آیا تتر قابل ردیابی است؟ +راهکار ردیابی تتر

آیا تتر قابل ردیابی است؟ بررسی امنیت تتر 

نماد تتر در صفحه‌ای سبز رنگ
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۳

روزانه بالغ بر ۵۸.۹۲ میلیارد دلار تتر به دلایل مختلف در بازار کریپتوکارنسی جابه‌جا می‌شود. این عدد در مقایسه با تراکنش‌هایی که در بازارهای مالی سنتی رخ می‌دهند، بسیار شگفت‌انگیز به‌نظر می‌رسد. از طرفی دیگر، بسیاری از افراد از تتر فقط برای انجام تراکنش استفاده نکرده و به عنوان منبعی برای ذخیره ارزش نیز از آن یاد می‌شود. اما با وجود تمام تفاسیر فوق، آیا تتر قابل ردیابی است؟ آیا می‌توان فهمید تتری که انتقال داده‌اید، در حال حاضر کجاست؟ 

در این مقاله از رمزینکس به میزان قابل ردیابی بودن تتر پرداخته و امنیت تتر را از جهات مختلف با توجه به قیمت تتر امروز، مورد بررسی قرارداده‌ایم. 

میزان قابل ردیابی بودن تتر چقدر است و چطور می‌توان ردیابی کرد؟

نمادهای تتر معلق در صفحه‌ای آبی رنگ
تتر در رتبه سوم ارزهای دیجیتال با بیشترین حجم بازار قرار دارد.

از زمان ظهور اولین ارز دیجیتال یعنی بیت کوین، طبق ذهنیتی رایج میان فعالان حوزه کریپتوکارنسی، تراکنش‌های ارزهای دیجیتال ناشناس و غیر قابل ردیابی هستند. این طرز تفکر از آن‌جایی نشات می‌گیرد که از ابتدا گفته شده که بلاکچین طبیعتی ناشناس برای کاربران خود ایجاد کرده و کاربران بدون اینکه هویتشان شناخته شود، می‌توانند تراکنش‌های متعددی داشته باشند؛ حتی با وجود اینکه تمام جزئیات تراکنش در بلاکچین ذخیره می‌شود. 

اما این طبیعت ناشناس، با شفافیت تراکنش‌های بلاکچین، تضادی عجیب و گیج‌کننده ایجاد کرده است. چطور می‌شود که یک فرد به صورت ناشناس تراکنش‌های زیادی را انجام می‌دهد اما تمام اطلاعات تراکنش‌هایش روی بلاکچین ذخیره می‌شود؟ اگر اطلاعاتی وجود دارد، پس حتما این اطلاعات قابل ردیابی است و می‌توان مسیر یک تراکنش را از ابتدا تا انتها پیگیری کرد.

ارزهای دیجیتال مشهور مانند اتریوم و سولانا، ردیاب‌های مخصوص خود را با نام‌های Ethscan برای اتریوم و Solscan برای سولانا ایجاد کرده‌اند. از طرفی دیگر، قدیمی‌ترین و معروف‌ترین رمزارز بازار، بیت کوین نیز ردیاب مخصوص خود را دارد. با استفاده از این ردیاب‌ها که در دنیای کریپتوکارنسی Blockchain Explorer یا «جستجوگر بلاکچین» نامیده می‌شوند، می‌توان به راحتی تراکنش‌ها را ردیابی کرد. با توجه به شفافیت بلاکچین، تمام اطلاعات مربوط به یک تراکنش، از مقدار انتقال گرفته تا آدرس گیرنده و فرستنده، همه و همه قابل دستیابی است. 

از طرفی دیگر، با توجه به قوانین و مراحل امنیتی ایجاد حساب کاربری در صرافی‌های ارز دیجیتال که به احراز هویت معروف است، کاربران موظف هستند تا اطلاعات هویتی خود را برای جلوگیری از کلاهبرداری و سرقت در اختیار صرافی‌ها قرار دهند. با این تفاسیر، حتی هویت اشخاص حاضر در یک تراکنش نیز این روزها قابل ردیابی خواهد بود.

اینکه اشخاص بتوانند کاملا به صورت ناشناس تراکنش‌هایی را روی شبکه داشته باشند، تفاوت زیادی با قابل ردیابی بودن تتر یا سایر رمزارزها دارد. با توجه به اینکه تمام اطلاعات تراکنش‌ها، از ابتدایی‌ترین مراحل آن تا قدم آخر روی شبکه ذخیره می‌شود، بعید به نظر می‌رسد که بتوان یک تراکنش کاملا ناشناس داشت. با توجه به اینکه تتر این روزها به مقاصد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیاری از فعالان حوزه کریپتو این نگرانی را دارند که آیا تتر قابل ردیابی است؟ و اگر اینطور است، میزان قابل ردیابی بودن تتر چقدر است؟ اصلا چطور می‌توان تتر را ردیابی کرد؟

آیا تتر قابل ردیابی است؟ بررسی میزان قابل ردیابی بودن تتر

نماد تتر در موبایل با کوین‌های فیزیکی تتر در اطراف
تتر از طریق بلاکچین اکسپلورر قابل ردیابی است.

حال، با توجه به تمام گفته‌های فوق مبتنی بر اینکه آیا تتر قابل ردیابی است یا خیر، نوبت به آن می‌رسد که میزان قابل ردیابی بودن تتر را بررسی کنیم. تتر مانند تمام ارزهای دیجیتال دیگر مبتنی بر بلاکچین بوده و تمام اطلاعات مربوط به آن اعم از آدرس ارسال کننده، گیرنده و مقدار ارسال شده، در دفاتر بلاکچین ثبت و ذخیره می‌شود و این اطلاعات در اختیار همگان قرار دارد.

اما اینکه بتوان یک تراکنش را به صورت خاص از میان میلیون‌ها تراکنش تشخیص داد، تقریبا غیرممکن است. همانطور که گفتیم، پلتفرمی با نام Blockchain Explorer وجود دارد که کاربران می‌توانند تراکنش‌های تتر را در آن مشاهده کنند؛ اما تمام این تراکنش‌ها فقط با آدرس کیف پول انجام می‌شود و مشخص نیست چه کسی تراکنش را آغاز کرده و این تراکنش در کدام کیف پول پایان یافته است. حال چطور می‌توان این تراکنش‌ها را ردیابی کرد؟

میزان قابل ردیابی بودن تتر دقیقا مانند سایر رمزارزها است. همانطور که یک تراکنش بیت کوین و اتریوم را می‌توان در Blockchain Explorer و Ethscan با در دست داشتن هش تراکنش ردیابی کرد، کافی است با در دست داشتن هش تراکنش تتر خود، به پلتفرم‌هایی که جلوتر معرفی می‌کنیم، مراجعه و تراکنش خود را ردیابی کنید.

مراحل ردیابی تتر؛ امنیت تتر چطور تامین می‌شود؟

در ابتدا باید به موضوعی مهم به صورت خلاصه بپردازیم. از آنجایی که امنیت تتر مانند سایر رمزارزها است، این ارز دیجیتال نیز از «هش» برای تامین امنیت تراکنش‌های خود استفاده می‌کند. هش یک عبارت طولانی ترکیبی از عدد و حروف انگلیسی بوده که نتیجه حضور یک ورودی تصادفی و یکتا در تابعی بازگشت‌ناپذیر است. یعنی یک هکر یا سارق، نمی‌تواند با در دست داشتن هش یک تراکنش، تراکنش را برگرداند و ارزهای دیجیتال را به سرقت ببرد. از این رو، امنیت تتر بسیار بالا بودن و عملا اگر اشتباهی از سوی فرستنده رخ ندهد، هیچ‌گاه، هیچ فردی مورد سرقت و هک قرار نمی‌گیرد.

حال که امنیت تتر را بررسی کردیم، نوبت به مراحل ردیابی تتر می‌رسد. برای اینکه بتوانید تترهای خود را ردیابی کنید، مراحل و روش‌های زیر را در پیش رو دارید:

پیدا کردن هش تراکنش

همانطور که بالاتر نیز به آن پرداختیم، هش تراکنش مانند رسید پرداخت یا کد رهگیری در بلاکچین عمل می‌کند که کاربران می‌توانند با در دست داشتن آن، به اطلاعات ارزشمندی دست پیدا کنند. هش تراکنش در تاریخچه تراکنش‌های انجام شده در کیف پول قابل دسترسی است و این هش عمدتا در اختیار کیف پول فرستنده قرار می‌گیرد.

انتخاب Blockchain Explorer صحیح

به خاطر داشته باشید از آنجایی که چندین بلاکچین برای انتقال تتر وجود دارد، باید بلاکچین اکسپلورر صحیح را انتخاب کنید. اگر تترهای خود را در بستر بلاکچین اتریوم انتقال داده‌اید، باید به Ethscan مراجعه کنید. اما اگر در بستر ترون این انتقال رخ داده است، باید از Tronscan استفاده کنید.  

مراجعه به بلاک چین اکسپلورر

پس از اینکه هش تراکنش را به درستی پیدا کردید، نوبت به مراجعه به سایت Blockchain Explorer می‌رسد. در این سایت اطلاعاتی چون تاریخ و ساعت انجام تراکنش‌ها، مقدار جابه‌جا شده و موجودی تتر ولت گیرنده و فرستنده وجود دارد. 

جمع‌بندی

در این مقاله از رمزینکس به این موضوع پرداختیم که آیا تتر قابل ردیابی است یا خیر. تتر یکی از فعال‌ترین رمزارزها در بازار کریپتوکارنسی با تراکنش‌های میلیاردی در روز بوده که بسیاری از افراد از آن برای انتقال یا ذخیره ارزش استفاده می‌کنند. سوال بسیار مهم این افراد آن است که میزان قابل ردیابی بودن تتر چقدر است و امنیت تتر چطور تامین می‌شود. تتر مانند تمام ارزهای دیجیتال دیگر توسط Blockchain Explorer قابل ردیابی است و امنیت آن هم توسط رمزنگاری تامین می‌شود. 

سوالات متداول

هش تراکنش تتر را چطور پیدا کنیم؟

به راحتی با مراجعه به تاریخچه تراکنش‌های خود می‌توانید هش تراکنش تتر را ببینید و از آن برای ردیابی استفاده کنید.

پیگیری تراکنش تتر trc۲۰ چطور است؟

با مراجعه به سایت Tronscan می‌توانید تترهای انتقال یافته بر بلاکچین ترون را ردیابی کنید.

منابع: anycoindirect | prestmit

به این مقاله امتیاز دهید
درباره اشکان ریاحی
شوق نوشتن، هیجان بازارهای مالی، خوی کنجکاوانه و عشق به ترجمه از من یک تولیدکننده محتوا تخصصی در حوزه بازارهای مالی ساخته که با تجربه ۸ سال حضور فعال به عنوان تریدر، مترجم و نویسنده در تلاشم تا نوین‌ترین اتفاقات دنیای کریپتوکارنسی را در اختیار مردم عزیز کشورم قرار بدم.
درباره اشکان ریاحی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید