ درصد بازدهی ترکیبی سالانه (۱۷ درصد برای USDC و ۱۰.۶ درصد برای ارز گلد فنچ) است. سودآوری گلد فنچ از طریق وام‌دهی در دنیای واقعی حاصل می‌شود و سرمایه‌گذاری‌ها با وثیقه فیزیکی ضمانت می‌شوند. این موضوع گلد فنچ را از مدل‌های معمول و فوق‌العاده پرنوسان وام‌دهی در دنیای دیفای متمایز می‌کند.

پیشنهاد خواندنی: مقایسه Aave و Compound دو پلتفرم وام‌دهی DeFi

مشارکت‌کنندگان در پلتفرم

پروتکل گلد فنچ سه نقش اصلی سرمایه‌گذار، متقاضی وام و حسابرس دارد که در ادامه آنها را توضیح می دهیم:

۱. سرمایه‌گذار

سرمایه‌گذاران شرکایی هستند که نقدینگی مورد نیاز پروتکل را با استیل‌کوین USDC تامین می‌کنند تا به عنوان وام به متقاضی پرداخت شود. برای سرمایه‌گذارای در پروژه دو نقش حامی و تامین کننده در نظر گرفته شده:

  • پشتیبان (Backer): این دسته شامل وام‌دهندگان حرفه‌ای و خبره است که پروژه‌های خاص را با هدف سود بیشتر شکار می‌کنند. آنها استخرهای متقاضیان وام را بررسی کرده و به صورت مستقیم در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. در عوض این ریسک، بیشترین درصد سود پروتکل نصیب حامیان خواهد شد. 
  • تامین‌کننده نقدینگی (Liquidity Provider): این دسته سبد سرمایه‌گذاری متنوع‌تر و کم‌ریسک‌تری دارند. سرمایه آنها در استخر ارشد تجمیع شده و براساس ارزیابی صورت‌گرفته توسط پشتیبان، در همه استخرهای متقاضیان پخش می‌شود. این بخش بازدهی کمتری دارد اما در صورت وقوع هر ریسکی، ابتدا دارایی آنها در استخر ارشد بازپرداخت شده و سپس نوبت به استخر فرعی پشتیبان می‌رسد. 

با توجه به پیچیدگی‌ نقش پشتیبان برای کاربر معمولی، فعالیت به عنوان تامین‌کننده نقدینگی توصیه می‌شود. پشتیبان و تامین‌کننده نقدینگی باید فرآیند اجباری احراز هویت (KYC) را انجام دهند که در نتیجه آن یک NFT زنجیره‌ای تولید به‌عنوان شناسه وام‌دهنده تولید می‌شود.

۲. متقاضی وام

متقاضی وام کسب‌وکار یا سازمانی است که برای توسعه بیزینس خود از پروتکل گلد فنچ درخواست اعطای وام می‌‌کند. این شرکا باید شرایط خود را از نظر نرخ سود و بازه زمانی بازپرداخت در قالب قرارداد هوشمند در استخر وام‌گیرندگان ثبت کنند تا پس از بازبینی توسط حامیان به درخواست آنها رسیدگی شود. 

پس از ثبت شرایط پرداخت در استخرهای وام گیرندگان، این درخواست‌ها بررسی و به آنها پاسخ داده می‌شود.

پروتکل تاکنون خدماتش را به شرکت‌هایی در ۲۸ کشور مختلف ارائه کرده که از جمله آنها می‌توان به PayJoy در مکزیک، QuickCheck در نیجریه، Divibank و Addem Capital در آمریکای لاتین، Greenway در هند و Cauris در آفریقا اشاره کرد.

۳. حسابرس

تایید هویت وام‌گیرندگان گامی ضروری است که قبل از پیشنهاد استخر وام‌گیرنده به سرمایه‌گذاران باید توسط حسابرس انجام شود. حسابرسان به‌منظور جلوگیری از فعالیت‌های مخرب، به صورت تصادفی توسط پروتکل انتخاب شده و در ازای انجام بررسی پاداش دریافت می‌کنند.

حل مشکل وثیقه‌گذاری با گلد فنچ

پروژه‌های دیفای دریافت وام ارز دیجیتال را آسان کرده‌اند؛ اما مشکل اصلی لزوم وثیقه‌گذاری با رمزارز است و گلد فنچ برای حل این مشکل طراحی شده. توکن بومی این شبکه ارز دیجیتال گلد فنچ است که از زمان معرفی ۱۶ برابر رشد کرده و به باور تحلیل‌گران به واسطه کاربردهای گسترده، پتانسیل رشد بیشتر در آینده را دارد. 

سوالات متداول

ارز دیجیتال گلد فنچ چیست؟

GFI توکن بومی شبکه گلد فنچ است که دریافت وام با گرو گذاشتن دارایی‌های واقعی را ممکن می‌کند. 

ارز گلد فنچ را از کجا بخرم؟

برای خرید سریع و راحت ارز GFI با کارت‌های بانکی ایران، از صرافی رمزینکس استفاده کنید که امنیت بسیار بالایی دارد. 

خرید ارز GFI سرمایه‌گذاری خوبی است؟

گلد فنچ یک توکن است و می‌تواند نوسان بالایی داشته باشد. قبل از تصمیم‌گیری حتما GFI را از نظر تکنیکال و فاندامنتال بررسی کنید. 

گلد فنچ چه تفاوتی با دیگر پروژه‌های دیفای دارد؟

این پلتفرم روی کسب‌وکارهایی تمرکز کرده که در کشورهای در حال توسعه به منابع بانکی دسترسی سریع ندارند. 

خدمات گلد فنچ در ایران در دسترس است؟

مشارکت در گلد فنچ نیازمند احراز هویت KYC است و به‌واسطه تحریم نمی‌توان با مدارک ایران از آن استفاده کرد. 

منابع: chaindebrief