فرایند توکن سوزی لونا کلاسیک چیست و چه کاربردی دارد؟

توکن سوزی لونا کلاسیک ادامه دارد؛ ۵۹ میلیارد توکن سوخت!

توکن لونا با آتش در اطراف که نشان از توکن سوزی لونا کلاسیک دارد
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۳

تصور کنید ۵ آوریل ۲۰۲۲ است و در منزل روی مبل راحت نشسته‌اید و زیر باد کولر با یک موهیتو در دست، در حال تماشای رشد رمزارزهای داخل کیف پول خود هستید و قیمت ارز لونا کلاسیک ۱۱۹.۱۸ دلار شده و نهایت لذت را می‌برید. اما ناگهان، دی-پگ شدن USDC و سقوط لونا کلاسیک، به یک‌باره آمال و آرزوهای ثروتمند شدن را با خاک یکسان کرد. حال، با گذشت ۲ سال از این فروپاشی، توکن سوزی لونا کلاسیک جهت بلند شدن جامعه لونا از خاک و خون ادامه دارد و بایننس ۵۹ میلیارد توکن را دوباره از چرخه خارج کرد.

اما این توکن سوزی چه فایده‌ای دارد؟ در این مقاله از رمزینکس به بررسی و توضیح کامل توکن سوزی لونا کلاسیک از جهات مختلف پرداخته‌ایم. 

توکن سوزی لونا کلاسیک؛ تنها راه نجات

آتش گرفتن توکن لونا که نماد توکن سوزی لونا کلاسیک است
سقوط لونا کلاسیک اتفاقی بی‌سابقه در دنیای کریپتوکارنسی است.

چه چیزی می‌تواند بدتر از فروپاشی کامل ارز دیجیتال پروژه‌ای کند که امیدوارانه سال‌ها روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟ پس از دی-پگ شدن USTC به زیر یک دلار، به شکلی باور نکردنی عرضه لونا کلاسیک به منظور برگرداندن پگ USTC، با افزایش ۶ میلیاردی عرضه لونا در کمتر از ۷۲ ساعت، از بیش از ۱۰۰ دلار به یک سنت رسید و سقف آرزوها در کمتر از چند ساعت فرو ریخت.

پس از سقوط بی‌سابقه لونا کلاسیک در ۲۰۲۲، جامعه لونا طی یک جلسه فوق فوری تصمیم به اتخاذ استراتژی جدیدی برای جلوگیری از این فاجعه گرفتند. در این جلسه جامعه رای به ایجاد نوعی «مالیات» برای از بین بردن این عرضه بیش از حد گرفتند و این فرایند را از طریق توکن سوزی لونا کلاسیک آغاز کردند.

توکن سوزی لونا کلاسیک یکی از ویژگی‌های بلاکچین لونا است که با ارسال ۰.۵ درصد از هر تراکنش لونا به یک آدرس کیف پول برای سوزاندن توکن، عرضه این ارز دیجیتال پرسروصدا و بدشانس را کنترل کند. این «مالیات» کریپتویی برای کنترل تورم بیش از حد عرضه لونا کلاسیک که پس از دی-پگ شدن USTC از تقریبا ۴۰۰ میلیون به ۶.۵ تریلیون توکن رسید. این مالیات در ابتدا ۱.۲ درصد در نظر گرفته شد اما در ادامه به ۰.۲ درصد رسید و تا مه ۲۰۲۳ به‌طور ثابت در عدد ۰.۵درصد ماند.

در حال حاضر، بایننس بازهم بیش از ۵۹ میلیارد توکن را سوزاند تا بتواند این عرضه بیش از حد را کنترل کند. این بدان معنا است که به‌طور تقریبی بیش از ۹۵ میلیون لونا کلاسیک روزانه سوزانده می‌شود که این عدد در ماه به ۲.۸۸ میلیارد توکن می‌رسد. حدود ۱۰۰ سال طول خواهد کشید تا عرضه لونا کلاسیک به ۱۰ میلیارد توکن که هدف جامعه آن است، برسد.

اما در این میان، مهم‌ترین و بیشترین کمک را صرافی ارز دیجیتال بایننس به جامعه ناامید لونا کلاسیک کرد. بایننس تصمیم گرفت تا با موافقت جامعه لونا، نوعی مکانیسم دیگر برای این ارز دیجیتال فروپاشیده شده در نظر بگیرد که طی آن حتی با تراکنش‌هایی که خارج بلاکچین اصلی صورت می‌گیرد، توکن سوزی لونا کلاسیک ادامه داشته باشد تا بتوانند زودتر به اهداف خود برای کنترل تورم برسند. 

