نمودار دامیننس بیت کوین - مجله رمزینکس

نمودار دامیننس بیت کوین

نمودار دامیننس بیت‌کوین اطلاعات مهمی را درباره شرایط بازار، دیدگاه معامله‌گران و روند احتمالی قیمت در آینده ارائه می‌کند.
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۹ اسفند ۱۴۰۲

نمودار دامیننس بیت‌کوین اطلاعات مهمی را درباره شرایط بازار، دیدگاه معامله‌گران و روند احتمالی قیمت در آینده ارائه می‌کند. در این مطلب روش مشاهده چارت دامیننس بیت کوین و تحلیل نمودار لحظه‌ای آن را توضیح خواهیم داد. 

نمودار دامیننس بیت کوین چیست؟

دامیننس بیت‌کوین (Bitcoin Dominance) برابر ارزش بازار این رمزارز نسبت به کل بازار ارز دیجیتال است. دامیننس بیت‌کوین با علامت BTC.D نشان داده می‌شود که در آن BTC نماد این رمزارز و .D نماد دامیننس است.

تسلط بیت‌کوین از زمان اوج خود در سال ۲۰۱۷ به طور پیوسته در حال کاهش بوده که دلیل آن رشد آلت‌کوین‌هاست. در هفته‌ای اخیر با صعود قیمت بیت‌کوین به بالای ۵۲ هزار دلار دامیننس آن هم روندی رو به رشد داشته و به بیش از ۵۱ درصد رسیده است. 

تاریخچه نمودار دامیننس بیت‌کوین نشان می‌‌دهد که افزایش قیمت به سرعت با افزایش دامیننس همراه شده است. از سوی دیگر هر زمان که دامیننس کاهش یافته، قیمت برخی آلت‌کوین‌‌ها نسبت به بیت کوین صعود بیشتری را تجربه کرده است. 

مشاهده نمودار دامیننس بیت کوین

نمودار دامیننس بیت کوین در سایت‌‌های بسیاری در دسترس است که در راس آنها کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap) قرار دارد. در صفحه اصلی سایت و روی نوار بالایی دامیننس بیت‌کوین و اتریوم نمایش داده شده و با کلیک روی آن به صفحه جدیدی وارد می‌شوید که نمودار دامیننس را از سال ۲۰۱۴ تا امروز نمایش می‌دهد. 

برای مشاهده چارت دامیننس بیت‌کوین به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و یا یک بازه تاریخی مشخص، از کلیدهای بالای نمودار استفاده کنید. 

نمودار دامیننس بیت کوین از سال 2014 تا 2024
نمودار زمانی دامیننس بیت کوین در مقایسه با آلت‌کوین‌های معروف

نمودار لحظه‌ای دامیننس بیت کوین

معامله‌گران برای مشاهده نمودار لحظه‌ای دامیننس بیت‌کوین و تحلیل آن با اندیکاتورهای حرفه‌ای از سایت تریدینگ ویو (TradingView.Com) بهره می‌برند. برای مشاهده نمودار دامیننس در تریدینگ ویو مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. وارد سایت تریدینگ ویو به آدرس TradingView.com شوید.
  2. در منوی Products گزینه Supercharts را انتخاب کنید.
  3. روی نوار جستجو در نوار بالای صفحه کلیک کرده و عبارت BTC.D را وارد کنید.
  4. در پنجره جدید روی گزینه اول یعنی BTC.D کلیک کنید.

پیشنهاد خواندنی: تحلیل تکنیکال با تریدینگ ویو به زبان ساده

در این صفحه نمودار دامیننس بیت همراه با انبوهی از ابزارهای تحلیل نمایش داده می‌شود.

تحلیل نمودار دامیننس بیت کوین در تریدینگ ویو

تحلیل نمودار دامیننس بیت کوین

همان‌طور که در نمودار دامیننس مشاهده می‌کنید تسلط بیت‌کوین در ماه گذشته از ۵۱ تا حدود ۵۵ درصد افزایش یافته که دلیل آن تزریق سرمایه انبوه توسط سرمایه‌گذاران سازمانی پس از تایید ETF بیت کوین بوده است. 

به واسطه این رشد سرمایه‌گذاران خرد هم با موج همراه شده و به خرید بیت کوین و فروش برخی آلت‌کوین‌ها اقدام کرده‌اند. 

با این وجود نمودار زیر نشان می‌دهد طی هفته اخیر دامیننس روند کاهش تا ۵۳ درصد را در پی گرفته و همزمان قیمت و دامیننس اتریوم روندی رو به رشد داشته است. 

دامیننس بیت کوین اخیرا صعود نسبی را تجربه کرده است.

امروز دوم اسفند ماه ۱۴۰۲ شاخص به ریزش ادامه داده و الگوی مثلث ۴ ساعته خود از کف شکسته شده است. شکسته شدن این الگو خبر خوبی برای طرفداران بیت‌کوین نیست و احتمالا دامیننس در کوتاه مدت همچنان نزولی بماند.

بررسی نمودار دامیننس بیت کوین به معامله‌گران چه کمکی می‌کند؟

نمودار دامیننس بیت‌کوین معیاری مهم برای برآورد میزان تسلط بیت کوین بر بازار ارزهای دیجیتال است و در تجزیه و تحلیل روند کلی بازار استفاده می‌شود. همچنین تسلط بیت کوین منعکس کننده احساسات بازار است و بر عملکرد آلت‌کوین تأثیر می‌گذارد.

صعود این نمودار نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران به دلیل ترس یا عدم اطمینان در بازار به سمت بیت‌کوین هجوم آورده‌اند و ریسک کاهش قیمت آلت‌کوین‌ها وجود دارد.

پیشنهاد خواندنی: دامیننس تتر چیست؟

از سوی دیگر افت نمودار دامیننس نشان می‌دهد که تریدرها به سمت آلت‌کوین‌ها می‌روند و احتمال افزایش قیمت اتریوم، BNB، سولانا، ریپل و دیگر آلت‌کوین‌ها وجود دارد.

پس از مشاهده نمودار دامیننس بیت‌کوین نوبت به استفاده از آن می‌رسد. بر اساس روند نمودار این موارد را در نظر داشته باشید:

 ۱. چینش سبد معاملاتی:

  • نمودار صعودی: اگر همزمان با دامیننس، قیمت بیت‌کوین هم رو به رشد است، تخصیص بیشتر سرمایه به استیبل‌کوین یا بیت‌کوین را برای کاهش ریسک در نظر بگیرید.
  • نمودار نزولی: اگر قیمت بیت هم نزولی است، سبد معاملاتی خود را متنوع کنید اما اگر ثابت است بیشتر روی خرید آلت‌کوین تمرکز کنید. 

۲. تعیین نقاط ورود و خروج:

  • افزایش دامیننس: به دنبال فرصت‌هایی برای شورت کردن آلت‌کوین یا خروج از موقعیت‌های معاملاتی باشید.
  • سقوط دامیننس: نقاط ورود آلتکوین‌های با پایه قوی و پتانسیل رشد را شناسایی کنید.

۳. تایید روند:

از دامیننس برای تایید روندهای شناسایی شده از طریق سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال استفاده کنید.

تجزیه و تحلیل روند کلی بازار

نمودار دامیننس بیت‌کوین معیاری مفید برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال است و برای تجزیه و تحلیل روند کلی بازار و شناسایی فرصت‌های معاملاتی به‌کار می‌رود. با این حال فراموش نکنید، دامیننس بیت کوین تنها یک معیار است و باید در کنار سایر عوامل بنیادی و فنی در نظر گرفته شود.

سوالات متداول

دامیننس بیت‌کوین چیست؟

دامیننس بیت کوین معیاری است که نشان می‌دهد چه مقدار از کل سرمایه بازار کریپتو به بیت کوین اختصاص دارد.

نمودار دامیننس بیت کوین را از کجا ببینم؟

سایت‌های کوین مارکت کپ، تریدینگ‌ویو، کوین تلگراف، کوین تریدر، کوین‌پالس و کوین مانیتور چارت دامیننس بیت‌کوین را در بازه‌های زمانی مختلف نمایش می‌دهند.

عوامل موثر روی نمودار دامیننس بیت کوین چیست؟

تغییر قیمت بیت‌کوین، عملکرد آلت‌کوین‌ها به ویژه اتریوم، عوامل کلان اقتصادی مانند رکورد و تورم و اخبار و رویدادها بر دامیننس بیت کوین اثرگذار هستند.

بررسی دامیننس در معامله ارزهای دیجیتال مهم است؟

نمودار دامیننس بیت‌کوین ابزاری برای تحلیل بازار ارز دیجیتال است اما برای معامله موفق، باید از سایر معیارها و ابزارهای تحلیل تکنیکال نیز استفاده کرد.

منابع: bitpay | tradingview

درباره یونس مرادی
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید