شبکه TRC-20 ترون چیست؟

شبکه TRC-20 ترون چیست؟

۲ مکعب با نماد شبکه TRC-20 ترون
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳

شبکه TRC-20 به USDT صادر شده توسط Tether و ارزهای دیگر در بلاکچین ترون اشاره دارد. آدرس‌های سپرده برای این شبکه، همیشه آدرس‌های ترون هستند و این تراکنش‌های واریز یا برداشت، در شبکه ترون انجام می‌شود. USDT-TRON از پروتکل TRC-20 استفاده می‌کند؛ یک استاندارد فنی که برای قراردادهای هوشمند در بلاکچین ترون برای پیاده‌سازی توکن‌ها با ماشین مجازی TRON (TVM) استفاده می‌شود. در این مطلب همراه رمزینکس باشید تا در مورد شبکه TRC-20 بیشتر بدانیم.

مقدمه‌ای بر ترون و شبکه TRC-20

به طور کلی، ترون یک شبکه غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین به شمار می‌آید که در سال ۲۰۱۷ توسط جاستین سان (Justin Sun) در ابتدا در شبکه اتریوم راه اندازی شد. در سال ۲۰۱۸، ترون به عنوان بلاک چین خود معرفی شد و امروزه یکی از محبوب‌ترین بلاک چین‌ها در جهان محسوب می‌شود. جالب است بدانید در ژانویه ۲۰۲۱، تعداد تراکنش‌های تتر که در شبکه ترون انجام می‌شد، حداقل برای سه هفته متوالی از اتریوم پیشی گرفت. دلیل این امر به‌خاطر ازدحام بی‌سابقه و هزینه‌های رکورد اخیر در شبکه اتریوم بود. به طور کلی توکن USDT صادر شده در شبکه ترون عموما برای انتقال مقرون‌به‌صرفه‌تر است؛ چون هزینه‌های شبکه کمتر هستند.

در دنیای پرسرعت ارزهای دیجیتال، پلتفرم‌های بلاک چین به نوآوری و تکامل خود ادامه می‌دهند تا نیازهای متنوع اکوسیستم غیرمتمرکز را برآورده کنند. ترون به دلیل ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد و جامعه پر رونق خود، توجه قابل توجهی را به خود جلب کرده است. یکی از اجزای ضروری TRON استاندارد توکن TRC-20 است که نقشی حیاتی در تسهیل ایجاد توکن، قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) دارد. علاوه‌بر موارد ذکر شده، TRC-20 دارای طیف گسترده‌ای از مزایا از جمله سرعت تراکنش سریع‌تر و کارایی بیشتر از نظر استفاده از منابع است. نقدینگی بالا، تراکنش‌های سریع‌تر، سازگاری با صرافی‌ها و کیف پول‌ها و استفاده کارآمد از منابع، TRC-20 را به یک عملکرد برجسته در فضای کریپتو تبدیل کرده است.

استاندارد TRC-20 چیست؟

تصویر سکه ترون قرمز رنگ با پس زمینه قرمز و مشکی
توکن‌های TRC-20 روی بلاک چین ترون صادر می‌شوند.

به طور کلی TRC-20 یک استاندارد توکن برای اجرای قراردادهای هوشمند و ایجاد توکن‌های قابل تعویض صادر شده در بلاک چین ترون به حساب می‌آید. آن‌ها طرح قراردادی مشابه با توکن‌های ERC-20 را اتخاذ می‌کنند، اما فقط برای اجرا بر روی بلاک چین ترون طراحی شده‌اند و فقط می‌توانند از طریق پل‌ها به شبکه بلاک چین دیگر منتقل شوند. می‌توان گفت TRC-20 مجموعه‌ای از قوانین و عملکردهایی را تعریف می‌کند که یک قرارداد توکن باید به آن‌ها پایبند باشد تا با بلاک چین ترون مطابقت داشته باشد. این قوانین نحوه ایجاد، انتقال و مدیریت توکن‌ها را در اکوسیستم TRON تعیین می‌کند.

توکن‌های TRC-20 روی بلاک چین ترون صادر می‌شوند و مانند سایر توکن‌های قرارداد هوشمند که بر اساس استاندارد قرارداد هوشمند مشابه طراحی شده‌اند، کار می‌کنند. TRC-20 از همان طراحی قرارداد هوشمند توکن‌های ERC-20 اتریوم استفاده می‌کند که استاندارد فنی برای اجرای توکن‌های قابل تعویض در قراردادهای هوشمند در بلاک چین اتریوم است. استاندارد توکن TRC-20 به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد که برنامه‌های کاربردی توکن ایجاد کنند که با سایر محصولات و خدمات در بلاک چین TRON، با قابلیت‌هایی مانند انتقال توکن‌ها، بازیابی موجودی رمز حساب و بازیابی کل عرضه توکن موجود در شبکه، قابل همکاری هستند.

یک شبکه همتا به همتا با امنیت بالا و به خوبی توزیع‌شده، توکن‌های TRC را مدیریت می‌کند. همچنین، دارندگان توکن می‌توانند آن‌ها را تعویض کرده و در برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده کنند. TRC-20 در پردازش تراکنش‌ها نسبت به سایر ارزهای دیجیتال بسیار سریع و کم هزینه است. از طرفی دیگر، با سرعت بالا کار کرده و از کاربران متعددی پشتیبانی می‌کند. این توکن دارای بسیاری از ویژگی‌های مدرن است و حتی از تراکنش‌های همتا به همتا پشتیبانی می‌کند. علاوه‌بر این، TRC-20 با ERC-20 سازگار است. با این حال سرمایه‌گذاران را در صورت ضرر بیمه نمی‌کند.

یک توکن TRC-20 چگونه ساخته می‌شود؟

تعدادی سکه ترون با چند ستاره سفید و نارنجی
استاندارد TRC-20 امکان ایجاد چندین نسخه از یک توکن را فراهم می‌کند.

برای ایجاد یک توکن TRC-20، صادرکننده قراردادی را در Solidity می‌‌نویسد. زبان برنامه نویسی Solidity در اصل برای بلاک چین اتریوم طراحی شده بود اما توسط بلاک چین ترون نیز پشتیبانی می‌شود. سپس توسعه دهنده ساختار کامل توکن را در کد قرار می‌دهد. برخی از پارامترهای اولیه مشخص شده در قرارداد هوشمند را در ادامه توضیح خواهیم داد.

تابع معامله

قراردادهای هوشمند TRC-20 حاوی بیت‌های کدی هستند که از تراکنش‌های معمول مربوط به توکن پشتیبانی می‌کنند. از توابع ارسال و انتقال برای تعریف فرآیندی استفاده شده که از طریق آن توکن از یک آدرس کیف پول به آدرس دیگری منتقل می‌شود. همچنین پیامدهای امنیتی استفاده از هر یک از توابع تراکنش را در نظر گرفته می‌شود؛ چون آن‌ها مستعد آسیب‌پذیری‌هایی هستند که به راحتی می‌توان از آن‌ها سوء استفاده کرد.

طرح توزیع

استاندارد قرارداد هوشمند TRC-20 امکان ایجاد چندین نسخه از یک توکن را فراهم می‌کند. یعنی صادرکننده می‌تواند به تعداد دلخواه تعداد از همان توکن ایجاد کند. قرارداد همچنین الگوی توزیع توکن را مشخص می‌کند. توسعه دهنده همچنین می‌تواند قراردادهای واگذاری را در قرارداد تعریف کند.

پارامترهای اتوماسیون و DeFi

قراردادهای هوشمند مانند دستگاه‌های فروش خودکار هستند. بنابراین، یک صادرکننده توکن قرارداد هوشمند باید تعریف کند که در صورت رضایت، یک اقدام خودکار را آغاز می‌کند. میزان انجام این کار و اینکه آیا اصلا باید انجام شود، به نیازهای پروژه یا برنامه غیرمتمرکز که از توکن استفاده می‌کند، بستگی دارد. با ظهور امور مالی غیرمتمرکز، توکن‌های TRC-20 باید برای ادغام در سیستم‌های مالی غیرمتمرکز برنامه‌ریزی شوند. صادرکننده توکن TRC-20 باید درصد لغزش مبادلات و عملکردهای احتمالی مالیات و فروش ارز دیجیتال را مشخص کند.

مالکیت قرارداد

سکه قرمز رنگ ترون با پس زمینه مشکی و آبی
کد قرارداد هوشمند توسط بلاک چین ترون با کمک ماشین مجازی ترون (TVM) تفسیر می‌شود.

کد ایجاد توکن قرارداد هوشمند TRC-20 باید مالکیت قرارداد را مشخص کند. سطح مالکیت روی یک توکن TRC-20 توانایی طرف مربوطه را برای تعامل با قرارداد حتی پس از استقرار آن تعیین می‌کند. به منظور اطمینان از عدم تمرکز، ممکن است از مالکیت قرارداد هوشمند صرف نظر شود. انصراف از مالکیت قرارداد هوشمند به این معنی است که سازنده پس از استقرار کد اصلی، نمی‌تواند تغییراتی در کد اصلی ایجاد کند. بلاک چین TRON تا صد TRX برای ایجاد توکن‌های قرارداد هوشمند شارژ می‌کند.

