۳ دلیل اصلی تفاوت قیمت تتر و دلار + بررسی تتر در ایران

دلایل اصلی تفاوت قیمت تتر و دلار در ایران چیست؟

یک کوین تتر در میان تعدادی اسکناس دلار
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۳

هنگامی که دنیای کریپتوکارنسی شکل می‌گرفت، در یک میزگرد فناورانه، به این موضوع اندیشیدند که چرا یک کوین مانند دلار با ارزشی ثابت نداشته باشیم؛ این فکر همانا، خلق تتر و استیبل کوین‌ها هم همانا. اما حضور تتر به عنوان دلار دیجیتال در فضای رمزارزها، مزایا و معایبی برای فعالان این حوزه دارد که در کشورهایی مانند کشور ما که نرخ دلار دائما در حال نوسان است، تتر فراتر از دلار دیجیتال خواهد بود. همین نوسانات است که موجب تفاوت قیمت تتر و دلار در این ایران می‌شود و عملا تناسب یک‌-به-یک را به نوعی برهم می‌زند.

به همین منظور در این مقاله از رمزینکس به بررسی دلایل تفاوت قیمت تتر و دلار می‌پردازیم و هرکدام را جداگانه شرح خواهیم داد.

ارتباط قیمت تتر با قیمت دلار

چند کوین تتر روی اسکناس‌های دلار
تتر تناظر یک-به-یک با دلار دارد.

تتر یکی از پرکاربردترین ارزهای دیجیتال بازار است که در رتبه ۳ برترین رمزارزها با بیشترین حجم بعد از بیت کوین و اتریوم قرار گرفته است. تتر با نماد USDT شناخته می‌شود و رمزارزی است که تقابل یک-به-یک با دلار آمریکا دارد؛ به این معنا که تتر همواره ارزش ثابت و یکسانی دارد و هیچگاه تحت تاثیر عوامل مختلف، ارزش آن از عددی ثابت فراتر نخواهد رفت. همین امر سبب شد تا دسته از ارزهای دیجیتال را استیبل کوین بنامند.

تتر نیز که مسیر تحول بزرگی به نام استیبل کوین‌ها را در بازار کریپتوکارنسی باز کرد، هدفی جز جلوگیری از نوسانات شدید قیمتی که سایر ارزهای دیجیتال بنابه دلایل مختلف تجربه می‌کنند، نداشته است. تتر در سال جولای ۲۰۱۴ با نام RealCoin عرضه شد و پس از مدتی در نوامبر همان سال، نام خود را به تتر تغییر داد. جالب است بدانید تتر در شبکه بیت کوین برای اولین بار ارائه شده است. 

اما با تمام گفته‌های فوق در رابطه با تتر، کمتر کسی در این کره خاکی وجود دارد که دلار آمریکا را نشناسد و تا حالا از آن برای مقاصد مختلف استفاده نکرده باشد. دلار آمریکا رایج‌ترین ارز دنیا است که به نوعی ارز بین‌المللی تبدیل شده و در تمام کشورهای دنیا اعتبار دارد. دلار آمریکا که ارزش بالایی در ۵۰ سال اخیر در اقتصاد جهان پیدا کرده، روز به روز ارزشمندتر شده و ارزهای کشورهای دیگر، وابستگی بیشتری به دلار پیدا کرده‌اند.

طبیعتا با توجه به عوامل مختلفی، قیمت یک ارز در مقابل ارز دیگری تعیین می‌شود. این عوامل از سیاست گرفته تا شرایط آب‌وهوایی متغیر هستند. در کشور ما ایران نیز با توجه به مسائل مختلف، قیمت دلار دچار تغییراتی می‌شود که در نهایت موجب تغییرات در بخش‌های دیگر از جمله بازار ارزهای دیجیتال می‌شود. درست است که می‌گویند «یک تتر همیشه ارزشی برابر یک دلار دارد» اما باید توجه داشته باشید که یک دلار همیشه در ایران (و به طور کلی تمام کشورها) ارزش ثابتی ندارد.

اما با تمام گفته‌های فوق، دلایل تفاوت قیمت تتر و دلار چیست؟

علت تفاوت قیمت تتر و دلار در ایران 

کوین تتر ایستاده در میان کوین‌های دیگر
تتر ریسک کمتری برای سرمایه‌گذاری نسبت به دلار دارد.

در ابتدا بیان این نکته ضروری است که تفاوت قیمت تتر و دلار فقط در ایران رخ نمی‌دهد و در آمریکا نیز که ارز رایج کشورشان دلار است، اختلاف قیمت تتر و دلار وجود دارد. برای مثال گاها ممکن است به دلایل مختلف سیاسی و اقتصادی، قیمت تتر به ۰.۹۹۹۸ برسد که به‌طور کامل یک دلار نیست و تفاوت قیمتی دارد. شاید این اختلاف قیمت ناچیز به‌نظر برسد، اما در معامله‌های کلان می‌تواند نقشی تعیین‌کننده داشته باشد.

اما در ایران، قضیه اندکی متفاوت‌تر است. از آنجایی که دلار در ایران چند نرخ دارد، نمی‌توان دقیق نظر داد که اختلاف تتر و دلار چقدر است. به همین منظور، در تمامی مثال‌های آینده، قیمت بازار آزاد دلار مدنظر ما خواهد بود. حال با توجه به این موضوع، ممکن است تفاوت قیمت تتر و دلار در ایران بازه‌ای بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان داشته باشد. اگر این بازه را به تفاوت قیمت تتر و دلار در آمریکا نیز بسط دهیم، تقریبا عدد درستی است. اما همین اختلاف قیمتی خود دلایل عمیق‌تری دارد که در ادامه به بیان این دلایل پرداخته‌ایم. 

  • عرضه و تقاضا: یکی از مهم‌ترین دلایل تفاوت قیمت تتر و دلار است. اگر شرایط اقتصادی کشور به نحوی پیش رود که مردم از آینده دارایی‌های خود و ارزش تومان اطمینان خاطر نداشته باشند، به سمت دارایی‌هایی چون طلا و دلار برای حفظ ارزش پول خود هجوم خواهند برد. این هجوم ناگهانی، موجب افزایش تقاضا خواهد شد. از آنجایی که عرضه تتر در صرافی‌های ایرانی عمدتا محدودیت دارد، قیمت به شدت افزایش خواهد یافت. از طرفی ممکن است خرید اسکناس دلار موجب افزایش قیمت دلار و در نتیجه اختلاف قیمتی شود. 
  • تهیه تتر توسط صرافی: صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر ایران نیز هرکدام روش خاص تهیه تتر خود را دارند. اما در یک استاندارد کلی، همه آن‌ها بیش از ۲ روش در پیش‌رو ندارند. اولین روش این است که صرافی‌های ارز دیجیتال، تتر مورد نیاز کاربران خود را از کاربران دیگری که قصد فروش تتر دارند، تامین کنند. این بدان معناست که هزینه چندانی برای بدست آوردن تتر از سوی صرافی صرف نخواهد شد. از طرفی در روش دوم، صرافی ارز دیجیتال مجبور به خرید تتر از منابع خارجی خواهد شد که همین امر موجب ورود این صرافی به مراحل حواله ارز به خارج می‌شود که این فرایند به خودی خود تفاوت قیمت تتر و دلار رقم می‌زند.
  • نوسانات قیمتی: سال‌ها است که مردم ما روزانه تغییرات قیمت دلار را زیر نظر می‌گیرند.  از آنجایی که کشور ما دچار شرایط سخت اقتصادی به دلیل تحریم‌ها شده است، قیمت دلار روز به روز تغییرات محسوسی می‌کند که در تمام ابعاد اقتصادی کشور به دلیل وابستگی آن به این ارز بین‌المللی، تاثیر می‌گذارد. حال تصور کنید استیبل کوین تتر که تناظر یک-به-یک با دلار دارد، چطور تحت تاثیر این نوسانات شدید قرار می‌گیرد.

جمع‌بندی

تتر به عنوان یک استیبل کوین مزایای زیادی در بازار ارز دیجیتال و اقتصاد پیشرفته امروزی دارد. دسترسی آسان، ارزش ثابت و دوری از نوسانات، از مهم‌ترین دلایلی هستند که می‌تواند تتر را نسبت به دلار برتری دهد. از طرفی دلار یک ارز رایج بین‌المللی است که کاربرد زیادی در تجارت‌های بزرگ دارد و همچنان به دلیل عدم اطمینان تاجران به کریپتو، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما دلایلی چون نوسانات قیمتی، عدم ثبات اقتصادی، عرضه و تقاضا و تهیه تتر توسط صرافی‌ها، موجب ایجاد تفاوت قیمت تتر و دلار در ایران شده است که تمام دلایل فوق را به تفصیل در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم.

سوالات متداول

تتر چیست؟

تتر یک استیل کوین بوده که تناظر یک-به-یک با دلار آمریکا دارد و ارزش آن همواره یک دلار است.

قیمت تتر به دلار چقدر است؟

با مراجعه به صفحه قیمت ارز دیجیتال تتر در سایت رمزینکس، می‌توانید قیمت تتر به دلار و تومان را مشاهده کنید.

منابع: medium | investopedia

به این مقاله امتیاز دهید
درباره اشکان ریاحی
شوق نوشتن، هیجان بازارهای مالی، خوی کنجکاوانه و عشق به ترجمه از من یک تولیدکننده محتوا تخصصی در حوزه بازارهای مالی ساخته که با تجربه ۸ سال حضور فعال به عنوان تریدر، مترجم و نویسنده در تلاشم تا نوین‌ترین اتفاقات دنیای کریپتوکارنسی را در اختیار مردم عزیز کشورم قرار بدم.
درباره اشکان ریاحی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

جدیدترین اخبار و آموزش‌های همستر