در حال حاضر ۱۱۵,۹۵۱,۴۵۹,۵۸۲.۳۵۶ لونا کلاسیک (۱۱۵ میلیارد) توکن سوزانده شده و امروز در زمان نگارش این مقاله (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) بیش از ۳,۲۸۰,۷۶۶.۳ (۳ میلیون و ۲۸۰ هزار) توکن سوزانده شده است. اما این اطلاعات را در رابطه به توکن سوزی لونا کلاسیک از چه منبعی می‌توان بدست آورد؟

سایت توکن سوزی لونا کلاسیک چیست؟

سایت نمایش اطلاعات توکن سوزی لونا کلاسیک
روزانه بیش از ۹۵ میلیون لونا سوزانده می‌شود.

برای بررسی و پیگیری شرایط توکن سوزی لونا، سایت‌های زیادی با نمایش نمودارها و گراف‌های متنوع، تعداد توکن‌هایی را که از ابتدای شروع این مکانیسم سوزانده شده‌اند را به صورت زنده و بروزرسانی شده، نمایش داده می‌شود. یکی از مهم‌ترین سایت‌ها برای بررسی شرایط فوق، سایت LUNC Burner است که به کاربران اجازه می‌دهد که پروسه سوزانده شدن توکن‌های لونا را بررسی کنند.

نمودارهایی که در این سایت نمایش داده‌ می‌شوند اطلاعات ارزشمندی را راجع‌به اینکه چه زمان و چند توکن بابت هر تراکنش سوزانده شده‌اند. این موضوع به کاربران این اجازه را می‌دهد تا بتوانند شرایط فعلی اکوسیستم لونا کلاسیک را دنبال کنند. به این شکل کاربران می‌توانند مکانیسم ضد تورم لونا کلاسیک را زیر نظر داشته باشند و با کم شدن توکن‌های در گردش، ارزش دارایی دیجیتال آن‌ها افزایش پیدا کند. 

تاریخ توکن سوزی لونا کلاسیک چه زمانی است؟

صفحه اول سایت مخصوص اطلاعات توکن سوزی لونا کلاسیک
۱۰۲ سال برای رسیدن به هدف ۱۰ میلیاردی لونا زمان نیاز است.

جالب است بدانید که توکن سوزی لونا کلاسیک یک فرایند خودکار است که به‌طور مستمر و در هر ثانیه در حال انجام بوده و براساس آن کاربرانی که تراکنشی انجام می‌دهند، مقدار مشخصی (نیم درصد) از لونا به آدرسی برای سوزاندن ارسال می‌شود. این فرایند که به گفته سایت LUNC Burner بیش از ۱۰۰ سال طول خواهد کشید، در نهایت منجر به رسیدن جامعه لونا به هدف ۱۰ میلیاردی‌شان خواهد شد. تا به حال بیش از  میلیارد توکن توسط جامعه لونا سوزانده شده است. از طرفی، همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم، در مکانیسمی کمکی، بایننس ابتدای هر ماه تعداد مشخصی از لوناهای ترید شده را می‌سوزاند و به این فرایند کمک می‌کند. اما در این ماه، بایننس با انجام یک فرایند جدید، بیش از ۵۹ میلیارد توکن را از دور خارج کرد.

جمع‌بندی

درست است که لونا کلاسیک یکی از وحشتناک‌ترین اتفاقات دنیای کریپتوکارنسی را تجربه کرده، اما هیچ چیز باعث نابودی کامل این پروژه نشده است. جامعه آن با اتخاذ یک استراتژی هوشمندانه، سعی در حذف توکن‌های تورمی در عرضه کل کرده است این استراتژی چیزی جز توکن سوزی لونا کلاسیک نیست. طی این پروسه روزانه تعداد زیادی لونا از دور خارج می‌شوند و این امر به بازگشت قیمتی لونا کلاسیک کمک شایانی خواهد کرد.

سوالات متداول

آینده لونا کلاسیک چیست؟

با اتفاقاتی که برای لونا افتاده است، بعید است بتوان آینده‌ای درخشان برایش متصور شد. فی‌الحال این پروژه به دنبال بازیافتن خود در دنیای کریپتوکارنسی است. 

ارز لونا ۲ چیست؟

پس فروپاشی لونا کلاسیک، هاردفورک جدیدی از در بلاکچین لونا رخ داد که منجر به تولد ارز لونا ۲ شد. لونا ۲ ادامه‌دهنده مسیر قبلی لونا کلاسیک است. 

منابع: coincodex | lunc

به این مقاله امتیاز دهید
درباره اشکان ریاحی
شوق نوشتن، هیجان بازارهای مالی، خوی کنجکاوانه و عشق به ترجمه از من یک تولیدکننده محتوا تخصصی در حوزه بازارهای مالی ساخته که با تجربه ۸ سال حضور فعال به عنوان تریدر، مترجم و نویسنده در تلاشم تا نوین‌ترین اتفاقات دنیای کریپتوکارنسی را در اختیار مردم عزیز کشورم قرار بدم.
درباره اشکان ریاحی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

جدیدترین اخبار و آموزش‌های همستر