پس از ساخته شدن کد قرارداد هوشمند، صادرکننده قرارداد را روی بلاک چین ترون مستقر می‌کند. برای ایجاد توکن، صادرکننده کارمزدی می‌‌پردازد و کارمزد پرداختی با توجه به ساختار قرارداد هوشمند متفاوت است. کد قرارداد هوشمند توسط بلاک چین ترون با کمک ماشین مجازی ترون (TVM) تفسیر می‌شود. TVM کاملا مانند ماشین مجازی اتریوم (EVM) کار می‌کند.

بلاک چین ترون با ایجاد تعداد مشخصی از توکن‌های TRC-20 و بر اساس ویژگی‌های بیان شده توسط صادرکننده، دستور را اجرا می‌کند. توکن‌های ایجاد شده به آدرس‌های کیف پول تعیین شده (معمولا کیف پول سازنده) ارسال می‌شوند. هنگامی که این کار انجام شد، توکن جدید TRC-20 می‌تواند مانند هر توکن دیجیتال دیگری مورد استفاده قرار گیرد و قادر است برای نشان دادن هر طبقه از دارایی در بلاک چین استفاده شود.

ویژگی‌ها، مزیت‌ها و کاربردهای TRC-20

دو توکن قرمز رنگ ترون در مقابل نمودار
توکن‌های TRC-20 به مجموعه‌ای از قوانین کاملا تعریف شده پایبند هستند.

حالا که با نحوه‌ عملکرد شبکه TRC-20 ترون و این استاندارد آشنا شدیم، در ادامه به ویژگی‌های کلیدی و همچنین مزیت‌های آن می‌پردازیم.

  • قابلیت همکاری: توکن‌های TRC-20 به مجموعه‌ای از قوانین کاملا تعریف شده پایبند هستند و از سازگاری یک‌پارچه با زیرساخت بلاک چین ترون اطمینان می‌دهند. این قابلیت همکاری، ادغام آسان توکن‌های TRC-20 را با برنامه‌های غیرمتمرکز مختلف، کیف پول‌ها و صرافی‌ها امکان‌پذیر می‌کند و اقتصاد توکن قوی را ارتقا می‌دهد.
  • سفارشی‌سازی: TRC-20 به سازندگان توکن اجازه می‌دهد تا پارامترهای خاصی مانند نام توکن، نماد، عرضه کل و ارقام اعشاری را تعریف کنند و توکن را مطابق با هدف مورد نظر خود تنظیم کنند.
  • مقیاس‌پذیری بالا: بلاک چین TRON به گونه‌ای طراحی شده است که از توان تراکنش بالایی برخوردار باشد و این قابلیت TRC-20 را برای پروژه‌‌هایی که نیاز به مقیاس‌پذیری گسترده دارند، مناسب می‌کند. در نتیجه، ترون می‌تواند هزاران تراکنش را در ثانیه پردازش کند و آن را به گزینه‌ای جذاب برای برنامه‌های غیرمتمرکز، تبدیل می‌کند.
  • هزینه‌های کم: شبکه ترون نسبت به سایر پلتفرم‌های بلاک چین دارای کارمزد تراکنش‌های پایینی است که آن را برای انتقال توکن و تعاملات قرارداد هوشمند مقرون به صرفه می‌کند.
  • امنیت: توکن‌های TRC-20 ویژگی‌های امنیتی بلاک چین ترون را به ارث می‌برند که از مکانیزم اجماع اثبات سهام (DPoS) استفاده می‌کند. این مکانیسم امنیت شبکه را تضمین کرده و از هزینه مضاعف یا سایر فعالیت‌های مخرب جلوگیری می‌کند.
فضانورد و نماد ترون در فضا
TRC-20 کاربردهای زیادی در فضای کریپتو دارد.

علاوه‌بر ویژگی‌ها و مزیت‌ها، TRC-20 کاربردهای زیادی در فضای کریپتو دارد و در بخش‌های مختلفی، به پیشرفت دنیای ارز دیجیتال و به‌خصوص ترون، کمک کرده است. مثال‌هایی را در ادامه ذکر خواهیم کرد تا با برخی از مهم‌ترین کاربردهای TRC-20 آشنا شوید.

  • توکن‌های سودمند (Utility Tokens): بسیاری از پروژه‌ها توکن‌های سودمند را به عنوان وسیله‌ای برای دسترسی و استفاده از خدمات یا قابلیت‌های خاص در برنامه‌های غیرمتمرکز ایجاد می‌کنند. این توکن‌های کاربردی اغلب به‌عنوان توکن‌های TRC-20 صادر می‌شوند که امکان ادغام یکپارچه با اکوسیستم ترون را فراهم می‌کنند.
  • پیشنهادات اولیه سکه (ICO): کارآفرینان و استارت‌آپ‌ها می‌توانند از TRC-20 برای انجام ICO استفاده کنند و با انتشار توکن‌ها برای سرمایه‌گذاران اولیه، برای پروژه‌های خود سرمایه جمع‌ کنند.
  • صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX): توکن‌های TRC-20 را می‌توان در صرافی‌های غیرمتمرکز داد و ستد کرد و تجربه معاملاتی یکپارچه و امن را در شبکه ترون به کاربران ارائه می‌دهد.
  • بازی و سرگرمی: صنعت بازی علاقه قابل توجهی به توکن‌های TRC-20 نشان داده است؛ زیرا می‌توان از آن‌ها برای پاداش دادن به بازیکنان و ایجاد دارایی‌های درون بازی استفاده کرد و دوره جدیدی از خرید ترون و انتقال ارزش در بازی‌ها را تقویت کرد.
  • استیبل کوین‌ها: برخی از پروژه ها با هدف حفظ ثبات قیمت و تسهیل تراکنش‌هادر اکوسیستم ترون، استیبل کوین‌های مبتنی بر TRC-20 را توسعه داده‌اند.

کدام ارزهای دیجیتال از TRC-20 استفاده می‌کنند؟

تصویر چند سکه طلایی و نماد ترون و TRC-20
ارزهای دیجیتال بسیاری با TRC-20 همگام شده‌اند.

چندین ارز دیجیتال موجود در بازار از جمله Revain ،Tether و JUST از استاندارد TRC-20 استفاده می‌کنند. Revain (REV) یک توکن مبتنی بر شبکه اتریوم با استفاده از استاندارد توکن مبتنی بر Tron است. مجموع عرضه این توکن ۸۵ میلیارد است و عمدتا برای بهتر کردن بررسی‌ها طراحی شده است. یکی دیگر از ارزهای دیجیتال موجود در این لیست، تتر (USDT) است که در شبکه‌های اتریوم و ترون جریان دارد. مجموع عرضه آن بیش از ۷۰.۱ میلیارد است و به کاربران اجازه می‌دهد تا روی پلتفرم‌های مختلف تراکنش انجام دهند. فروش یا خرید تتر در رمزینکس امکان‌پذیر است.

از سوی دیگر، توکن JUST (JST) از استاندارد TRC-20 استفاده می‌کند و مجموع عرضه ۹.۹ میلیارد را در اختیار دارد. JUST نسل بعدی امور مالی غیرمتمرکز در بلاک چین ترون است که به افراد امکان می‌دهد همزمان ارسال کرده، خرج کنند، پس‌انداز کنند و درآمد داشته باشند.

جمع‌بندی

استاندارد توکن TRC-20 نقش مهمی در موفقیت ترون به عنوان یک پلتفرم پیشرو در بلاک چین ایفا می‌کند. این استاندارد به توسعه‌دهندگان و کارآفرینان قدرت می‌دهد تا پروژه‌های نوآورانه ایجاد کنند. در عین حال، از مقیاس‌پذیری و هزینه‌های پایین تراکنش شبکه ترون، صدور توکن انعطاف‌پذیر و ایمن را ارائه می‌دهد. همانطور که صنعت کریپتو به رشد خود ادامه داده، توکن‌های TRC-20 احتمالا یک محرک مهم در فعال کردن طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها و موارد استفاده در اکوسیستم بلاک چین ترون خواهند بود.

در مطلبی که خواندید تلاش کردیم درمورد شبکه TRC-20 ترون اطلاعات کافی ارائه کنیم تا با این استاندارد و بلاک چین ترون بیشتر آشنا شوید. برای خواندن مطالب بیشتر و همچنین باخبر شدن از آخرین قیمت ارز دیجیتال و خرید یا فروش ترون و ارزهای دیگر با رمزینکس همراه باشید.

سوالات متداول

TRC-20 چیست؟

TRC-20 یک استاندارد توکن است که اجازه ایجاد توکن در شبکه ترون را می‌دهد. استاندارد TRC-20 به اجرای چندین عملکرد نیاز دارد تا قرارداد بتواند به درستی با پروتکل کار کند.

آیا TRC-20 و TRON یکسان هستند؟

استاندارد TRC-20 برای اعمال توکن در قرارداد هوشمند استفاده می‌شود، در حالی که توکن ترون برای یک پلتفرم دیجیتال غیرمتمرکز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منابع: coingecko | coinmarketcap

به این مقاله امتیاز دهید
درباره مهسا سپاهی
فعال حوزه NFT و نقاشی دیجیتال - نویسنده حوزه ارز دیجیتال و دنیای گیم - طراح رابط کاربری و تجربه کاربری - لیسانس اقتصاد بازرگانی از دانشگاه آزاد تهران
درباره مهسا سپاهی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

جدیدترین اخبار و آموزش‌های همستر