مقایسه ارز ایکس ای آی و بیت کوین؛ کدامیک را بخریم؟

مقایسه ارز ایکس ای آی و بیت کوین در ارزش سرمایه‌گذاری و سود

بیت کوین در وسط سایر ارزهای دیجیتال
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۳

به دنبال مقایسه ارز ایکس ای آی و بیت کوین برای شما هستیم. البته شاید در نگاه کلی مقایسه این دو ارز دیجیتال با هم، چندان منطقی به نظر نرسد و امر کاملا بدیهی باشد که بیت کوین ارز دیجیتال بهتری نسبت به تمام آلت‌کوین‌ها از جمله ایکس ای آی است. اما در رمزینکس هدف دیگری از بررسی تفاوت ارز ایکس ای آی و بیت کوین داریم.

همانطور که می‌دانید یکی از اصلی‌ترین چالش‌های کاربران در انتخاب ارزهای دیجیتال مناسب برای سرمایه‌گذاری و خرید، ایجاد یک تعادل مناسب میان ریسک سرمایه‌گذاری و ارزش سودآوری در آن‌ها است. ارزهای دیجیتالی که ریسک سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشند، پتانسیل سودآوری بیشتری داشته و در کنار آن‌ها ارزهایی که ریسک سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها کمتر باشد، پتانسیل سودآوری کمتری هم خواهند داشت. حالا با دقت به این نکته مقایسه ارز ایکس ای آی و بیت کوین بسیار جذاب‌تر از همیشه خواهد شد.

اهداف مقایسه ارز ایکس ای آی و بیت کوین

برای اینکه این مقاله را مانند یک کاربر حرفه‌ای مطالعه کنید و در هر بخش از آن بدانید که قرار است چه اطلاعاتی به شما برسد، لازم دانستیم تا اهداف مقایسه ارز دیجیتال xai و بیت کوین را برای شما عنوان کنیم. همانطور که می‌دانید ارزهای دیجیتال در بازار کریپتوکارنسی وقتی وارد میدان سرمایه‌گذاری می‌شوند، با دو معیار بسیار مهم یعنی میزان ریسک و پتانسیل سودآوری مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. اینکه کدام یک از ارزهای دیجیتال از نظر میزان ریسک و پتانسیل سودآوری شرایط بهتری دارد، نیاز به یک بررسی کامل و جامع خواهد داشت.

در این بین هدف ما از مقایسه ارز ایکس ای آی و بیت کوین در این است که اولا به این نتیجه برسیم که چرا بیت کوین می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری کمتری داشته باشد و چه ویژگی‌هایی در بیت کوین نسبت به ارز دیجیتال xai وجود دارد که باعث کمتر شدن ریسک سرمایه‌گذاری در آن می‌شود؛ همچنین از آن طرف به این نتیجه برسیم که کدام یک از ویژگی‌های ارز دیجیتال ایکس ای آی باعث بالاتر رفتن ریسک سرمایه‌گذاری در آن و در کنار آن افزایش پتانسیل سودآوری برای این ارز دیجیتال می‌شود.

با این تفاسیر شما با نکات این مقاله علاوه‌بر اینکه به فرق ارز ایکس ای آی و بیت کوین پی خواهید برد، همچنین می‌توانید از این نکات برای مقایسه سایر ارزهای دیجیتال و انتخاب از میان آنها برای سرمایه‌گذاری نیز اقدام کنید. در واقع با یک تیر قرار است دو نشان را برای شما بزنیم تا هم به نتیجه‌گیری دقیق درباره انتخاب از میان دو ارز بیت کوین و ایکس ای آی برسید و هم اینکه بتوانید از همین نکات برای چیدن سبد سرمایه‌گذاری خود در بازار کریپتوکارنسی نیز استفاده کنید.

ارز ایکس ای آی چیست؟

اقلام بازی ها و گیمرهای ارز ایکس ای آی و نماد خود این ارز در وسط
پلتفرم XAI یکی از بهترین پلتفرم‌ها در زمینه گیمینگ است.

در قدم اول برای کسانی که شناختی نسبت به ارز ایکس ای آی ندارند، لازم است تا نکاتی را درباره این ارز دیجیتال بیان کنیم. البته قرار نیست سیر تا پیاز ارز دیجیتال ایکس ای آی را برای شما تشریح کنیم و سپس به تشریح بیت کوین بپردازیم. بیت کوین به اندازه کافی مشهور و محبوب است و نیاز زیادی به معرفی آن وجود ندارد و در عین حال در مقاله جداگانه به معرفی ارز دیجیتال xai نیز پرداخته و نکات لازم درباره این رمز ارز را به صورت کامل برای شما بیان کرده‌ایم.

ایکس ای آی یک ارز دیجیتال مبتنی بر شبکه بلاکچین است که شبکه آن به عنوان یک بلاکچین نسل جدید و لایه ۳ بر روی پلتفرم ارز آربیتروم قرار گرفته که خود آربیتروم هم به عنوان راه‌حل لایه ۲ اتریوم شناخته می‌شود. پلتفرم ایکس ای آی پلتفرمی بسیار عالی برای حوزه گیمینگ محسوب می‌شود. کاربران با ورود به این پلتفرم و انجام بازی‌های متنوع موجود در آن می‌توانند از قابلیت‌های آن برای کیفیت بالاتر بازی‌های ویدیویی استفاده کرده و در عین حال به دنبال استفاده از قابلیت‌های آن در بازی‌ها نیز باشند.

گیمرها با استفاده از قابلیت‌های پلتفرم ایکس ای آی دیگر نیازی به همگام‌سازی یک کیف پول نرم‌افزاری با پلتفرم بازی ویدیویی نداشته و می‌توانند به صورت مستقیم برای خرید اقلام تعریف‌شده در محیط بازی از توکن‌های این ارز استفاده کنند. در عین حال امکان تبدیل مستقیم این توکن‌ها به دارایی دیجیتال و نقد کردن آنها در بازار کریپتوکارنسی هم وجود دارد.

همچنین شبکه بلاکچین ایکس ای آی به عنوان یک راه‌حل لایه ۳ امنیت خود را از شبکه اتریوم استقراض کرده و کارایی‌هایی مانند مقیاس‌پذیری بهتر و هزینه‌های گس پایین‌تر را نیز برای گیمرها در محیط بازی ایجاد می‌کند. با این تعاریف حالا مقایسه ارز ایکس ای آی و بیت کوین برای ما ساده‌تر خواهد بود.

تفاوت ارز ایکس ای آی و بیت کوین

تفاوت ارز ایکس ای آی و بیت کوین را می‌توانیم در موارد متعددی مورد بررسی قرار دهیم. از وایت پیپر این ارزهای دیجیتال گرفته تا توکنومیک آنها همگی معیارهایی هستند که می‌توانند در این مقایسه مورد استفاده قرار بگیرند تا در نهایت شما بدانید که هر کدام از این ارزها چه ویژگی‌هایی دارند و چرا باید برای سرمایه‌گذاری آنها را انتخاب کنیم. آیا تنها به دلیل اینکه بیت کوین به عنوان پادشاه بازار ارز دیجیتال شناخته می‌شود، مطلقا انتخاب بهتری برای سرمایه‌گذاری خواهد بود یا اینکه ایکس ای آی هم می‌تواند شانس خوبی در این باره داشته باشد؟

برای رسیدن به پاسخ دقیق این سوال تنها کافیست تا در چند بند بعدی این مقاله با ما در رمزینکس همراه بمانید.

۱- پادشاه ارز دیجیتال با همه فرق دارد

در هیچ مقایسه‌ای در بازار کریپتوکارنسی نمی‌توانیم محبوبیت بیت کوین را در میان سرمایه‌گذاران این بازار نادیده بگیریم. دقت داشته باشید که محبوبیت در بازارهای مالی اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده و نقش بسزایی در سایر پارامترهای معاملاتی یک ارز دیجیتال نیز خواهد داشت. بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال جهان، طرفداران زیادی داشته و خیلی‌ها در حال انجام معامله بر روی بیت کوین هستند. سرمایه‌گذاران بزرگی وجود دارند که بازار ارز دیجیتال را فقط با بیت کوین می‌شناسند و جز بیت کوین روی هیچ ارز دیگری سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

به همین دلیل است که در حال حاضر روند قیمت تمام ارزهای دیجیتال در بازار تحت تاثیر رفتار بیت کوین قرار دارد. هرچند رشد چند درصدی بیت کوین باعث رشد چند ده درصدی آلتکوین‌ها و ریزش چند درصدی بیت کوین باعث ریزش چند ده درصدی آلتکوین‌ها می‌شود، اما به هر حال تا زمانی که بیت کوین روند خود را آغاز نکرده باشد، خبری از این رشدها و ریزش‌ها در بازار نبوده و در نهایت نقش تعیین‌کننده روندها در بازار به عهده بیت کوین خواهد بود. این مهم را می‌توانیم اصلی‌ترین فرق بیت کوین با هر ارز دیجیتال دیگری در بازار در نظر بگیریم.

۲- بلاکچین لایه ۱ در برابر لایه ۳

هرم بلاکچین لایه 3 ارز ایکس ای آی و ارتباط آن به شبکه آربیتروم و اتریوم
بلاکچین ارز XAI اولین بلاکچین لایه ۳ به‌شمار می‌رود.

بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال جهان نگاه متفاوتی نسبت به بلاکچین را نیز در میان کاربران جهانی ایجاد و این فناوری را به صورت گسترده در جهان معرفی کرد. اما بعد از بیت کوین بلاکچین‌های جدید با فناوری‌های قدرتمندتر و کارآمدتر به وجود آمدند. به نوعی که در حال حاضر بیت کوین و ارزهای دیجیتال اولیه بازار با عنوان نسل اول بلاکچین‌ها شناخته می‌شوند و در حال حاضر در بازار کریپتوکارنسی کار به پیاده‌سازی و اجرای نسل چهارم شبکه‌های بلاکچین هم رسیده است.

در این بین شبکه‌های بلاکچین بسته به نوع کاربرد و شرایطی که دارند، در لایه‌های مختلفی فعالیت کرده و می‌توانیم این موضوع را نیز یکی از تفاوت‌های ارز ایکس ‏ای آی و بیت کوین در نظر بگیریم. شبکه بلاکچین بیت کوین یک بلاکچین لایه ۱ است که به دنبال ارائه خدمات کاملاً مستقل بوده و تمام ویژگی‌های آن اختصاصی خواهد بود. در حالی که بلاکچین ارز ایکس ای آی یک بلاکچین لایه ۳ است که برای هرچه بهتر کردن کارایی بلاکچین آربیتروم و اتریوم روی کار آمده است. البته این موضوع یک نکته منفی برای این ارز دیجیتال نیست و به جهت اینکه می‌تواند امنیت خود را از امنیت شبکه بلاکچین اتریوم تامین کند، مزیتی هم برای آن محسوب می‌شود؛ اما به هر حال فرق ارز‌ ایکس ای آی و بیت کوین را می‌توانیم در این موضوع نیز ببینیم.

۳- الگوریتم اثبات کار در برابر اثبات سهام

همانطور که می‌دانید در بازار ارز دیجیتال یکی از اصلی‌ترین و تاثیرگذارترین نقش‌ها به نود‌ها یا گره‌ها در شبکه‌های بلاکچین برمی‌گردد. نود‌ها در شبکه‌های بلاکچین هم در جهت افزایش امنیت و هم برای بهینه‌تر شدن سایر خدمات شبکه نقش مهمی را خواهند داشت. در این بین با توجه به الگوریتم به کار گرفته شده در هر شبکه بلاکچین، می‌توانیم شرایط متفاوتی را برای نود‌ها نیز در شبکه شاهد باشیم.

بیت کوین بر اساس الگوریتم اثبات کار (PoW) کار می‌کند که در آن نود‌ها در پی فعالیت‌هایی مانند تایید تراکنش‌ها می‌توانند به عنوان پاداش واحدهای بیت کوین را دریافت کنند. در حالی که ارز ایکس ای آی از الگوریتم اثبات سهام (PoS) بهره می‌برد که در آن کاربران برای تبدیل شدن به نود بایستی مقداری از توکن‌های این ارز دیجیتال را در شبکه آن سرمایه‌گذاری کرده و به نسبت میزان سرمایه‌گذاری خود می‌توانند پاداش دریافت کنند.

۴- تفاوت‌های عمده در اهداف و کاربردها

بیت کوین یک ارز دیجیتال شناخته شده است که در هدف اصلی خود برای جایگزین شدن با واحد پولی در جهان توسعه پیدا کرده و قرار است تفاوتی عمده و انقلابی در تراکنش‌های مالی در جهان ایجاد کند. در این بین ارز ایکس ای آی به عنوان یک پلتفرم تخصصی در حوزه گیمینگ راه‌اندازی شده و قرار است بستری مناسب برای ارائه هرچه بهتر خدمات در این حوزه باشد.

بیت کوین در اهداف و کاربردها شمولیت بیشتری در سطح بین‌المللی داشته و ایکس ای آی تنها کاربران خاصی که در حوزه گیمینگ فعالیت می‌کنند را مورد هدف قرار می‌دهد. دقت داشته باشید که فرق ارز ایکس ای آی و بیت کوین از نظر اهداف و کاربردها می‌تواند در آینده آنها نیز تاثیر زیادی داشته باشد. در صورتی که حوزه گیمینگ در آینده با شرایط و اقبال خوبی روبرو نباشد، عملا نمی‌توانیم شرایط خوبی را برای ارزهای دیجیتال توسعه یافته در این حوزه نیز متصور باشیم.

همچنین در نظر گرفتن اهداف و کاربردها به عنوان تفاوت ارز ایکس ‏ای آی و بیت کوین برای چیدمان سبد سرمایه‌گذاری کاربران نیز اهمیت خواهد داشت. به عنوان مثال اگر شما ارز دیجیتالی را در حوزه گیمینگ در سبد سرمایه‌گذاری خود داشته باشید، دیگر انتخاب ارز دیجیتال دیگری در این حوزه چندان منطقی به نظر نخواهد رسید. در حالی که بیت کوین همیشه می‌تواند پای ثابت تمام سبدهای سرمایه‌گذاری برای کاربران باشد.

۵- فرق ارز ایکس ای آی و بیت کوین در عرضه

برای مقایسه ارز ایکس ای آی و بیت کوین در شرایط عرضه این دو سراغ سایت معروف کوین مارکت کپ می‌رویم. دیگر کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که نداند بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال با عرضه محدود در بازار معرفی شده و حداکثر تعداد واحدهای آن در نهایت به ۲۱ میلیون واحد خواهد رسید که در این بین حدود ۱۹.۷ میلیون واحد از بیت کوین‌ها در بازار در حال گردش هستند. در آن سو برای ارز ایکس ای آی در مجموع حدود ۲.۵ میلیارد واحد توکن در نظر گرفته شده که در حال حاضر تنها حدود ۲۷۷ میلیون یعنی نزدیک به ۱۱ درصد آنها در بازار در گردش هستند.

جدا از اینکه هر دو ارز دیجیتال در آینده می‌توانند با عرضه بیشتری همراه باشند، اما این عرضه برای ایکس ای آی به مراتب شرایط شدیدتری نسبت به بیت کوین خواهد داشت. در این بین ایکس ای آی از نظر میزان رشد قیمتی تنها می‌تواند در مواقعی شرایط مطلوبی پیدا کند که میزان تقاضا برای خرید توکن‌های آن به مقدار قابل توجه افزایش پیدا کند.

۶- ایمنی و نقدشوندگی چند برابری بیت کوین

نماد بیت کوین در وسط نماد خیلی از آلتکوین ها
تمام ارزها از بیت کوین تاثیرپذیری دارند.

از نظر میزان نقد شوندگی و ایمنی هم هرچند بیت کوین شرایط به مراتب بهتری را دارا است، اما به هر حال شبکه ایکس ‏ای آی اصلاً شبکه ناامنی نیست و از این جهت می‌توانیم شرایط خوبی را برای آن در نظر بگیریم. البته حجم معاملات پایین این ارز دیجیتال باعث می‌شود تا میزان نقدشوندگی آن با چالش‌هایی همراه باشد. در حال حاضر حجم معاملات آن در هر ۲۴ ساعت به ۱۰ میلیون دلار هم نمی‌رسد و از این بابت نمی‌توان با سرمایه‌های خیلی سنگین برای سرمایه‌گذاری روی این ارز دیجیتال اقدام کرد.

مقایسه کنید با بیت کوینی که در طول هر ۲۴ ساعت به حجم معاملات بیش از ۱۰ میلیارد دلاری می‌رسد. دقت داشته باشید که با تقسیم کردن این حجم معاملات در صرافی‌های مختلف داخلی و خارجی، شرایط برای ارز ایکس ای آی بدتر هم می‌شود. این مهم را می‌توانیم یکی از دغدغه‌های اصلی سرمایه‌گذاران ارز XAI در حال حاضر تلقی کنیم.

مزیت‌های ارز Xai در برابر بیت کوین

در مقایسه ارز ایکس ای آی و بیت کوین در بالا در نهایت در اکثر پارامترها این بیت کوین بود که شرایط بهتری داشت؛ اما نکته مهمی وجود دارد که باعث شده تا ایکس ای آی هم در لیست گزینه‌های کاربران برای سرمایه‌گذاری قرار داشته باشد و آن هم پتانسیل بالای این ارز دیجیتال برای سودآوری است. بیت کوین در حال حاضر در محدوده قیمتی ۶۰ تا ۷۰ هزار دلار در حال معامله در بازار است و حتی اگر قیمت آن به ۲۰۰ هزار دلار هم برسد، سرمایه معامله‌گران بیت کوین ۳ تا ۴ برابر خواهد شد.

در حالی که ارز ایکس ای آی با قیمت حدود ۰.۵ دلاری پتانسیل سودآوری بیشتری ایجاد کرده و در صورتی که قیمت آن تنها به ۴ دلار برسد، ارزش دارایی کاربران آن نسبت به شرایط فعلی ۸ برابر خواهد شد. البته حتی می‌توانیم قیمت‌های به مراتب بالاتری را نیز در آینده برای این ارز دیجیتال متصور باشیم که این موضوع پتانسیل سودآوری آن را به مراتب بیشتر هم خواهد کرد.

برای سرمایه گذاری سراغ کدامیک برویم؟

حالا در نهایت باید به این نتیجه‌گیری برسیم که برای سرمایه‌گذاری سراغ کدامیک برویم؟ بیت کوین یا ایکس ای آی؟ مسلماً کسانی که به دنبال یک سرمایه‌گذاری با ریسک پایین و اطمینان بالا هستند باید حتما بیت کوین را به عنوان گزینه سرمایه‌گذاری خود انتخاب کنند. افرادی که ریسک سرمایه‌گذاری بیشتری را ترجیح می‌دهند تا در نهایت از پتانسیل سودآوری بالاتر ایکس ای آی استفاده کنند، می‌توانند این توکن را در سبد سرمایه‌گذاری خود قرار دهند.

جمع‌بندی

به مقایسه ارز ایکس ای آی و بیت‌ کوین در جنبه‌های مختلف پرداخته و نکات مهمی برای انتخاب یکی از این دو گزینه برای سرمایه‌گذاری را نیز با شما در میان گذاشتیم. تفاوت ارز ایکس ای آی و بیت کوین در واقع تفاوت سرمایه‌گذاری با ریسک بالا و پایین و پتانسیل سودآوری بالا و پایین است. معامله‌گران حرفه‌ای بازار کریپتوکارنسی بایستی تعادلی میان میزان ریسک و میزان پتانسیل سودآوری در سبد سرمایه‌گذاری خود ایجاد کنند و این مهم در دسترس نخواهد بود جز با انتخاب ارزهای دیجیتال با شرایط مختلف که برخی از آنها ریسک کمتری دارند و برخی از آنها پتانسیل سودآوری بالایی از خود نشان می‌دهند.

سوالات متداول

فرق ارز ایکس ای آی و بیت کوین در چیست؟

مهم‌ترین فرق ارز ایکس ای آی و بیت کوین در محبوبیت بیشتر بیت کوین و تاثیرگذاری قابل توجه آن در بازار ارز دیجیتال است.

ایکس ای آی یا بیت کوین کدام یک برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

بیت کوین ریسک سرمایه‌گذاری پایین‌تر و ایکس ای آی پتانسیل سودآوری بالاتری در فرایند سرمایه‌گذاری دارد.

آیا گسترش استفاده از هوش مصنوعی و حوزه گیمینگ در آینده می‌تواند شرایط بهتری برای ارز ایکس ای آی نسبت به بیت کوین ایجاد کند؟

گسترش استفاده از هوش مصنوعی و محبوبیت بیشتر حوزه گیمینگ در بازار ارز دیجیتال می‌تواند محبوبیت و سودآوری ارز ایکس ای آی را به مراتب نسبت به شرایط کنونی بهتر کند، اما ایجاد شرایط بهتر نسبت به بیت کوین برای این ارز دیجیتال به این راحتی‌ها در دسترس نخواهد بود.

منبع: Binance | Coinmarketcap

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید