ارز دیجیتال ماتیک که بعدها به شبکه پالیگان تغییر هویت پیدا کرد با هدف مقابله با مشکلاتی که شبکه بلاکچین اتریوم داشت، در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد. پالیگان به‌عنوان یک راه حل مقیاس‌پذیری لایه دو از یک سیستم اثبات سهام عمل می‌کند. از این رو بسیاری آن را رقیب ارز دیجیتال اتریوم و با درجات شدیدتری جایگزین اتریوم در نظر گرفته اند. اینکه ارز دیجیتال ماتیک (Matic) یا پالیگان (Polygon) چیست و چگونه کار می‌کند، موضوعی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

ارز دیجیتال ماتیک چیست؟

ارز دیجیتال ماتیک یا همان شبکه پالیگان (Polygon) راه‌حلی است که برای برطرف کردن برخی از چالش‌های عمده پیش روی اتریوم مانند کارمزدهای بالا، تجربه کاربری ضعیف و ظرفیت پردازش تراکنش پایین معرفی شد.

هدف این پلتفرم ایجاد «اینترنت بلاکچین‌های اتریوم» یعنی اکوسیستم چند زنجیره‌ای بلاکچین‌های سازگار با اتریوم است. به نظر می‌رسد این هدف با ارائه یک چارچوب ساده که توسعه دهندگان از طریق آن می‌توانند بلاکچین سفارشی سازگار با اتریوم خود را با یک کلیک راه‌اندازی کنند محقق شود.

پالیگان دنیایی را در نظر دارد که در آن بلاکچین‌های مختلف بتوانند آزادانه و به راحتی ارزش و اطلاعات را میان یکدیگر مبادله کنند و با کنار گذاشتن شکاف‌های تکنولوژیکی و ایدئولوژیکی که اکثر بلاکچین‌های امروزی را از هم جدا می‌کند.

این پروژه در ابتدا با نام شبکه ماتیک شناخته می‌شد، اما بعداً با گسترش دامنه پروژه به پالیگان تغییر نام داد. در حالی که ماتیک یک راه حل ساده مقیاس‌پذیری لایه ۲ برای اتریوم بود، پالیگان زیرساخت شبکه‌ای از بلاکچین‌های مشارکتی و به شدت مقیاس‌پذیر است که حاکمیت خود را حفظ می‌کند.

خالق پالیگان (ماتیک سابق) کیست؟

بعد از پرداختن به این پرسش که ارز دیجیتال ماتیک (Matic) یا ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست، بد نیست اطلاعاتی هم در مورد خالقان آن ارائه دهیم.

پالیگان که در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد توسط تیمی از توسعه دهندگان بلاکچین متشکل از جاینتی کانانی، سندیپ نایلوال و یک مشاور تجاری به نام آنوراگ آرجون ایجاد شد. این سه نفر با هم پروژه ماتیک را راه‌اندازی کردند و بعداً نام آن را به پالیگان تغییر دادند.

این نام‌گذاری ممکن است بسیار گیج کننده باشد زیرا هنوز از عنوان «ماتیک» برای توکن این پروژه استفاده می‌شود. هر سه سازنده ماتیک قبل از ورود به حوزه رمز ارزها در شرکت‌های فناوری فعالیت داشتند و قبل از ایجاد شبکه پالیگان نقش بزرگی در اکوسیستم اتریوم داشتند.

پالیگان یا ماتیک چگونه کار می‌کند؟

پالیگان به‌عنوان یک راه حل مقیاس‌پذیری لایه دو از یک سیستم اثبات سهام متشکل از گره‌های اعتبارسنج برای تامین امنیت دارایی‌ها استفاده می‌کند و استیک کردن (سهام‌گذاری) بخش جدایی ناپذیری از این اکوسیستم است.

اعتبارسنج‌های شبکه با استیک کردن توکن‌های ماتیک خود به‌عنوان وثیقه مالی می‌توانند به شبکه مکانیسم اجماع اثبات سهام ملحق شوند. آنها در ازای این فعالیت پاداش به‌صورت توکن ماتیک دریافت می‌کنند.

