ارز دیجیتال پولکادات چیست و چه کاربردی دارد؟ - رمزینکس

سیر تا پیاز ارز دیجیتال پولکادات 

ارز دیجیتال پولکادات یک پروژه ارز دیجیتال است که هدف اصلی آن، اتصال بلاک‌چین‌ها یا شبکه‌های گوناگون به یکدیگر است.
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۹ اسفند ۱۴۰۲

در بازار کریپتو، ارزهای دیجیتالی با پتانسیل‌های بالای رشد وجود دارند که با سرمایه‌گذاری در دوره‌های زمانی مناسب روی آن‌ها، می‌توانید از سود خوبی بهره‌مند شوید. از جمله این ارزهای دیجیتال، می‌توانیم به پولکادات اشاره کنیم که در حال حاضر، جزء یکی از موفق‌ترین پروژه‌های ارز دیجیتال است. در این مقاله از رمزینکس قصد داریم به بررسی ارز دیجیتال پولکادات، مزایا و ویژگی‌های آن بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید. 

معرفی ارز دیجیتال پولکادات 

ارز دیجیتال پولکادات که در بازار به اختصار DOT نامیده می‌شود، یک پروژه ارز دیجیتال است که هدف اصلی آن، اتصال بلاک‌چین‌ها یا شبکه‌های گوناگون به یکدیگر است. به عبارت دیگر، شبکه‌های بلاک‌چین ممکن است به دلایل مختلفی مانند انتقال داده، نیاز داشته باشند تا به یکدیگر متصل شوند؛ اما اگر این اتصال ایمن نباشد، ممکن است این شبکه‌ها با چالش‌هایی مواجه شوند. در این میان، ارز دیجیتال پولکادات به میدان می‌آید تا این اتصال را آسان‌‌تر، سریع‌تر و با امنیت بیشتری برقرار کند. 

اگر شما کمی در ارتباط با فضای بلاک‌چین اطلاعات داشته باشید، می‌دانید که در چند سال اخیر، یکی از اصلی‌ترین چالش‌های بلاک‌چین‌ها، تعامل با یکدیگر و مقیاس‌پذیری بوده است که پولکادات، دقیقا همین مشکل را حل می‌‌کند. شاید در اینجا این سوال در ذهن شما ایجاد شود که این اتصال بین بلاک‌چین‌ها توسط شبکه پولکادات، چه فایده‌ای برای افراد دارد؟

باید گفت اتصال بلاک‌چین‌‌های مختلف به یکدیگر، در وهله اول باعث ایجاد یک شبکه یکپارچه از بلاک‌چین‌ها می‌شود و در گام دوم باعث می‌شود تا کاربران در عرض چند ثانیه، به مجموعه متنوعی از خدمات غیرمتمرکز دسترسی داشته باشند. 

تاریخچه ارز دیجیتال پولکادات 

نقطه آغاز پروژه ارز دیجیتال پولکادات، در سال ۲۰۱۶ بود و در مرکزِ این نقطه، شخصی به نام دکتر گاوین وود قرار داشت. جالب است بدانید که دکتر گاوین وود علاوه بر پولکادات، یکی از بنیان‌گذاران ارز دیجیتال اتریوم و همچنین زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی است و به هیچ عنوان نمی‌توان نقش آن را در بازار کریپتو نادیده گرفت. لازم به ذکر است که اولین نسخه وایت‌پیپر ارز دیجیتال پولکادات در ماه اکتبر ۲۰۱۶ به‌صورت عمومی منتشر شد. 

در ادامه و در سال ۲۰۱۷، دکتر گاوین وود به همراه شخصی دیگر به نام پیتر زابان، بنیاد web3 را تاسیس کردند که هدف از این کار، حمایت از توسعه پروژه پولکادات بود؛ این کار با استفاده از نظارت روی کمک‌های مالی جمع‌‌آوری‌شده انجام می‌‌شود.

شروع پروژه پولکادات در سال 2016 بود.

پس از این فعالیت و دقیقا یک‌سال پس از انتشار نسخه اولیه وایت‌پیپر پولکادات، یعنی اکتبر سال ۲۰۱۷ اولین فروش توکن‌های پولکادات در یک حراج به نام Spend-All Second Price که در هلند بود، آغاز شد.  توجه داشته باشید که شروع موفقیت و پرتابِ این پروژه به سمت بالا، از همین حراج بود؛ زیرا پولکادات توانست با استفاده از این حراج، حدود ۱۴۵ میلیون دلار را در زمان بسیار کمی به‌دست آورده و ۵۰ درصد از توکن‌‌های عرضه اولیه خود را به فروش برساند. 

از اعضای اصلی تیم پولکادات و بنیان‌گذاران آن نیز می‌توانیم از رابرت‌هابرمایه (Robert Habermeier) که متخصص در زمینه بلاک‌چین بود به عنوان بنیان‌گذار بلاک‌چین پولکادات، دکتر گاوین‌وود (Gavin Wood) که مسئولیت نوآوری‌ها و مدیریت فناوری پروژه پولکادات را بر عهده داشت و پیتر چزان (Peter Czaban) به عنوان مسئول نوآوری وب ۳ پروژه پولکادات، نام ببریم. 

پیشنهاد خواندنی: وب ۳ چیست و چرا آینده روشنی دارد؟

کاربردهای اصلی ارز دیجیتال پولکادات 

هر ارز دیجیتال و پروژه بلاک‌چینی، کاربردهای منحصربه‌فرد خود را دارد و این موضوع در ارتباط با ارز دیجیتال پولکادات نیز صدق می‌کند. باید گفت این ارز دیجیتال دارای سه کاربرد اصلی است که در این بخش به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. 

۱. قابلیت استیکینگ (Staking) 

باید گفت پولکادات برای اعتبارسنجی خود از الگوریتم (NPoS) بهره می‌برد که بر پایه رای‌گیری در شبکه ایجاد شده است. به همین دلیل، افراد می‌توانند با استیک کردن توکن‌های پولکادات خود به منظور مشارکت در شبکه، پاداش دریافت کنند که به این فعالیت، استیکینگ گفته می‌شود. 

۲. قابلیت وثیقه‌گذاری (Bonding) 

پولکادات از یک فرایند اثبات سهام که وثیقه‌گذاری نام دارد بهره می‌برد. به زبان ساده، این موضوع یعنی با وثیقه‌گذاری توکن‌های پولکادات در شبکه، بلاک‌چین‌های جدیدی ایجاد خواهند شد.

۳. حاکمیت (Governance)

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های پولکادات که آن را نسبت به دیگر پروژه متمایز می‌کند، حاکمیت است. حاکمیت در بلاکچین پولکادات به معنای این است که کاربرانی که دارای توکنِ این پروژه هستند، حق کنترل کامل بر پلتفرم و استفاده از امکانات آن را دارند. 

پیشنهاد خواندنی: با انواع بلاکچین از نظر فناوری آشنا شوید

بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال برای نگهداری پولکادات 

به دلیل اینکه ارز دیجیتال پولکادات، یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال در بازار کریپتو محسوب می‌شود، تقریبا تمامی کیف‌پول‌ها از آن پشتیبانی می‌کنند. همچنین شما می‌توانید برای نگهداری این ارز دیجیتال از کیف‌پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری استفاده کنید. در این بخش به برخی از بهترین کیف پول‌ها اشاره خواهیم کرد. 

بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری برای نگهداری پولکادات 

  • Ellipal Titan
  • Cool wallet pro 
  • Ledger Nano X
  • Ledger Nano S
بهترین کیف پول های سخت افزاری و نرم افزاری برای نگهداری ارز دیجیتال پولکادات

بهترین کیف پول‌های نرم‌افزاری برای نگهداری پولکادات 

آموزش خرید ارز دیجیتال پولکادات 

برای خرید ارز دیجیتال پولکادات، دو راه در پیش دارید: 

  1. استفاده از یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی مانند رمزینکس
  2. استفاده از یک صرافی ارز دیجیتال خارجی 

در روش اول، کافی است تا در یک صرافی ایرانی ارز دیجیتال مانند رمزینکس، احراز هویت آنلاین خود را انجام دهید؛ سپس با واریز ریال یا هر ارز دیجیتال دیگری در این صرافی، پس از انتخاب ارز دیجیتال پولکادات، انتخاب مقدار مورد نظر و در آخر، کلیک بر روی گزینه خرید، خرید خود را انجام دهید. لازم به ذکر است که فرایند احراز هویت آنلاین در رمزینکس، در کمتر از یک روز انجام خواهد شد و می‌توانید خرید ارز دیجیتال پولکادات را پس از احراز هویت در این صرافی، در عرض چند دقیقه انجام دهید. 

همچنین شما می‌توانید با خرید تتر از یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی و سپس انتقال آن به یک صرافی خارجی، خرید ارز دیجیتال پولکادات را از آن صرافی انجام دهید که در این صورت، کار شما کمی سخت خواهد شد و بهتر است تا برای صرفه‌جویی در زمان، از روش اول برای این کار استفاده کنید. 

پیشنهاد خواندنی: بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی و خارجی کدامند؟

استخراج ارز دیجیتال پولکادات 

باید گفت با توجه به اینکه ارز دیجیتال پولکادات از الگوریتم اثبات سهام یا PoS استفاده می‌کند، امکان استخراج آن با دستگاه‌های ماینر بر خلافِ بیت‎‌کوین، وجود نخواهد داشت. به همین علت، تنها راه‌های کسب سود از این ارز دیجیتال، خرید و فروش آن و کسب سود از حرکات قیمت و همچنین استیکینگ آن در پلتفرم‌های مختلف است. 

آینده ارز دیجیتال پولکادات به کدام سمت خواهد رفت؟ 

همواره ارز دیجیتال پولکادات، یکی از گزینه‌های اصلی در سرمایه‌گذاری افراد روی ارزهای دیجیتال است و احتمالا بیشتر اشخاصی که قصد داشتن یک سبد سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو را دارند، پولکادات را جزء یکی از گزینه‌های اصلی خود قرار می‌دهند و آینده ارز دیجیتال پولکادات، دغدغه افراد زیادی است. 

باید گفت فناوری به‌کار رفته در پروژه پولکادات، تا حد زیادی تعامل در فضای بلاک‌چین را راحت‌تر کرده و این پروژه تا به حال، یک پروژه موفق در زمینه بلاک‌چین بوده و محسوب می‌شود. به همین دلیل بود که در سال ۲۰۲۱ همزمان با رشد قیمت بیت‌کوین، قیمت این ارز نیز تا ۵۰ دلار پیش رفت و رشد چندبرابری را تجربه کرد؛ اما مجددا این رشد توقف پیدا کرد و قیمت این ارز دیجیتال تا ۳ دلار نیز کاهش یافت! 

اما به هر حال، با توجه به پیش‌بینی متخصصین و چیزی که که در حال حاضر (دی ماه سال ۱۴۰۲) می‌‌بینیم، به احتمال زیاد روند قیمتی این ارز دیجیتال در یک الی دو سالِ پیش رو، صعودی خواهد بود. تصویر زیر، نمودار شمعی ارز دیجیتال پولکادات در بازه زمانی ماهانه است: 

بررسی نمودار شمعی ماهانه ارز دیجیتال پولکادات

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، ارز دیجیتال پولکادات در نمودار ماهانه، پس از یک سقوط بزرگ، با یک سطح تقاضای مهم برخورد کرده و نتوانسته است تا پایین‌تر این این سطح پیش برود. به همین دلیل، پس از چند ماه ماندگاری روی این سطح، دوباره به حرکت خود ادامه داده است و در دو ماهِ اخیر، شاهد بسته شدنِ چند کندل صعودی بودیم که تمایل این ارز دیجیتال به حرکت صعودی را نشان می‌دهد. 

به عبارت دیگر، تا وقتی که ارز دیجیتال پولکادات در بالای این محدوده تقاضا که از قیمت ۳.۶ تا ۵ دلار است، پایین‌تر نرود و آن را نشکند، نمی‌توان انتظار حرکت نزولی از این ارز دیجیتال را در بازه میان‌مدت یا بلندمدت داشت. علاوه بر این، ما در سال پیش رو رویداد هاوینگ بیت‌کوین را در پیش داریم که این موضوع علاوه‌بر صعود قیمت بیت‌کوین، همواره باعث صعود قیمت سایر ارزهای دیجیتال مانند پولکادات شده است. 

در نتیجه می‌توان گفت در حال حاضر، سرمایه‌‌گذاری روی ارز دیجیتال پولکادات انتخاب خوبی برای شماست؛ اما توجه کنید که روش مطلوب برای سرمایه‌گذاری این است که کل سبد سرمایه‌گذاری خود را به این ارز دیجیتال اختصاص ندهید و برای کاهش ریسک خود، ارزهای دیجیتال متنوعی را در سبد سرمایه‌گذاری خود در نظر بگیرید. 

سوالات متداول

آینده ارز دیجیتال پولکادات چه خواهد شد؟

به‌طور کلی، می‌توان با توجه به پیشِ رو داشتنِ هاوینگ بیت کوین و همبستگی پولکادات با این ارز، آینده خوبی را برای پولکادات در نظر گرفت؛ اما همواره باید به سناریوی نزول قیمت را نیز در نظر داشته باشیم. 

آیا می‌توانیم ارز دیجیتال پولکادات را استخراج کنیم؟

به دلیل اینکه پولکادات از الگوریتم اثبات سهام یا PoS استفاده می‌کند، امکان استخراجِ آن بر خلافِ بیت‌کوین توسط افراد وجود ندارد. 

منابع: coinbase| investopedia

درباره سحر محمدی
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید