اجزای یک روند و آشنایی با Leg(گام حرکت) - مجله رمزینکس

اجزای یک روند و آشنایی با Leg(گام حرکت)

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۳

وقتی از جایی به جایی می‌رویم مسیرمان پر از بالاپایین‌ها و موانع است. هیچ‌زمان نمی‌توانیم مسیری را کاملا مستقیم طی کنیم. مسیر حرکت قیمت هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر به مسیر حرکت قیمت دقیق‌تر نگاه کنیم و حرکت را زیر ذره بین قرار دهیم متوجه این قضیه خواهیم شد. در این درس می‌خواهیم نگاهی به مسیر حرکت قیمت بیندازیم و اجزای آن را مشخص کنیم.

قیمت هم مثل انسان‌ برای حرکت گام بر می‌دارد، گاهی به پیش، گاهی به عقب و زمانی را هم سرجایش می‌ایستد و استراحت می‌کند، هدف از شناخت‌ گام‌های حرکت قیمت این است که بتوانیم با دقت بیشتر گام بعدی را پیش بینی کنیم.

قیمت چگونه حرکت می‌کند؟

به عکس زیر نگاه کنیم. در کندل روزانه‌ای که مشخص کرده‌ایم می‌بینیم که قیمت  بیت‌کوین(Btcusdt) در روز ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ از ۷۰۶۰۰ به ۶۹۰۰۰ رسیده است. انگار open و close مبدا و مقصد حرکت قیمت باشند. اما به درون این کندل برویم تا نحوه حرکت قیمت را بهتر ببینیم.

نمودار روزانه بیتکوین(BTCUSDT)

عکس زیر، کندل روزانه را در تایم‌فریم یک ساعته نمایش می‌دهد، حالا می‌توانیم نحوه حرکت قیمت را با جزییات بیشتری ببینیم. همانطور که می‌بینیم قیمت یک مسیر مستقیم را برای رسیدن به مقصد طی نکرده است. بلکه مسیرش پر فراز و نشیب است. حال این فراز و نشیب قیمت می‌تواند زیاد یا کم باشد، اما همیشه وجود دارد، اگر به تایم‌فریم پایین‌تر رفتیم و حرکت قیمت باز هم مستقیم به نظر می‌آمد، کافی است دوباره تایم‌فریم را پایین‌تر ببریم. می‌توانیم این‌کار را آنقدر تکرار کنیم تا نحوه حرکتِ پر فراز و نشیب قیمت مشخص شود.

نمودار یک ساعته بیتکوین(BTCUSDT)

عکس بعدی مربوط به تایم فریم ۵ دقیقه نمودار بیت کوین‌ در تاریخ مذکور است. به راه پر فراز و نشیبی که قیمت طی کرده است تا از مبدا به مقصد برسد دقت کنید.

نمودار تایم‌فریم ۵ دقیقه بیتکوین(BTCUSDT)

در درس انواع نمودار قیمت، به درون یک کندل روزانه رفتیم و تا تایم‌فریم یک دقیقه‌ای نمایشش دادیم.اگر مطالب را به یاد ندارید حتما به آن درس رجوع کنید.

بنابراین قیمت  هیچ زمان در مسیری مستقیم از مبدا به مقصد نمی‌رسد و همیشه حداقل یک تایم فریم‌ وجود دارد که فراز و نشیب قیمت را نمایش دهد.

نکته: قیمت همیشه درون یک روند قرار دارد. اگر در حال بالا رفتن است حتما تایم فریمی وجود دارد که روند صعودی‌ قیمت را به خوبی نشان می‌دهد و اگر قیمت در حال نزول است، تایم فریمی وجود دارد که روند نزولی‌ قیمت در آن واضح است. در غیر این دو صورت، قیمت در طول زمان فقط جلو می‌رود که در روند افقی است.

یک روند قیمت از چه گام‌هایی تشکیل شده‌است؟

در کورس قبلی بر این موضوع تاکید کردیم که باید یاد بگیریم که به چارت قیمت به مثابه یک موجود زنده نگاه کنیم. قیمت نیز مثل انسان برای حرکت گام برمی‌دارد. گام می‌تواند به بالا، پایین یا جلو باشد. به گام‌های که قیمت برای حرکت برمی‌دارد در اصطلاح LEG یا گام حرکتی می‌گوییم.

نمودار قیمت بیت‌کوین(BTCUSDT)
به هر حرکت قیمت(صعودی یا نزولی) یک گام‌ حرکتی یا leg می‌گوییم.

در عکس بالا گام‌های حرکتی یا LEG را مشخص کرده‌ایم؛ گام‌ حرکتی صعودی(Bullish leg) با رنگ سبز و گام ‌نزولی(Bearish leg) با رنگ قرمز علامت‌گذاری شده‌ است.

در هر روند دو نوع لگ یا گام حرکتی وجود دارد: extension leg و correction leg

شناخت این دو نوع لگ به دو دلیل بسیار مهم است. دلیل اول اینکه با استفاده از الگوی AB=CD(ما به اسم Leg one = Leg two نامگذاری‌اش می‌کنیم) که در ادامه خواهیم گفت، بسیاری از مواقع می‌توانیم تخمین بزنیم قیمت تا کجا پیش خواهد رفت.  دلیل دوم را در درس بعدی یاد خواهیم گرفت؛ با استفاده از لگ‌های اکستنشن و کارکشن خواهیم توانست قدرت روند را تشخیص دهیم. اما پیش از همه ‌چیز اجازه دهید به تعریف این دو گام حرکتی بپردازیم.

  • Extension Leg(اکستنشن لگ): در روند به گام‌‌هایی قدرتمند که در جهت روند شکل می‌گیرند Extension leg می‌گوییم.
  • Correction Leg(حرکت اصلاحی-پولبک): به گام‌هایی که خلاف جهت روند شکل می‌گیرند correction leg(حرکت اصلاحی-پولبک) می‌گوییم.
  • لگ اکستنشن زمانی پایان می‌یابد که حرکتی خلاف جهت روند آغاز می‌شود.
  • لگ کارکشن زمانی پایان می‌یابد که لگ اکستنشن شروع شود.

یک لگ فقط وقتی اکستنشن محسوب می‌شود که شرط زیر را دارا باشد:

  • در روند صعودی حتما باید آخرین قله را پشت سر بگذارد و کفی بالاتر از کف قبلی تشکیل دهد.
  • در روند نزولی حتما باید آخرین دره را پشت سر بگذارد و سقفی پایین‌تر از  سقف قبلی تشکیل دهد.

حرکت‌های هم‌اندازه(Measured Moves)

از قبل گفتیم که به قیمت مانند یک انسان نگاه می‌کنیم. فرض کنیم یک نفر از کوه بالا برود(روند صعودی). او شروع به بالا رفتن می‌کند و قسمتی از مسیر را می‌پیماید(اکستنشن لگ). بعد از مدتی خسته می‌شود و نیاز به استراحت و توقف دارد یا حتی ممکن است به یک مانع بخورد که او را کمی پایین می‌اندازد( حرکت اصلاحی-پولبک)، اما دوباره مسیر خود را از سر می‌گیرد و به سمت بالا حرکت می‌کند(اکستنشن لگ) تا زمانی که رفته رفته قدرتش را از دست بدهد و نیاز به استراحت داشته باشد یا اینکه به یک مانع بخورد(حرکت اصلاحی یا پولبک).

هر روند (صعودی یا نزولی) از تکرار این چرخه‌ی گام‌های حرکتی حاصل می‌شود.

اما حرکت هم‌اندازه یا Measured Move(MM) چیست؟ معمولا قیمت قدم‌هایی هم اندازه بر می‌دارد. یعنی بعد از پایان اصلاح قیمتی، گامی به اندازه‌ گام حرکتی قبلش برخواهد داشت(بیان دلیل این موضوع نیاز به آشنایی بیشتری با بازار دارد که هنوز آماده‌اش نیستیم. در کورس‌های بعدی پرده از علت این ماجرا برمی‌داریم). این قضیه به ما کمک خواهد کرد که پایان یک لگ اکستنشن و شروع لگ کارکشن و همچنین پایان لگ کارکشن  و آغاز لگ اکستنشن را حدس بزنیم. به عکس زیر نگاه کنید.

نمودار قیمت بیت‌کوین(BTCUSDT)

همانطور که در عکس فوق می‌بینید بازار دقیقا به اندازه دو لگ هم اندازه اصلاح کرده و بعد لگ اکستنشن را آغاز کرده است. بعد از یک اصلاح لگ دوم صعودی را آغاز کرده که تقریبا به اندازه لگ اول است. می‌بینیم که با نزدیک شدن به انتهای لگ دوم از قدرت خریداران کاسته شده است. علت این ماجرا این است که بسیار از معامله گران وقتی در آغاز لگ دوم وارد معامله خرید می‌شوند، انتظار دارند قیمت به اندازه لگ اول بالا برود، بنابراین در آن حوالی از معاملات خود خارج می‌شوند و قدرت خریداران کاهش پیدا می‌کند. از طرفی فروشندگان نیز انتظار دارند در همان حوالی قیمت شروع به بازگشت یا اصلاح کند پس آن منطقه را جای مناسبی برای فروش تلقی می‌کنند و این باعث می‌شود که فشار فروشندگان نیز زیاد شود و قیمت وارد لگ کارکشن شود.

پیدا کردن لگ‌های هم‌‌اندازه اصلا کار راحتی نیست و نیاز به تمرین بسیار زیاد و آزمون خطا دارد. شاید زمانی که به گذشته بازار مراجعه می‌کنیم این کار به نظر راحت برسد اما در بازار زنده که شروع و پایان لگ‌ها هنوز مشخص نیست، قضیه پیچیدگی‌های زیادی دارد. اما تسلط بر این موضوع می‌تواند به نقطه قوت یک تحلیلگر و معامله‌گر تبدیل شود.

نکته: یک لگ حرکتی  شامل دو یا چند لگ حرکتی کوچک‌تر است. یا در همان تایم‌فریم یا در تایم‌فریم‌های پایین‌تر. مثلا یک لگ اکستنشن که متعلق به تایم‌فریم چهار ساعته است حتما در تایم‌فریم یک ساعته از حداقل دو لگ ساخته شده است.

در عکس‌های بعدی به نمایش این موضوع پرداخته‌ایم که چگونه هر لگ‌ از لگ‌های هم‌اندازه کوچکتر ساخته شده است در این عکس‌ها می‌توانیم ببینیم نمودار قیمت با چه قاعده زیبایی حرکت می‌کند. همه عکس‌ها مربوط به نمودار اتریوم هستند. در این عکس‌ها از تایم‌فریم هفتگی شروع کرده‌ایم و تا تایم‌فریم یک ساعته به درون لگ‌ها رفته‌ایم.

نمودار هفتگی اتریوم(ETH/USDT)
نمودار روزانه اتریوم(ETH/USDT)

در عکس فوق می‌بینیم با رسم کردن لگ دوم روزانه، می‌توانستیم پایان لگ حرکتی هفتگی را پیش‌بینی کنیم.

نمودار روزانه اتریوم(ETH/USDT)

معمولا حرکت‌های قیمت از دو لگ تشکیل می‌شود. در عکس فوق می‌بینید که  هر لگ روزانه، شامل دو لگ‌ هم اندازه در همان تایم‌فریم روزانه است و دقیقا قیمت بعد از رسیدن به انتهای لگ دوم آبی‌رنگ وارد اصلاح می‌شود. این موضوع می‌تواند نگاه معامله‌گر به نمودار قیمت را بسیار پیشرفت دهد.

در عکس بعدی از نردیک‌تر به این موضوع نگاه می‌کنیم

نمودار روزانه اتریوم(ETH/USDT)

در عکس بعد به سراغ Leg one آبی رنگ روزانه در تایم فریم چهار ساعته رفته‌ایم تا ببنیم آیا همچنان می‌توانیم لگ‌های هم اندازه را پیدا کنیم.

نمودار چهار ساعته اتریوم(ETH/USDT)

همانطور که می‌بینید تقریبا به اندازه لگ اول چهار ساعته بالا رفته‌ایم و بعد وارد اصلاح قیمت شده‌ایم. در عکس بعدی اولین لگ‌ چهار ساعته را در تایم‌فریم یک ساعته بررسی خواهیم کرد.

نمودار یک ساعته اتریوم(ETH/USDT)

می‌توانیم همین‌طور ادامه دهیم و به تایم‌فریم‌های پایین‌تر برویم. اما این قاعده تغییر نمی‌کند. بازار اغلب حرکتش را در دو لگ هم‌اندازه انجام می‌دهد.

در عکس زیر همه‌ی اطلاعات عکس‌های بالا را در کنار هم نشان داده‌ایم تا به خوبی متوجه شویم این قاعده چه قدر زیبا کار می‌کند.

نمودار روزانه اتریوم(ETH/USDT)

جمع بندی

حرکت قیمت هیچگاه مستقیم نیست و مثل همه‌ی ما یک مسیر پر فرازو‌نشیب را طی می‌کند تا از مبدا به مقصد برسد. روند‌ها از گام‌‌های حرکتی یا leg تشکیل شده‌اند. لگ‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: لگ اکستنشن و لگ کارکشن.

هر حرکت معمولا از دو لگ ساخته می‌شود و گام‌های حرکت معمولا هم‌اندازه‌اند(Leg Two=Leg one). MEASURED MOVE به ما کمک می‌کند که پایان حرکت را تشخیص دهیم و متوجه شویم چه زمانی از معامله خرید یا فروش خارج و چه زمانی به معامله وارد شویم. همچنین به ما کمک می‌کند نمودار قیمت را بتوانیم بهتر تحلیل کنیم.

تمرین‌ها

تمرین ۱: در نمودار قیمت بیت کوین، اتریوم و ریپل بروید، در تایم فریم دلخواه روند‌ها را پیدا کنید و لگ‌های اکستنشن و کارکشن را علامت گذاری کنید.
تمرین تکمیلی: به تایم‌فریم ماهانه بروید و لگ‌های هم‌اندازه را رسم کنید. بعد به تایم‌فریم هفتگی بروید و درون هر لگ‌ ماهانه لگ‌های هفتگی هم اندازه را بیابید. سپس به تایم فریم روزانه بروید و لگ‌های هم‌اندازه‌ای که یک لگ هفتگی را ساخته‌اند رسم کنید. همین کار را تا تایم‌فریم یک‌ساعته ادامه دهید.
تمرین پیشرفته: آیا می‌توانید راهی پیدا کنید که پایان لگ کارکشن را با دقت بالا حدس بزنید؟
راهنمایی:
به این نکته دقت کنید که معمولا پایان لگ کارکشن و شروع لگ اکستنشن با چه نوع کندل‌هایی همراه است.
لگ‌های کارکشن معمولا چه مقدار از لگ اکستنشن را پوشش می‌دهند.
در مورد فیبوناچی ریتریسمنت تحقیق کنید و اگر توانستید از آن کمک بگیرید.

درباره محمد باقر جندقی
از سال 98 به صورت جدی وارد حوزه تحلیل بازارهای مالی شده‌ام، به مطالعه روش‌ها و متدهای مختلف تحلیل تکنیکال پرداخته‌ و روانشناسی معامله‌گری را به صورت تخصصی دنبال کرده‌ام. همچنان و هر روزه در حال یادگیری‌ام و هیچوقت به اطلاعاتم در این زمینه بسنده نکرده‌ام. درحال حاضر به عنوان تحلیلگر، معامله‌گر و نویسنده در بازارهای کریپتوکارنسی و فارکس فعالیت می‌کنم.
درباره محمد باقر جندقی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید