ارز  دیجیتال سیف مون (Safemoon) از جمله پروژه‌هایی است که با نگاهی بسیار جاه‌طلبانه نسب به آینده خود توانسته است در ماه‌های اخیر توجهات زیادی را به خود جلب کند. چند وقت اخیر این پروژه فرایند توسعه خوبی داشته است و شاید بتوان اینده خوبی برای آن متصور شد. اما آیا واقعاً این‌گونه است؟ در این مقاله از رمزینکس به بررسی جامع مزایا و معایب، اهداف، نقشه راه و پیش بینی قیمت این رمزارز خواهیم پرداخت.

ارز دیجیتال سیف مون (Safemoon) چیست؟

قبل از پرداختن به آینده سیف مون (Safemoon) بهتر است به چیستی آن بپردازیم. نام ارز سیف مون از عبارت «Safely to the Moon» برگرفته شده است که اشاره به افزایش نجومی قیمت رمزارزها دارد و سیف مون خود را به‌عنوان یک توکن حوزه دیفای معرفی می‌کند. سیف مون رقبای سرسختی مثل شیبا، دوج کوین و کیشو اینو دارد.

برای خرید شیبا و دوج میتوانید در صرافی رمزینکس ثبت نام کنید و بعد از ارسال مدارک و ثبت کارت بانکی به خرید و فروش بپردازید.

این عبارت to the moon برای اولین بار توسط طرف‌داران دوج کوین به کار رفت و حالا سیف مون از آن تقلید کرده است. سیف مون یک توکن پول غیرمتمرکز مانند ارزهای دیجیتال دیگر از جمله بیت کوین است که هدف آن حل کردن مسائل مربوط به غیر قابل پیش بینی بودن است که در ارزهای فیات دیده می‌شود.

با توجه به داده‌های وب‌سایت کوین مارکت کپ در زمان نگارش این مقاله (۱۲ مرداد ۱۴۰۰) ارزش هر توکن سیف مون حدود ۰/۰۰۰۰۰۲۱۳ دلار و ارزش کل بازار آن حدود ۱/۲۴۷ میلیارد دلار است. این رمزارز از روزهای اول ورود به بازار شاهد رشد مستمر قیمت بوده است.

ارز سیف مون بر روی شبکه بلاکچین مستقر است و از هیچ بنیاد مالی یا معاملاتی به‌عنوان میانجی استفاده نمی‌کند. با توجه به وایت پیپر منتشر شده سیف مون، این رمزارز می‌خواهد حوزه معاملات غیرمتمرکز را توسعه دهد و تعداد کل عرضه توکن آن یک کوادریلیون واحد است.

عرضه زمان معرفی سیف مون ۷۷۷ تریلیون توکن بود و ۲۲۳ تریلیون توکن قبل از ورود سیف مون به بازار سوزانده شد. مدیرعامل سیف مون جان کارولی است که به‌عنوان یک تحلیلگر همه کاره در وزارت دفاع ایالات متحده منصوب شده است.

مدیر ارشد فناوری این پروژه توماس اسمیت است که اخیراً به‌عنوان مدیر ارشد اطلاعات شرکت مشاوره گلداسمیت بلاکچین منصوب شده است. جک هاینس دیویس مدیر ارشد عملیاتی سیف مون است که قبلاً در شرکت لایک اند شِر فعالیت داشته و بنا بر اطلاعات منتشر شده در صفحه لینکدین سیف مون، بن فیلیپس مدیر این پروژه است.

سیف مون (Safemoon) پروتکلی را اجرا می‌کند که در آن به‌منظور کاهش نوسانات قیمت توکن دارندگان را از معامله کردن مکرر توکن خود دلسرد می‌کند. این پروژه اعلام کرده است که برای نگهدارندگان توکن سیف مون برای مدت طولانی یک سیستم پاداش‌دهی راه‌اندازی کرده است.

این سیستم این‌گونه کار می‌کند که کسانی که توکن خود را بفروشند در هر تراکنش ۱۰ درصد به‌عنوان کارمزد جریمه می‌شوند و ۵ درصد این کارمزد دریافتی از فروشندگان در میان دارندگان فعلی توکن توزیع می‌شود.

هدف از اجرای این پروتکل کاستن از میزان فروش توکن‌ها و به‌جای آن تشویق به نگهداری آن است. با وجود چنین سیستمی معامله‌گران کمتر به فروش توکن‌های خود فکر می‌کنند و دارندگان فعلی کوین می‌توانند پاداش دریافت کنند.

هدف نهایی تیم توسعه سیف مون (Safemoon) از طراحی چنین سیستمی کاهش ریزش‌های ناگهانی قیمت توکن به دلیل فروش زیاد این رمزارز توسط دارندگان است که ممکن است منجر به نوسانات شدید قیمت و سقوط بازار شود.

در وب‌سایت رسمی سیف مون آمده است که «هولدرها از طریق سیستم پاداش‌دهی استاتیک پاداش‌های منفعلانه دریافت می‌کنند و موجودی حسابشان به طور نامحدود افزایش پیدا می‌کند.» این پاداش‌های استاتیک باعث تمایز سیف مون از سایر رمزارزها شده است.

سیف مون به‌جای توکن سوزی دیجیتال از یک استراتژی دستی برای کنترل کردن میزان عرضه توکن استفاده می‌کند و یک استراتژی پاداش‌دهی مفید برای هولدرهای بلندمدت در نظر گرفته است.

آیا سیف مون (Safemoon) یک دوج کوین جدید است؟

با توجه به رشد قیمت اخیر و قیمت بسیار پایین سیف مون، عده‌ای از فعالان بازار ارزهای دیجیتال آن را با دوج کوین مقایسه می‌کنند که اگرچه در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان یک شوخی وارد بازار شد اما ارزش آن در سال ۲۰۲۱ رشدی نجومی داشته است؛ قسمتی از این رشد به دلیل حمایت‌های افراد بانفوذی مانند رئیس شرکت تسلا، ایلان ماسک، بوده است.

ارزش بازار فعلی دوج کوین حدود ۲۵/۶ میلیارد دلار است و این رمزارز در رتبه هشتم فهرست بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال جهان قرار دارد.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد سیف مون آینده درخشان‌تری در مقایسه با دوج کوین داشته باشد؛ به‌علاوه، شرکت توسعه دهنده این رمزارز قصد دارد از طریق جذب یک میلیون دلار سرمایه که تا حالا بیش از ۷۷۰ هزار دلار آن را جذب کرده است صرافی مختص خودش را راه‌اندازی کند.

اگرچه این توکن هنوز در میان سرمایه‌گذاران رمزارزها چندان شناخته شده نیست اما شرکت سیف مون قصد دارد عمدتاً از طریق چندین پروژه از جمله اضافه کردن قابلیت توکن‌های غیر مثلی (NFT) نام خود را مطرح کند و تا پایان سال میلادی جاری ارزش توکن خود را به آسمان‌ها بفرستد.

سیف مون همچنین قصد دارد با لیست شدن در صرافی‌های بیشتری مانند کوین بیس بیش از پیش در دسترس سرمایه‌گذاران قرار بگیرد.

با این وجود، با توجه به عدم دسترسی سیف مون به بازار اصلی (در حال حاضر برای خرید سیف مون باید مجموعه‌ای از تراکنش‌های پیچیده را در بین چندین صرافی و رمزارز مختلف انجام داد) و ناشناخته بودن آن بسیاری از معامله‌گران در خرید و فروش سیف مون محتاطانه عمل می‌کنند.

اما اگر سیف مون بتواند شایستگی خود را ثابت کند و استراتژی تبلیغاتی آن در رسانه‌های اجتماعی موفق عمل کند ممکن است شاهد رشد چشمگیر آن مانند دوج کوین باشیم.

نکات مهم سرمایه گذاری در سیف مون

بعد از پرداختن به ماهیت سیف مون (Safemoon) قبل از خرید این رمزارز باید نکاتی را در نظر داشته باشید.

  1. سیف مون در ابتدا با ۷۷۷ تریلیون توکن وارد بازار شد.

