شیباریوم Shibarium چیست و چه ارتباطی با شیبااینو دارد؟

بررسی ارز دیجیتال شیباریوم و آینده نه چندان دور آن 

شیباریوم یک پروژه‌ای با راه‌حل لایه دوم در شبکه اتریوم است و هدف آن، مقیاس‌بندی شبکه همین بلاک‌چین (اتریوم) است.
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲

در بازار کریپتو، وقتی یک ارز دیجیتال با پیشرفت زیادی مواجه می‌شوند، طبیعی است که ارزهای دیجیتال جدید و دیگری وابسته به آن ارز نیز به وجود آمده و شروع به فعالیت کنند. می‌توان شیباریوم را نیز یکی از این ارزهای دیجیتال دانست که ارتباطی مستقیم با ارز دیجیتال شیبا دارد. 

در این مقاله از صرافی رمزینکس قصد داریم تا به بررسی شیباریوم، ویژگی‌ها و تاثیر آن روی آینده شیبا بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید. 

شیباریوم (Shibarium) چیست؟

ریوشی که بنیان‌گذار ارز دیجیتال شیبا است، ابتدا آن را به عنوان یک میم‌کوین ساخت که برگرفته از تصویر و نام یک سگ ژاپنی بود؛ اما با گذشت زمان، این ارز دیجیتال توانست محبوبیت زیادی در بین افراد پیدا کند و با رشد چندهزار درصدی خود در عرض یک هفته، به یکی از برترین ارزهای دیجیتال تبدیل شد. پس از آن ریوشی در توسعه پروژه شیبا مصمم‌تر شد و تصمیم گرفت تا پروتکل‌های بیشتری را در این جهت بسازد که شیباریوم یکی از این پروتکل‌ها است. 

به‌طور کلی، شیباریوم یک پروژه‌ای با راه‌حل لایه دوم در شبکه اتریوم است و هدف آن، مقیاس‌بندی شبکه همین بلاک‌چین (اتریوم) است. جالب است بدانید که صفر تا صدِ پروژه شیباریوم توسط تیم طراحی ارز دیجیتال شیبا ساخته شده است. 

لازم به ذکر است که در نتیجه مقیاس‌بندی بلاک‌چین اتریوم توسط شیباریوم، تراکنش‌ها در این پروتکل لایه دوم با سرعت و امنیت بالاتری انجام خواهند شد و هدف اصلی از توسعه این پروژه نیز همین است. 

مقیاس بندی شیباریوم باعث افزایش سرعت تراکنش‌ها شده است.

شاید در اینجا برای شما این سوال ایجاد شود که آیا شیباریوم یک شبکه بلاک‌چین مستقل دارد یا وابسته به اتریوم است؟ ریوشی معتقد است که شاید نتوان شبکه شیباریوم را چندان مستقل دانست، زیرا تراکنش‌ها در بین زنجیره اول (اتریوم) و لایه دوم (شیباریوم) انجام خواهند شد که مزایای شیباریوم را به همراه دارند.

علاوه بر این، ریوشی اعلام کرده است که قصد دارد در شبکه لایه دوم شیباریوم، ترکیبی از ویژگی‌های شبکه پالیگان و شبکه هوشمند بایننس را پیاده کند. در نتیجه می‌توان شبکه اصلی شیباریوم را به عنوان یک راه‌حل لایه دوم دید که زنجیره قراردادها در شبکه اتریوم را بهینه‌سازی می‌کند. همچنین هم‌اکنون شما می‌توانید از طریق بریج شیباریوم، به راحتی انتقال ارز از شبکه اتریوم به شیباریوم را انجام دهید.

پیشنهاد خواندنی: چگونه کارمزد شبکه اتریوم (ERC20) را کم کنیم؟

کاربردها و مزایای شیباریوم 

همانطور که گفته شد، شیباریوم با اهداف مشخصی توسعه پیدا کرد و کابردها و مزایای گوناگونی برای افراد به همراه دارد. در این بخش به برخی از اصلی‌ترین کاربردها و مزایای آن اشاره خواهیم کرد. 

۱. کاهش هزینه در شبکه 

یکی از مزایای اصلی پروژه شیباریوم برای افرادی که از آن استفاده می‌کنند، کاهش هزینه در شبکه است. به عبارت دیگر، یکی از دلایل توسعه شیباریوم، کاهش هزینه تراکنش برای کاربران اکوسیستم و به‌طور کلی، هر هزینه‌ای است که حول محور خدمات مالی در شبکه بلاک‌چین می‌چرخد. 

۲. افزایش امنیت تراکنش‌ها 

سال‌هاست که پروژه‌های مختلفی در فضای بلاک‌چین، توسعه پیدا می‌کنند تا امنیت تراکنش‌ها در شبکه‌های مختلف را بالا ببرند. شیباریوم نیز یکی دیگر از این پروژه‌هاست و افزایش امنیت تراکنش در شبکه، یکی از اصلی‌ترین کاربردها و مزایای این پروژه است. 

افزایش امنیت شبکه از جمله اهداف و کاربردهای شیباریوم است.

۳. ایجاد یک بستر توسعه برای برنامه‌نویسان بلاک‌چین 

از دیگر کاربردهای پروژه شیباریوم این است که فضای راحت‌تری برای توسعه به برنامه‌نویسان بلاک‌چین ارائه می‌دهد. به عبارت دیگر، این شبکه طوری طراحی شده که دسترسی به  متاورس شیبا برای برنامه‌نویسان را تا حد زیادی راحت می‌کند. 

۴. شفافیت 

شفافیت از دیگر ویژگی‌های این پروژه است؛ یعنی شما می‌توانید در شبکه شیباریوم تمامی تراکنش‌ها را به‌صورت لحظه‌ای مشاهده کنید و هیچ محدودیتی در مشاهده تراکنش‌های رخ داده در  شبکه برای هیچ‌کس وجود ندارد. 

پیشنهاد خواندنی: چیزهایی که درباره ارز دیجیتال شیبا نمی‌دانید!

ارتباط و تاثیر شیباریوم روی ارز دیجیتال شیبا 

همان‌طور که اشاره شد، ارز دیجیتال شیبا نیز یکی از پروژه‌های سوار بر بلاک‌چین اتریوم است و تیم طراحی این ارز دیجیتال بود که شیباریوم را نیز توسعه داد. به‌طور کلی، شاید بتوان ارزهای دیجیتال شیبا اینو و شیباریوم را از این منظر به یکدیگر مرتبط دانست که هر دوی آن‌ها توسط یک تیم و در یک شبکه بلاک‌چین به نام اتریوم توسعه داده شده‌اند. 

به دلیل این شباهت و ارتباط ممکن است در مواقعی مانند تغییرات قیمت شیبا، یک همبستگی قیمت را در این دو ارز دیجیتال مشاهده کنیم؛ اما اگر کمی تخصصی‌تر به این ارتباط نگاه کنیم، می‌بینیم که اهداف و کاربردهای این دو ارز دیجیتال کاملا از یکدیگر جدا هستند.

تا به اینجا می‌دانید که شیباریوم، یک شبکه بلاک‌چین لایه دو را شامل می‌شود که اهدافی از قبیل افزایش سرعت و امنیت تراکنش‌ها را  به همراه دارد؛ اما شیبا اینو به عنوان گس (کارمزد) برای شبکه استفاده می‌شود. به همین دلیل، شاید بتوان گفت فلسفه وجودی این دو شبکه از یکدیگر متفاوت است و در صورت رخ دادن یک اتفاق یا رویداد بزرگ برای هر کدام، شاید زیاد روی یکدیگر تاثیر نگذارند. 

تاثیر شیبا و شیباریوم بر یکدیگر

معرفی اکوسیستم شیباریوم 

هر پروژه بلاک‌چینی شامل یک اکوسیستم است که می‌تواند شامل یک یا چند ارز دیجیتال و بخش‌های دیگر باشد. در این بخش اکوسیستم شیباریوم را بررسی خواهیم کرد. 

توکن SHIB 

شیبا یک توکن سوار بر شبکه اتریوم (ERC-20) است که در سال ۲۰۲۰ و با توسعه پروژه شیبا اینو ساخته شد. جالب است بدانید که توکن شیبا از ابتدا یک رقیب اصلی برای ارز دیجیتال دوج‌کوین به شمار می‌رفت و در سال ۲۰۲۱ توانست با رشد چندین برابری خود از این ارز دیجیتال برای مدتی پیشی بگیرد. همچنین عرضه این توکن نیز به دلیل ماهیتی که دارد، نامحدود است.

پیشنهاد خواندنی: آینده دوج کوین، نظرات بزرگان بازار در مورد پیش بینی قیمت دوج کوین تا ۲۰۲۵

توکن BONE

توکن BONE، توکن اصلی پروژه شیباریوم به شمار می‌رود که بر خلافِ عرضه نامحدود توکن اصلی شیبا، این توکن دارای محدودیت حداکثر ۲۵۰ میلیون واحدی است. همچنین، این توکن به عنوان پاداشی برای توسعه‌دهندگان بلاک‌چین نیز به کار گرفته می‌شود. 

توکن SHI 

علاوه بر توکن اصلی شیباریوم که قیمت آن متغیر است، این پروژه در اکوسیستم خود یک استیبل‌کوین به نام SHI هم دارد که البته هنوز به بازار عرضه نشده است و پیش‌بینی می‌شود  که در سال ۲۰۲۴ قابل استفاده باشد. 

توکن TREAT 

توکن TREAT یک توکن نسبتا جدید در اکوسیستم شیبا به‌شمار می‌رود که طبق گفته تیمِ توسعه‌دهنده این پروژه، قرار است به‌زودی به عنوان جایگزینی برای ارز دیجیتال BONE معرفی شود؛ زیرا علاوه بر توسعه‌دهندگان شبکه، این توکن به عنوان یک پاداش برای تمامی افراد اکوسیستم به کار گرفته خواهد شد. 

همچنین توکن TREAT نقدینگی را برای استیبل کوین شیباریوم که SHI نام دارد، تامین خواهد کرد و از نوسانات آن جلوگیری می‌کند. البته این توکن نیز هنوز به بازار عرضه نشده است. 

توکن TREAT قرار است به‌زودی به عنوان جایگزینی برای ارز دیجیتال BONE معرفی شود؛

مجموعه Shiboshis 

توکن‌های Shiboshis شامل یک مجموعه ده هزار نسخه‌ای از NFT هستند که توسط شیبا اینو ساخته و به بازار عرضه شدند. نکته جالب در  ارتباط با  این مجموعه این است که به محض انتشار آن توسط شیبا اینو، در عرض ۳۴ دقیقه فروخته شد و هم‌اکنون می‌توانید آن را در پلتفرم opensea که یک مارکت‌پلیس خرید و فروش NFT است، مشاهده و خریداری کنید. 

پیشنهاد خواندنی: آشنایی با معروف‌ترین مجموعه‌های NFT در پلتفرم ApeNFT

DoggyDAO دائو  

در برنامه‌های آینده شیباریوم، یک سازمان خودگردان غیرمتمرکز (دائو) به نام DoggyDAO به چشم می‌خورد که وظیفه اصلی آن، تامین مالی برای پروژه‌هایی است که در شبکه شیباریوم توسعه پیدا می‌کنند. 

نکته‌ای که راجع به این فرایند وجود دارد این است که افرادِ دارای توکن BONE می‌توانند به پیشنهادات گوناگون برای پروژه‌های مختلف در شبکه شیباریوم رای دهند. 

صرافی Shibaswap

در اکوسیستم شیبا و شیباریوم، یک صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز نیز به نام Shibaswap به چشم می‌خورد که امکانات زیادی دارید. شما می‌توانید به عنوان یک کاربر در این صرافی غیرمتمرکز، فعالیت‌هایی مانند تبادل و خرید‌وفروش رمزارزها، استیکینگ و ارائه نقدینگی را انجام دهید. 

آینده پروژه و ارز دیجیتال شیباریوم 

وقتی از آینده یک پروژه در فضای بلاک‌چین و ارز دیجیتال صحبت می‌کنیم، منظور ما بیشتر ارزش و قیمت آن پروژه در آینده است. اگر بخواهیم آینده شیباریوم را از بعد کلان و کلی نگاه کنیم، می‌توانیم بگوییم با توجه به این که در بازار کریپتو، قیمت بیشتر ارزهای دیجیتال با یکدیگر همبستگی دارند، می‌توانیم آینده قیمتی شیباریوم را وابسته به آینده قیمت ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین بدانیم. 

با توجه به این موضوع، آینده قیمت بازار کریپتو در سال ۲۰۲۴، تا حد زیادی مثبت پیش‌بینی شده است و به همین دلیل، می‌توانیم از شیباریوم نیز انتظار مثبتی داشته باشیم. 

علاوه بر این، برای پیش‌بینی بهترِ آینده قیمت شیباریوم، می‌توانیم سری به نمودار هفتگی توکن اصلی آن (BONE) بزنیم که می‌توانید آن را در تصویر زیر مشاهده کنید: 

نمودار هفتگی توکن BONE

همان‌طور که می‌بینید، در نمودار شمعی هفتگی این ارز دیجیتال و تاریخ ۱۲ ژانویه سال  2024، یک سطح حمایتی در قیمت ۰.۶ دلار داریم که قیمت را تا به اینجا نگه داشته است و تا زمانی که قیمت بالای این سطح است، نمی‌توان انتظار کاهش آن را داشت؛ اما این سطح تا چه اندازه قوی است؟ 

باید گفت با توجه به اینکه سومین برخورد قیمت با این سطح حمایتی را مشاهده می‌کنیم و در برخورد دوم، قیمت پس از کمی افزایش سریعا به سطح بازگشته، این سطح حمایتی را ضعیف و احتمال شکست آن رو به پایین را بالا دانست. به همین دلیل، اگر شما نیز قصد سرمایه‌گذاری روی این پروژه را دارید، بهتر است تا حداقل تا قبل از تشکیل شدن دو کندل سبز با بدنه قوی روی این سطح حمایتی از خرید دست نگه دارید و پس از این اتفاق اقدام به خرید کنید. 

سخن آخر 

در این مقاله از صرافی رمزینکس، با بررسی پروژه شیباریوم، ویژگی‌ها و آینده آن همراه شما بودیم. توجه داشته باشید که شیباریوم یک پروژه تقریبا نوپا در فضای بلاک‌چین و ارز دیجیتال محسوب می‌شود و شاید از ثبات قیمتی و ارزش سرمایه‌گذاری که ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین و اتریوم دارند، برخوردار نباشد. 

به همین دلیل، اگر قصد خرید و سرمایه‌گذاری روی این ارز دیجیتال را دارید، پیشنهاد می‌شود تا درصد بسیار کمی از سبد سرمایه‌گذاری خود را به این ارز اختصاص دهید. همچنین اگر به‌صورت جدی در زمینه خرید و فروش و سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنید، می‌توانید در صرافی رمزینکس علاوه بر مشاهده قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال و بهره‌مندی از امکانات زیاد برای معامله، در زمان بسیار کمی احراز هویت آنلاین خود را انجام داده و شروع به فعالیت کنید. 

سوالات متداول

شیباریوم چیست؟

شیباریوم یک ارز دیجیتال است که توسط توسعه‌دهندگان ارز دیجیتال شیبا ساخته شده و هدف اصلی آن افزایش امنیت و کاهش هزینه تراکنش‌ها در شبکه است. 

ارز دیجیتال اصلی شیباریوم چیست؟

شیباریوم دارای یک اکوسیستم متشکل از ارزهای دیجیتال زیادی است و ارز دیجیتال اصلیِ آن، bone نام دارد. 

منابع: changelly | cointelegraph

درباره نوید امیرنجات
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

  1. ابراهیم خلیل جبراییلی باروجی
    ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ در ۰۰:۱۰

    واقعا جهت استفاده از هر لحاظ امن و حفاظت شده است و شارژ والد که در مواقع نیاز میشه استفاده کرد از هر لحاظ بهترین هست تشکر میکنم از دست اندکاران برنامه

    • نوید امیر نجات
      ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ در ۰۶:۴۰

      رضایت شما باعث حوشحالیه.