اعضای شبکه (دارندگان توکن) می‌توانند تصمیم بگیرند که اعتبارسنج نباشند و به جای آن توکن‌های خود را به اعتبارسنج‌های دیگر واگذار کنند. با این حال، اعضا همچنان در فرایند استیکینگ شرکت کرده و پاداش‌های مربوط به این نوع سرمایه‌گذاری را دریافت می‌کنند.

سرانجام، شبکه پالیگان از یک ویژگی دیگر که به «بازرسی اثبات سهام» معروف است استفاده می‌کند. این ویژگی بدان معناست که رسیدن به اجماع توسط یک تیم منتخب از تولیدکنندگان بلوک که توسط افراد استیک کننده برای هر نقطه بازرسی (به‌عنوان مثال، هِدِر بلوک) تعیین شده‌اند تضمین می‌شود. این تولیدکنندگان به سیستم کمک می‌کنند تا بلوک‌ها را با سرعت بالایی ایجاد کند.

در عین حال، ویژگی غیرمتمرکز بودن با واگذاری نقاط بازرسی اثبات سهام به زنجیره اصلی که در ابتدا اتریوم است، حفظ می‌شود. بلوک‌ها با انتشار اثبات‌های دوره‌ای مربوط به بلوک‌های ایجاد شده توسط تولیدکنندگان بلوک تأیید می‌شوند و در نتیجه حالت غیرمتمرکز عملکرد شبکه ماتیک تضمین می‌شود.

راه‌حل‌های لایه ۲ چیست؟

راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری بلاکچین معمولاً به دو سطح تقسیم می‌شوند:

  • راه‌حل‌های لایه ۱
  • راه‌حل‌های لایه ۲

راه‌حل‌های لایه ۱ به قابلیت‌های مقیاس‌پذیری در داخل بلاکچین با استفاده از الگوریتم‌های اجماع جدید و افزایش اندازه بلوک مربوط است.

در سوی دیگر، راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری لایه ۲ به راه‌حل‌های برون زنجیره‌ای اشاره دارد. این راه‌حل‌ها با پردازش کردن حجم قابل توجهی از تراکنش‌ها در خارج از بستر زنجیره اصلی و بر روی سایدچِین‌ها موجب افزایش ظرفیت و توان محاسباتی زنجیره اصلی می‌شوند.

راه‌حل‌های لایه ۲، از جمله پالیگان، محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و نقش مهمی در پذیرش گسترده رمز ارزها دارند.

معماری پالیگان

شبکه اصلی پالیگان از رویکرد اثبات سهام (PoS) برای تصمیم گیری در مورد اینکه چه کسی می‌تواند بلوک‌ها را استخراج یا تأیید کند استفاده می‌کند. این مکانیسم در تضاد کامل با رویکرد اثبات کار (PoW) است که در آن همه ماینرها برای حل مسائل ریاضی رقابت می‌کنند و ماینری که سخت افزار پیشرفته‌تری داشته باشد برنده می‌شود.

معماری پالیگان از چهار لایه متمایز تشکیل شده است که هر یک مسئول طیف وسیعی از قابلیت‌ها و خدمات هستند که برای اهداف مشخص در نظر گرفته شده‌اند.

لایه اتریوم

لایه اتریوم شامل مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند است که بر روی شبکه اتریوم اجرا می‌شوند. این لایه می‌تواند اموری مانند استیکینگ، نهایی کردن تراکنش‌ها و برقراری ارتباط بین زنجیره‌های مختلف پالیگان و اتریوم را انجام دهد.

لایه امنیتی

لایه امنیتی در کنار اتریوم اجرا می‌شود. این لایه نقش «اعتبارسنج‌ها به‌عنوان یک سرویس» را ارائه می‌دهد و یک لایه امنیتی بیشتر را برای زنجیره‌ها تأمین می‌کند.

لایه شبکه‌های پالیگان

لایه شبکه‌ها به‌عنوان یک اکوسیستم شبکه‌های بلاکچین عمل می‌کند که روی پالیگان توسعه یافته است. هر شبکه دارای جامعه طرفداران خاص خود است و امور مربوط به تولید بلوک‌ها و رسیدن به اجماع محلی را بر عهده دارد.

لایه اجرایی

لایه اجرایی شامل پیاده‌سازی ماشین مجازی اتریوم (EVM) پالیگان است که برای اجرای قراردادهای هوشمند به کار می‌رود.