سیف مون عرضه بسیار زیاد و قیمت بسیار کمی دارد. اگرچه عرضه کل این رمزارز یک کوادریلیون بود اما تیم توسعه ۲۲۳ تریلیون توکن را قبل از معرفی سیف مون به بازار سوزاندند (از بین بردند).

میزان عرضه سیف مون در زمان راه‌اندازی ۷۷۷ تریلیون توکن و هر کدام به قیمت ۰/۰۰۰۰۰۰۰۰۱۰ دلار بود. اگر در آن زمان ۱۰۰ دلار سیف مون خریداری می‌کردید تعداد ۱۰۰ میلیارد توکن دریافت می‌کردید.

  1. در زمان فروش سیف مون باید ۱۰ درصد کارمزد پرداخت کنید.

متمایزترین ویژگی سیف مون این است که فروشندگان این توکن باید در هر تراکنش فروش ۱۰ درصد کارمزد بدهند. فرض کنید ۱۰۰ میلیون توکن سیف مون دارید؛ اگر تمام این توکن‌ها را بفروشید ۱۰ میلیون توکن به‌عنوان کارمزد از شما گرفته می‌شود.

نیمی از این کارمزد در میان دارندگان فعلی توکن توزیع می‌شود و از نیم دیگر آن در استخر نقدینگی با بایننس کوین استفاده می‌شود.

به گفته وایت پیپر سیف مون هدف از دریافت این کارمزد بالا تشویق دارندگان توکن به حفظ کردن دارایی‌هایشان و نیز پاداش دادن به دارندگان بلندمدت است.

۳. جنبه مهم دیگر سیف مون سوزاندن دستی توکن است.

این بدین معناست که تیم این پروژه به‌منظور حفظ و افزایش ارزش سیف مون به‌صورت منظم مقادیری از این توکن را می‌سوزاند.

تا به حال با احتساب ۲۲۳ تریلیون توکن سوزانده شده قبل از راه‌اندازی، بیش از ۴۰۰ تریلیون توکن سیف مون سوزانده شده است.

  1. قیمت بیش از ۲۰۰۰۰ درصد رشد کرد و بعد دوباره سقوط کرد.

سرمایه‌گذاری در سیف مون برای خریداران اولیه شدیداً سودآور بود. قیمت این توکن در بیستم آوریل به رکورد تاریخی ۰/۰۰۰۰۱۳۹۹ رسید. برای درک بهتر این رشد تصور کنید در زمان معرفی این رمزارز ۱۰۰ دلار از آن خریداری می‌کردید؛ ارزش این سرمایه‌گذاری در اوج قیمت تقریباً ۱/۴ میلیون دلار بود.

در زمان نگارش این مقاله سیف مون بیش از ۸۵ درصد از ارزش خود در مقایسه با رکورد تاریخی‌اش را از دست داده است. البته در چند ماه گذشته بیشتر رمزارزها شاهد کاهش چشمگیر ارزش خود بوده‌اند اما ریزش قیمت سیف مون در مقایسه با رمزارزهای بزرگ‌تر مانند بیت کوین و اتریوم بیشتر بوده است.

  1. سیف مون هدف واقعی یا مزیت رقابتی ندارد.

بسیاری از علاقه‌مندان رمزارزها در مورد سیف مون مردد هستند زیرا این رمزارز هیچ مورد استفاده یا مزیتی در مقایسه با سایر رمزارزها ندارد.

سیف مون تا به حال سوار بر موج محبوبیت رمزارزها رشد کرده است اما این برای موفقیت و ماندگاری یک رمزارز کافی نیست. رمزارزهای ماندگار در بازار آن‌هایی هستند که حرفی برای گفتن و مزایای رقابتی دارند.

  1. سیف مون را نمی‌توان به‌وسیله ارز فیات یا از طریق صرافی‌های معتبر جهانی خرید

سیف مون در صرافی‌های بزرگ ارزهای دیجیتال موجود نیست. همچنین هیچ امکان خرید سیف مون به‌وسیله ارز فیات مانند دلار در هیچ صرافی‌ای وجود ندارد.

صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ اولین پلتفرمی بود که سیف مون را لیست کرد. اگر کیف پولتان را به این وب‌سایت وصل کنید می‌توانید به‌وسیله بایننس کوین اقدام به خرید سیف مون و بالعکس کنید. چندین صرافی دیگر نیز وجود دارد که در آنها می‌توانید سیف مون را با تتر خریداری کنید.

اگر مایلید به یادگیری باشید خریدن سیف مون چندان هم سخت نیست اما این کار به سادگی خریدن سایر ارزهای دیجیتال در صرافی‌های بزرگ نیست.

۷. برنامه آینده سیف مون

تیم سیف مون برنامه‌های آینده این پروژه را در وب‌سایت آن و از طریق ویدئوهای زنده خود اعلام کرده است. اما این تفکرها در حال حاضر صرفاً روی کاغذ هستند و برخی معتقدند هدف از اعلام آنها تنها برای بازارگرمی است. برخی از این برنامه‌ها عبارت‌اند از:

  • منتشر کردن اپلیکیشن، کیف پول، و بازی ویدئویی سیف مون
  • تأسیس صرافی سیف مون
  • ادغام سیف مون با بانک‌های آفریقایی
  • تبدیل کردن سیف مون به «سوخت لازم برای آزادی افراد» از طریق «پروژه فونیکس»

جزئیات زیادی در مورد پروژه فونیکس وجود ندارد و همین باعث شده عده‌ای معتقد باشند هدف از این کار تیم توسعه تشویق مردم به صحبت کردن درباره آن باشد.

  1. سیف مون یکی از پرریسک‌ترین رمزارزها برای سرمایه‌گذاری است.

انتقادهای زیادی به سیف مون وارد شده است. منتقدان از این پروژه به‌عنوان یک طرح پانزی، طرح پامپ و دامپ، و برنامه هرمی یاد کرده و طرف‌داران آن را به یک گروه مرموز تشبیه کرده‌اند.

سرمایه‌گذاری بر روی بسیاری از رمزارزها پرریسک است، اما ریسک بعضی از آنها بسیار بیشتر است. سیف مون به دلیل نداشتن هیچ‌گونه کاربرد موجه و تکیه بر محبوبیت حوزه رمزارزها یکی از خطرناک‌ترین رمزارزها برای سرمایه‌گذاری است. این احتمال هم وجود دارد که سیف مون روزهای اوج خود را پشت سر گذاشته باشد.

بنیان‌گذار و تیم توسعه دهنده

سیف مون تیمی شش نفره را به‌عنوان مدیران پروژه معرفی کرده است. در رأس این فهرست مدیرعامل جان کارونی دیده می‌شود که با توجه به صفحه لینکدینش قبلاً به‌عنوان تحلیلگر برای وزارت دفاع آمریکا فعالیت داشته است.

او به همراه مدیر ارشد فناوری سیف مون یعنی توماس اسمیت و مدیر طرف‌داران، ترور چرچ، همچنین در حال کار کردن بر روی یک استودیوی مستقل بازی ویدئویی به نام تانو (TANO) است.

اسمیت در دو سال گذشته با سازمان‌های مختلف فعال در حوزه بلاکچین و محصولات امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای کار کرده است. مدیر ارشد عملیاتی سیف مون، جک هاینس دیویس که در بریتانیا مستقر است در صفحه لینکدین خود دو شرکت لایک اند شِر و بن فیلیپس گلوبال را به‌عنوان کارفرمایان خود نام برده است. اطلاعاتی در مورد ماهیت فعالیت این دو شرکت در دسترس نیست.

برنامه‌های آینده

سیف مون یک نقشه راه برای یک سال اعلام کرده است. این شرکت اعلام کرده است که در سه ماهه اول سال تعداد اعضای تیم خود را دو برابر کرده و یک کمپین بازاریابی شروع کرده است. هدف بعدی شرکت تکمیل کردن یک اپلیکیشن (ماهیت آن مشخص نیست)، کیف پول، و چندین بازی مربوط به سیف مون است.

در نقشه راه این پروژه آمده است که هدف بعدی آن تلاش برای امکان‌پذیر کردن معاملات سیف مون در صرافی‌هایی مانند بایننس، ساخت صرافی سیف مون، گسترش ۳۵ درصدی تیم توسعه، و تأسیس دفتر بریتانیا/ ایرلند است. این شرکت هدف خود برای نیمه پایانی سال را راه‌اندازی صرافی سیف مون و تأسیس دفتر سیف مون در آفریقا اعلام کرده است.

نقشه راه سیف مون

در ادامه نقشه راه ارز سیف مون خلاصه شده است.

سه ماهه اول ۲۰۲۱

شروع پروتکل

ما با موفقیت یک جفت معاملاتی با دوج کوین را در صرافی بی‌بی‌پُم (Bibipom) راه‌اندازی و تأیید کرده‌ایم. ما همچنین فرایند ادغام با صرافی وایت بیت (WhiteBit) را آغاز کرده و کارهای اداری را با صرافی بیت مارت (Bitmart) شروع کرده‌ایم. تعداد اعضای تیم ما دو برابر شده و کمپین بازاریابی سیف مون آغاز به کار کرده است.

سه ماهه دوم ۲۰۲۱

حرکت اولیه

ادغام اقتصاد توکنی وایت بیت در کنار تکمیل اپلیکیشن، کیف پول، و بازی‌های سیف مون به پایان می‌رسد. همچنین ادغام بیت مارت با اقتصاد توکنی در این سه ماهه تکمیل می‌شود. ما طراحی معماری صرافی ان اف تی (NFT) و نیز ادغام بازی‌های ویدئویی را آغاز می‌کنیم.

تیم ما ادغام سیف مون با بازارهای آفریقایی را در کنار راه‌اندازی یک نهاد خیریه عملیاتی می‌کند. ما معماری صرافی‌های دیگر مانند بایننس را بررسی و طراحی معماری صرافی سیف مون را شروع می‌کنیم.

تیم توسعه ما تا ۳۵ درصد گسترش یافته و یک دفتر در بریتانیا/ ایرلند تأسیس خواهیم کرد. ما اقدام به طراحی یک اپلیکیشن آموزشی ارزهای دیجیتال و نیز جذب شریک خواهیم کرد.

سه ماهه سوم ۲۰۲۱

ادامه به کار

ما طراحی اپلیکیشن آموزشی را تمام کرده و پروژه خیریه خود را اجرا خواهیم کرد. تیم سیف مون طراحی صرافی ان اف تی را تمام کرده و اولین بازی ویدئویی با ادغام سیف مون را منتشر می‌کند. ما اندازه تیم توسعه را ۲۵ درصد افزایش داده و جلسات با طرف‌داران را راه‌اندازی می‌کنیم. ما همچنین بر روی ادغام با سایر صرافی‌های بزرگ مانند بایننس و ماندالا کار خواهیم کرد.

سه ماهه چهارم ۲۰۲۱

حرکت به سوی ماه!

ما توسعه صرافی سیف مون و پروژه خیریه خود را به پایان می‌رسانیم. ما فرایند ادغام با اولین بازار آفریقایی خود را به پایان رسانده و ادغام با بازارهای آفریقایی دیگر را آغاز می‌کنیم.

ما یک دفتر سیف مون در آفریقا دایر کرده متخصصانی را برای تصدی مشاغل موجود استخدام خواهیم کرد. ما برای پروژه خیریه بعدی خود کمک‌های مالی جمع‌آوری کرده و در مورد پروژه بعدی نیز رأی‌گیری می‌کنیم. ما در این سه ماهه بورسیه سیف مون را نیز ایجاد می‌کنیم.

پیش بینی قیمت و آینده سیف مون

با توجه به تحلیل‌های وب‌سایت دیجیتال کوین، قیمت سیف مون ممکن است در سال‌های آتی رو به بالا حرکت کند اگرچه ممکن است ارزش هر توکن کسری از یک سنت بماند.

بنا بر پیش بینی این وب‌سایت میانگین قیمت سیف مون در سال جاری در حدود ۰/۰۰۰۰۰۵۰۴ بوده و در سال ۲۰۲۲ به میانگین ۰/۰۰۰۰۰۶۰۶ و تا ۲۰۲۵ به ۰/۰۰۰۰۱۰۲۵ دلار افزایش پیدا خواهد کرد. این وب‌سایت همچنین پیش بینی کرده است که قیمت سیف مون تا سال ۲۰۲۸ ممکن است به رکورد جدید و میانگین ۰/۰۰۰۰۱۴۹۱ برسد.

پیش بینی قیمت و آینده سیف مون

وب‌سایت مبتنی بر الگوریتم والت اینوستور پیش بینی صعودی‌تری برای قیمت سیف مون دارد. بنا بر پیش بینی این منبع، قیمت این رمزارز از میانگین ۰/۰۰۰۰۰۴ در ابتدای اوت به سقف جدید ۰/۰۰۰۰۱۴ تا پایان سال ۲۰۲۱، ۰/۰۰۰۰۲۸ دلار تا پایان سال ۲۰۲۲ و ۰/۰۰۰۰۷۱ دلار تا پایان سال ۲۰۲۵ خواهید رسید.

آیا سرمایه‌گذاری در سیف مون امن است؟

به‌رغم تلاش تیم توسعه ارز سیف مون برای محدود کردن نوسانات قیمت این رمزارز، قیمت این توکن حوزه دیفای به شدت نوسان می‌کند. قیمت سیف مون در ۲۰ مارس ۰/۰۰۰۰۰۰۰۷۳ دلار بود.

یک ماه بعد، قیمت رکورد تاریخی ۰/۰۰۰۰۱۴ دلار را ثبت کرد. این یعنی ۱۹۰۷۸ درصد افزایش! اگر در اواسط ماه مارس ۷۳۰۰ دلار بر روی سیف مون سرمایه‌گذاری می‌کردید یک ماه بعد ۱/۴ میلیون دلار سرمایه داشتید!

اما پس از ثبت سقف قیمتی ۰/۰۰۰۰۱۴ دلار، حالا و در زمان نوشتن این مقاله قیمت این توکن حدود ۰/۰۰۰۰۰۲۱۳ دلار است. عده‌ای در مورد آینده سیف مون خوش‌بین بوده و معتقدند این رمزارز رشد نجومی دوج کوین را تجربه خواهد کرد.

بسیاری از طرف‌داران سیف مون نیز احساسات مشابهی نسبت به این رمزارز دارند و معتقدند که این رمزارز بسیار «پرریسک و در عین حال پربازده» است.

سیف موم یک دارایی بسیار پرخطر است، به ویژه اینکه هنوز در مراحل اولیه خود در دنیای ارزهای دیجیتال است. برای نظر دادن در مورد پتانسیل رشد این رمزارز هنوز زود است.

بنا بر پیش بینی کوین پیدیا، قیمت توکن سیف مون در پایان سال ۲۰۲۱ در حدود ۰/۰۰۰۰۰۶۶۲ دلار، و در پایان سال ۲۰۲۲ حدود ۰/۰۰۰۰۰۴۱۸ تا ۰/۰۰۰۰۰۸۹ دلار خواهد بود. این وب‌سایت پیش بینی می‌کند که رالی صعودی بازار می‌تواند قیمت هر توکن سیف مون را تا پایان سال ۲۰۲۵ تا ۰/۰۰۰۰۰۹۵۷ و شاید ۰/۰۰۰۰۱۹۲ دلار بالا ببرد.

سخن آخر

تصمیم به اینکه ارز سیف مون خوب است یا بد، موضوعی است که صرفاً گذر زمان مشخص خواهد کرد. اما قطع به‌یقین می‌توان گفت که سیف مون رقبای سرسختی همچون شیبا و دوج کوین دارد که با شرایط حال حاضر سرمایه گذاری مطمئن‌تری نسبت به سیف مون هستند.

به نظر شما سیف مون برای سرمایه گذاری خوب است؟