حمایت چیست؟ مقاومت چیست؟ - مجله رمزینکس

حمایت چیست؟ مقاومت چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۴۰۳

در نمودار قیمت محدوده‌های وجود دارد که می‌توانند موجب توقف روند قیمت، یا تغییر روند قیمت شوند. تشخیص این محدوده‌ها به ما کمک می‌کند که بهتر تصمیم بگیریم، به موقع وارد معامله شویم و به موقع از معامله خارج شویم. این محدوده‌ها را در اصطلاح حمایت(Support) و مقاومت(resistance) می نامیم.

حمایت محدوده‌ای است که برای خریداران جذاب است ,.

مقاومت محدوده‌ای است که برای فروشندگان جذاب است.

اهمیت حمایت و مقاومت‌(Support & Resistance)

یکی از کلیدی‌ترین و اساسی‌ترین مواردی که به ما کمک می‌کند نقاط بازگشت و یا ادامه روند قیمت را پیشبینی کنیم، ناحیه‌های حمایت و مقاومت است. توانایی رسم یک محدوده‌ حمایتی معتبر به معامله‌گر این امکان را می‌دهد که محدوده‌ی آغاز روند صعودی را شناسایی کند و با دیگر خریدارانی که این محدوده را جذاب می‌بایند وارد معامله خرید شود. همچنین شناسایی مقاومت به او کمک می‌کند نقطه‌ی خروج از معامله را با دقت بهتری تعین کند.

مقاومت‌ها و حمایت‌ها به ما کمک می‌کنند از انجام معاملات اشتباه جان سالم به در ببریم. مثلا در ناحیه‌ای که برای خریداران جذاب است، دست به معامله فروش نزنیم و در محدوده‌ای که احتمال کسب سود از معامله‌ BUY بیشتر است، وارد معامله فروش نشویم، خلاصه در مکان درست، کار درست را انجام دهیم.

عکس زیر مربوط به نمودار بیت کوین در تایم فریم ۴ ساعته است. و همانطور که می‌بینید قیمت با رسیدن به منطقه سبز رنگ تغییر روند می‌دهد و روند صعودی را آغاز می‌کند و با رسیدن به محدوده قرمز رنگ روند صعودی‌اش به پایان می‌رسد و وارد یک روند نزولی می‌شود.

دلیل شکل گیری حمایت و مقاومت(Support & Resistance)

به نمودار زیر که مربوط به ریپل در تایم‌فریم یک ساعته است دقت کنید.

حمایت و مقاومت استاتیک بیت کوین در تایم فریم یک ساعته

همانطور که می‌بینیم ریپل در محدوده‌ای که مشخص کرده‌ایم با قدرت از پایین به بالا حرکت کرده‌است. فرض کنیم ما آن‌روز شاهد این حرکت قیمت بوده‌ایم اما از خرید جا مانده‌ایم. اگر قیمت به این نقطه بازگردد دوست داریم بخریم؟ احتمالا خیلی از معامله‌گران دیگر نیز وجود دارند که این حرکت قیمت را دیده‌اند و حسرت خورده اند که چرا این حرکت صعودی خوب را از دست داده‌اند. بنابراین دفعه بعد که قیمت به این نقطه بازگردد می‌خواهند خریداری کنند. این قضیه باعث تجمع خریداران در این ناحیه می‌شود و اگر قیمت به این ناحیه بازگردد شروع به خریدن می‌کنند. این فشار خرید باعث می‌شود که قیمت نتواند از این ناحیه پایین‌تر برود و اصطلاحا در این ناحیه حمایت شود. از طرف دیگر فروشندگانی که در سطوح بالاتر معامله sell بازکرده‌اند، با نزدیک شدن به این محدوده‌ تصمیم می‌گیرند از معاملات خود خارج شوند چون امکان بازگشت روند را می‌دهند و نگران‌اند سود خود را از دست دهند و برای این کار باید رمزارزی که فروخته‌اند را بخرند(Buy to cover) تا معامله‌شان بسته شود، این موضوع نیز باعث می‌شود که نه تنها تجمع فروشنده‌ها در این ناحیه کم شود بلکه به تعداد خریداران افزوده شود. معامله‌گرانی نیز هستند که در این منطقه معامله فروش باز کرده‌اند و خیلی خوشحال می‌شوند اگر شاهد بازگشت قیمت  به این ناحیه شوند چرا که می‌توانند بدون ضرر از معامله خارج شوند. بستن معامله فروش باعث کاهش فروشندگان و افزایش خریداران می‌شود. چه بسا نه تنها معامله فروش خود را ببندند بلکه به خریدران نیز بپیوندند.

دقیقا برعکس همین سناریو برای ایجاد مقاومت‌ها وجود دارد.

معامله‌گرانی در تله افتاده‌اند و به اشتباه در این منطقه وارد معامله خرید شده‌اند، اما بلافاصله قیمت شروع به پایین آمدن کرده و آنها وارد ضرر شده‌اند. وقتی قیمت به این ناحیه برمی‌گردد آنها معامله خرید خود را می‌بندند و در واقع ارز خریداری شده را می‌فروشند(sell to cover-افزایش فشار فروش)، همچنین تریدرهایی که از ریزش قبلی قیمت جا مانده‌ بودند این بار این موقعیت را از دست نمی‌دهند و در این ناحیه می‌فروشند. این موضوع باعث می‌شود مقاومتی در مقابل بالاتر رفتن قیمت شکل بگیرد.

انواع حمایت و مقاومت(Support & Resistance)

به طور کلی دو نوع حمایت و مقاومت داریم: استاتیک و داینامیک.

در عکس‌های زیر هر دوی آنها را مشخص کرده‌ایم.

حمایت و مقاومت استاتیک

اگر حمایت یا مقاومت یک محدوده‌ی ثابت باشد که با گذر زمان مقدارش تغییر نمی‌کند به آن حمایت یا مقاومت استاتیک می‌گوییم. این نوع از محدوده‌ها، به صورت افقی روی نمودار قیمت رسم می‌شوند.

حمایت و مقاومت استاتیک

حمایت و مقاومت داینامیک

 اگر حمایت یا مقاومت مقدارش در طول زمان کاهش یا افزایش یابد به آن حمایت یا مقاومت داینامیک می‌‌گوییم.

حمایت و مقاومت داینامیک انواع مختلفی دارد، علاوه بر خطوطی که در عکس پایین می‌بینیم(خط روند- Trend Line)، ابر ایچیموکو، میانگین‌های متحرک و … می‌توانند نقش حمایت و مقاومت داینامیک را ایفا کنند.

خط روند صعودی: حمایتی است که از یک روند صعودی، حمایت می‌کند و جلوی تغییر روند را می‌گیرد.

حمایت داینامیک-خط روند صعودی

خط روند نزولی:  مقاومتی است که در مقابل افزایش قیمت یک روند نزولی مقاومت می‌کند.

مقاومت داینامیک-خط روند نزولی

رابطه حمایت، مقاومت و تایم‌فریم

حمایت و مقاومت هرچه به تایم‌فریم بالاتری مربوط باشند قدرت و اعتبار بیشتری دارند. دلیل این موضوع این است که حرکات تایم‌فریم‌های بالاتر نیاز به خریدران و فروشندگان بیشتری دارد. مثلا اینکه قیمت یک سطح برای ۱۰ روز متوالی در یک روند صعودی قرار بگیرد نیاز به خریداران بیشتر دارد تا زمانی که بخواهیم قیمت را برای ۱۵۰ دقیقه صعودی نگه داریم. پس قاعدتا یک حمایت روزانه از یک حمایت ۱۵ دقیقه قدرتمندتر است.  گذشته از این هرچه حمایت یا مقاومت مربوط به تایم فریم بالاتری باشد، معامله‌گران بیشتری آن را مشاهده می‌کنند و بر اساس آن دست به ترید می‌زننند.

جمع‌بندی

در نمودار قیمت محدوده‌های وجود دارد که می‌توانند موجب توقف روند قیمت، یا تغییر روند قیمت شوند. این محدوده‌ها را در اصطلاح حمایت(Support) و مقاومت(resistance) می نامیم. حمایت محدوده‌ای است که برای خریداران جذاب است و مقاومت محدوده‌ای است که برای فروشندگان جذاب است. مقاومت و حمایت به دو نوع استاتیک و داینامیک تقسیم می‌شوند. نواحی استاتیک به صورت افقی روی چارت قیمت رسم می‌شوند. حمایت و مقاومت در تایم‌فریم‌های بالاتر قدرت بیشتری نسبت به تایم‌فریم پایین‌تر دارد.

درباره محمد باقر جندقی
از سال 98 به صورت جدی وارد حوزه تحلیل بازارهای مالی شده‌ام، به مطالعه روش‌ها و متدهای مختلف تحلیل تکنیکال پرداخته‌ و روانشناسی معامله‌گری را به صورت تخصصی دنبال کرده‌ام. همچنان و هر روزه در حال یادگیری‌ام و هیچوقت به اطلاعاتم در این زمینه بسنده نکرده‌ام. درحال حاضر به عنوان تحلیلگر، معامله‌گر و نویسنده در بازارهای کریپتوکارنسی و فارکس فعالیت می‌کنم.
درباره محمد باقر جندقی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید