مقایسه ارز دیجیتال فانتوم و سولانا - رمزینکس
۵ مرداد ۱۴۰۳ اخبار
  1. حذف ایموجی‌های بیت کوین و سایر رمزارزها از شبکه اجتماعی ایکس
  2. کد مخفی ویدیو تپ سواپ امروز شنبه ۶ مرداد به همراه آموزش وارد کردن
  3. بلاک چین تون از قابلیت تراکنش بدون کارمزد رونمایی کرد
  4. کد مورس همستر کامبت شنبه ۶ مرداد  به همراه آموزش وارد کردن
  5. کد انیگما امروز راکی ربیت شنبه ۶ مرداد به همراه تصویر
  6. بازی دات کوین در بستر بلاک چین ونوم راه‌اندازی می‌شود
  7. سولانا برای لحظاتی بایننس کوین را پشت سر گذاشت
  8. بیت کوین در حال دورخیز برای فتح قله قیمتی ۱۰۰,۰۰۰ دلار است
  9. کمبو کارت های امروز همستر جمعه ۵ مرداد
  10. سه کارت امروز راکی ربیت جمعه ۵ مرداد
  11. جواب سوال تایم فارم امروز جمعه ۵ مرداد
  12. کارت های روزانه پیکسل تپ امروز جمعه ۵ مرداد به همراه تصویر آموزشی
  13. کلید امروز مینی گیم همستر کامبت جمعه ۵ مرداد + آموزش ویدئویی

مقایسه ارز دیجیتال فانتوم و سولانا از نظر امنیت و کارایی

مقایسه ارز دیجیتال فانتوم و سولانا به شما کمک می‌کند تا برای سرمایه‌گذاری در این ارزهای دیجیتال محبوب سردرگم نشوید.
تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۱۸ فروردین ۱۴۰۳

فانتوم (Fantom) و سولانا (Solana) از محبوب‌ترین شبکه‌های بلاک‌چین ارز دیجیتال هستند که برای رقابت با اتریوم و پشتیبانی از قابلیت‌های دیفای (DeFi) ساخته شده‌اند. این شبکه‌ها روی کاغذ شبیه به نظر می‌رسند، اما مقایسه فانتوم و سولانا در جزییات، تفاوت‌ها را آشکارتر می‌کند. در این مطلب به مقایسه ارز دیجیتال فانتوم و سولانا از نظر امنیت، کارایی و ارزش سرمایه‌گذاری می‌پردازیم. 

فانتوم چیست؟

فانتوم یک شبکه قرارداد هوشمند سریع، مقیاس‌پذیر، منعطف و ایمن است که توکن بومی آن FTM نام دارد. این پلتفرم با هدف رفع نواقص سیستم‌های بلاک‌چین نسل گذشته، طراحی شده و کاملا غیرمتمرکز، بدون نیاز به مجوز و متن باز است.

ارز دیجیتال فانتوم قصد دارد با حل مشکل تراکم شبکه بلاک‌چین، به جایگزینی کارآمد برای اتریوم تبدیل شود. این سیستم با قابلیت پردازش ۳۰۰۰ تراکنش در ثانیه، از مقیاس‌پذیری فوق‌العاده بالایی برخوردار بوده و توان لازم برای برآورده کردن نیازهای بازار رمزارز را دارد. چارچوب فنی فانتوم به شکلی پایه‌ریزی شده که آن را برای استفاده در بخش‌های نیازمند حجم بالای تراکنش ایده‌آل می‌کند.

روش اجماع منحصربه‌فرد aBFT با نام لاچسیس (Lachesis) باعث شده فانتوم در مقایسه با فناوری‌های قبلی، سریع‌تر، ارزان‌تر و در عین حال بسیار امن‌تر باشد. کاربران این اکوسیستم به جای تمرکز روی یک دفتر کل غیرمتمرکز واحد، می‌توانند شبکه‌های مستقل خود را ارائه دهند. برای آشنایی بیشتر با این ارز دیجیتال، مقاله «ارز دیجیتال فانتوم چیست» را مطالعه کنید.

هدف فانتوم این است که با حل مشکل تراکم شبکه بلاک‌چین، به جایگزینی برای اتریوم تبدیل شود
بلاکچین فانتوم نسبت به بلاکچین‌های لایه یک، سریع‌تر، امن‌تر و ارزان‌تر است.

ارز دیجیتال سولانا چیست؟

سولانا یک بلاک‌چین لایه اول امن، مقیاس‌پذیر، غیرمتمرکز و بسیار سریع با توکن بومی SOL است که برای رقابت با اتریوم و دیگر شبکه‌های محبوب مثل پالیگان و آوالانچ طراحی شد. سولانا پتانسیل رشد متناسب با افزایش پهنای باند شبکه را داشته و می‌تواند ۳۰۰۰۰ تراکنش در ثانیه (TPS) را پردازش کند که از نظر مقیاس‌پذیری، آن را جلوتر از دیگر پلتفرم‌‌های پرداخت مانند ویزا و پی‌پال قرار می‌دهد. برای مقایسه بیت‌کوین تنها ۵ و اتریوم تنها ۱۵ تراکنش را در ثانیه پردازش می‌کنند. 

دلیل محدودیت پردازش این است که شبکه‌ها زمان و هزینه زیادی را صرف همگام‌سازی تراکنش گره‌های شبکه می‌کنند. سولانا برای حل این مشکل از فرآیند اجماع نوآورانه‌ای به نام PoH یا اثبات تاریخچه (Proof of History) استفاده می‌کند. این روش با ضمیمه کردن برچسب‌های زمانی به بلاک‌ها، شناسایی زمان وقوع یک رویداد یا تراکنش را آسان‌تر می‌کند. در این حالت یک ساعت مرکزی ایجاد شده که به همه گره‌ها اجازه می‌دهد بدون نیاز به منبع خاصی به سرعت تایید شوند. تیم سولانا بر پایه همین روش در حال تلاش برای ایجاد یک لجر عمومی است که می‌تواند تعداد بسیار بیشتری تراکنش در ثانیه پردازش کند.

یکی از نقاط قوت سولانا بخش توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) است. طی سال گذشته، اکوسیستم NFT سولانا با حجم عظیم مبادلات و همچنین ایجاد یک جامعه بسیار قوی و متحد، به طور قابل توجهی رشد کرده است. در مقاطعی حجم معاملات اکوسیستم NFT سولانا حتی از NFT اتریوم نیز بیشتر بود. اگر دوست دارید بیشتر در مورد این ارز دیجیتال بدانید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «سولانا؛ ارز دیجیتالی با معماری بلاک‌چین پیشرفته و سریع» را مطالعه کنید.

سولانا یک بلاک‌چین لایه اول امن، مقیاس‌پذیر، غیرمتمرکز و بسیار سریع با توکن بومی SOL است
سولانا یکی از بلاکچین‌هایی است که با هدف رفع مشکلات بلاکچین اتریوم توسعه یافته است.

مقایسه ارز دیجیتال فانتوم و سولانا

هر دو بلاک‌چین از سرعت تراکنش بالا و کارمزدهای نسبتا مشابهی برخوردارند و تصمیم‌گیری در این مورد که از کدام زنجیره استفاده یا در آن سرمایه‌گذاری کنید، به اولویت‌ها و زمینه کاری شما بستگی دارد. اگر قصد خرید و فروش NFT یا مشارکت در یک جامعه کاربری قوی و پویا دارید سراغ سولانا بروید. اگر می‌خواهید در پروتکل‌های گسترده DeFi سرمایه گذاری کنید، فانتوم انتخاب بهتری است.

۱. مقایسه ارز دیجیتال فانتوم و سولانا از نظر سرعت تراکنش

هر دو شبکه سولانا و فانتوم در مقایسه با سایر شبکه‌های لایه یک فعلی از سرعت تراکنش فوق‌العاده‌ای برخوردارند. سولانا به طور بالقوه از توان پردازش ۱۰۰۰۰ تراکنش در ثانیه برخوردار است و در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه را پردازش می‌کند. فانتوم نیز ادعای مشابهی برای توانایی پردازش ۱۰۰۰۰ تراکنش در ثانیه دارد اما در حال حاضر تنها حدود ۱۰ تراکنش در ثانیه را پردازش می کند. 

شاید تصور کنید که ۱۰ تراکنش در ثانیه سرعت چندان بالایی به نظر نمی رسد، اما در مقایسه با بسیاری از شبکه‌های لایه ۱ موجود، این سرعت مطلوب است.

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در اجرای تراکنش زمان نهایی شدن درخواست است که نشان می‌دهد تراکنش به طور کامل در زنجیره تایید شده است. فانتوم از این نظر بسیار عملکرد خوبی دارد و زمان نهایی شدن تراکنش در این شبکه حدود یک ثانیه است، در حالی که این زمان برای سولانا ۱۳ ثانیه و برای اتریوم بیش از یک دقیقه است.

پیشنهاد خواندنی: مقایسه فانتوم و اتریوم؛ گرگ بالان‌دیده و جوان جویای نام

۲. مقایسه ارز سولانا و فانتوم از نظر هزینه تراکنش

تا چند ماه قبل هزینه پایین تراکنش‌ در سولانا یکی از مزایای این شبکه بود اما همزمان با افزایش ۱۰ برابری قیمت توکن SOL و استقبال از این پلتفرم، هزینه تراکنش هم به شکل قابل‌توجهی بیشتر شده است. 

تراکنش‌های سولانا با یک کارمزد ثابت شبکه و یک هزینه اولویت‌بندی محاسبه می‌شوند. کارمزد ثابت به ازای هر امضا ارایه می‌شود که در زمان نگارش مطلب معمولا برابر  ۰.۰۰۵ دلار است اما بسته به ازدحام شبکه بین ۰.۰۰۳ تا ۰.۰۳ دلار متغیر خواهد بود. علاوه‌براین کاربران می‌توانند یک مبلغ اضافی را به عنوان هزینه اولویت‌بندی به ازای هر واحد محاسباتی لحاظ کنند تا تراکنش سریع‌تر پردازش شود.

کارمزد تراکنش‌های بلاک‌چین فانتوم هم نسبت به اتریوم و بیت‌کوین بسیار کمتر است و حتی در دوره‌های پرترافیک کمتر از یک سنت خواهد بود. 

با افزایش ۱۰ برابری قیمت توکن SOL و استقبال از این پلتفرم، هزینه تراکنش هم به شکل قابل‌توجهی بیشتر شده است. 
هزینه تراکنش در بلاکچین سولانا از هزینه تراکنش در بلاکچین فانتوم کمتر است.

۳. مقایسه ارز سولانا و فانتوم از نظر ثبات شبکه

برای پشتیبانی از سولانا بیش از ۱۰۰۰ نود وجود دارد، در حالی که برای فانتوم این تعداد تنها ۶۵ عدد است. بنابراین سولانا قابل اعتمادتر و ایمن‌تر است و هر چند فانتوم قدمت بیشتری دارد اما از نظر زیرساختی به طور قابل توجهی عقب مانده است. 

سولانا در سال ۲۰۲۲ به دلیل قطعی های مکرر به خصوص در اوج معاملات NFT مورد انتقاد قرار گرفت. این مشکلات توانایی شبکه را در انجام همزمان هزاران تراکنش در عمل زیر سوال برد. با این حال به روزرسانی‌های اخیر مشکلات را برطرف کرده‌اند و سولانا حتی با وجود ترافیک رکوردشکن، در چند ماه گذشته دچار قطعی نشده است.

 فانتوم اما از نظر قابلیت اطمینان شبکه چندان با ثبات نبوده است. این پلتفرم در چند ماه اخیر نیز با مشکل اعتبارسنجی و اختلالات شبکه مواجه بوده که همچنان به صورت کامل رفع نشده است. 

پیشنهاد خواندنی: لایه‌های شبکه فانتوم؛ پیشروی در دنیای بلاکچین و فناوری‌های مالی

۴. مقایسه فانتوم و سولانا از نظر توکنومیک

همان‌طور که گفتیم توکن بومی سولانا SOL و توکن فانتوم FTM نام دارد. هر دو شبکه سولانا و فانتوم از نگهداری توکن در کیف پول‌های غیرامانی (Self-custody) مثل تراست ولت و متامسک پشتیبانی می‌کنند که وابستگی به واسطه‌هایی مثل صرافی از دیجیتال را از بین می‌برد. 

همچنین هر دو ارز SOL و FTM امروزه توسط حداقل یک درگاه پرداخت ارز دیجیتال محبوب مانند CoinPayments، NOWPayments و Coingate به طور گسترده پذیرفته شده‌اند.

درگاه پرداخت  NowPayments
NowPayments یکی از درگاه‌های پرداخت است که از هر دو توکن SOL و FTM پشتیبانی می‌کند.

کل واحدهای در گردش توکن FTM فانتوم ۳.۱۷ میلیارد واحد خواهد بود که حدود ۸۰ درصد آن عرضه شده است. این در حالی است که حداکثر عرضه سولانا نامحدود در نظر گرفته شده و عرضه بیشتر آن به معنی تورم و احتمال کاهش قیمت توکن خواهد بود. 

روی سولانا سرمایه‌گذاری کنیم یا فانتوم؟ 

ارز دیجیتال سولانا در حال حاضر با قیمت ۱۷۵ دلاری در حال معامله است و ۳۲ درصد با سقف تاریخی خود فاصله دارد. از سوی دیگر قیمت فانتوم ۱.۱ دلار است و نزدیک به ۷۰ درصد با سقف ۴.۸ دلاری اوایل سال ۲۰۲۲ فاصله دارد. 

سولانا و فانتوم قابلیت استیک برای کسب سود را ارائه می‌دهند که برای توکن‌های SOL و FTM به ترتیب نرخ بهره سالیانه ۶.۵ درصد و ۵.۴ درصد را به همراه دارد.

هر دو بلاک‌چین سولانا و فانتوم از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کنند. این قراردادها به شما امکان می‌دهد تا از دکس‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز مانند دیفای در معاملات و سرمایه‌گذاری‌های خود بهره ببرید. برای انتخاب بین این دو توکن باید بر اساس سبک معاملاتی و استراتژی خود گزینه مناسب را انتخاب کنید. 

آینده از آن کدام ارز دیجیتال است؟

در رقابت بین شبکه‌های بلاک‌چین فانتوم و سولانا عملکرد حرف اول را می‌زند. هر دو شبکه برای رقابت با اتریوم و تبدیل شدن به نسل بعدی بلاک‌چین‌های انقلابی بازار رقابت می‌کنند. در حال حاضر، هر دو جامعه رو به رشدی دارند و دنبال کردن هر کدام از آنها منطقی به نظر می‌رسد.

سولانا به دلیل سرعت و کارایی بالای مورد توجه شرکت‌ها قرار گرفته و در ماه‌های اخیر محبوبیت قابل توجهی به دست آورده است. در مقابل فانتوم به دلیل سازگاری با اتریوم مورد توجه توسعه‌دهندگان و پروژه‌هایی است که توسعه dApp بدون نیاز به نوشتن کد مجزا برایشان اهمیت دارد. در مقاله «آینده ارز فانتوم چه می‌شود؟، به طور مفصل به بررسی قیمت ارز دیجیتال فانتوم پرداخته‌ایم که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

سوالات متداول

ارز دیجیتال سولانا بخرم یا فانتوم؟

هر دو توکن SOL و FTM محبوب و کاربردی هستند و انتخاب بین آنها به اولویت‌ها، سبک معاملاتی و استراتژی شما بستگی دارد.

شبکه سولانا بهتر است یا فانتوم؟

از نظر پردازش همزمان سولانا قابلیت اجرای تراکنش‌های بیشتری دارد اما سرعت انجام تراکنش‌ها در فانتوم بالاتر است.

بهترین سایت برای خرید فانتوم و سولانا چیست؟

صرافی ارز دیجیتال رمزینکس با پلتفرم امن و سریع خود امکان خرید و فروش آنی توکن‌های فانتوم و سولانا با کارت‌های بانکی ایران را به شما می‌دهد.

آینده سولانا بهتر است یا فانتوم؟

هر دو پروژه به صورت مداوم در حال بهبود و تکامل هستند و برای پیش‌بینی آینده باید نقشه راه توسعه آنها را دنبال کنید.

منابع: onchainupdates | securities

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

بنر نصب اپ