وایت پیپر شیبا اینو (ووف پیپر) چیست؟ + بررسی موضوعات آن

همه چیز در مورد وایت پیپر شیبا و توکن SHIB‌

وایت پیپر شیبا اینو و نوکن SHIB
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲

شیبا اینو  (Shiba Inu) یک ارز دیجیتال است که بر روی شبکه اتریوم ساخته شده است. وایت پیپر این پروژه چشم‌انداز تیم شیبا را برای ایجاد یک اکوسیستم غیرمتمرکز نشان می‌دهد که به کاربران امکان می‌دهد در فعالیت‌های مالی مختلف مانند استیکینگ، ترید و کشت سود شرکت کنند. Shiba Inu از فناوری بلاک چین استفاده می‌کند تا بستری امن و شفاف را برای کاربران فراهم کند. در این مقاله با ما همراه باشید چون می‌خواهیم وایت پیپر شیبا را مورد بررسی قرار دهیم تا بهتر بتوانیم در مورد آینده این میم کوین و سرمایه‌گذاری روی آن تصمیم بگیریم.

SHIB فهرستی بلندبالا از برنامه‌های آینده‌نگرانه مانند ساخت یک متاورس، یک بازی Play-to-Earn و… دارد که می‌تواند به آن کمک کند تا به اهداف خود دست یابد.

ارز دیجیتال شیبا چیست؟

تصویر لوگوی توکن شیبا اینو
شیبا اینو یک اکوسیستم است که از سه توکن شیبا اینو (SHIB)، لیش (LEASH) و بن (BONE) تشکیل شده است.

شیبا اینو (SHIB) یک ارز دیجیتال مبتنی بر شبکه اتریوم است که  همچون دوج کوین از تصویر سگ نژاد شیبا به عنوان نماد خود استفاده می‌کند. شیبا اینو اغلب به عنوان «قاتل دوج کوین» معرفی می‌شود، یک میم کوین (memecoin) است. میم کوین ها رمزارزهایی هستند که از برخی جوک ها یا میمه‌ای اینترنتی الهام گرفته شده‌اند.

میم کوین ها غالباً میلیاردها واحد عرضه در گردش دارند، برخلاف بیت‌کوین که به گونه‌ای طراحی شده بود که تعداد محدودی واحد برای استخراج داشته باشد. میم کوین ها همچنین فاقد مکانیزمی هستند که توکن‌ها را بسوزاند یا برای همیشه آنها را از گردش حذف ‌کند، بنابراین تعداد توکن‌های آن‌ها به طور مداوم در حال افزایش است. به طور کلی، میم کوین ها هیچ کاربردی ندارند، اما اگر نگاهی به وایت پیپر شیبا بندازید، متوجه خواهید شد که این برای شیبا اینو صادق نیست.

این ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۰ محبوبیت پیدا کرد و پس از آن قیمت شیبا اینو در اکتبر ۲۰۲۱ بیش از ده برابر شد. این یک توکن است، نه یک کوین. کوین ها بلاک چین خود را دارند در حالی که توکن‌ها بر روی بلاک چین های دیگر ساخته می‌شوند. شیبا اینو بلاک چین خود را ندارد، بلکه بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است.

ریوشی (خالق ناشناس شیبا اینو) اتریوم را به دلیل امن بودن و تثبیت آن انتخاب کرد. از آنجایی که Shiba Inu بر پایه اتریوم ساخته شده است، از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند، کاربران می‌توانند آنها را قرض دهند یا استیک کنند و درآمد غیرفعال کسب کنند. همچنین، شیبا اینو یک اکوسیستم چند توکنی است که از سه رمزارز تشکیل شده است: شیبا اینو (SHIB)، لیش (LEASH) و بن (BONE).

شیبا اینو در آگوست ۲۰۲۰ توسط یک فرد یا گروهی با نام ریوشی ایجاد شد. همانند ساتوشی ناکاموتو (خالق بیت کوین)، هویت واقعی ریوشی ناشناخته است. گفتنی است، وب سایت رسمی شیبا رمزارز SHIB را به عنوان قاتل دوج کوین معرفی کرده است. در ادامه همراه ما باشید تا به وایت پیپر شیبا بپردازیم.

بررسی وایت پیپر شیبا

نماد ارز دیجیتال SHIB و وایت پیپر  شیبا اینو
شیبا اینو در تلاش است تا از یک میم کوین فراتر برود و خود را به عنوان یک رقیب جدی در بازار ارزهای دیجیتال معرفی کند.

وایت پیپر شیبا اینو (Shiba INU) عمدتا متمرکز بر سه توکن زیر است که اکوسیستم شیبا اینو را تشکیل می‌دهند:

 SHIB

یک توکن ERC-20 که کل اکوسیستم را تامین می‌کند. در زمان راه‌اندازی، ۱ کوادریلیون توکن SHIB ضرب شد. این توکن کاربردی اولیه اکوسیستم است و در درجه اول دو کاربرد مهم را ارائه می‌دهد:

  1. به عنوان پاداش برای تامین نقدینگی اکوسیستم اعطا می‌شود.
  2. می‌توان از آن برای پرداخت کارمزد تراکنش‌های اتریوم استفاده کرد. همچنین می‌توان آن را معامله کرد یا به عنوان وسیله مبادله استفاده کرد.

LEASH

توکن LEASH کمیاب‌ترین توکن مربوط به اکوسیستم شیبا است که سقف عرضه آن ۱۰۷۶۴۶ واحد است. دارندگان LEASH می‌توانند این توکن را استیک کنند و از آن برای تامین نقدینگی جفت ارز LEASH-ETH در ازای کسب توکن های BONE به عنوان مشوق استفاده کنند.

BONE

طبق وایت پیپر شیبا ، سومین توکن این اکوسیستم BONE است که دارای عرضه ثابت ۲۵۰ میلیون  واحدی می‌باشد. BONE به‌عنوان توکن حاکمیتی شبکه عمل می‌کند و حق رأی را در مورد پیشنهادات آتی در Doggy DAO ارائه می‌کند. BONE در ازای استیکینگ و تامین نقدینگی شیبا سواپ (ShibaSwap) اهدا می‌شود. علاوه بر این، BONE می‌تواند برای تامین نقدینگی جفت ارز BONE-ETH استفاده شود.

اکوسیستم شیبا اینو علاوه بر سه توکن فوق، دارای ویژگی‌های نیز می‌باشد:

شیبا سواپ  (ShibaSwap)

تیم شیبا یک صرافی غیرمتمرکز به نام شیبا سواپ نیز تأسیس کرده است. ShibaSwap کمتر از ۲۴ ساعت پس از تاسیس، یک میلیارد دلار نقدینگی جذب کرد. طبق وایت پیپر شیبا ، SHIB مهم‌ترین توکن این اکوسیستم به شمار می‌رود و Leash و Bone به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند. شیبا در حال حاضر ابزاری به نام Dig را برای کمک به سرمایه‌گذاران خود در استیکینگ توکن ها و تامین نقدینگی ارائه می‌دهد. استخرها بسته به تعداد توکن‌هایی که در ShibaSwap سپرده‌گذاری کرده‌اند، مشوق‌ها را به طور مساوی بین آن‌ها تقسیم می‌کنند.

انکوباتور شیبا اینو

طبق وایت پیپر شیبا ، انکوباتور شیبا اینو برنامه‌ای است که به شناسایی موارد استفاده دیگر شیبا اینو و اعطای پاداش به افراد خلاق در حوزه عکاسی، نقاشی و رندر کامپیوتری اختصاص داده شده است.

شیبوشی (Shiboshi)

 ده هزار توکن NFT تولیدشده توسط شیبا اینو در بلاک چین اتریوم قابل دسترسی هستند. دارندگان Shiboshi می‌توانند از NFT های خود در بازی شیبوشی استفاده کنند.

مزایای شیبا اینو

شیبا اینو اگرچه یک میم کوین است، اما مزایای زیادی را به کاربران خود ارائه می‌دهد:

  • جوایز: سرمایه‌گذاری یا مشارکت در یک استخر نقدینگی دو روشی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند به واسطه آن پاداش کسب کنند. استیکینگ به معنی اعتبارسنجی تراکنش‌ها و دریافت جوایز است در حالی که هم‌زمان توکن‌های شما در یک کیف پول یا صرافی قفل می‌‌شود.
  • قراردادهای هوشمند: برخلاف دوج کوین (بزرگ‌ترین رقیب شیبا)، SHIB ممکن است در قراردادهای هوشمند نیز استفاده شود.
  • وسیله مبادله: به دلیل نقدینگی بالای SHIB، استفاده از آن به عنوان یک وسیله مبادله ساده است.

معایب شیبا اینو

ارز دیجیتال شیبا در کنار مزایای خود، معایبی نیز دارد که عبارت اند از:

  • میم کوین: شیبا یک میم کوین است. به عبارت دیگر، به عنوان یک شوخی یا یک آزمایش ساخته شد. با این حال، معامله گران از سراسر جهان در حال حاضر به آن علاقه مند شده‌اند. Shiba Inu اکنون یک صرافی غیرمتمرکز مخصوص به خود دارد و همچنین قصد دارد متاورس خود را ایجاد کند.
  • بدون بلاک چین مستقل: اکوسیستم Shiba Inu یک بلاک چین مجزا نیست، که این احتمال را افزایش می‌دهد که اگر اتفاقی برای شبکه اتریوم بیفتد، شیبا اینو نیز دچار مشکل شود. بنابراین، سرمایه‌گذاران باید از اخبار شبکه اتریوم نیز اگاه باشند.
سکه‌ای با تصویر نماد شیبا
شیبا به رغم اینکه یک میم کوین است، مزایای یک ارز دیجیتال کاربردی را ارائه می‌دهد.

توکنومیکس شیبا اینو

شیبا اینو خالق خود را به عنوان یک توسعه دهنده ناشناخته که با نام «ریوشی» شناخته می‌شود، توصیف کرده است. در ابتدا، SHIB با عرضه کل ۱ کوادریلیونی ضرب شد. در حالی که نرخ عرضه محدودی دارد، هنوز آنقدر بزرگ هست که باعث کاهش تورم شود. تعداد کل SHIB در گردش بیش از ۴۲۵تریلیون است. همچنین ۵۰٪ از کل عرضه آن در صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ قفل شده است.

۵۰درصد توکن‌های باقی‌مانده به کیف پول ویتالیک بوترین (بنیانگذار اتریوم) منتقل شدند که او این توکن‌ها را برای کمک به مبارزه با کرونا در هند اهدا کرد. او همچنان ۴۵ درصد از کل عرضه SHIB را نگه داشت و سوالاتی را در مورد غیرمتمرکز بودن شیبا و آسیب‌پذیری آن در برابر نوسانات آتی مطرح کرد.

بعداً، بوترین رکورد توکن‌سوزی را با سوزاندن ۴۱۰.۲۴ تریلیون SHIB یا حدود ۶.۶ میلیارد دلار یا ۴۰ درصد از کل عرضه شکست که پس از انتقادات شدید، برای همیشه از گردش خارج شد.

خلاصه وایت پیپر شیبا

شیبا در بازار صعودی سال ۲۰۲۱ توجه عموم را به خود جلب کرد. توسعه دهندگان شیبا اکنون چندین پروژه ابتکاری را در سر می‌پرورانند تا ابزارهای کاربردی را به Shiba بیاورند و آن را به یک پروژه مشروع تبدیل کنند.

SHIBOSHIS مجموعه‌ای از آواتارهای زیبای NFT است. همچنین، در آوریل ۲۰۲۲، تیم شیبا حدود صد هزار قطعه زمین مجازی را برای پروژه متاورس Metaverse Shiba Inu به فروش رساند. SHIB: Metaverse با مشارکت یک استودیوی بازی‌سازی پیشرو ساخته خواهد شد. تیم شیبا همچنین برنامه‌های دیگری برای این اکوسیستم دارد و در حال توسعه شبکه لایه دو Shibarium است.

 شبکه  لایه ۲ شیباریوم که با اتریوم سازگار است، توسط یک شرکت توسعه‌دهنده بلاک چین به نام Unification توسعه داده می‌شود. شبکه جدید قرار است لایه‌های پایه اکوسیستم شیبا اینو را تشکیل دهد. این شبکه قرار است برای بازی بهینه شده و توان عملیاتی بالاتر و هزینه کمتری نسبت به اتریوم داشته باشد.

طرفداران شیبا در مورد بازی play-to-earn شیبا اینو نیز هیجان زده هستند. بنابراین، شیبا اینو در تلاش است تا از یک میم کوین فراتر برود و خود را به عنوان یک رقیب جدی در بازار ارزهای دیجیتال معرفی کند. آینده شیبا روشن به نظر می‌رسد و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ممکن است به رتبه‌های برتر بازار راه پیدا کند.

جمع‌بندی

در حالی که شیبا اینو محبوب زیادی در بین کاربران پیدا کرده، اما هنوز یک کاربرد عملی ارائه نکرده است. همچنین اتکای این ارز دیجیتال به هیاهوی تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک محرک قیمت نگران‌کننده است. با این حال، شایان ذکر است که شیبا را می‌توان در قراردادهای هوشمند استفاده کرد و طبق وایت پیپر شیبا ، این اکوسیستم شامل یک صرافی غیرمتمرکز نیز هست.

این بدان معنی است که توکن  SHIB و اکوسیستم شیبا می‌توانند تقریباً تمام عملکردهای شبکه اتریوم را انجام دهند. فقط به این دلیل که به عنوان یک میم کوین راه‌اندازی شد، به این معنی نیست که پتانسیل کاربرد واقعی را ندارد. SHIB فهرست بلندبالایی از برنامه‌های آینده‌نگرانه مانند ایجاد یک متاورس، یک بازی Play-to-Earn و… دارد که می‌تواند به آن کمک کند تا به اهداف والای خود دست یابد.

سوالات متداول در مورد وایت پیپر شیبا اینو

هدف شیبا اینو چیست؟

شیبا اینو  با هدف ایجاد یک اکوسیستم غیرمتمرکز است که کاربران را قادر می‌سازد تا در فعالیت‌های مالی مختلف، مانند استیکینگ، ترید و کشت سود، به شیوه‌ای ایمن و شفاف شرکت کنند.

شیبا اینو چگونه امنیت کاربران خود را تضمین می‌کند؟

شیبا اینو از فناوری بلاک چین استفاده می‌کند تا بستری امن برای کاربران فراهم کند تا در فعالیت‌های مالی شرکت کنند. قراردادهای هوشمند نیز برای خودکارسازی فرآیندها و شفافیت شبکه استفاده می‌شوند.

مزایای استیکینگ شیبا چیست؟

با استیک کردن توکن SHIB ، کاربران می‌توانند پاداش‌هایی در قالب توکن‌های اضافی یا مشوق‌های دیگر کسب کنند. استیکینگ به امنیت شبکه کمک می‌کند و به ثبات و رشد کلی اکوسیستم کمک می‌کند.

چگونه کاربران می‌توانند با شیبا اینو در کشت سود شرکت کنند؟

کاربران می‌توانند با تامین نقدینگی صرافی‌ها یا استخرهای غیرمتمرکز در اکوسیستم Shiba Inu  کشت سود کنند.

منبع: coindcx

شهریار قلی پور
درباره شهریار قلی‌پور
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید