ارز دیجیتال وینک (Winklink ) چیست؟ و آیا آینده روشنی دارد؟

با ارز دیجیتال وینک آشنا شوید

نماد ارز دیجیتال وینک
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۲۳ خرداد ۱۴۰۳

پروژه ارز دیجیتال وینک که با نام WINk نمایش داده می‌شود، اوراکلی است که داده‌ها را بین بلاک چین و سیستم‌های مرکزی TRON متصل می‌کند. این پروژه، امکان تبادل داده بین بلاک چین و سیستم‌های مرکزی سنتی را فراهم می‌کند. در این مقاله با رمزینکس همراه باشید تا بفهمیم ارز وینک چیست و قیمت ارز وینک در آینده را با توجه به قابلیت‌های آن بررسی کنیم.

ارز دیجیتال وینک چیست؟

وینک اولین سرویس جامع اوراکل غیرمتمرکز در دنیای مبادلات ارزهای دیجیتال است که توسط ارز دیجیتال وینک یا WIN پشتیبانی می‌شود تا داده‌های قابل اعتماد دنیای واقعی را بر روی بلاک چین ترون قرار دهد. هدف این پروژه، بهره‌برداری از بازار رو به رشد برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (dApps) از طریق اکوسیستم ترون است. علاوه‌بر این، این سرویس همچنین اعداد تصادفی ایمن، غیرقابل پیش‌بینی و قابل اثبات را به منظور افزایش تجربیات کاربر در سیستم‌های پرداخت، رویدادها و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) ارائه می‌کند. همه موارد ذکر شده، با تابع تصادفی قابل تایید Winklink قابل دستیابی است.

وینک لینک؛ اوراکل بلاکچین ترون

سکه وینک روی سکوی آبی رنگ
بلاک‌چین‌ها به یک سیستم جداگانه نیاز دارند که داده‌های دنیای واقعی را به آن‌ها بدهد.

همانطور که بالاتر ذکر کردیم، در تاریخچه ارز وینک باید بدانیم که اولین اوراکل جامع اکوسیستم TRON است. برای بلاک‌چین‌ها داشتن اوراکل‌های قابل اعتماد بسیار مهم است؛ چون علیرغم اینکه سیستم‌های ذخیره‌سازی عالی عمل می‌کنند و داده‌های آن‌ها در برابر دستکاری مصون هستند، به راحتی قابل تایید و رمزگذاری کامل هستند. ( بلاک‌چین‌ها هنوز در اکوسیستم‌های خود گیر کرده‌اند و به تنهایی قادر به دسترسی به اطلاعات خارجی نیستند.)

این بدان معنی است که آن‌ها به یک سیستم جداگانه نیاز دارند که داده‌های دنیای واقعی را به بلاکچین بدهد و اوراکل‌های ارز دیجیتال وینک به عنوان چنین سیستمی برای شبکه TRON عمل می‌کنند. این پروژه، داده‌های قیمت قابل اعتماد را به ترون می‌دهد؛ به این معنی که تمام پلتفرم‌های DeFi می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند. با داده‌‌های دقیق ارائه شده به کاربران و پروژه‌ها، ترون همچنین می‌تواند تعداد موارد استفاده خود را افزایش داده، کاربران، توسعه دهندگان و پروژه های بیشتری را جذب کند و به رشد خود ادامه دهد. همچنین، این پروژه می‌تواند برای دسترسی به مولدهای اعداد تصادفی مورد استفاده قرار گیرد که برای بخش برنامه‌های غیرمتمرکز تحت تسلط dApp ترون بسیار مفید است.

تاریخچه ارز وینک

پلتفرم WINkLink در آوریل ۲۰۱۹ در بایننس لانچپول (Binance Launchpool) راه‌اندازی شد. تیم پروژه در آن زمان متشکل از ۹ نفر بود. مدیر محصول ان یانگ (N Yang) به مدت ده سال در شرکت‌های Tencent ،Weibo و Qunar کار کرد. مدیر ارشد اجرایی Aiden Luo به عنوان یک اپراتور با تجربه در انجمن JoyCrafter و Gameloft خدمت کرد. رئیس بخش فنی پروژه ارز دیجیتال وینک جکی لی (Jacky Li) تجربه طراحی معماری همزمانی بالا، پردازش داده‌های بزرگ و روش‌های ضد تقلب برای سیستم‌های تراکنش را در Baidu دارد. در نهایت، این تیم با همکاری یکدیگر توانستند تاریخچه ارز وینک را رقم بزنند.

ارز اصلی پلتفرم ارز دیجیتال وینک Wink coin (WIN)، یک توکن ابزار مبتنی بر TRC-20 به حساب می‌آید که می‌توان از آن برای خرید و استیک استفاده کرد. WIN در سال ۲۰۱۹ با عرضه اولیه سکه (ICO) به مقدار ۱۶ میلیون دلار راه‌اندازی شد. این سیستم، جانشین برنامه غیرمتمرکز بازی ترون‌بت بود که در سال ۲۰۱۸ در شبکه TRON عرضه شد. نکته دیگری که باید در مورد WIN در نظر داشت این است که اگرچه روی ترون اجرا می‌شود، اما ممکن است به عنوان یک توکن زنجیره دوگانه از آن یاد شود. این مسئله به این دلیل است که کاربران دارای ارز BNB بایننس می‌توانند در بازی‌های WINk شرکت کنند.

وینک لینک چگونه کار می‌کند؟

سکه طلایی وینک در بین کوه‌های صورتی رنگ
ارز دیجیتال وینک از سه ماژول اصلی در معماری خود استفاده می‌کند.

برای آن که بدانیم ارز وینک چیست بهتر است درمورد نحوه کار کردن آن بدانیم. این پروژه به برنامه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر قرارداد هوشمند و بلاک چین‌ها اجازه می‌دهد تا داده‌های خارجی را روی زنجیره معرفی کنند. هدف اصلی ارز دیجیتال وینک اجازه دادن به قراردادهای هوشمند برای پیوند با داده‌‌های دنیای واقعی برای قراردادهای هوشمند مبتنی بر ترون بدون توجه به نیاز به به خطر انداختن ایمنی، قابلیت اطمینان و عدم تمرکز است.

ارز دیجیتال وینک از سه ماژول اصلی در معماری خود استفاده می‌کند:

  1. ماژل اول منبع داده است که شامل اطلاعاتی می‌شود که باید به بلاک چین منتقل شود. انواع داده‌ها شامل داده‌های استخراج‌شده از رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) از مبادلات، خدمات متمرکز اوراکل و تبادل متمرکز می‌شوند.
  2. ماژول دوم، گره Winklink است. این کد بر درخواست‌های زنجیره‌ای نظارت می‌کند، پردازش وظایف را انجام می‌دهد، داده‌ها را از منابع خارجی به‌دست می‌آورد و نتیجه را روی بلاک چین منتشر می‌کند.
  3. سومین ماژول، بلاک چین ترون است.

گره‌های Winklink رویدادهای شبکه را خارج از زنجیره و روی زنجیره مشاهده کرده، فرآیندها را آغاز می‌کنند، تراکنش‌های ارسال شده از طریق شبکه از طریق API‌ها را امضا می‌کنند و به درخواست‌های داده پاسخ می‌دهند. طراحی این شبکه امکان ادغام و ارتقا بدون اصطکاک را فراهم می‌کند. علاوه‌بر این، Winklink به‌عنوان یک سرویس اوراکل غیرمتمرکز، نیاز به واسطه‌ها و اشخاص ثالث را به جای استفاده از یک سیستم غیرقابل اعتماد حذف می‌کند.

مزیت‌های ارز دیجیتال وینک

به لطف ارز دیجیتال وینک و تاریخچه ارز وینک قراردادهای هوشمند و فرآیندهای مشابه بلاک چین قادر به عملکرد بسیاری هستند. در ادامه، مهم‌ترین مزیت‌های آن را بررسی خواهیم کرد.

ادغام دنیای واقعی با فضای بلاک چین

این بزرگترین و مهمترین کمکی است که ارز دیجیتال وینک انجام می‌دهد. همانطور که در بالا توضیح داده شد، اطلاعات برای عملکرد فرآیندهای بلاک چین شامل قراردادهای هوشمند بسیار مهم است. بنابراین برای اینکه هر قرارداد هوشمند در TRON به درستی عمل کند، به داده‌های قابل اعتمادی نیاز دارد که می‌تواند در زمان واقعی تحویل داده شود؛ جایی که WINkLink وارد می‌شود.

ارائه داده‌های قابل اعتماد

سکه وینک با پس زمینه رنگی سبز و قرمز و مشکی
WINkLink داده‌ها را از معتبرترین منابع برداشت می‌کند.

لازم به ذکر است که اگر داده‌ها قابل اعتماد و قابل اعتماد نباشند، ارائه داده ارزش کمی دارد. در غیر این صورت، هیچ کس از قراردادهای هوشمند TRON استفاده نمی‌کند و به سادگی به شبکه‌ای مهاجرت می‌کند که جایگزین بهتری ارائه می‌دهد. به همین دلیل است که WINkLink داده‌ها را از معتبرترین منابع برداشت کرده، آن‌ها را مقایسه می‌کند و از صحت و اطمینان بودن آن‌ها اطمینان می‌یابد. تنها پس از آن، آن‌ها را به قراردادها می‌رساند تا اجازه اجرایشان را بدهد.

افزایش اعتماد در فرآیندهای بلاک چین

ارز دیجیتال وینک با ارائه داده‌های قابل اعتماد، به صنعت بلاک چین کمک زیادی می‌کند. همچنین اطمینان حاصل می‌کند که تنها فرآیندهای غیرمتمرکز و قابل اعتماد، اجرایی شوند. سیستم وینک لینک طوری کار می‌کند که فقط داده‌های واقعی و قابل اعتماد تحویل داده می‌شوند و در قراردادهای هوشمند به مرحله اجرا می‌رسند. از سوی دیگر، کاربر مجبور نیستند از اجرای قرارداد هوشمند اطمینان حاصل کنند.

به عبارت ساده، ارز دیجیتال وینک اعتماد به فرآیندهای بلاک چین را افزایش داده و اطمینان می‌دهد که آن‌ها همیشه درست هستند. این موضوع افراد و شرکت‌ها را تشویق می‌کند تا از بلاک چین و قراردادهای آن برای اهداف شخصی و تجاری استفاده کنند.

رشد اکوسیستم TRON را تقویت می‌کند

به طور طبیعی با اثبات به جهان که قراردادهای هوشمند ترون قابل اعتماد هستند و داده‌هایی که آن‌ها استفاده می‌کنند واقعی و تازه هستند، پروژه ارز دیجیتال وینک به طور فعال به رشد اکوسیستم TRON کمک می‌کند؛ صرفا با اثبات اینکه می‌توان به آن اعتماد کرد و سودآور است. با اوراکل‌های خوب، داده‌های خوب و قراردادهای کاربردی این اتفاق می‌افتد. وقتی صحبت از مواردی مانند بخش DeFi می‌شود، که در آن وام دادن و وام گرفتن بسیار به قیمت‌های دقیق بستگی دارد، این قابلیت‌ها می‌تواند به معنای دنیایی از تفاوت باشد و مفید واقع شود.

آینده ارز دیجیتال وینک لینک

توسعه‌دهندگان، شرکت‌کنندگان و سرمایه‌گذاران به ارز دیجیتال وینک امیدوارند که این پروژه برای همه طرف‌های درگیر، سودمند باشد. در حالی که برای دستیابی به این هدف، به دارندگان WIN حقوق حاکمیت و به گیمرهایی که در ارز دیجیتال وینک سرمایه‌گذاری کرده‌اند، تخفیف‌های بازی و مزایای دیگر داده می‌شود.

ارز دیجیتال وینک بدون شک یک ارز دیجیتال با پتانسیل بسیار زیاد است. با این حال، چند متغیر ممکن است بر میزان هزینه‌های ارز دیجیتال در آینده تاثیر بگذارد. همچنین افراد بیشتری که از بازی‌های آنلاین غیرمتمرکز استفاده می‌کنند، همیشه ارزش آن را افزایش می‌دهند و به همین ترتیب همکاری با توسعه‌دهندگان بازی هم افزایش می‌یابد. پیش‌بینی می‌شود که تقاضا برای توکن افزایش یابد و در صورت موفقیت پروژه WINk در جذب توسعه‌دهندگان معروفی که می‌خواهند بازی‌های جدیدی بر روی پلتفرم Wink بسازند، قیمت ارز دیجیتال وینک را افزایش می‌دهد. در آینده، می‌توان انتظار داشت که سرویس اوراکل وینک لینک ویژگی‌های ایمنی جدید مختلفی را برای بهبود قابلیت اطمینان معرفی کند. در ادامه، برخی از سرویس‌های کلیدی که انتظار می‌رود به زودی توسط WINkLink توسعه یابند را نام خواهیم برد.

سیستم اعتبارسنجی

سکه وینک در فضا
سیستم اعتبارسنجی ارز دیجیتال وینک روی رفتار اوراکل‌ها نظارت دارد.

سیستم اعتبارسنجی ارز دیجیتال وینک کاربران سرویس اوراکل TRON را قادر می‌سازد تا عملکرد و رفتار اوراکل‌ها را با استفاده از داده‌های روی زنجیره نظارت کنند. این سیستم در دسترس بودن اوراکل‌ها را نظارت کرده و هر اوراکلی را که شکست می‌خورد یا پاسخگویی به پرس و جو را متوقف می‌کند، ثبت می‌کند. همچنین، سیستم صحت را بررسی کرده و انحرافات را در مقایسه با سایر گره‌های اوراکل در شبکه اندازه‌ می‌گیرد.

سیستم شهرت

ارز دیجیتال وینک همچنین قصد دارد یک سیستم شهرت برای ثبت رتبه‌بندی کاربران ارائه‌دهندگان اوراکل و اپراتورهای گره معرفی کند. گزارش‌های ایجاد شده با استفاده از سیستم اعتبار سنجی، شهرت یک شرکت کننده شبکه را تعیین می‌کند. همچنین، سیستم اعتبار از معیارهایی مانند تعداد کل درخواست‌های اختصاص‌یافته و انجام‌شده، میانگین زمان پاسخ‌دهی و کل مبلغ پرداختی در جریمه‌ها استفاده خواهد کرد. این سیستم ارز دیجیتال وینک نه تنها هنگام انتخاب یک اپراتور گره برای خدمات خود مفید خواهد بود، بلکه هدف آن بالا بردن سطح دسترسی و قابلیت اطمینان در سراسر شبکه است.

خدمات صدور گواهینامه

گره‌های اوراکل ارز دیجیتال وینک و دیگر ارزها، در معرض خطر حملات Sybil هستند. حملات Sybil زمانی اتفاق می‌افتند که یک بازیگر مخرب سعی می‌کند بر یک اوراکل pool مسلط شود و کنترل چندین گره را در اختیار بگیرد. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، گره‌ها می توانند داده های نادرست یا نادرست را برای دستکاری تراکنش‌های با ارزش بالا ارائه دهند.

حمله به وبلاگ Sybil

پروژه ارز دیجیتال وینک یک سرویس صدور گواهینامه را پیشنهاد می‌کند که تاییدیه‌هایی را برای رفتار اوراکل ارائه می‌دهد. تاییدیه‌ها آمارهای سیستم اعتبارسنجی را بررسی می‌کنند و به پاسخ‌هایی که اوراکل‌ها با پاسخ‌هایی که مستقیما از منابع معتبر گرفته شده است، ارجاع می‌دهند. همچنین، این سرویس دارای سیستم‌های تشخیص تقلب است و به عنوان راهی برای شناسایی حملات Sybil و سایر تهدیدات عمل می‌کند.

بررسی وضعیت قیمت ارز دیجیتال وینک از ابتدا

نماد وینک به صورت دایره با پس زمینه مشکی و آبی
دانستن عملکرد گذشته توکن WIN می‌تواند چشم اندازی تقریبی بدهد.

تاریخچه قیمت ارز دیجیتال وینک نشانگر دقیقی از عملکرد آتی توکن نیست. با این حال، دانستن عملکرد گذشته توکن WIN می‌تواند در هنگام پیش بینی قیمت ارز دیجیتال وینک چشم اندازی تقریبی به ما بدهد. هنگامی که WIN در تابستان ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد، قیمت توکن ۰.۰۰۰۳ دلار بود. پس از انتشار، قیمت کاهش یافت و بیشتر معاملات سال ۲۰۲۰ را در حدود ۰.۰۰۰۰۸ دلار سپری کرد. وضعیت در سال ۲۰۲۱ زمانی که بازار ارزهای دیجیتال صعودی بود تغییر کرد. در اوایل آوریل ۲۰۲۱، قیمت ارز دیجیتال وینک با افزایش ۸۰ درصدی از ۰.۰۰۰۶۳۵۴ دلار به ۰.۰۰۱۱۴۲ دلار رسید. در ۵ آوریل ۲۰۲۱، WIN به بالاترین حد خود یعنی ۰.۰۰۲۹۶۵ دلار رسید که اوج آن دوره به حساب می‎‌آمد.

در ۱۹ می ۲۰۲۱ (روز سقوط بزرگ ارزهای دیجیتال)، قیمت خرید ارز وینک به زیر ۰.۰۰۱ دلار کاهش یافت. پس از آن روز، WIN بیشتر اوقات در حدود ۰.۰۰۰۳ دلار معامله می‌شد. در پایان تابستان ۲۰۲۱، مقداری بهبود رخ داد و این ارز دیجیتال با قیمت بیش از ۰.۰۰۰۷ دلار در پایان آگوست ۲۰۲۱ و تا آغاز سپتامبر معامله شد. در پاییز ۲۰۲۱، قیمت توکن WIN به زیر ۰.۰۰۰۵ دلار کاهش یافت، اما در ۱۵ نوامبر ۲۰۲۱ به بالاترین دوره ۰.۰۰۱۰۸۹ دلار بازگشت. در ۸ فوریه ۲۰۲۲، قیمت توکن ۰.۰۰۰۳۶ دلار بود و در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، قیمت WIN به ۰.۰۰۰۲۴۳۳ دلار کاهش یافت. قیمت این توکن از اواخر آوریل تا اوایل می ۲۰۲۲ همچنان در حال کاهش بود. برای آن که بفهمیم در آینده چه اتفاقی بر سر قیمت ارز دیجیتال وینک می‌آید، باید پروژه را به خوبی بررسی و درمورد برنامه‌های آن تحقیق کرد.

آیا ارز دیجیتال وینک به اندازه کافی امن است؟

سکه وینک با پس زمینه سفید
به طور کلی، Winklink امنیت قابل قبولی دارد و به این موضوع اهمیت داده می‌‌شود.

برای آن که بدانید ارز وینک چیست و آن را به خوبی بشناسید، باید به امنیت آن توجه کنید. در حوزه تبادل کریپتو، ارز دیجیتال وینک عواملی مانند اقدامات امنیتی و حریم خصوصی کاربر را به طور قابل توجهی در نظر می‌گیرد. ناگفته نماند که کاربران نسبت به فراتر رفتن استانداردها، تمایل نشان می‌‌دهند.

Winklink ویژگی‌های امنیتی را در نظر می‌گیرد که شامل رمزگذاری، پین کردن گواهی، ممیزی‌های امنیتی معمول و احراز هویت دو عنصری برای همه مدیران سیستم است. علاوه‌بر این، مردم را تشویق می‌کند تا شبکه‌های بی سیم خود را حفظ کرده، امنیت لایه سوم را پیاده سازی کنند و از رمزهای عبور مطمئن استفاده کنند.

جمع‌بندی

نوآوری پروژه ارز دیجیتال وینک قابلیت استفاده و امنیت قراردادهای هوشمند را بهبود می‌بخشد و به توسعه‌دهندگان و کاربران انعطاف‌پذیری و انتخاب بیشتری می‌دهد. با توسعه و گسترش مستمر حوزه دیفای، WINkLink نقش مهمی را ایفا خواهد کرد و به طور گسترده در موارد مختلف مانند پروتکل‌های دیفای، امنیت، اینترنت اشیا (IoT) و پروژه‌های بازی غیر قابل تعویض (NFT) از آن استفاده می‌شود. می‌توان این طور نتیجه گرفت که ارز دیجیتال وینک مسیر تبدیل شدن به یکی از پل‌هایی که دنیای بلاک‌چین را با دنیای واقعی متصل می‌کند، در پیش گرفته و در این راه موفق هم عمل کرده است.

در مطلبی که خواندید به این که ارز وینک چیست پاسخ دادیم و تاریخچه ارز وینک و نحوه کار آن را بررسی کردیم. برای خواندن مطالب بیشتر و باخبر شدن از آخرین قیمت ارز دیجیتال با رمزینکس همراه باشید.

سوالات متداول

آیا وینک آینده‌ای دارد؟

با نگاهی به عملکرد قیمت گذشته و چگونگی افزایش مداوم قیمت WinkLink احتمالا آینده روشنی دارد. برخی از معامله‌گران با معامله توکن‌های WIN بازده خوبی به‌دست می‌آورند.

کاربرد ارز دیجیتال وینک چیست؟

وینک لینک یک شبکه اوراکل غیرمتمرکز است که هدف آن ادغام دنیای واقعی با فضای بلاک‌چین است.

منابع: securities | medium | stormgain

به این مقاله امتیاز دهید
درباره مهسا سپاهی
فعال حوزه NFT و نقاشی دیجیتال - نویسنده حوزه ارز دیجیتال و دنیای گیم - طراح رابط کاربری و تجربه کاربری - لیسانس اقتصاد بازرگانی از دانشگاه آزاد تهران
درباره مهسا سپاهی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

جدیدترین اخبار و آموزش‌های همستر