یونیک فایننس چیست؟ | بررسی اقدامات کلاهبردارانه این پروژه
۱۴ مهر ۱۴۰۳ اخبار
  1. بررسی خروج ۳۰۰ میلیون دلاری از ETF های بیت‌ کوین
  2. رکوردشکنی نهنگ‌های بیت‌ کوین در چرخه صعودی: آیا بازار آماده جهش است؟
  3. تاریخ لیست شدن بلوم + چگونه داشتن چند حساب منجر به بن شدن فوری می‌شود؟
  4. خرید ۱ میلیارد دوج‌ کوین توسط نهنگ‌های دوج‌ کوین: آیا زمان بازگشت روند صعودی است؟
  5. بررسی چالش‌ها و فرصت‌های سولانا در مقیاس‌پذیری بلاکچین
  6. به‌روزرسانی تاریخ لیستینگ ایردراپ تون استیشن (TON Station): مهلت فارمینگ تمدید شد
  7. تاریخ عرضه و قیمت توکن‌های ایردراپ ایکس امپایر
  8. لیست شدن ایردراپ لاست داگز (Lost Dogs) و جزئیات فصل دوم برای آبان ماه اعلام شد
  9. بیت کوین وارد فاز مثبت می‌شود اما یک نکته وجود دارد
  10. جابه‌جایی‌های بزرگ نهنگ بیت کوین قبل از افشای چهره ناکاموتو
  11. محکومیت ۱۰ ساله موسس طرح پانزی IcomTech
  12. کارت های پیکسل امروز شنبه ۱۴ مهر به همراه تصویر آموزشی
  13. کد ویدیو بلوم امروز شنبه ۱۴ مهر + آموزش تصویری
  14. رمز جیمز (GEMZ) امروز شنبه ۱۴ مهر
  15. تصویر امروز جیمز شنبه ۱۴ مهر به همراه پاسخ تصویری
  16. کارتهای امروز برد (Bird) شنبه ۱۴ مهر + آموزش تصویری
  17. کد کمبو میم فای امروز شنبه ۱۴ مهر + آموزش وارد کردن
  18. کد مخفی تومارکت (Tomarket) امروز شنبه ۱۴ مهر
  19. جواب سوال تایم فارم امروز شنبه ۱۴ مهر
  20. پاسخ پازل امروز ربات میجر شنبه ۱۴ مهر + آموزش تصویری
  21. سقوط سولانا پس از شکست سطح ۱۶۱ دلاری؛ آیا افت بیشتر در راه است؟
  22. یک نهنگ اتریوم ۱۹ هزار اتریوم فروخت: آیا افت شدیدتری در راه است؟
  23. کد مخفی ویدیو تپ سواپ امروز شنبه ۱۴ مهر به همراه آموزش وارد کردن

یونیک فایننس (Unique Finance) چیست؟ بررسی تمام اقدامات کلاهبردارانه

 
۹ مهر ۱۴۰۳   ۸ مهر ۱۴۰۳
  4 دقیقه
خطر یونیک فایننس

یونیک فایننس (Unique Finance) یک پروژه با فعالیت‌های کلاهبردارانه است که در حوزه‌های مختلفی اعم از بازار ارزهای دیجیتال و بازار سهام آمریکا دست به کلاهبرداری‌های مختلف زده است. نهادهای داخلی و خارجی عدم اطمینان خود نسبت به فعالیت‌های این پروژه را ذکر کرده‌اند. در این مطلب پروژه یونیک فایننس معرفی می‌شود و فعالیت‌های کلاهبردارانه آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

یونیک فایننس چیست؟

یونیک فایننس خود را یک پروژه در سرمایه‌گذاری و امور مالی می‌داند که با استفاده از کارگزاری‌ها در بازار بورس جهانی کسب سود می‌کند. این شرکت به طور رسمی در سال ۲۰۱۶ فعالیت خود را در سوئیس آغاز کرد اما به مرور زمان تغییر ماهیت داد و به بازار ارزهای دیجیتال هم وارد شد. فعالیت‌های یونیک فایننس در چارچوب یک شرکت هرمی ادامه یافت و این شرکت مبالغ زیادی از این راه جمع‌آوری کرد.

نام پروژهیونیک فایننس (Unique Finance)
نام ارز دیجیتالUnique Utility (UNQT)
ماهیت فعالیتسرمایه‌گذاری در بازار سهام آمریکا و بعد فعالیت هرمی
اتهاماتفعالیت هرمی، طرح پانزی و ارائه اسناد غیرمعتبر
معرفی پروژه یونیک فایننس

یونیک فایننس و کلاهبرداری از کاربران

یونیک فایننس و مدیران آن که سوابق پرابهامی در فعالیت‌های اقتصادی خود داشتند در سال ۲۰۱۶ وعده سرمایه‌گذاری در بازار سهام آمریکا را به کاربران خود می‌دادند. این موضوع با توجه به تحریم‌ها و چالش‌های اقتصادی ایران در آن زمان مورد توجه قرار گرفت.

پس از مدتی افراد زیادی گزارش‌هایی مبنی بر عدم دسترسی به وجوه خود ارائه کردند که در این پلتفرم سرمایه‌گذاری کرده بودند. با بالا گرفتن این اعتراضات یونیک فایننس بی‌سروصدا ناپدید شد و عنوان فعالیت خود در بازار سهام آمریکا را تغییر داد. کار تا جایی پیش رفت که این شرکت دامنه خود را با گذر زمان از uniquefinance.org به unique.finance تغییر داد تا عملا شکایت‌کنندگان را با تغییر هویت خود به چالش بکشد.

در ادامه فعالیت‌های کلاهبردارانه، یونیک فایننس سیاست جدیدی در دستور کار خود قرار داد. در همان سال‌ها (۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱) بود که فعالیت‌های شرکت‌های هرمی در ایران شنیده می‌شد. یونیک فایننس هم از همین سیاست برای پیشبرد اهداف خود استفاده کرد و به عنوان یک شرکت هرمی از جامعه هدف خود درخواست عضوگیری یا به عبارتی زیرمجموعه‌گیری داشت.

با جذب اعضای زیاد، یونیک فایننس توانست به سرمایه خوبی برسد. این در حالی بود که سود حاصل از زیرمجموعه‌گیری به طور کامل و همیشگی پرداخت نمیشد.

توکن یونیک فایننس (UNQT)

یوینک فایننس در ماه ژانویه ۲۰۲۱ توکن اختصاصی خود را با عنوان UNQT به بازار عرضه کرد. این ارز دیجیتال که در بستر بلاکچین اتریوم منتشر شد، زیر نقدهای مختلفی قرار گرفت. از جمله این موارد لیست نشدن آن در صرافی ارز دیجیتال معتبر و وبسایت‌های مهم و شناخته‌شده (مانند CoinMarketCap) بود که ماهیت آن را تا حد زیادی زیر سوال برد.

توکن UNQT به طور خاص در صرافی یونی سواپ تنها قابل خرید و فروش است که یک صرافی غیرمتمرکز است. با این حال خرید و فروش این رمزارز به دلیل سوابق سازندگان در انواع صرافی ارز دیجیتال توصیه نمی‌شود.

در مورد خرید UNQT گزارش‌هایی مبنی بر پرداخت دلاری و عدم دریافت توکن‌ها وجود داشته اما مشخص نیست چقدر اعتبار داشته باشد.

مدیران و سازندگان پروژه

نیما طبری فرد
از نیما طبری‌فرد به عنوان سازنده اصلی یونیک فایننس نام برده می‌شود.

همانند خیلی از شرکت‌های طرح پانزی، هویت مدیران اصلی و سازندگان یونیک فایننس نامشخص است. در وبسایت رسمی یونیک فایننس هدایت‌کنندگان این پروژه هویت‌های ناآشنایی دارند. افرادی با نام‌های Harry Oliver و Hua Chang و Daniela Hartmann ذکر شده است. اگرچه توضیحاتی درباره این افراد ارائه شده است اما بنظر می‌رسد هویت این افراد جعلی باشد. از طرفی دیگر برخی منابع، نام سازنده اصلی یونیک فایننس را نیما طبری‌فرد می‌دانند.

فعالیت در ایران

پس از کلاهبرداری‌ها در بازار سهام آمریکا، فعالیت‌های یونیک فایننس در ایران وارد فاز جدیدی شد. افرادی در ایران به صورت حضوری فعالیت‌های خود را آغاز کردند و به مرور به شکل سازمان‌یافته درآمد. لیدرهای یونیک فایننس با وعده‌های عجیب و وسوسه‌کننده از جمله درآمد هزار دلاری (در ماه) سمینارها و جشن‌هایی برگزار می‌کردند. طی انجام این فعالیت‌ها دادسرای جرایم رایانه‌ای از برخورد و دستگیری تعدادی از این لیدرها خبر داد.

عمده فعالیت لیدرها در شهر مشهد بود و چیزی در حدود ۱۳۰ میلیارد تومان از این کلاهبرداری بدست آورده بودند. بنظر می‌رسد تمام این پول از کشور خارج شده بود.

این پایان ماجرا نبود و در آبان سال ۱۴۰۰ وزارت اطلاعات به قضیه ورود کرد. با توجه به خبر منتشر شده در خبرگزاری مهر تعداد ۱۵۰ نفر از سرشبکه‌ها و سرکرده‌های یونیک فایننس در ۱۹ استان کشور دستگیر شدند.

جمع‌بندی

تابلوی یونیک فایننس
یونیک فایننس در مورد ثبت شرکت خود در سوئیس ادعای دروغ کرده است.

در این مطلب یونیک فایننس به طور کامل معرفی شد و کلاهبرداری‌های انجام شده توسط آن مورد ارزیابی قرار گرفت. با توجه به چالش‌های اقتصادی موجود در ایران، برخی کسب و کارها با وعده سودهای کلان و طرح‌های کلاهبرداری از این شرایط سواستفاده می‌کنند. در چنین وضعیتی باید حداکثر دقت را در شناخت این پروژه‌ها به کار برد.

سوالات متداول

آیا یونیک فایننس کلاهبرداری است؟

بله. یونیک فایننس یک پروژه هرمی و طرح پانزی است که وزارت اطلاعات ایران ماهیت کلاهبردارانه آن را تایید کرده است. سازمان نظارت بر بازار مالی سوئیس (FINMA) هم نسبت به ماهیت خطرناک این پروژه هشدار داده است.

چگونه می‌توان ارز دیجیتال یونیک فایننس را خریداری کرد؟

ارز دیجیتال یونیک فایننس (UNQT) تنها در صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ قابل معامله است و در هیچ صرافی و وبسایت معتبری قرار نگرفته است. به طور کلی خرید این دارایی با توجه به احتمال کلاهبرداری بودن آن پیشنهاد نمی‌شود.

چگونه می‌توان از کلاهبرداری شرکت‌های هرمی در امان بود؟

از هرگونه فعالیت زیرمجموعه‌گیری و کسب پاداش و فعالیت‌های شبیه به آن باید دور ماند. همچنین پیشنهاداتی نظیر بلیط اتوبوس نیم‌بها، بلیط هواپیمای با تخفیف و مواردی از این قبیل ممکن است همراه با سود زیرمجموعه‌گیری، به منظور وسوسه افراد ارائه شود.

منابع: MenaNews | BROKERCHOOSER

به این post امتیاز دهید
درباره حامد ترابی
دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی هستم. از ابتدای دوره کارشناسی به حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال علاقه پیدا کردم و به نویسندگی و کار ژورنالیستی در ارزهای دیجیتال مشغول شدم. طراحی و توسعه شبکه‌های بلاکچینی برای من جذاب بوده و ایده‌های جدید و خلاقانه بلاکچینی رو دنبال می کنم.
درباره حامد ترابی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

بنر استیکی موبایل تند تند تون ببر