مروری بر وایت پیپر ریپل (XRP) و مهم‌ترین نکات آن - رمزینکس
۱۴ مهر ۱۴۰۳ اخبار
  1. بررسی خروج ۳۰۰ میلیون دلاری از ETF های بیت‌ کوین
  2. رکوردشکنی نهنگ‌های بیت‌ کوین در چرخه صعودی: آیا بازار آماده جهش است؟
  3. تاریخ لیست شدن بلوم + چگونه داشتن چند حساب منجر به بن شدن فوری می‌شود؟
  4. خرید ۱ میلیارد دوج‌ کوین توسط نهنگ‌های دوج‌ کوین: آیا زمان بازگشت روند صعودی است؟
  5. بررسی چالش‌ها و فرصت‌های سولانا در مقیاس‌پذیری بلاکچین
  6. به‌روزرسانی تاریخ لیستینگ ایردراپ تون استیشن (TON Station): مهلت فارمینگ تمدید شد
  7. تاریخ عرضه و قیمت توکن‌های ایردراپ ایکس امپایر
  8. لیست شدن ایردراپ لاست داگز (Lost Dogs) و جزئیات فصل دوم برای آبان ماه اعلام شد
  9. بیت کوین وارد فاز مثبت می‌شود اما یک نکته وجود دارد
  10. جابه‌جایی‌های بزرگ نهنگ بیت کوین قبل از افشای چهره ناکاموتو
  11. محکومیت ۱۰ ساله موسس طرح پانزی IcomTech
  12. کارت های پیکسل امروز شنبه ۱۴ مهر به همراه تصویر آموزشی
  13. کد ویدیو بلوم امروز شنبه ۱۴ مهر + آموزش تصویری
  14. رمز جیمز (GEMZ) امروز شنبه ۱۴ مهر
  15. تصویر امروز جیمز شنبه ۱۴ مهر به همراه پاسخ تصویری
  16. کارتهای امروز برد (Bird) شنبه ۱۴ مهر + آموزش تصویری
  17. کد کمبو میم فای امروز شنبه ۱۴ مهر + آموزش وارد کردن
  18. کد مخفی تومارکت (Tomarket) امروز شنبه ۱۴ مهر
  19. جواب سوال تایم فارم امروز شنبه ۱۴ مهر
  20. پاسخ پازل امروز ربات میجر شنبه ۱۴ مهر + آموزش تصویری
  21. سقوط سولانا پس از شکست سطح ۱۶۱ دلاری؛ آیا افت بیشتر در راه است؟
  22. یک نهنگ اتریوم ۱۹ هزار اتریوم فروخت: آیا افت شدیدتری در راه است؟
  23. کد مخفی ویدیو تپ سواپ امروز شنبه ۱۴ مهر به همراه آموزش وارد کردن

مروری بر وایت پیپر ریپل (XRP) و مهم‌ترین نکات آن

 
۷ مرداد ۱۴۰۳   ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
  6 دقیقه

وایت پیپر ریپل، سندی است که ویژگی‌های نوآورانه و چارچوب فنی ارز دیجیتال ریپل (XRP) را شرح می‌دهد و در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. این وایت پیپر به عنوان راهنمایی جامع برای درک پیچیدگی‌های پروتکل ریپل، از جمله الگوریتم اجماع آن، فرآیند اعتبارسنجی تراکنش و نقش محوری توکن XRP عمل می‌کند. اگر قصد دارید بیشتر با ابعاد فنی شبکه ریپل و ارز دیجیتال آن آشنا شوید، در این مقاله از رمزینکس همراه ما باشید تا به بررسی این سند فنی بپردازیم.

وایت پیپر ریپل چیست؟

وایت پیپر ریپل سند فنی است که چشم انداز، فناوری و مدل اقتصادی پشت شبکه Ripple را شرح می‌دهد. توسعه‌دهندگان در این سند به چالش‌های پیش‌روی سیستم‌های پرداخت فرامرزی مثل سوییفت می‌پردازند و راه‌حلی مبتنی بر اجماع غیرمتمرکز را پیشنهاد می‌کنند. این وایت پیپر یا سفیدنامه درک جامعی از چگونگی متحول کردن سیستم مالی جهانی به کمک تراکنش‌های سریع، کم هزینه و امن ریپل را ارائه می‌دهد.

مهم‌ترین موارد وایت پیپر ریپل چیست؟

سکه طلایی رنگ ریپل
ریپل یک شبکه و پروتکل پرداخت دیجیتال مبتنی‌ بر بلاک چین است که توسط یک نهاد متمرکز اداره می‌شود.

در وایت پیپر ریپل ذکر شده که XRP توکن بومی بلاک چین ریپل (Ripple) است و به عنوان وسیله پرداخت در این شبکه استفاده می‌شود. ارز دیجیتال ریپل از پیش استخراج‌شده (pre-mined) است، به این معنی که تمام ۱۰۰ میلیارد توکن آن هم‌اکنون تولید شده و هیچ توکن جدید دیگری استخراج نمی‌شود.

برخلاف بیت‌کوین، اتریوم و سایر بلاک‌چین‌های برجسته، ریپل از مکانیسم‌های اجماع اثبات کار (PoW) یا اثبات سهام (PoS) استفاده نمی‌کند. ‌ریپل الگوریتم اجماع اختصاصی خود را دارد که XRP Ledger نامیده می‌شود. مانند هر پروتکل اجماع دیگری، هدف این پروتکل نیز از بین بردن مشکل دوبار خرج کردن (Double Spending) است، یعنی اگر چندین تراکنش از یک حساب داشته باشیم، وظیفه ما این است که ترتیب انجام این تراکنش‌ها را تعیین کنیم تا یک توکن یا یک XRP بیشتر از یک بار خرج نشود.

این اعتبارسنجی تراکنش‌ها در بلاک چین توسط مجموعه‌ای از گره‌ها (نودها) انجام می‌شود که طبق وایت پیپر ریپل، لیست گره‌های منحصر‌به‌فرد (Unique Node List) یا به اختصار “UND” نامیده می‌شود و انتظار می‌رود که به طور مستقل عمل کرده و با یکدیگر تبانی نکنند. اگر اکثریت این نود‌ها بر روی یک وضعیت خاص از بلاکچین توافق کنند، آن «وضعیت» پذیرفته شده و به تاریخچه دفتر کل ریپل اضافه می‌شود.

شبکه ریپل نت (Ripplenet)

تصویری با متن معرفی سیستم پرداخت xCurrent
برنامه xCurrent به طور خاص بر خدمات بانک ها و فرآیندهای مالی آنها تمرکز دارد.

ترجمه وایت پیپر ریپل نشان می‌دهد که ریپل نت به عنوان یک جایگزین مناسب برای شبکه  سوییفت (SWIFT) عمل کرده و هدف آن تسریع در انتقال پول برون مرزی از طریق فناوری بلاک چین است. RippleNet با حذف چندین واسطه در شبکه سوییفت، انتقال پول را در عرض چند دقیقه میسر می‌سازد و شفافیت تراکنش و تسویه تقریباً آنی را تضمین می‌کند.

در ابتدا، RippleNet شامل سه بخش مجزا بود:

  1. xCurrent: یک سیستم پرداخت متمرکز بر بانک.
  2. xRapid: یک تامین کننده نقدینگی که از XRP استفاده می‌کند.
  3. xVia: یک سرویس برنامه نویسی کاربردی (API) که به مشتریان اجازه می‌دهد تا xCurrent و xRapid را یا یکدیگر ادغام کنند.

در اواخر سال ۲۰۱۹، ریپل این محصولات را زیر چتر RippleNet ادغام کرد و ارز دیجیتال XRP را به عنوان وسیله‌ای برای ارسال پول معرفی نمود.

در ترجمه وایت پیپر ریپل آمده که این شبکه از استاندارد اینترلجر (interledger) استفاده می‌کند، یک پروتکل بلاکچین که ضمن پردازش پرداخت‌ها در شبکه‌های مختلف، دفتر کل چندین بانک را به هم متصل کرده و در عین حال واسطه‌ها و کنترل مرکزی را حذف می‌کند. همچون پروتکل TCP/IP اینترنت، که ارتباط بین رایانه‌ها و سیستم‌های مختلف را امکان‌پذیر می‌سازد، این پروتکل ارتباط یکپارچه بین شبکه‌های مالی را امکان‌پذیر نموده و هزینه‌های تراکنش را کاهش می‌دهد.

بر اساس وایت پیپر ریپل، در طول فرآیند تراکنش، وجوه به طور امن در دفتر کل بانک‌ها قفل می‌شوند، تا زمانی که تراکنش انجام شود. در این مرحله، ریپل نتیجه تراکنش را با بانک مربوطه به اشتراک می‌گذارد تا دفتر کل خود را به‌روزرسانی ‌کند. این فرآیند تراکنش‌های فرامرزی امن و شفاف را امکان‌پذیر کرده و سیستم مالی جهانی را بهبود می‌بخشد، همچنین به بانک‌ها و مشتریان آن‌ها در سراسر جهان سود می‌رساند.

کاربردهای شبکه ریپل از دید وایت پیپر

طبق وایت پیپر ریپل، این شبکه جایگزین مناسبی برای سیستم‌های سنتی موجود مانند بانک‌ها برای پرداخت‌های فرا مرزی محسوب می‌شود، زیرا کارمزد تراکنش آن بسیار پایین و سرعت تراکنش آن نیز بسیار بالاست. ریپل همچنین می‌تواند به عنوان یک وسیله برای مبادله ارزهای فیات با رمزارزها استفاده شود، به طوری که XRP به عنوان پلی بین این دو سیستم مالی عمل می‌کند. رمزارز ریپل همچنین می‌تواند برای سرمایه‌گذاری و ذخیره ارزش استفاده شود، زیرا این یک ارز ضدتورمی است.

مزایای ارز دیجیتال XRP

همانطور که در سند فنی ریپل آمده،‌ مزایای این شبکه عبارت‌اند از:

  • سرعت بالا: به دلیل پروتکل اجماع منحصر‌به‌فرد ریپل، اعتبارسنجی تراکنش‌ها و به‌روزرسانی دفتر کل زمان بسیار کمی می‌برد. پردازش یک تراکنش در شبکه ریپل حدود ۳ تا ۵ ثانیه طول می‌کشد، در حالی که بانک‌ها و سایر شبکه‌ها مثل بیت کوین ساعت‌ها و دقیقه ها طول می‌کشد تا تراکنش‌ها را پردازش کنند.
  • کارمزد تراکنش پایین: کارمزد تراکنش در شبکه ریپل فوق العاده پایین است. دراپ (Drop) یک میلیونیم XRP است و کارمزد هر تراکنش نیز معمولاً چند دراپ است که هزاران برابر کمتر از کارمزد تراکنش‌های بیت کوین است.
  • صرافی غیرمتمرکز: صرافی غیرمتمرکز داخلی ریپل امکان مبادله یا سواپ (Swap) انواع مختلف توکن ها را فراهم کرده و خرید و فروش هر نوع توکنی را برای کاربران تسهیل می‌کند.
  • مقیاس پذیری: به دلیل کارمزد پایین و سرعت بالای تراکنش، ریپل قادر به انجام تعداد زیادی تراکنش در ثانیه است که در حال حاضر  ظرفیت آن حدود ۱۵۰۰ تراکنش در ثانیه (TPS) می‌باشد.

توکنومیکس XRP

همانطور که در وایت پیپر ریپل آمده، در مجموع ۱۰۰ میلیارد توکن XRP تولید و استخراج شده است. بنیانگذاران ۲۰ میلیارد توکن را بین خود تقسیم کرده و ۸۰ میلیارد واحد آن را به ریپل اختصاص دادند. اکنون (تیر ۱۴۰۳)، ۵۵ میلیارد توکن XRP در بازار در حال گردش است.

قیمت ریپل در ۴ ژانویه ۲۰۱۸ به بالاترین سطح خود در ۳.۹۲ دلار رسید. با توجه به شکایت فعلی SEC علیه ریپل، این توکن از سال ۲۰۱۸ تقریباً رشد خاصی نداشته است و در حال حاضر با قیمت ۰.۴۷ دلار خرید و فروش می‌شود. با این حال، این رمزارز همچنان در بین ۱۰ ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار قرار دارد.

چشم انداز و آینده XRP

تصویر سکه ریپل (XRP) با پس زمینه آبی
ریپل قصد دارد تا با عرضه محصولات بانکی غیرمتمرکز، مشکل تبادلات بین‌المللی پول در جهان را برای همیشه حل کند.

ریپل در راستای افزایش دسترس‌پذیری و برابری جهانی، در حال تلاش برای ایجاد یک سیستم مالی فراگیر، کارآمد و پایدار است. این سازمان با موسسات مالی مستقل، دولت‌ها و بانک‌های مرکزی همکاری می‌کند تا از راه‌حل‌های بهینه اطمینان حاصل کند. این موسسات به گسترش Ripple به بازارهای غیرقابل دسترس، نقدینگی بیشتر و ایجاد مدل‌های درآمدی جدید که صرفاً مبتنی بر رمزارز هستند، کمک می‌کنند.

جمع بندی

همانطور که در وایت پیپر ریپل آمده، XRP Ledger تراکنش‌های فرامرزی سریع‌، امن‌ و ارزان‌ را نه فقط برای مردم، بلکه برای بانک‌هایی که می‌خواهند ارزهای خود را مبادله کنند، امکان‌پذیر می‌کند. الگوریتم اجماع بی‌نظیر ریپل، اگرچه کمی متمرکز است، اما عملکرد بهتری نسبت به اتریوم و بیت‌کوین دارد. در آخر،‌ انتظار می‌رود پس از همکاری این شرکت با موسسات و مشتریان جدید، تعداد اعتبارسنج‌های این شبکه نیز افزایش یابد و مشکل متمرکز بودن شبکه با گذشت زمان رفع شود.

سوالات متداول

ریپل چه تفاوتی با سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین دارد؟

برخلاف بیت کوین، که در درجه اول به عنوان ذخیره ارزش یا برای معاملات سوداگرانه استفاده می‌شود، XRP برای تسویه آنی پرداخت ها بین مؤسسات مالی طراحی شده است.

ریپل چگونه به مسئله مقیاس‌پذیری می‌پردازد؟

ریپل در وایت پیپر خود مفهوم یک الگوریتم اجماع به نام الگوریتم اجماع پروتکل ریپل (RPCA) را معرفی می‌کند که امکان اعتبارسنجی سریع و کارآمد تراکنش‌ها در سراسر شبکه را فراهم کرده و مقیاس‌پذیری و سرعت آن‌ها را افزایش می‌دهد.

توکن XRP در وایت پیپر آن چگونه توصیف شده است؟

در وایت پیپر ریپل، توکن XRP به عنوان یک ارز واسطه توصیف شده است که می‌تواند برای تسهیل تراکنش‌های فرامرزی با تامین نقدینگی ارزهای فیات مورد استفاده قرار گیرد. XRP به عنوان یک جزء کلیدی در اکوسیستم ریپل عمل می‌کند.

منابع:  | allcryptowhitepapers | coindcx  | Medium

به این post امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

بنر استیکی موبایل تند تند تون ببر