هم‌زمان با افزایش محبوبیت بازار ارزهای دیجیتال برای معامله و سرمایه‌گذاری، تعداد صرافی‌های ارز دیجیتال نیز افزایش یافت و در حال حاضر می‌توانید هزاران صرافی کریپتوی بین‌المللی و مختص به کشورهای مختلف را مشاهده کنید. این موضوع راه را برای بسیاری از کلاهبرداران نیز باز کرد و باعث شد افراد با تاسیس صرافی‌‌های ارز دیجیتال تقلبی اقدام به کلاهبرداری و کسب سود کنند. در این مقاله از رمزینکس قصد داریم تا به بررسی ویژگی‌‌های صرافی‌های کلاهبردار بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید. 

انواع روش‌های کلاهبرداری در صرافی‌های ارز دیجیتال 

افرادی که اقدام به کلاهبرداری از طریق تاسیس یک صرافی ارز دیجیتال می‌کنند، با دو روش کلی این کار را انجام می‌دهند که هر کدام راه‌های تشخیص خودش را دارد. در این بخش به بررسی این دو روش می‌پردازیم. 

۱. کپی از یک صرافی معتبر 

در این روش، افراد کلاهبردار یک سایت کاملا مشابه با یک صرافی معتبر مانند بایننس را می‌سازند؛ به‌طوری که این سایت هیچ تفاوت ظاهری با بایننس ندارد و وقتی که وارد آن می‌شوید، انگار که در حال کار با خودِ صرافی بایننس هستید و هیچ تفاوتی حس نمی‌کنید.

تنها تفاوتی که این صرافیِ کپی و کلاهبرداری نسبت به صرافی مانند بایننس دارد، آدرس دامنه آن است؛ زیرا امکان استفاده از دامنه اصلی صرافی بایننس توسط یک سایت دیگر فراهم نیست و هر دامنه سایت، مالکیتی انحصاری دارد. به همین دلیل، این نوع صرافی‌های کلاهبردار، تا حد ممکن نام دامنه خود را شبیه به دامنه صرافی اصلی انتخاب می‌کنند تا افراد متوجه این تفاوت نشوند. مثال این موضوع در بخش زیر آورده شده است: 

نام دامنه اصلی binance.com
نام دامنه تقلبی binaance.com

همان‌طور که می‌بینید، معمولا سعی می‌شود تا برای ایجاد تفاوت از یک حرف اضافه در بین نام دامنه استفاده شود. سرانجام سازوکار این روش از کلاهبرداری به این گونه خواهد بود که مخاطبان با ورود به این سایت‌های تقلبی، هم‌زمان با اینکه تصور می‌کنند از صرافی اصلی استفاده می‌کنند، پول خود را به آن واریز کرده و آن را از دست می‌دهند. 

یکی از روش‌های کلاهبرداری، استفاده از نام صرافی‌های شناخته شده در میان کاربران ارزهای دیجیتال است.
کلاهبرداران با سوءاستفاده از نام صرافی‌های مشهور، از افراد کلاهبرداری می‌کنند.

نکته مهم: بهترین راه برای دوری از این نوع کلاهبرداری این است که قبل از واریز وجه و ثبت‌نام در هر صرافی، با بررسی دامنه مطمئن شویم که داریم از صرافی اصلی استفاده می‌کنیم. برای این کار می‌توانیم نام دامنه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی صرافی وجود دارد با نام دامنه‌ای که به آن مراجعه کردیم، تطبیق دهیم. 

پیشنهاد خواندنی: کلاهبرداری تتر در واتساپ چطور انجام می‌شود؟

۲.تاسیس یک صرافی جدید و ناشناس

تاسیس یک صرافی با اسم جدید، یکی از رایج‌ترین روش‌های کلاهبرداری به‌وسیله صرافی‌های ارز دیجیتال است. در این روش، خبری از نام دامنه و ظاهر کپی از یک صرافی معتبر دیگر نیست و شما با یک صرافی با اسم و ظاهر کاملا جدید رو‌به‌رو هستید. 

در این شیوه از کلاهبرداری، ابتدا این صرافی جدید اقدام به تبلیغات و جذب کاربران از این طریق می‌کند و سرانجام با افزایش تعداد کاربران، کلاهبرداری رخ داده و افراد تمام پولی که به این صرافی واریز کردند را از دست می‌دهند. 

شاید تشخیص این نوع صرافی‌های کلاهبردار، در مقایسه با صرافی‌های کپی و تقلبی، کمی سخت‌تر باشد و علاوه بر آدرس دامنه، نیاز باشد که برخی از ویژگی‌های دیگر را نیز به‌طور هم‌زمان بررسی کنید. در بخش بعدی به بررسی این ویژگی‌ها خواهیم پرداخت. 

پیشنهاد خواندنی: صرافی بلم (Belem) چیست؟

ویژگی‌های صرافی‌های کلاهبردار 

درست است که گاهی تشخیص صرافی‌های کلاهبردار کمی سخت است و ممکن است هرچقدر هم که دقیق باشید، درگیر این کلاهبرداری بشوید؛ اما با بررسی برخی از ویژگی‌ها، می‌توانید تا حد زیادی نسبت به این صرافی‌ها ایمن باشید. در این بخش برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های صرافی‌های کلاهبردار را بررسی می‌کنیم. 

۱. نداشتن حساب در شبکه‌های اجتماعی 

یکی از اصلی‌ترین مواردی که باید برای تشخیص اعتبار یک صرافی ارز دیجیتال بررسی کنید، وجود حساب و فعال بودن در شبکه‌های اجتماعی است. به عبارت دیگر، داشتن حساب در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام، فیس بوک و غیره و فعال بودن در این شبکه‌های اجتماعی توسط یک صرافی ارز دیجیتال، یکی از نشانه‌های معتبر بودنِ آن محسوب می‌شود و بهتر است که سمت صرافی‌های ارز دیجیتالی که فاقد حساب در شبکه‌های اجتماعی هستند، نروید. 

البته توجه کنید که این ویژگی به تنهایی نمی‌تواند ملاک تصمیم‌گیری شما برای انتخاب صرافی کریپتو باشد و باید آن را در کنار ویژگی‌‌های دیگر قرار دهید. 

بررسی شبکه‌های اجتماعی صرافی ارز دیجیتال و میزان فعالیت آن برای تشخیص کلاهبردار بودن یا نبودن آن الزامی است.
نداشتن حساب یا فعالیت منظم در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند یکی از نشانه‌های کلاهبردار بودن صرافی باشد.

۲. ارائه خدمات و مزایای بیش از حد 

از دیگر ویژگی‌های یک صرافی ارز دیجیتال کلاهبردار، ارائه خدمات و مزایای بیش از اندازه و خارج از حد معمول است. حال این کار چرا توسط صرافی‌های کلاهبردار انجام می‌شود؟  

به‌طور کلی، هدف یک صرافی کلاهبردار از ارائه مزایا و خدمات بیش از حد، وسوسه تعداد هرچه بیشترِ کاربران برای ثبت‌نام و استفاده از صرافی و در نتیجه کلاهبرداریِ پول بیشتری است. به عنوان مثال، بسیاری از صرافی‌های کلاهبردار خدمات خرید و فروش همراه با تضمین سود را به کاربران ارائه می‌کنند که با توجه به ماهیت بازار کریپتو این موضوع اصلا ممکن نیست؛ لذا اگر از این قبیل خدمات و مزایا در یک صرافی ارز دیجیتال مشاهده کردید، بهتر است تا در انتخاب خود تجدید نظر کنید. 

پیشنهاد خواندنی: توکن اسکم چیست؟ چگونه توکن اسکم را تشخیص دهیم؟

۳. توانایی خرید و فروش بدون احراز هویت 

احراز هویت ویژگی‌‌ای است که شما باید در تشخیص اعتبار تمامی صرافی‌های متمرکز باید آن را در نظر بگیرید. درست است که شما می‌توانید در صرافی‌های غیرمتمرکز مانند پنکیک سواپ، معاملات خود را بدون احراز هویت انجام دهید؛ اما قبل از آن برای واریز پول به این صرافی‌ها، ارزی مانند تتر خریداری کرده‌اید و این فرایند را با واریز پول رسمی به صرافی از طریق حساب بانکی خود انجام داده‌‌اید. 

به زبان ساده‌تر، تمام صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز که افراد امکان واریز پول رسمی کشور خود از طریق حساب بانکی به آن‌ها را دارند، باید از کاربران احراز هویت را به‌طور اجباری بخواهند. به همین دلیل، اگر صرافی ارز دیجیتالی را مشاهده کردید که امکان واریز ریالی به آن بدون احراز هویت را داشتید، به احتمال  زیاد با یک صرافی کلاهبردار مواجه شده‌اید. 

۴. ارائه اطلاعات کم توسط صرافی 

وقتی که به سایت یک صرافی معتبر ارز دیجیتال مراجعه می‌کنید، در صفحاتی مثل صفحه «درباره ما» یا «ارتباط با ما»، می‌توانید اطلاعاتی مانند شماره تلفن، ایمیل، آدرس دفتر و غیره که متعلق به یک صرافی هستند را مشاهده کنید. توجه داشته باشید که یک صرافی معتبر باید تمامی این اطلاع را داشته باشد و عدم ارائه این اطلاعات توسط یک صرافی، یکی از نشانه‌های کلاهبرداری‌ بودنِ آن است. 

لازم است اطلاعات کافی درباره پروژه صرافی در صفحات سایت آن موجود باشد.
اگر صرافی ارز دیجیتال اطلاعات کافی در مورد خود ارائه نداده باشد، باید به کلاهبردار بودن آن شک کنید.

همچنین ممکن است بسیاری از صرافی‌های کلاهبردار این اطلاعات را در سایت به شما ارائه دهند؛ اما اطلاعاتی تقلبی و دروغ. به همین دلیل، بهتر است تا پس از بررسی این اطلاعات در یک صرافی، صحتِ آن‌ها را نیز بررسی کنید. 

پیشنهاد خواندنی: کلاهبرداری در ارز دیجیتال یعنی چه؟

۵. گنگ و ناشناخته بودنِ صرافی 

بهتر است تا حد امکان، از صرافی‌های ارز دیجیتالی استفاده کنید که محبوبیت بالایی داشته و بین افراد شناخته‌شده‌تر باشند. به عبارت دیگر، شاید صرافی که در اپ‌استورها تعداد نصب زیادی ندارد و یا در شبکه‌‌های اجتماعی مانند توییتر چندان در ارتباط با آن حرف زده نمی‌شود، کلاهبرداری بوده و مناسب استفاده نباشد. 

۶. پیگیری از کاربر به تعداد دفعات زیاد 

گاهی پیش می‌‌آید که کاربر هنگام ثبت‌نام در یک صرافی ارز دیجیتال کلاهبردار، با تعداد تماس و ایمیل‌های زیادی از طرف آن صرافی مواجه می‌شود که در این پیام‌ها، به کاربر برای شروع خرید و فروش و واریز پول اصرار می‌شود. 

درست است که یک صرافی وظیفه دارد تا برای رفع مشکلات با کاربران خود در دوره‌های زمانی مشخص تماس بگیرد؛ اما تماس بیش از حد یک صرافی و اصرار آن برای واریز پول یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های کلاهبرداری بودنِ آن است. 

۷. قیمت‌های پایین‌تر از قیمت لحظه‌ای بازار 

گاهی برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال کلاهبردار برای جذب تعداد کاربران بیشتر و وسوسه کردنِ آن‌ها به خرید، قیمت ارزهای دیجیتال را پایین‌تر از قیمت لحظه‌ایِ بازار قرار می‌دهند. می‌دانید که قیمت ارزهای دیجیتال جهانی هستند و یک صرافی به هیچ وجه نمی‌تواند ارزی مانند بیت کوین را به قیمت پایین‌تر به کاربران بفروشد. پس در نتیجه این عمل از سمت یک صرافی، چیزی جز کلاهبرداری بودنِ آن را نشان نمی‌دهد. 

پیشنهاد خواندنی: آیا بیت کوین رایگان کلاهبرداری است؟

سخن آخر

در این مقاله از صرافی رمزینکس با بررسی ویژگی‌های صرافی‌های کلاهبردار همراه شما بودیم. اگر شما نیز به دنبال یک صرافی معتبر برای مشاهده قیمت لحظه‌ای ارز دیجیتال و خرید و فروشِ آن‌ها هستید، رمزینکس می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما باشد. 

رمزینکس یک صرافی ایرانی و معتبر است که شما می‌توانید به راحتی با انجام احراز هویت آنلاین در عرض یک روز و واریز وجه مورد نظر خود، اقدام به خرید ده‌ها ارز دیجیتال کنید.

سوالات متداول

از کجا بفهمیم یک صرافی کلاهبردار است؟

صرافی‌های کلاهبردار دارای ویژگی‌های زیادی هستند و شما می‌توانید در مواجهه با یکی از آن‌ها، این ویژگی‌ها را در صرافی بررسی کنید. 

اصلی‌ترین ویژگی‌ یک صرافی کلاهبردار چیست؟

می‌توان اصلی‌ترین ویژگی یک صرافی کلاهبردار را ناشناخته بودن و دادن وعده‌ها و خدمات بیش از اندازه دانست.