یکی از مواردی که حتما باید در هنگام خرید و فروش ارزهای دیجیتال در نظر بگیرید، نمودار ارز دیجیتال است. با بررسی نمودار ارز دیجیتال، می‌توانید بهتر روند آینده قیمت را حدس زده و در نهایت، تصمیم‌های باکیفیت‌تری داشته باشید. 

نمودار ارز دیجیتال چیست؟ 

نمودار ارز دیجیتال، روند قیمت ارزهای دیجیتال را در یک شکل به‌صورت خطی، شمعی و غیره نشان می‌دهد. به عبارت دیگر، در یک نمودار ارز دیجیتال، دو خط اصلی داریم که خط زمان و خط قیمت نام دارند. معمولا خط زمان در قسمت پایینی نمودار و خط قیمت در قسمت بالایی نمودار نشان داده می‌شود و شما می‌توانید قیمت را بر اساس این دو سنجه مشاهده کنید. 

به عبارت دیگر، یک نمودار ارز دیجیتال به شما نشان می‌دهد که قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال در یک زمان مشخص دقیقا چقدر است. علاوه‌بر این، شما می‌توانید در چارت ارز دیجیتال، حرکات قیمت در گذشته را نیز مشاهده کرده و بر اساس آن، تا حد زیادی پیش‌بینی کنید که قیمت در آینده، چه روندی را طی خواهد کرد. 

به این موضوع تحلیل تکنیکال می‌گویند. تصویر زیر نمونه‌ای از یک نمودار شمعی ارز دیجیتال است:

نمودار شمعی ارز دیجیتال یکی از نمودارهایی است که قیمت لحظه‌ای ارز دیجیتال را نمایش می‌دهد.
نمونه‌ای از یک نمودار شمعی ارز دیجیتال

پیشنهاد خواندنی: تحلیل تکنیکال با تریدینگ ویو به زبان ساده

انواع نمودار تکنیکال ارز دیجیتال 

انواع زیادی از نمودارهای ارز دیجیتال وجود دارند که در حال حاضر، معامله‌گران با توجه به استراتژی شخصی خود، می‌توانند از یک یا چند تا از این نمودارها استفاده کنند. در بخش زیر برخی از مهم‌ترین انواع نمودار ارز دیجیتال بیان شده‌اند: 

  • نمودار خطی: نمودار خطی، نوعی نمودار ساده است که روند و حرکت قیمت ارز دیجیتال در آن تنها با یک خط مشخص می‌شود. تصویر زیر نمونه‌ای از یک نمودار خطی است: 
نمودار خطی ارز دیجیتال یکی از انواع نمودار ارز دیجیتال است.
نمونه‌ای از یک نمودار خطی ارز دیجیتال
  • نمودار شمعی: نمودار شمعی یکی از پرکاربردترین نمودارهای مورد استفاده معامله‌گران است. در این نمودار، قیمت به‌صورت به شکل شمع در نمودار در بازه‌های زمانی یک‌ساعته، چهارساعته و هر بازه زمانی دیگری نمایش داده می‌شود. به زبان ساده‌تر، هر شمع یک قیمت باز شدن دارد و یک قیمت بسته‌شدن که می‌توان در یک ساعت، چهار ساعت، یک روز یا هر بازه زمانی دیگری باشد. 
نمودار شمعی از انواع نمودارهای ارز دیجیتال برای بررسی قیمت در بازه‌های زمانی مختلف است.
نمودارهای شمعی از جمله ابزارهای متداول در تحلیل تکنیکال هستند.
  • نمودار میله‌ای: در نمودار میله‌ای، قیمت به همراه حجم معاملات، به‌صورت ستون‌های سبز و قرمز در نمودار ظاهر می‌شوند. ستون‌های سبز به این معنا هستند که قیمت در آن بازه زمانی با افزایش داشته و ستون‌های قرمز به معنای کاهش قیمت در آن بازه هستند. 
نمودار میله ای در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال
نمونه‌ای از یک نمودار میله‌ای ارز دیجیتال

توجه داشته باشید که هرچقدر اندازه ستون‌ها بیشتر باشد، یعنی در آن بازه زمانی با حجم معاملات بسیار زیادی همراه بوده‌ایم. 

سوالات متداول 

نمودار ارز دیجیتال چیست؟

نمودار ارز دیجیتال، حرکت قیمت یک ارز دیجیتال را در بازه‌های زمانی مشخص نشان می‌دهد. 

کاربرد نمودار ارز دیجیتال چیست؟

به طور کلی، نمودار ارز دیجیتال بیشتر برای پیش‌بینی و بررسی روند قیمت در بازه‎های زمانی مشخص به کار می‌رود.