تفاوت تتر با دای چیست؟ | فرق استیبل کوین Tether و DAI
۲۹ شهریور ۱۴۰۳ اخبار
  1. کد مورس امروز همستر جمعه ۳۰ شهریور + آموزش ویدئویی
  2. بیت کوین به دنبال ثبت رکورد جدید با ۶۴ هزار دلار
  3. همکاری پوما با UNKJD Soccer؛ گام مهمی به سوی پذیرش گسترده وب۳
  4. انیگما راکی ربیت امروز جمعه ۳۰ شهریور به همراه پاسخ تصویری
  5. کد مخفی ویدیو تپ سواپ امروز جمعه ۳۰ شهریور به همراه آموزش وارد کردن
  6. چرا نات‌کوین با وجود سوزاندن ۲۳۳ میلیون توکن همچنان در افت است؟
  7. سولانا سیکر؛ گوشی کریپتوی نسل جدید با امکاناتی جذاب و ایردراپ‌های ویژه
  8. انتقال سرمایه از کتیزن به کیف پول غیر حضانتی شروع شد
  9. کارت های امروز همستر پنجشنبه ۲۹ شهریور + ویدیوی آموزشی
  10. چرا فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش داد؟
  11. افزایش فعالیت نهنگ‌های ریپل و سیگنال صعودی به معامله‌گران
  12. کارت های امروز راکی ربیت پنجشنبه ۲۹ شهریور به همراه پاسخ تصویری
  13. رمز جیمز (GEMZ) امروز پنجشنبه ۲۹ شهریور
  14. قیمت امروز همستر کامبت پنج‌شنبه ۲۹ شهریور در بازار پیش از عرضه
  15. قیمت امروز کتیزن پنج‌شنبه ۲۹ شهریور در بازار پیش از عرضه
  16. قیمت امروز راکی ربیت پنج‌شنبه ۲۹ شهریور در بازار پیش از عرضه
  17. کد کمبو میم فای امروز پنجشنبه ۲۹ شهریور + آموزش وارد کردن
  18. پاسخ پازل امروز ربات میجر پنجشنبه ۲۹ شهریور + آموزش تصویری
  19. سکه مخفی راکی ربیت Easter Eggs امروز پنجشنبه ۲۹ شهریور + آموزش تصویری
  20. تصویر امروز جیمز پنجشنبه ۲۹ شهریور به همراه پاسخ تصویری
  21. کلید امروز مینی گیم همستر کامبت پنجشنبه ۲۹ شهریور + آموزش ویدئویی

تفاوت تتر با دای چیست؟ کدام یک برای خرید بهتر است؟

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۳   تاریخ بروزرسانی: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
تفاوت دای با تتر

تفاوت تتر با دای در چند جنبه کلیدی است. تتر (USDT) یک استیبل‌کوین متمرکز به‌شمار می‌رود که به دلار آمریکا متصل است. در مقابل، دای (DAI) یک استیبل‌کوین غیرمتمرکز است که توسط پلتفرم MakerDAO و با استفاده از قراردادهای هوشمند ایجاد می‌شود. مطالعه این مقاله از رمزینکس شما را با تفاوت‌های اصلی این رمز‌ارزها آشنا می‌کند.

تفاوت تتر با دای چیست؟ این دو استیبل کوین با چه سازوکاری اداره می‌شوند؟

این دو استیبل کوین تحت کنترل دو سازمان تتر (Tether) و میکردائو (MakerDAO) کار می‌کنند. در اصل این دو سازمان با دریافت وثیقه از سرمایه‌گذاران، دو ارز USDT و DAI را صادر می‌کنند.

تتر که یک شرکت خصوصی است، پس از دریافت وثیقه، دلار آمریکا (USD) را با USDT تبادل می‌کند و درنهایت USDT تازه ضرب‌شده را بین خریداران توزیع می‌کند. خریداران با فروش USDT های خود در صرافی ارز دیجیتال می‌توانند مجدد سپرده‌های خود را پس بگیرند.

کارکرد ارز دای تفاوت‌هایی با تتر دارد. میکردائو به عنوان یک سازمان خصوصی و مستقل وظیفه ضرب کوین‌های دای را عهده‌دار است. در صورتی که سرمایه‌گذاران قصد خرید دای را داشته باشند، باید ۵۰ درصد بیشتر از رقم مورد نظر سپرده‌گذاری کنند. به عنوان مثال در صورتی که قصد خرید ۱۰۰ دلار دای دارند، باید ۱۵۰ دلار اتر سپرده‌گذاری کنند. این اختلاف ۵۰ درصدی به دلیل نوسانات ارزهای دیجیتال ارائه می‌شود.

فرق تتر و دای؛ بررسی مهم‌ترین فاکتورها

دای با احتساب پارامترهای مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا یک دید کلی نسبت به این دو رمزارز ارائه داده شود. مواردی همچون پشتوانه استیبل کوین، سیستم حاکمیتی، کاربردها و وضعیت ذخایر بخشی از پارامترهای قابل بررسی هستند:

تفاوت تتر با دای از نظر پشتوانه

یکی از تفاوت‌های مهم این دو ارز دیجیتال، تفاوت در نوع پشتوانه آن‌ها است. به عبارتی مکانیسم عملکرد این دو ارز براساس پشتوانه‌ای که دارند، متفاوت است. پشتوانه تتر شامل ارزهای فیات و اوراق قرضه است که به عنوان دارایی‌های سنتی دسته‌بندی می‌شوند. در مقابل پشتوانه دای شامل ارزهای دیجیتال دیگر است. اتر (ETH)، یو اس دی  (USD Coin)، پکس دلار (Pax Dollar)، رپد بیت کوین (Wrapped Bitcoin)، جمینی دلار (Gemini Dollar) و یونی سواپ (Uniswap) تعدادی از این ارزهای دیجیتال هستند.

تفاوت تتر با دای از نظر حاکمیت

سکه طلایی تتر با پس زمینه آب
تتر برخلاف دای حاکمیت متمرکزی دارد.

تتر شرکت متمرکزی است که تحت هدایت یک تیم مدیریتی سازماندهی شده و تصمیمات مربوط به تتر توسط تیم رهبری گرفته می‌شود. با این حال تتر تلاش خود را در جهت شراکت نظرات کاربران انجام داده و تیم مدیریت خود را از نقاط مختلف جهان انتخاب کرده است.

میکردائو سازمانی غیرمتمرکز و مستقل است که دارندگان توکن MKR درباره آینده دای تصمیم‌گیری می‌کنند؛ چیزی که برخلاف تتر است. با این حال بیشتر قدرت تصمیم‌گیری در اختیار تیم بنیانگذار میکردائو است که این موضوع زمینه‌ساز انتقاداتی از شیوه حاکمیتی میکردائو شده است.

فرق تتر و دای از نظر کاربرد

از نظر نوع کاربرد، هر دو ارز دیجیتال در شرایط مشابهی قرار دارند و از هر دو می‌توان در مواردی همچون وام‌دهی به عنوان دارایی وثیقه و حفظ ارزش دارایی در برابر تغییرات بازار استفاده کرد. موضوع مهم در تفاوت کاربرد تتر و دای، دامنه کاربرد آن‌ها است.

استیبل کوین دای کاربرد وسیع‌تری در وام‌دهی و سرمایه‌گذاری در پلن‌های مرتبط با دیفای دارد. حال آن که تتر بیشتر به عنوان یک دارایی جایگزین در زمان نوسانات بالای ارزهای دیجیتال یا تبادلات روزمره استفاده می شود.

تفاوت تتر با دای از نظر ذخایر

کوین دای در دست
دای (DAI) وضعیت ذخایر شفاف‌تری نسبت به تتر نشان داده است.

به طور کلی، ذخایر دای نسبت به تتر شرایط بهتری را دارد. ذخایر تتر از سال ۲۰۱۵ به دلیل عدم اثبات پشتیبانی یک به یک USDT تحت‌الشعاع قرار گرفته است. تتر اطمینان کاملی در ارتباط با پشتوانه خود ارائه نکرده است و باید در این مورد شرایط خود را بهتر کند.

از آن جایی که سیستم پشتوانه دای با استفاده از قراردادهای هوشمند کنترل می‌شود، ذخایر دای وضعیت شفاف‌تری دارد. البته میکردائو در مورد این که چه دارایی به عنوان وثیقه مورد استفاده قرار گیرد تردیدهایی داشته و تصمیمات بحث‌برانگیزی گرفته است.

تفاوت‌هادایتتر
حاکمیتسیستم حاکمیت غیرمستقلی داردسیستم حاکمیت مستقلی دارد
ذخایروضعیت ذخایر شفافی داردوضعیت ذخایر چندان شفافی ندارد
پشتوانهپشتوانه آن ارزهای فیات استپشتوانه آن ارزهای دیجیتال دیگر است
کاربرددر بازار دیفای و وام‌دهی کاربرد دارددر معاملات روزمره استفاده می‌شود
مهم‌ترین فرق تتر و دای

جمع‌بندی

در این مطلب به تفاوت تتر با دای با در نظر گرفتن پارامترهای مختلف پرداخته شد. تتر و دای هر کدام بر اساس خدماتی که به کاربران ارائه می‌کنند مخاطب خاص خود را دارند. گر چه هر دو استیبل کوین هستند اما راه‌های مختلفی را انتخاب کرده‌اند. باید دید در آینده کدام یک مقبولیت بیشتری در جامعه کریپتو خواهد داشت.

سوالات متداول

بین تتر و دای کدام یک برای خرید مناسب‌تر است؟

از آن جایی که دای شفافیت قابل قبول‌تری نسبت به تتر دارد، گزینه مناسب‌تری برای معامله است. با این حال سازوکارهای بهتر و گسترده‌تری برای خرید و فروش تتر وجود دارد؛ در نتیجه برای افراد مبتدی‌تر یا افرادی که خیلی قصد کار کردن با استیبل کوین‌ها را ندارند، تتر گزینه مناسب‌تری خواهد بود.

خرید و فروش دای و تتر چگونه امکان‌پذیر است؟

خرید تتر و دای چندان کار پیچیده‌ای نیست و بسیاری از صرافی‌ها از جمله بایننس، کوین بیس و دای امکان تبادلات این دو استیبل کوین را فراهم کرده‌اند. در بین صرافی‌های ایرانی هم رمزینکس امکان خرید و فروش دای و تتر را امکان‌پذیر ساخته است.

آینده تتر و دای چگونه خواهد بود؟

تتر یک برتری نسبتا قاطع بر بازار استیبل کوین‌ها دارد و در حال حاضر سومین ارز دیجیتال بازار پس از بیت کوین و اتریوم است. با توجه به شفافیت پایین ذخایر تتر و نظارت‌های دولت ایالات متحده، این برتری ممکن است موقتی باشد و معلوم نیست چقدر ادامه پیدا کند.
از طرفی دیگر میکردائو آینده نسبتا روشنی دارد. موسس این بنیاد با اعمال تغییرات اساسی در تلاش است تا وابستگی دای به USDC را به حداقل میزان ممکن برساند. با وجود شفافیت بالای دای و تمام موارد گفته شده، مواردی همچون قدرت بالای بنیانگذاران دای بر تصمیمات آن می‌تواند زنگ خطری برای آینده این استیبل کوین باشد.

منبع: Arch.Finance

به این post امتیاز دهید
درباره حامد ترابی
دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی هستم. از ابتدای دوره کارشناسی به حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال علاقه پیدا کردم و به نویسندگی و کار ژورنالیستی در ارزهای دیجیتال مشغول شدم. طراحی و توسعه شبکه‌های بلاکچینی برای من جذاب بوده و ایده‌های جدید و خلاقانه بلاکچینی رو دنبال می کنم.
درباره حامد ترابی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

بنر استیکی موبایل تند تند تون ببر