زنجیره‌های پالیگان می‌توانند هم با زنجیره اصلی اتریوم و هم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند؛ دلیل این توانایی وجود قابلیت ارسال پیام قراردادی پالیگان است. این قابلیت موجب مطرح شدن موارد استفاده جدید از جمله برنامه‌های غیرمتمرکز قابل تعامل و تبادل ارزش بین پلتفرم‌های مختلف می‌شود.

پالیگان چه ویژگی خاصی دارد؟

هدف پالیگان بهبود مقیاس‌پذیری و تعامل پذیری میان بلاکچین‌ها است. چندین ویژگی مهم موجب محبوبیت این پلتفرم و خوش بینی تحلیلگران به آینده آن شده است.

  1. پالیگان با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار است و این باعث می‌شود پالیگان برای کسانی که اپلیکیشن‌های خود را در اتریوم توسعه می‌دهند به زبان سالیدیتی (Solidity) برنامه‌نویسی می‌کنند مفید باشد.
  2. مدل امنیتی پالیگان اختیاری است؛ به این معنا که در صورت عدم نیاز، نیازی به فدا کردن انعطاف پذیری به خاطر داشتن امنیت بیشتر نیست.
  3. پالیگان ادعا می‌کند که انعطاف پذیری کافی برای ادغام کردن راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری مختلف به جز زنجیره‌های پلاسما، از جمله رول آپ‌های Optimistic و رول آپ‌های ZK را دارد.

دلیل اهمیت پالیگان برای اتریوم چیست؟

پالیگان بر خلاف پروژه‌های قبلی مانند پولکادات و کازماس به وجود محدودیت‌هایی که در جریان اتخاذ کردن قابلیت تعامل‌پذیری بلاکچین پیش می‌آید اذعان می‌کند.

با این حال، پالیگان ویژگی‌هایی دارد که آن را از سایر پروژه‌های رمز ارزی متمایز می‌کند. از جمله اینکه پالیگان با ماشین مجازی اتریوم سازگار است. توسعه دهندگانی که قبلاً اپلیکیشن‌های خود را بر روی بستر اتریوم توسعه می‌دادند می‌توانند بدون نگرانی به بستر پالیگان منتقل شوند.

ثانیاً، پالیگان یک لایه امنیتی اختیاری ارائه می‌دهد. این به پلتفرم‌های مستقل اجازه می‌دهد تا بدون از دست دادن آزادی خود یا قربانی کردن خاصیت انعطاف پذیری این لایه امنیتی را کنار بگذارند.

پالیگان همچنین آن‌قدر انعطاف‌پذیری دارد تا بتواند علاوه بر راه‌حل‌های معمول مانند زنجیره‌های پلاسما با راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری دیگر سازگار شود.

اگرچه پالیگان به‌عنوان یک پلتفرم جداگانه طراحی شده است اما هنوز از همان توکن ابزاری، یعنی توکن ماتیک، استفاده می‌کند. از توکن‌های ماتیک برای اهداف گوناگونی از جمله رأی‌گیری در مورد پیشنهادات مربوط به بهبود پالیگان و مشارکت در حاکمیت شبکه استفاده می‌شود. علاوه بر این، از این توکن‌ها برای پرداخت هزینه گس و تأمین امنیت شبکه از طریق استیکینگ استفاده می‌شود.

توکن ماتیک چیست؟

رمزارز یا کوین ماتیک (Matic) یک آلت کوین مبتنی بر اتریوم است که شبکه پالیگان را به جریان می‌اندازد. هدف ماتیک ارائه یک راه‌حل مقیاس‌پذیری پایدار در مسائلی مانند کارمزدهای بالا و سرعت پایین پردازش تراکنش‌ها است.

از آنجایی که بلاکچین اتریوم با حجم بالایی از تراکنش‌ها مواجه است بار سنگینی بر روی شبکه ایجاد شده و این موجب باعث کاهش عملکرد و افزایش کارمزد تراکنش شده است.

بنابراین، توکن ماتیک پروژه پالیگان قصد دارد با ارائه راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه ۲ برای بلاکچین اتریوم تجربه کاربری را بهبود بخشد.

با استفاده از قراردادهای هوشمند، اتریوم را می‌توان به کوین‌های ماتیک تبدیل کرد (و بالعکس) و به این ترتیب یک اکوسیستم مقیاس‌پذیر اتریوم ایجاد کرد.

پالیگان در ابتدا با نام شبکه ماتیک در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد. این پروژه برای بهبود مقیاس‌پذیری از راه‌حل سایدچِین کردن (sidechaining) یا پردازش کردن تراکنش‌ها در بستری خارج از زنجیره اصلی استفاده کرد.

در فوریه ۲۰۲۱ شبکه ماتیک به پالیگان تغییر نام داد و مجدداً به‌عنوان بستری برای ایجاد شبکه‌های متصل به هم بر اساس اتریوم راه‌اندازی شد.

ویژگی‌های اصلی توکن ماتیک چیست؟

توکن‌های ماتیک به‌صورت ماهانه در بازار منتشر می‌شوند. حجم عرضه در گردش فعلی ماتیک در حدود ۶/۶۷ میلیارد توکن و حداکثر عرضه آن ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ توکن است.

در جریان فروش خصوصی ماتیک در سال ۲۰۱۷ در مجموع ۳/۸ درصد از کل عرضه توکن به فروش رفت. پس از آن در فروش از طریق لانچ‌پد آوریل ۲۰۱۹ حدود ۱۹ درصد دیگر از این توکن با قیمت ۰/۰۰۲۶۳ دلار به ازای هر توکن فروخته شد. در جریان این فروش ۵ میلیون دلار سرمایه جذب شد.

توکن‌های باقیمانده به شرح زیر توزیع شده‌اند:

  • توکن‌های در اختیار تیم توسعه: ۱۶ درصد از کل عرضه.
  • توکن‌های در اختیار مشاوران: ۴ درصد از کل عرضه.
  • توکن‌های ویژه عملیات شبکه: ۱۲ درصد از کل عرضه.
  • توکن‌های در اختیار بنیاد: ۲۱/۸۶ درصد از کل عرضه.
  • توکن‌های موجود در اکوسیستم: ۲۳/۳۳ از کل عرضه.

طبق برنامه رسمی انتشار، همه توکن‌ها تا دسامبر ۲۰۲۲ وارد گردش می‌شوند.

گذشته از این وضعیت اقتصاد توکنی، پالیگان قصد دارد از طیف گسترده‌ای از انواع برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (دیفای) خارج از اکوسیستم اتریوم پشتیبانی کند. در حال حاضر، پالیگان فقط از فناوری پایه اتریوم پشتیبانی می‌کند اما قصد دارد به یک پلتفرم بلاکچین تعامل‌پذیر لایه ۲ تبدیل شود.

توکن ماتیک چگونه کار می‌کند؟

سایدچین پالیگان پلتفرمی است که به کمک آن می‌توان شبکه‌های بلاکچین به هم پیوسته ایجاد کرد. شبکه پالیگان که کوین ماتیک بر روی آن کار می‌کند از سایدچین کردن برای بهبود مقیاس‌پذیری استفاده می‌کند.

در معماری پالیگان یک زنجیره اصلی اتریوم وجود دارد که موازی با زنجیره جانبی شبکه پالیگان است.

در صورت نیاز یک توکن ماتیک بین زنجیره اصلی و زنجیره جانبی (سایدچین) منتقل می‌شود. این انتقال با کمک زنجیره‌های پلاسما که در شبکه پالیگان به کار رفته است صورت می‌گیرد.

شبکه ماتیک در زمان راه‌اندازی اساساً به‌عنوان یک راه‌حل مقیاس‌پذیری برای برنامه‌های مبتنی بر اتریوم مطرح شد.

اما این پروژه با تغییر نام به پالیگان در سال ۲۰۲۱ اهداف بسیار بیشتری را دنبال می‌کند. در حال حاضر، پالیگان به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا شبکه‌های بلاکچین سفارشی را پیاده‌سازی کنند و به تعامل‌پذیری و مقیاس‌پذیری بیشتر کمک کنند.

مزایای پالیگان بر بلاکچین‌های دیگر چیست؟

حتی با وجود راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری متعدد مبتنی بر اتریوم، پالیگان مزایای متمایز خود را دارد. در زیر با برخی از این مزایا آشنا می‌شوید.

امنیت:

  • پالیگان به دلیل نقاط بازرسی متعدد که ثبات در چرخه حیات تراکنش‌ها را تضمین می‌کنند، بسیار امن است.
  • علاوه بر این، در پالیگان مکانیسم‌هایی برای رسیدن به اجماع محلی وجود دارد. پالیگان یک لایه امنیتی بیشتر را به معماری شبکه خود افزوده است و استفاده از مکانیسم اثبات سهام در کنار معماری هایمدال (Heimdall) باعث می‌شود پالیگان امنیت بیشتری نسبت به رقبای خود داشته باشد.

امکانات:

  • ماتیک توانسته از ویژگی‌هایی مانند پلاسما، رول آپ‌های ZK0 و مکانیسم اثبات سهام استفاده کند که رقبای آن در این زمینه‌ها ناموفق بوده‌اند.
  • معماری هایمدال به پالیگان کمک می‌کند تا تنگناهای موجود را از بین ببرد و راه‌حلی مقیاس‌پذیرتر باشد.

قابل تنظیم:

  • پالیگان قابلیت شخصی‌سازی بالایی دارد و به توسعه دهندگان با تجربه در توسعه برنامه‌های مبتنی بر اتریوم این امکان را می‌دهد تا از زبان برنامه‌نویسی دلخواه خود استفاده کنند.
  • لایه اتریوم و لایه امنیتی اضافی اختیاری هستند. بنابراین ارائه دهندگان راه‌حل که از شبکه پالیگان استفاده می‌کنند با داشتن استقلال کامل می‌توانند از این لایه‌ها با توجه به نیاز خود استفاده کنند.

بهینه کردن اتریوم:

  • پالیگان طوری طراحی شده است که از شبکه اتریوم به طور کامل استفاده کند.
  • پالیگان با رویکرد غیر متمرکز خود بلاکچین اتریوم را قادر می‌سازد تا هزار برابر قبل تراکنش پردازش کند.

تاریخچه رمزارز ماتیک

ارز دیجیتال ماتیک (Matic) برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ با راه‌اندازی شبکه ماتیک منتشر شد. این پروژه با چشم‌انداز حل مشکلات ذاتی شبکه اتریوم در زمینه عملکرد و هزینه‌های بالای آن آغاز به کار کرد.

از آن زمان با به حال این پروژه به طور گسترده در پروژه‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است و به یکی از محبوب‌ترین راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری در بازار تبدیل شده است.

تیم توسعه ماتیک برای افزایش موفقیت پروژه خود خدمات ماتیک را با دید وسیع‌تری گسترش داد.

در نتیجه، در فوریه ۲۰۲۱ شبکه ماتیک به پالیگان تغییر نام داد و راه‌حل مقیاس‌پذیری بهتری را ارائه داد که در چشم‌انداز بلندمدت آن ایجاد تعامل‌پذیری میان بلاکچین‌های متخلف وجود داشت.

به همین دلیل است که پالیگان به گونه‌ای طراحی شده است که به کمک آن کاربران بلاکچین‌های مختلف بتوانند بدون نیاز به یک عامل شخص ثالث به یکدیگر متصل شده و در بین بلاکچین‌های مختلف تراکنش انجام دهند. مردم پالیگان را با اینترنت اشیاء مقایسه کرده و از آن به‌عنوان اینترنت بلاکچین‌ها (IoB) یاد می‌کنند.

تاریخچه قیمت ارز دیجیتال ماتیک (Matic)

ارز دیجیتال ماتیک (Matic) سال ۲۰۲۱ را با قیمت ۰/۰۲۵ دلار آغاز کرد. با این حال، قیمت این توکن از آن به بعد افزایش چشمگیری داشته است. امسال برای ارزهای دیجیتال به ویژه کوین ماتیک بسیار استثنایی بود و قیمت این رمز ارز تنها در نیمه اول سال بیش از ۹۰۰۰ افزایش یافت.

اولین سقف قیمتی ماتیک در حدود ۱۳ مارس و پس از لیست شدن در صرافی کوین بِیس رقم خورد؛ سقف دوم در ۱۹ مه و با رسیدن قیمت به ۲/۹۹ دلار در یک مقطع گذرا ثبت شد. اگرچه با ریزش ارزش بازار ارزهای دیجیتال در کل قیمت ماتیک هم شاهد کاهش چشمگیری بود و در حال حاضر (۱۵ مهر ۱۴۰۰) در محدوده قیمتی ۱/۳۰ دلار معامله می‌شود.

تاریخچه قیمت کوین ماتیک

افزایش قیمت ارز دیجیتال ماتیک (Matic) را می‌توان به افزایش محبوبیت شبکه اتریوم نسبت داد که محبوبیت و قیمت آن در سال ۲۰۲۱ افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است.

به نظر می‌رسد دلیل دیگر این افزایش قیمت اشتیاق شرکت‌ها به اجرای برنامه‌های مبتنی بر اتریوم خود با استفاده از شبکه پالیگان باشد. پالیگان یک انتخاب طبیعی برای ارائه دهندگان خدماتی است که می‌خواهند خدمات مقیاس‌پذیری لایه ۲ خود را با هزینه گس بسیار کمتر ارائه دهند.

کاربرد رمزارز ماتیک

پرداخت:

  • شبکه ماتیک می‌تواند به کاربران کمک کند تا با استفاده از برنامه‌های غیر متمرکز از طریق رمز ارزها پرداخت کنند.
  • ماتیک با کارمزد تراکنش کمتر یک راه‌حل مناسب برای توسعه دهندگان برنامه و ارائه دهندگان خدمات است. این ویژگی تجربه کلی کاربر را هنگام استفاده از هر گونه برنامه غیر متمرکز بهبود می‌بخشد. از توکن موجود در شبکه ماتیک می‌توان برای پرداخت کارمزد تراکنش استفاده کرد.

صرافی‌های غیر متمرکز:

  • مردم همچنان به دلیل عملکرد و مسائل امنیتی، صرافی‌های متمرکز را بر صرافی‌های غیر متمرکز ترجیح می‌دهند. شبکه پالیگان با انجام دادن معاملات در کسری از ثانیه این مشکل را حل می‌کند.
  • این بهبود عملکرد در حالی حاصل شده است که هیچ خطری امنیت معاملات انجام شده در شبکه را تهدید نمی‌کند. افزایش ظرفیت همراه با یک لایه امنیتی اضافی شبکه پالیگان را تا آنجا که می‌تواند امن می‌کند.

شبکه‌های گیمینگ:

  • صنعت گیمینگ (بازی) عمدتاً یک صنعت متمرکز بوده است. مردم هیچ‌گونه مالکیت یا کنترلی بر دارایی‌های دیجیتالی که با تلاش خود یا حتی پول واقعی به دست می‌آورند ندارند. اگر یک نهاد مرکزی اراده کند آنها ممکن است هر لحظه دارایی‌هایشان را از دست بدهند.
  • غیر متمرکز شدن شبکه‌های گیمینگ باعث می‌شود کنترل دارایی‌ها به دست خود جامعه گیمرها بیفتد. در این صورت افراد می‌توانند مالکیت کامل دارایی‌های دیجیتالی خود را به دست آورند. شبکه پالیگان با عملکرد بی عیب و نقص تراکنش‌های خود به ایجاد این دنیای غیر متمرکز گیمینگ کمک می‌کند.

نکاتی که قبل از خرید پالیگان باید بدانید

  1. پالیگان فناوری‌هایی را برای بهبود عملکرد بلاکچین ارائه می‌دهد.

یکی از اولین محصولاتی که پالیگان ارائه کرده است سایدچین نام دارد. سایدچین به بلاکچین متصل می‌شود و باعث می‌شود عملکرد آن بهتر شود. با وجود سایدچین تراکنش‌ها بسیار سریع‌تر انجام شده و کارمزدهای کمتری دارند.

پالیگان برای استفاده در بلاکچین اتریوم توسعه یافته است اما این بدان معنا نیست که محدود به اتریوم است. سایدچین‌های پالیگان می‌توانند با تمام فناوری بلاکچین کار کنند.

  1. هدف پالیگان ارائه چارچوبی برای شبکه‌های بلاکچین است.

پالیگان برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای آینده دارد. هدف این پروژه ارائه چارچوبی برای شبکه‌های بلاکچین است. در این صورت کاربران می‌توانند شبکه‌های بلاکچینی ایجاد کنند که دیگر کاملاً از یکدیگر جدا نیستند بلکه بین آنها ارتباط وجود دارد.

در چنین شرایطی توسعه دهندگان می‌توانند از گلچینی از بهترین ویژگی‌ها بهره‌مند شوند. آنها می‌توانند بلاکچین‌های مستقل خود را با تمام مزایایی که دارند، از جمله مقیاس‌پذیری و انعطاف پذیری، ایجاد کنند. آنها همچنین می‌توانند از مزایای اتریوم از جمله امنیت و ابزارهای موجود از طریق این بلاکچین برخوردار شوند.

  1. پالیگان با ماشین مجازی اتریوم سازگار است.

ماشین مجازی اتریوم (EVM) یک بستر نرم افزاری است که توسعه دهندگان می‌توانند از آن برای ساختن برنامه‌های غیرمتمرکز خود استفاده کنند. اتریوم تا حدی به دلیل کاربر پسند بودن ماشین مجازی به محبوب‌ترین پلتفرم برای ایجاد برنامه‌های غیر متمرکز تبدیل شد.

پالیگان با ماشین مجازی اتریوم سازگار است بنابراین توسعه دهندگان می‌توانند برنامه‌های خود را به راحتی به آن منتقل کنند. تا کنون چندین برنامه معروف اتریوم از جمله آوی (Aave) و سوشی سواپ (SushiSwap) بر بستر پالیگان مستقر شده‌اند.

  1. موانع احتمالی شامل سایر شبکه‌های بلاکچین و اتریوم ۲.۰

هنگام تصمیم گیری در مورد سرمایه‌گذاری روی یک رمز ارز باید بدانید که این رمز ارز چه کاری انجام می‌دهد و در آینده با چه مشکلاتی مواجه می‌شود.

در مورد پالیگان باید گفت که این پروژه تنها پروژه شبکه بلاکچین نیست. پروژه‌های دیگری مانند پولکادات و آوالانچ در حال فعالیت هستند که هدف آنها ایجاد ارتباط میان بلاکچین‌های مختلف است. پروژه‌هایی از این قبیل ممکن است در نهایت در هم ادغام شوند، در کنار هم فعالیت کنند، یا یکی از آنها بتواند راه‌حل بهتری ارائه کرده و از رقبا پیش بیفتد.

اتریوم نیز در نسخه اتریوم ۲.۰ ارتقاهایی را ایجاد کرده است. یکی از اهداف این ارتقاء‌ها افزایش مقیاس‌پذیری اتریوم است. اگر این اتفاق بیفتد ممکن است تلاش‌های پالیگان در این زمینه بی‌اثر شود.

  1. از ارز دیجیتال ماتیک برای پرداخت کارمزدها، حاکمیت و استیکینگ استفاده می‌شود.

ما در این مقاله اهداف پالیگان را به‌عنوان یک پروژه بررسی کردیم اما توکن رمز ارزی این پروژه چه کاربردهایی دارد؟ در زیر با چند کاربرد مختلف توکن ماتیک آشنا می‌شوید:

  • کارمزدهای گس: این کارمزدهای تراکنش در شبکه پالیگان با رمز ارز ماتیک پرداخت می‌شود.
  • حاکمیت: پالیگان یک توکن حاکمیتی است، بدین معنا که دارندگان توکن با ارائه و رای دادن به پیشنهادات در مسیر آینده پروژه نقش دارند.
  • استیکینگ: استیکینگ یا سهام‌گذاری به معنای قرض دادن رمز ارز است. در شبکه پالیگان می‌توانید توکن‌های خود را استیک کرده در ازای استفاده شبکه از آن سود دریافت کنید. در حال حاضر سود سالانه استیکینگ در شبکه پالیگان بیش از ۱۵ درصد است اگر چه نرخ‌های سوددهی اغلب روز به روز تغییر می‌کنند.
  1. رشد بیش از ۱۳۰۰۰ درصدی قیمت ماتیک در ابتدای سال ۲۰۲۱

دارندگان ارز دیجیتال ماتیک (Matic) در سال ۲۰۲۱ شاهد رشد بی‌سابقه قیمت دارایی خود بودند. در ماه ژانویه، قیمت هر توکن پالیگان کمی کمتر از ۰/۰۲ دلار بود. در ۱۸ مه ۲۰۲۱ ارزش هر توکن به ۲/۶۸ دلار رسید که بیش از ۱۳۰۰۰ افزایش داشت.

تب بازار ارزهای دیجیتال به طور کلی از آن زمان فروکش کرده است و قیمت پالیگان در حال حاضر حدود ۱/۳۰ دلار است. این نشان می‌دهد که این ارز دیجیتال در عین سودآور بودن چقدر می‌تواند پرنوسان باشد.

مانند هر رمز ارز دیگر، سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال ماتیک (Matic) ریسک بالایی دارد. این دارایی پتانسیل رشد دارد و اگر مسیر فعلی خود را ادامه دهد می‌تواند سرمایه‌گذاری بسیار خوبی باشد. به هر حال هنگام خرید هر رمز ارزی باید از قانون طلایی این حوزه پیروی کنید: فقط پولی را سرمایه‌گذاری کنید که نگران از دست رفتن آن نیستید.

از کجا ماتیک (پالی‌گان) بخریم؟

خرید ارز دیجیتال ماتیک (پالی‌گان) از طریق صرافی ارز دیجیتال رمزینکس شامل چند مرحله ساده است که می‌توان به شرح زیر خلاصه کرد:

  • ثبت نام در صرافی
  • ارسال مدارک احراز هویت
  • ثبت کارت بانکی
  • تایید کارت بانکی
  • فعال شدن سطح برنزی
  • فعال شدن واریز ریال و خرید و فروش رمزارز
  • فعال شدن سطح طلایی
  • فعال شدن امکان برداشت ریال و رمزارز

برای شروع به خرید ماتیک (پالی‌گان) در صرافی ارز دیجیتال رمزینکس لازم نیست تا تکمیل شدن فرایند احراز هویت صبر کنید و صرفاً بعد از تأیید کارت بانکی می‌توانید بلافاصله اقدام به خرید و فروش ماتیک (پالی‌گان) کنید.

از طرفی هم تمامی مراحل از آغاز ثبت‌نام تا خرید و فروش، واریز و برداشت را می‌توانید در اپلیکیشن اختصاصی رمزینکس انجام دهید.

در نتیجه قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا و قاعدتاً متاثر از قیمت‌های بازار جهانی تعیین خواهد شد و خود صرافی هیچ نقشی در تعیین قیمت‌ها ندارد.

سخن آخر

ارز دیجیتال ماتیک (Matic) یا پالیگان، که قبلاً به‌عنوان شبکه ماتیک شناخته می‌شد، از فناوری نوآورانه‌ای استفاده می‌کند. هیچ کس به طور یقین نمی‌تواند عملکرد آینده ماتیک را پیش بینی کند، اما بدیهی است که تیم توسعه ماتیک چشم‌انداز آینده‌نگری دارد و به نظر می‌رسد شبکه ماتیک و کوین آن حالا حالاها در بازار خواهند بود. در نتیجه شاید بهتر باشد بخشی از سبد سرمایه‌گذاری خود را به این رمز ارز اختصاص بدهید.

پذیرش و استفاده از بلاکچین در جنبه‌های عمومی زندگی تازه آغاز شده است و فناوری‌های ارائه دهنده راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری مانند پالیگان می‌توانند با کمک به توسعه دهندگان در ایجاد شبکه‌های بلاکچین مستقل و سفارشی خود، فناوری بلاکچین را مردمی کنند.

با این حال، توسعه دهندگان و سرمایه گذاران باید برای رفع نیازها و سودآوری خود روی این فناوری سرمایه گذاری کنند نه صرفاً به دلیل تبلیغات و جو ایجاد شده در پیرامون آن.

بازار رمز ارزها و دنیای بلاکچین به همان اندازه که سودآور است خطرناک نیز است. رعایت کردن احتیاط در تشکیل دادن یک سبد سرمایه‌گذاری قوی از رمز ارزها بسیار مهم است و شاید بتوان گفت هر کسی باید بخشی از سبد خود را به کوین ماتیک اختصاص دهد.