گوین وود کیست؟ از بنیانگذار پولکادات (polkadot) چه می‌دانید.

گوین وود کیست؟ با نابغه پولکادات آشنا شوید

گوین وود در حال کنفرانس دادن
تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۵ فروردین ۱۴۰۳

گوین وود کیست؟ شاید نام «گوین وود» به اندازه «ساتوشی ناکاموتو» یا «ویتالیک بوترین» برای مردم شناخته شده نباشد. اما در ذهن بسیاری از توسعه‌دهندگان بلاک چین، گوین وود یک برنامه‌نویس افسانه‌ای و رهبر فنی است. دکتر گوین وود انتشار آلفای اتریوم را کدگذاری کرد، زردنامه اتریوم را نوشت، زبان سالیدیتی (Solidity) را اختراع و پروتکل بلاک چین پولکادات (Polkadot) را پایه‌گذاری کرد.

از آنجایی که پولکادات به یکی از برترین پروژه‌های بلاک‌چین از نظر ارزش بازار تبدیل شده است، افراد می‌خواهند فردی را که این پروژه را ایجاد کرده است بشناسند. اگر شما هم جز آن دسته از افراد هستید که می‌خواهید با بنیانگذار پولکادات آشنا شوید، با ما در این مقاله همراه باشید.

گوین وود کیست؟

تصویر گوین وود بنیانگذار پولکادات در حال سخنرانی
گوین علاوه بر برنامه‌نویسی، سیستم رأی‌گیری جدیدی را برای دیوان عالی بریتانیا پیشنهاد کرد، اما در نهایت آنها نخواستند سیستم رأی‌گیری را تغییر دهند.

دکتر گوین وود، بنیانگذار پولکادات، در سال ۱۹۸۰ در بریتانیا به دنیا آمد. او برنامه‌نویسی با موهای خاکستری کوتاه است و اغلب یک تی‌شرت و شلوار جین ساده در سخنرانی‌های خود می‌پوشد. او همچنین عادت دارد با یک بطری آبجو روی میزش سخنرانی کند، مهم نیست که چند نفر در بین حاضران باشند.

یکی از مورد تحسین‌ترین توانایی‌های گوین وود، توانایی قوی مهندسی اوست، یعنی توانایی تبدیل ایده‌ها به کد از طریق برنامه‌نویسی. از این گذشته، او فرآیند توسعه اولیه اتریوم را تقریبا به تنهایی کامل کرد.

فعالیت گوین در حوزه کامپیوتر را می‌توان از مدت‌ها پیش زمانی که مادرش در سن ۹ سالگی یک کامپیوتر قدیمی به او هدیه داد، ردیابی کرد. همسایه‌اش شان (Sean) نوشتن اولین برنامه کامپیوتری را به او یاد داد و از آن زمان علاقه او به برنامه‌نویسی شروع شد. گوین با انتخاب علاقه‌مندی‌های خود، مدرک کارشناسی ارشد را در رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه یورک گرفت و سپس مشغول به تحصیل در مقطع دکترا شد.

گوین پس از فارغ‌التحصیلی از مقطع دکترا، یک برنامه‌نویس شد و به کاوش در این حوزه ادامه داد. از کارهای او می‌توان به مشاوره تحقیقات مایکروسافت برای زبان مختص دامنه، طراحی و اجرای اولین کنترلر نورپردازی هوشمند برای یک کلوپ شبانه در لندن و طراحی و اجرای اولین ورکبنچ (Workbench) زبان C++ اشاره کرد. او OxLegal، یک سیستم ویرایش متن قراردادهای هوشمند، یک افزونه Noted که می‌تواند تجزیه و تحلیل صدا را تصویر‌سازی کند و RipInPeace، یک نرم‌افزار ضبط آهنگ را توسعه داد.

واضح است که بنیانگذار پولکادات همیشه به خلق چیزهای جدید و حل مشکلات علاقه داشته است. او در ویدئویی گفت:

من احساس می‌کنم ارزش افزوده من برای جهان ایجاد راه‌حل‌های فنی برای چیزها و ارائه آنها است. من به نوعی به آن معتاد هستم… جهان، به نوعی، متعلق به کدنویسان است.

گوین علاوه بر برنامه‌نویسی از دیرباز به اقتصاد و تئوری بازی‌ها نیز علاقه‌مند بوده است. او یک بازی ویدئویی استراتژیک به نام میلتون کینز (Milton Keynes) ایجاد کرده و همچنین سیستم رای‌گیری جدیدی را برای دیوان عالی بریتانیا پیشنهاد کرد، اما در نهایت آنها نخواستند سیستم رأی‌گیری را تغییر دهند.

شاید همین دو حوزه بود که او را به سمت صنعت بلاک چین سوق داد که به نظر می‌رسد ترکیبی عالی از فناوری و نظریه بازی باشد. در واقع، زمانی که گوین برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ وارد بیت‌کوین شد، علاقه چندانی به بیت کوین نداشت. در آغاز سال ۲۰۱۳ بود که او مجددا بیت کوین را بررسی کرد. در طی این بررسی‌ها او متوجه شد که می‌توان فرصت‌های جدیدی را با ترکیب حوزه ITC و نظریه بازی ایجاد کرد و تغییرات اجتماعی اجتناب‌ناپذیری را شاهد بود. تفکرات او حول حاکمیت بعدا در طراحی پولکادات نیز نمود پیدا کرد، پولکادات یک مکانیسم حاکمیت دموکراتیک را اتخاذ کرد.

تأسیس اتریوم توسط بنیانگذار پولکادات

در سال ۲۰۱۳، گوین وود از طریق یک دوست قدیمی با ویتالیک بوترین آشنا شد. پس از گوش دادن به ایده‌های ویتالیک در مورد اتریوم، گوین احساس کرد که ایده برنامه‌پذیر کردن بلاک چین بسیار جالب است و تصمیم گرفت به ویتالیک در کدنویسی اتریوم کمک کند. در سال ۲۰۱۴، او به میامی رفت و اتریوم را به همراه ویتالیک بوترین و چندین بنیانگذار دیگر تأسیس کرد. در آن زمان، گوین اولین نسخه عملیاتی اتریوم را توسعه داد که عموماً به عنوان نسخه آلفای اتریوم شناخته می‌شود. پس از آن، گوین به عنوان اولین CTO زردنامه (Yellowpaper) اتریوم را نوشت که در آن ماشین مجازی اتریوم (EVM) تعریف شد.

دو سال بعد، گوین خود را وقف توسعه اتریوم کرد که شامل معماری کلی پلتفرم، کلاینت C++ اتریوم و طراحی اولیه سالیدیتی بود، یک زبان برنامه‌نویسی شی گرا برای نوشتن قراردادهای هوشمند اتریوم. با تکیه بر توانایی‌های بی‌نظیر گوین، اتریوم همانطور که انتظار می‌رفت به کار خود ادامه داد.

در سال ۲۰۱۵، گوین مفهوم Web3.0 را پیشنهاد کرد که عبارت بود از ایجاد یک محیط وب غیرمتمرکز و رایگان، شکستن انحصار غول‌های اینترنتی و بازگرداندن داده‌ها، حریم خصوصی و حاکمیت شخصی به کاربران و تبدیل شدن به بستری برای «آزادی فردی برای مقابله با قدرت‌های متمرکز.»

در سال ۲۰۱۶، گوین اتریوم را ترک کرد و EthCore را تأسیس کرد. پس از گردهم آوردن تدریجی بیش از ۶۰ توسعه‌دهنده از ۱۵ کشور، EthCore بعداً به Parity Technologies تبدیل شد که کلاینت Ethereum Parity را به زبان راست ((Rust نوشت که بسیار بهتر از کلاینت‌های Geth و C++ عمل می‌کرد.

دلیل خروج گوین از اتریوم مشخص نیست. برخی بر این باورند که گوین و ویتالیک ممکن است در مسیر توسعه اتریوم با هم اختلاف داشته باشند. در برخی از مصاحبه‌های خود، گوین اشاره کرد که با روش حاکمیت اتریوم برای اجرای یک هارد فورک موافق نیست و فکر می‌کرد اینکه فقط از اتر (ETH) برای پرداخت کارمزد گس (Gas) استفاده می‌شود، باعث شده اتریوم از تبدیل شدن به یک پلتفرم غیرمتمرکز و آزاد منحرف شود. به نظر می‌رسد که در ذهن گوین، اتریوم دیگر نمی‌تواند چشم‌انداز خود حول وب ۳ تحقق بخشد.

بنیان‌گذاری پولکادات (Polkadot)

تصویر متن بلاک چین Polkadot با پس زمینه مشکی
گوین وود مکانیزم‌های حاکمیتی را طراحی کرد که به بازیگران شبکه پولکادات اجازه می‌دهد تا در مورد وضعیت زنجیره به توافق برسند و مسیر آینده شبکه را به طور مشترک تعیین کنند.

در سال ۲۰۱۶، گوین وود وایت پیپر پولکادات را منتشر کرد که در آن معماری «چند زنجیره‌ای اشتراکی ناهمگن» (heterogeneous shared multi-chain) پولکادات را توصیف کرد. پس از آن، او پریتی ((Parity را رهبری کرد تا توسعه Polkadot را آغاز کند.

گوین در یک مصاحبه، زمانی که مجری برنامه از او در مورد دیدگاهش برای ایجاد پولکادات پرسید، او پاسخ داد که «چشم‌انداز (پولکادات) این بود که » شکوه را به بلاک چین برگردانیم». مثلاً اینکه «آیا می‌توانیم بلاک چین را یک قدم جلوتر ببریم؟ آیا واقعاً می‌توانیم به برخی از این مسائل واقعاً مهمی که همیشه از وجود آنها آگاه بودیم رسیدگی کنیم؟».

این جمله ممکن است کمی متواضعانه به نظر برسد، اما اگر در مورد پولکادات بدانید، متوجه خواهید شد که این لفاظی نیست. پولکادات سعی می‌کند چندین مشکل اساسی را در صنعت بلاک چین حل کند: مقیاس‌پذیری، انعطاف‌پذیری در طراحی معماری و ارتقاء حاکمیت.

پولکادات معماری «چند زنجیره‌ای مشترک ناهمگنِ متشکل از «یک زنجیره رله + چند پاراچین» را اتخاذ می‌کند. زنجیر رله (relay chain) مسئول بخش اجماع است و ایمنی همه پاراچین ها را تضمین می‌کند. هر پاراچین یک زنجیره ناهمگن است که می‌تواند به صورت موازی اجرا شود و در نتیجه مقیاس‌پذیری را بهبود می‌بخشد. در عین حال، هر زنجیره می‌تواند منطق تجاری خاص خود را داشته باشد و بر حل مشکلات در یک زمینه خاص تمرکز کند. پاراچین ها انعطاف‌پذیری بالایی دارند و حتی بلاک چین های عمومی با الگوریتم‌های اجماع مختلف مانند بیت کوین و اتریوم را می‌توان از طریق پل به آن‌ها متصل کرد.

پولکادات همچنین مشکل فورک شدن (Fork) بلاک چین را حل کرده است. در گذشته، بلاک چین باید با سافت فورک (Soft fork) و حتی زمانی که نظرات متفاوت بود، با هارد فورک (Hard fork) ارتقا می یافت. پولکادات مجموعه‌ای از مکانیسم‌های حاکمیتی را طراحی کرد تا به ذینفعان اجازه دهد تا در مورد زنجیره به توافق برسند، آینده شبکه را به طور مشترک تعیین کنند و سپس از طریق به‌روزرسانی‌های Runtime شبکه را ارتقا دهند. این تضمین می‌کند که شبکه همگام است و جامعه به دلیل اختلاف نظرها از هم جدا نخواهد شد.

این طراحی‌های ظریف در پولکادات ثابت کرده است که گوین ایده‌های خارق‌العاده‌ای دارد و متفکر بزرگی است. هنگامی که ایده‌ها و اعمال در یک فرد کاملاً ترکیب می‌شوند، ما به طور کلی به این افراد را «خالق» می‌نامیم. آنها ممکن است توسعه صنعت را ارتقا دهند و حتی ممکن است صنعت بی‌سابقه‌ای را تولید کنند.

گوین بدون شک یک خالق است. در نگاه یک خالق، تصور یک چیز بزرگ کافی نیست، بلکه آجر به آجر ساختن آن نیاز است. هنگامی که او مشکلی را کشف می‌کند، به جای اینکه منتظر باشد تا اتفاق بیفتد، خودش آن را حل می‌کند. او از لذت خلقت لذت می‌برد. از نظر او، نوآوری به معنی اصلاح یا بهبود چیزها نیست، بلکه ساخت چیزی کاملاً متفاوت است؛ تفکری که با تولد بلاک چین Substrate ثابت شد.

ساخت بلاک چین ساب استریت (Substrate)

در اجلاس وب‌۳ در سال ۲۰۱۸، گوین یک لپ‌تاپ کاملا جدید اپل را رونمایی کرد و با استفاده از چارچوب توسعه بلاک‌چین Substrate، ظرف نیم ساعت یک بلاک چین را از ابتدا ساخت.

ساب استریت از پولکادات متولد شد و در فرآیند توسعه پولکادات، گوین و تیم او یک مشکل را کشف کردند. توسعه یک بلاک چین از ابتدا بسیار پیچیده است و حجم کاری بسیاری می‌طلبد، که مانع بسیاری از تیم‌های بلاک چینی می‌شود. بی‌تردید، این موضوع نوآوری در حوزه بلاک چین را با مشکل مواجه کرد. بنابراین، گوین و تیم او تصمیم گرفتند که فرآیند توسعه پولکادات را به یک چارچوب توسعه بلاکچین به نام ساب استریت تغییر دهند.

زیرلایه اجزای رایج بلاک چین مانند اجماع، حساب‌ها، توکن‌ها، حاکمیت و خزانه‌داری آنچین را ماژولار می‌کند. توسعه‌دهندگان فقط باید ماژول‌های مورد نیاز خود را انتخاب کنند و آن‌ها را به دلخواه خود مونتاژ و اصلاح کنند و با انجام این کار می‌توانند به سرعت یک بلاک چین بسازند. یک زنجیره توسعه‌یافته با استفاده از چارچوب Substrate می‌تواند به راحتی به پولکادات متصل شود و به یک پاراچین تبدیل شود.

ساخت شبکه کوساما (Kusama)

گوین و تیم پولکادات دائما ایده‌های جدیدی را مطرح می‌کنند. در یک نشست در ژاپن در جولای ۲۰۱۹، گوین برای اولین بار شبکه کوساما را معرفی کرد. کوساما «شبکه آزمایشی» پولکادات است. این شبکه توکن بومی خود (KSM) را دارد، کد بسیار شبیه به توکن DOT است و کاربران واقعا از آن استفاده می‌کنند. این به Polkadot اجازه می‌دهد تا تغییرات ایجاد شده توسط مکانیسم‌ها و برنامه‌های مختلف را در یک محیط واقعی‌تر مشاهده کند و از قبل برای آن‌ها آماده شوند.

چنین مدلی تا حدی در دنیای بلاک‌چین بی‌سابقه است. پس از فرآیند راه‌اندازی کوساما، تیم توسعه و کامیونیتی کاملاً آماده بودند، که باعث شد راه‌اندازی Polkadot موفقیت‌آمیز باشد.

پاراترد (Parathread)

در حالی که فعالان حوزه کریپتو هنوز در حال بحث در مورد شبکه آزمایشی کوساما بودند، گوین دوباره در حال برنامه‌ریزی چیز جدیدی بود. چند روز بعد، در تور چین پولکادات در شانگهای، گوین سورپرایز دیگری را برای همه به ارمغان آورد، طرح پاراترد پولکادات (Parathread).

در کمال تعجب، در نشست پکن هیچ اشاره‌ای به پاراترد نشده بود. گوین یک شبه قبل از جلسه شانگهای محتوای سخنرانی را تغییر داد، موضوع پاراتردها را اضافه کرد. در سخنرانی آن روز، گوین به سادگی این مفهوم را توضیح داد، از جمله اینکه چگونه کار می‌کند، چگونه به ذی‌نفعان مختلف در شبکه انگیزه می‌دهد و چگونه در سیستم اصلی ادغام می‌شود و غیره. به عبارت دیگر، از تولد تا کمال این ایده فقط یک روز و یک شب طول کشید.

گوین وود در حال سخنرانی
گوین علاوه بر تکنولوژی عاشق هنر و فلسفه، موسیقی، زبان های خارجی، اسکی، عکاسی و تکواندو است.

parathread دو مشکل مهم در بلاک چین پولکادات را حل می‌کند:

  1. بازنشستگی پاراچین
  2. آستانه‌های بالای وام جمعی برای پاراچین

همانطور که اشاره کردیم، زنجیره رله پولکادات وظیفه تامین امنیت شبکه چند پاراچین را بر عهده دارد. پاراچین هایی که می‌خواهند به زنجیره رله پولکادات دسترسی داشته باشند باید از ارز DOT برای اجاره پاراچین یا اسلات (Slot) استفاده کنند و دوره اجاره از ۶ ماه تا ۲ سال متغیر است. اما وقتی اجاره پاراچین تمام شد و تمدید نشد چه؟ و چه کسی مسئول امنیت این پاراچین است؟ ساختن اعتبارسنج (Validator) خود از ابتدا غیر عملی به نظر می‌رسد. علاوه‌بر این، هر تیمی نمی‌تواند منابع مالی لازم برای اجاره یک پاراچین را داشته باشد. آیا این تیم ها نمی‌توانند از شبکه پولکادات بهره‌مند شوند؟

احتمالاً گوین به این مشکلات نیز فکر کرده است، به همین دلیل است که او parathread را پیشنهاد کرده است. این یک «گزینه جایگزین با قیمت برابر» برای پاراچین است. نیازی به مناقصه برای اسلات ندارد. فقط در صورت نیاز منابع شبکه Polkadot را اشغال می‌کند و شما فقط مبلغی را که استفاده کرده اید پرداخت می‌کنید. به این ترتیب پاراچین‌های بدون استفاده می‌توانند به پاراترد تبدیل شوند. همچنین برخی از پروژه‌هایی که نیازی به اجرای مداوم ندارند، می‌توانند مستقیما از پاراترد برای بهره‌مندی از شبکه پولکادات استفاده کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله به این پرسش پاسخ دادیم که گوین وود کیست؟ گوین علاوه بر تکنولوژی عاشق هنر و فلسفه است، موسیقی، زبان های خارجی، اسکی، عکاسی و کمربند مشکی تکواندو را دوست دارد. او به طور طبیعی نسبت به دنیا کنجکاو و حساس است. شاید از نظر او، بلاک چین فقط یک آزمایش اجتماعی در مقیاس بزرگ باشد.

او یک بار گفت که اگر از صنعت بلاک چین بازنشسته شود، دوست دارد موسیقی بسازد. گرچه به نظر می‌رسد او در این حرفه نیز موفق خواهد شد، اما اگر واقعا بازنشسته شود، ضرر بزرگی برای صنعت بلاک چین خواهد بود. به هر حال، در این صنعت، مغزهای بزرگ و برنامه‌نویس‌های قدرتمند گهگاه دیده می‌شوند، اما چنین سازندگان برجسته‌ای بسیار نادر هستند.

سوالات متداول در مورد گوین وود

آیا گوین وود هنوز در تیم پولکادات بر سر کار است؟

خیر، گوین وود در اکتبر ۲۰۲۲ پولکادات را ترک کرد تا زمان بیشتری را برای توسعه بلاک چین‌های متمرکز عمومی صرف کند.

ثروت خالص گوین وود چقدر است؟

دارایی خالص گوین وود در سال ۲۰۲۴ حدود ۵۰۰ میلیون دلار است.

همسر گوین وود بنیانگذار پولکادات کیست؟

گوین وود بنیانگذار پولکادات ازدواج نکرده و همسری ندارد.

منبع: polkaworld.medium

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید