سولانا یک بلاک‌چین غیرمتمرکز است که مقیاس‌پذیری، هزینه تراکنش کمتر و برنامه‌های کاربردی کاربر‌پسند را امکان‌پذیر می‌کند؛ اما کدام کیف پول سولانا برای این شبکه مناسب‌تر است؟ با رمزینکس همراه باشید تا در این مطلب بهترین کیف پول سولانا را پیدا کنیم.

کیف پول سولانا چیست؟

همان‌طور که گفتیم، سولانا یک شبکه بلا‌ک‌چین است و ارز دیجیتال SOL ارز بومی آن محسوب می‌شود. به طور کلی برای تعامل با هر شبکه بلاک‌چین و برنامه‌های ساخته شده روی آن، باید از یک کیف پول دیجیتالی وب۳ استفاده کنیم. کیف پول‌های ارز دیجیتال اغلب مختص شبکه هستند؛ به این معنی که از کیف پول بیت‌کوین برای اتصال به شبکه بیت‌کوین و کیف پول اتریوم برای اتصال به اتریوم استفاده می‌شود (اگرچه کیف پول‌های چند زنجیره‌ای در حال محبوب شدن هستند). در نتیجه برای تعامل با سولانا، به کیف پول سولانا نیاز داریم.

کیف پول سولانا ما را قادر می‌سازد تا ارز دیجیتال بومی شبکه و سایر دارایی‌های مبتنی بر Solana مانند توکن‌های SLP و NFT را ذخیره، تجارت یا استفاده کنیم. علاوه بر ذخیره دارایی‌های مبتنی بر شبکه، کیف پول سولانا ما را قادر می‌سازد تا به DApp‌های مبتنی بر اکوسیستم متصل شویم. این یکی از ویژگی‌های کلیدی نحوه عملکرد وب۳ به شمار می‌رود که می‌توانیم از طریق اتصال کیف پول خود به سایت‌ها و سرویس‌ها، کار خود را انجام دهیم. این ویژگی برخلاف پیکربندی اکثر سایت‌هایی است که نام کاربری و رمز عبور را درخواست می‌کنند. در عوض، ما با یک کیف پول می‌توانیم از تمامی این سرویس‌ها استفاده کنیم و نیازی به نام کاربری و رمز عبور وجود ندارد.

لوگوی سولانا با پس زمینه بنفش و سبز
برای تعامل با شبکه سولانا، به یک کیف پول نیاز داریم.

لیست کیف پول های سولانا

سولانا یکی از بزرگ‌ترین اکوسیستم‌های بلاک‌چین است که هزاران برنامه غیرمتمرکز دارد. با دریای وسیعی از پروژه‌ها و برنامه‌های وب۳، بسیار مهم است که کیف پول مناسبی را انتخاب کنیم که مطابق با نیازهای ما باشد. چه یک کاربر باتجربه یا یک تازه وارد در بلاک‌چین سولانا باشیم، یافتن بهترین کیف پول سولانا بسیار مهم است. در ادامه این راهنما برخی از بهترین ولت های سولانا را معرفی خواهیم کرد.

بهترین ولت های سولانا؛ کیف پول فانتوم (Phantom)

فانتوم محبوب‌ترین کیف پول سولانا از نظر پایگاه کاربر است. به لطف طراحی چند منظوره، رابط کاربر پسند، عملکرد بالا و هزینه‌های پایین گاز این ولت توانسته جزو بهترین ولت های سولانا باشد. این کیف پول به دلیل فرآیند استیکینگ ساده و رابط کاربر پسند در بین سهام‌داران ارز بومی سولانا یعنی SOL، محبوب است. ویژگی‌هایی که از آن‌ها حرف زدیم، باعث می‌شود تا فانتوم ولت که به یک انتخاب برای بیش از نیم میلیون کاربر به صورت ماهیانه تبدیل شود. این کیف پول سولانا به عنوان یک افزونه مرورگر وب برای انواع مرورگرها در دسترس است و برای تلفن همراه هم می‌توان آن را به راحتی استفاده کرد.

لوگوی فانتوم در پس زمینه بنفش در ربطه با کیف پول سولانا
کیف پول سولانا رابط کاربری مناسب و ساده‌ای دارد.

بهترین ولت های سولانا؛ کیف پول سولفلار (Solflare)

کیف پول سولفلار که توسط Solana Labs طراحی شده، یکی از اولین کیف پول‌های موجود در اکوسیستم در کنار فانتوم بود که عملکردی تقریبا یکسان با آن داشت؛ از جمله سواپ، ذخیره‌سازی NFT، ادغام لجر، و استیکینگ ارز بومی سولانا از ویژگی‌های این کیف پول سولانا بودند. این ولت در گوگل پلی، اپ استور و به عنوان یک افزونه کروم قابل دسترسی است. لازم به ذکر است که علاوه‌ویژگی‌های ذکر شده، کیف پول سولفلار امکان مدیریت مستقیم وجوه به لطف ادغام با پلتفرم Solrise و ادغام متامسک برای dApps سولانا را می‌دهد.

نماد سولفلار با تم بنفش
سولفلار؛ یکی از اولین کیف‌ پول‌‌های سولانا

بهترین ولت های سولانا؛ کیف پول اتمیک (Atomic)

کیف پول اتمیک یکی از بهترین ولت های سولانا شمرده می‌شود و به دلیل بازدهی بالا و طیف گسترده‌ای از دارایی‌های رمزنگاری، محبوبیت دارد. این کیف پول سولانا قادر است بیش از ۱۰۰۰ نوع ارز دیجیتال را برای خرید، فروش، استیک، مبادله و کسب پاداش در خود ذخیره کند. از سوی دیگر، هیچ کارمزدی برای تراکنش‌های ورودی یا خروجی در کیف پول اتمیک وجود ندارد. البته به جز کارمزد شبکه برای تراکنش‌های بلاک‌چین که مانند هر تراکنش رمزنگاری دیگری به استخراج‌کنندگان پرداخت می‌شود. توجه به این نکته مهم است که این کیف پول فقط به یک پین یا رمز عبور برای محافظت و یک عبارت عبور ۱۲ کلمه ای متکی است و هیچ پشتیبانی از مجوزهای چند علامتی، ادغام با کیف پول سرد و احراز هویت دو مرحله‌ای (۲FA) در آن وجود ندارد.

نماد اتمیک ولت با رنگ آبی
امنیت کیف پول اتمیک برای عده‌ای بحث‌برانگیز است.

بهترین ولت های سولانا؛ کیف پول اگزودوس (Exodus)

یکی دیگر از کیف پول‌های مناسب سولانا، کیف پول اگزودوس است. این ولت چند منظوره است و علاوه بر سولانا، برای بسیاری از شبکه‌های دیگر کار می‌کند. آداپتور کیف پول سولانا با برنامه Exodus Mobile یکپارچه شده است و به کاربران این امکان را می‌دهد تا به برنامه‌های غیرمتمرکز سولانا دسترسی داشته باشند. این کیف پول سولانا برای انواع برنامه‌های دسکتاپ، موبایل و مرورگر قابل دسترسی است و یکی از بهترین ولت های سولانا به شمار می‌آید.

اگزودوس با پس زمینه سبز و تعدادی قفل
اگزودوس برای بلاک‌چین‌های دیگر هم مناسب است.

بهترین ولت های سولانا؛ کیف پول تراست ولت (Trust Wallet)

به طور کلی تراست ولت یکی از کیف پول‌های محبوب با رتبه برتر در بازار ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین است. تراست ولت به عنوان کیف پول سولانا یک انتخاب مناسب است؛ چون از طریق آن امکان ذخیره ارز بومی SOL وجود دارد و همچنین می‌توان این ارز دیجیتال را با دیگران به اشتراک گذاشت و مبادله کرد. از طریق تراست ولت امکان کسب پاداش‌های مختلف وجود دارد و کاربران قادر هستند همچنین کنترل کامل بر دارایی‌های خود داشته باشند. فراموش نکنید که تراست ولت از برنامه‌های مختلف غیرمتمرکز سولانا هم پشتیبانی می‌کند و یک گزینه قابل توجه در لیست کیف پول های سولانا شناخته می‌شود.

دو گوشی همراه با پس زمینه آبی که لیست قیمت ارزهای دیجیتال را نشان می‌‌دهند.
تراست ولت با برنامه‌های غیرمتمرکز سولانا همخوانی دارد.

بهترین کیف پول سولانا برای استیک ارز سولانا کدام است؟

افراد زیادی به استیک ارزهای مختلف به ویژه سولانا روی آورده‌اند، اما سوالی که وجود دارد این است که بهترین کیف پول برای استیک ارز سولانا کدام است؟ بدون شک کیف پول فانتوم بهترین کیف پول برای استیک ارز دیجیتال سولانا به حساب می‌آید؛ دلیل این ویژگی هم آن است که کیف پول فانتوم فرآیند استیک را به‌ طور مستقیم و ساده انجام می‌دهد.

کدام کیف پول های سخت افزاری از سولانا پشتیبانی می کنند؟

در ادامه لیست کیف پول های سولانا باید به یک مسئله دیگر هم توجه کنید. در حالی که می‌توانید از کیف‌پول‌های داغ برای افزایش امنیت و مقادیر بالاتر استفاده کنید، توصیه می‌شود هنگام ذخیره توکن‌های ارزشمند خود، یک کیف پول سخت‌افزاری (ذخیره‌ی سرد) را ادغام کنید. ذخیره‌سازی سرد کاهش هک و انواع دیگر حملات سایبری را به همراه دارد؛ چون دستگاه به اینترنت متصل نیست. در ادامه دو مورد از این نوع کیف پول سولانا را معرفی می‌کنیم.

ترزور (Trezor)

ترزور می‌تواند یک کیف پول سولانا باشد که به صورت سخت‌افزاری کار می‌کند. این کیف پول ارز دیجیتال، راهی امن برای ذخیره، مدیریت و محافظت از دارایی‌های دیجیتال ارائه می‌کند. ترزور دستگاه‌های فیزیکی هستند که کلیدهای خصوصی را به صورت آفلاین ذخیره کرده و در مقایسه با کیف پول‌های آنلاین یا کیف پول‌های نرم افزاری متصل به اینترنت، یک لایه امنیتی اضافی را ارائه می‌دهد. این ویژگی به محافظت از ارزهای دیجیتال در برابر حملات هک و بدافزار کمک می‌کند.

کیف پول لجر (Ledger)

کیف پول لجر یکی از بهترین ولت های سولانا است و یک گزینه مناسب برای مدیریت ایمن توکن‌های سولانا و تقریبا هر شکلی از دارایی‌های رمزنگاری شده است. هر دو کیف پول سخت افزاری Ledger Nano X و Nano S با سولانا و توکن‌های آن سازگار هستند و کاربران را قادر می‌سازند تا با استفاده از برنامه Ledger Live Solana به طور ایمن ذخیره، خرید و مبادله کنند.

جمع‌بندی

در دنیای بلاک‌چین یکی از ابزارهای مورد نیاز قطعا کیف پول است که باید نسبت به نیاز و درنظر گرفتن جوانب مختلف، انتخاب شود. در این مقاله انواع کیف پول سولانا را با درنظر گرفتن بهترین انتخاب‌های موجود بررسی کردیم تا شما بتوانید انتخاب و تجربه بهتری درمورد یک کیف پول سولانا داشته باشید. برای خواندن مطالب مفید بیشتر و اطلاع از آخرین قیمت ارز سولانا Solana و سایر رمز ارزها رمزینکس را همراهی کنید.

سوالات متداول

سولانا چیست؟

سولانا یک بلاک‌چین غیرمتمرکز است که توکن بومی آن SOL، فعالیت‌ها را در اکوسیستم سولانا کنترل می‌کند.

آیا امکان ماین کردن سولانا وجود دارد؟

سولانا یک ارز اثبات سهام است که قابل استخراج نیست. با این حال، کاربران می‌توانند ارز دیجیتال سولانا را در شبکه به اشتراک بگذارند تا پاداش کسب کنند.

منبع: cryptopotato