ساتوشی، کوچکترین واحد ارز دیجیتال بیت‌کوین بوده و از نام ساتوشی ناکاموتو، بنیانگذار بیت‌کوین و پروتکل‌های آن، گرفته شده است. در این مقاله هرآنچه که باید درباره ساتوشی بدانیم را توضیح می‌دهیم.

ساتوشی چیست؟

از آنجایی‌که ارزش بیت‌‌کوین به طور تصاعدی رشد کرده‌است، برای انجام تراکنش‌هایی با حجم کم، احساس نیاز به واحد‌های کوچکتری از بیت‌کوین ایجاد شد. در‌واقع در هر بیت‌کوین، صد میلیون ساتوشی وجود دارد و به عبارتی هر ۰/۰۰۰۰۰۰۰۱ ارزشی معادل یک بیت‌کوین دارد. در اوایل سال ۲۰۲۲، ارزش یک ساتوشی به کمتر از یک سنت رسید. جالب است بدانیم که ساتوشی، تنها زیر‌مجموعه بیت‌کوین نیست؛ بلکه اصطلاحی دیگر به نام میلی‌بیت‌کوین برای یک هزارم بیت‌کوین (۰/۰۰۱ BTC) نیز وجود دارد. میکرو‌بیت‌کوین نیز واحد کوچکتر دیگری است که ارزشی معادل یک میلیونم بیت‌کوین (۰/۰۰۰۰۰۱ BTC) دارد. از طرف دیگر در شبکه لایتنینگ، امکان انجام تراکنش با واحدی کوچکتر از ساتوشی به نام millisatoshi نیز وجود دارد. این واحد یک هزارم ساتوشی را نشان می‌دهد اما در خود شبکه بیت‌کوین قابل استفاده نیست.

در‌واقع تقسیم بیت‌‌کوین به واحد‌های کوچکتر، انجام تراکنش‌ها و خرید‌های خرد را ساده‌تر می‌‌کند؛ هر‌چند که ممکن است نوسانات بالا، کاربرد آن را محدودتر کند. از طرف دیگر با وجود ساتوشی، این امکان برای کاربران وجود دارد که به جای خرید بیت‌کوین کامل، بخش کوچکتری از آن را، خریداری کنند. در ادامه نگاهی به واحد‌های کوچکتر بیت‌کوین و ارزش آن‌ها نسبت به ساتوشی می‌اندازیم:

  • بیت‌کوین = ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ساتوشی
  • سانتی بیت‌کوین = ۱،۰۰۰،۰۰۰ ساتوشی
  • میلی بیت‌کوین = ۱۰۰،۰۰۰ ساتوشی
  • میکرو بیت‌کوین = ۱۰۰ ساتوشی

خالق ساتوشی چه کسی است؟

پیش از این نیز به این موضوع اشاره کردیم که کوچک ترین واحد بیت‌کوین، یعنی ساتوشی، از نام ساتوشی ناکاموتو گرفته شده است. ناکاموتو نام مستعار شخص یا افرادی است که در سال ۲۰۰۸ وایت‌پیپر بیت‌کوین را منتشر کرد و به توسعه آن پرداخت. در‌واقع تالیف وایت‌پیپر، توسعه BTC و پیاده سازی آن به ساتوشی ناکاموتو نسبت داده شده است. ساتوشی تا دسامبر ۲۰۱۰ به توسعه بیت‌کوین مشغول بود. این شخص برای گسترش هر‌چه بیشتر این ارز دیجیتال، به فکر آینده بود و در همین راستا فکرهایی درباره واحد کوچک‌تر بیت‌کوین نیز در سر داشت.

از آنجایی که هویت ساتوشی ناکاموتو همچنان نا‌شناس باقی‌مانده است، بسیاری از افراد به عنوان این شخص معرفی شده‌اند. عموم این اشخاص در زمینه رمزنگاری و نرم‌افزار در اروپا فعالیت داشته‌اند؛ این در‌حالی است که نام ناکا‌موتو ژاپنی بوده و در سال ۲۰۱۲ خود را مردی معرفی کرد که در ژاپن زندگی می‌کند. تا‌کنون نیز هویت واقعی این شخص مشخص نبوده و گمانه زنی‌های مختلفی در رابطه با آن وجود دارد.

جالب است بدانیم که در روز‌های اولیه ایجاد بیت‌کوین، انجمنی تحت عنوان BitcoinTalk شکل گرفت که فردی به نام ریباک (Rebuck) در آن پیشنهادی تحت عنوان ایجاد واحد‌های کوچک‌تر بیت‌کوین ارائه کرد؛ هر‌چند که در ابتدا این پیشنهاد نا‌دیده گرفته شد و افراد انجمن در‌حال تعیین یونی‌ کد بیت‌کوین بودند. مدتی بعد تعداد افرادی بیشتری نسبت به تقسیم بیت‌کوین به واحد‌های کوچکتر، رای مثبت خود را اعلام کردند و در نتیجه ساتوشی ایجاد شد.

نحوه استفاده از ساتوشی 

یکی از اصلی‌ترین کاربرد‌های ساتوشی و بیت‌کوین، انجام معاملات و تبدیل آن‌ها به سایر ارز‌های دیجیتال یا ارز‌های فیات است. صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر، شرایط بسیار خوبی برای انجام این کار را پیش روی سرمایه گذاران قرار داده‌اند.

همچنین در حال حاضر بسیاری از کسب‌ و کار‌ها ساتوشی و بیت‌کوین را به عنوان نوع روش پرداخت پذیرفته‌اند؛ با این حساب می‌توان ارزهای فیات را به ساتوشی تبدیل و از آن‌ها برای دریافت کالاها و خدمات مختلف استفاده کرد. البته باید بابت پذیرش بیت‌کوین توسط آن کسب و کار اطمینان پیدا کرد.

کاربرد های ساتوشی

ارائه نوعی سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا، یکی از اصلی‌ترین اهداف ایجاد ساتوشی بود که افراد بتوانند از آن در موارد مختلف استفاده کنند و بیت‌کوین را در زندگی روزمره خود به کار ببرند. برای درک بهتر ساتوشی، در ادامه بیشتر درباره کاربرد‌های آن توضیح می‌دهیم.

پرداخت کردن

همانطور که گفتیم معمولا قیمت خرید یک قهوه یا مواردی از این قبیل، بسیار کمتر از یک بیت‌کوین است. به همین خاطر وجود ساتوشی، این امکان را به کاربران داده که این ارز را در خرید‌های روز‌مره خود به کار ببرند. بدین ترتیب ساتوشی گزینه‌ای مناسب برای پرداخت‌های خرد و دریافت کالاها و خدمات مختلف است؛ به این شرط که سرویس دهنده، ساتوشی را به عنوان نوعی روش پرداخت بپذیرد. در حال حاضر تعداد این کسب‌ و کار‌ها روز‌ به روز در حال افزایش هستند. علاوه بر آن سرعت بالای تراکنش‌ها و کارمزد مناسب، به کاربران انگیزه بیشتری می‌دهد.

تعویض با پول نقد

بزرگترین شهر‌های دنیا مانند نیویورک و آمستردام و… امکان تعویض ساتوشی با پول نقد را برای کاربران ایجاد کرده‌اند. این موضوع در سراسر جهان در حال گسترش است و صرافی‌های ارز دیجیتال، به ساده‌ترین شکل ممکن بیت‌کوین را به ارز فیات رایج کشور تبدیل می‌کنند. برای این کار ابتدا باید صرافی مورد اعتمادی را انتخاب و مراحل ثبت نام و احراز هویت را تکمیل کنیم. سپس با استفاده از روش‌های خرید و فروش توضیح داده شده، می‌توان به تبدیل BTC به ارز ریال یا خرید ریال با استفاده از BTC پرداخت.

معامله کردن

یکی از رایج‌ترین روش‌های استفاده از بیت‌کوین و با‌لطبع ساتوشی، معامله آن با سایر ارز‌های دیجیتال است. بنا‌بر‌این یکی از اصلی‌ترین دلایل خرید ساتوشی این است که معاملات و پرداخت‌ها آسان‌تر انجام می‌شوند.

نماد ساتوشی 

هر ارز دیجیتال با نماد مخصوص به خود می‌تواند ماندگاری بالا‌تری در ذهن کاربران پیدا کند. ساتوشی نیز از این قاعده مستثنی نیست و طی جنبشی که توسط Square، نوعی برنامه پرداخت مستقر در سانفرانسیسکو ایجاد شد، بسیاری از کاربران طرح‌هایی را به عنوان نماد برای ساتوشی پیشنهاد دادند. عموم افراد معتقد بودند که وجود نماد می‌تواند موثر‌تر از یک تصویر عمل کند. این جنبش همچنان ادامه دارد و کاربران طرح‌ها متعددی را اراٰئه دادند؛ نمونه‌ای از این طرح‌ها، ترکیبی از @ و $ بود که برخی افراد نسبت به آن انتقاداتی را وارد کردند. نمونه دیگر شبیه‌سازی نماد اصلی بیت‌کوین با حرف کوچک b بود. در حال حاضر بر سر ایجاد نماد توافقی صورت نگرفته اما توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است.

نحوه تبدیل بیت کوین به ساتوشی 

حال که با واحد کوچکتر بیت‌کوین، یعنی ساتوشی آشنا شدیم، برای استفاده بهتر باید با روش‌های تبدیل بیت‌کوین به ساتوشی و تبدیل ساتوشی به بیت‌کوین آشنایی داشته باشیم.

برای تبدیل بیت‌کوین به ساتوشی دو راه وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از ابزار‌های موجود برای تبدیل است که دقت بالایی را ارائه می‌دهند. روش دیگر ضرب مقدار بیت‌کوین در ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ است.

برای تبدیل ساتوشی به بیت‌کوین نیز دو راه پیش روی کاربران قرار دارد؛ همانطور که پیش از این نیز گفتیم هر ساتوشی  ۰/۰۰۰۰۰۰۰۱ BTC بوده و در روش اول می‌توانیم مقدار ساتوشی مورد نظر را در این عدد ضرب کنیم. روش دوم نیز استفاده از ابزار‌های تبدیل است که کمترین درصد خطا را شامل می‌شوند. برای درک بهتر این موضوع چند نمونه از معادل‌ها را در ادامه ذکر می‌کنیم:

  • ۱۰ بیت‌کوین = ۰/۰۰۰۰۰۰۰۱۰ ساتوشی
  • ۱۰۰ بیت‌کوین = ۰/۰۰۰۰۰۰۰۱۰۰ ساتوشی
  • ۱۰۰۰ بیت‌کوین = ۰/۰۰۰۰۰۰۰۱۰۰۰ ساتوشی
  • ۱۰،۰۰۰ بیت‌کوین =  ۰/۰۰۰۰۰۰۰۱۰۰۰۰ ساتوشی
  • ۱۰۰،۰۰۰ بیت‌کوین = ۰/۰۰۰۰۰۰۰۱۰۰۰۰۰ ساتوشی

محاسبه ساتوشی به تومان

حال که راه‌های تبدیل ساتوشی و بیت‌کوین به یکدیگر را متوجه شدیم، بهتر است با روش محاسبه ساتوشی به تومان و دلار نیز آشنا شویم. قدم اول تبدیل ساتوشی به بیت‌کوین است که در آن مقدار ساتوشی را در ۰/۰۰۰۰۰۰۰۱ ضرب می‌کنیم. در این مرحله مقدار بیت‌کوین را در دست داریم و با ضرب کردن آن در قیمت لحظه‌ای BTC، قیمت آن را به دلار متوجه می‌شویم. سپس به آسانی در نرخ دلار به تومان ضرب می‌کنیم. قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال و قیمت لحظه‌ای بیت‌کوین در صرافی رمزینکس قابل مشاهده‌اند.

محاسبه ساتوشی به دلار نیز بسیار آسان انجام می‌شود؛ برای این کار کافی است که معادل دلاری قیمت بیت‌کوین را تقسیم بر ۱۰۰ میلیون کنیم. به عنوان مثال قیمت بیت کوین را ۱۵۰۰۰ دلار در نظر می‌گیریم؛ طبق این فرمول و تقسیم ۱۵۰۰۰ به ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ به عدد ۰/۰۰۰۱۵ دلار می‌رسیم.

سوالات متداول

چطور می‌توانیم ساتوشی بخریم؟

با مشاهده سایت کوین مارکت کپ، لیستی از صرافی‌هایی که می‌توان برای خرید ساتوشی استفاده کرد قابل مشاهده هستند، علاوه برآ‌ن صرافی ارز دیجیتال رمزینکس امکان خرید واحد‌های کوچکتر بیت‌کوین را در اختیار کاربران قرار داده است.

تحت چه شرایطی ارزش یک ساتوشی به ۱ دلار می‌رسد؟

برای رسیدن قیمت ساتوشی به ۱ دلار، باید ارزش یک بیت‌کوین به ۱۰۰ میلیون دلار برسد.