قرارداد هوشمند ترون چیست؟ بررسی اسمارت کانترکت ترون - رمزینکس
۱۷ شهریور ۱۴۰۳ اخبار
  1. معرفی نشان جدید «تقلب بد است» در بازی همستر کامبت برای مقابله با تقلب
  2. کد مخفی ویدیو تپ سواپ امروز یکشنبه ۱۸ شهریور به همراه آموزش وارد کردن
  3. کد ویدیو میم فای یکشنبه ۱۸ شهریور به همراه پاسخ تصویری
  4. انیگما راکی ربیت امروز یکشنبه ۱۸ شهریور به همراه پاسخ تصویری
  5. کلید امروز مینی گیم همستر کامبت یکشنبه ۱۸ شهریور + آموزش ویدئویی
  6. کد مورس امروز همستر یکشنبه ۱۸ شهریور
  7. ایردراپ‌های بزرگ بعدی بازی‌های تلگرامی: از همسترکامبت تا راکی ربیت
  8. عرضه توکن کتیزن در ۳۰ شهریور: پیش‌بینی‌ها، قیمت و تغییرات بازار
  9. چرا قیمت بیت کوین (BTC) در حال سقوط است؟ دلایل اصلی کاهش ۷ درصدی
  10. کاردانو به نزدیکی سطح حمایت حیاتی ۰.۳۱۷۲ دلار رسید: آیا گاوها وارد عمل خواهند شد؟
  11. کارت های امروز همستر شنبه ۱۷ شهریور
  12. چشم‌انداز آینده ترون، کاهش قیمت در کوتاه‌مدت یا فرصت ورود به بازار؟
  13. کد کمبو میم فای امروز شنبه ۱۷ شهریور + آموزش وارد کردن
  14. رمز جیمز (GEMZ) امروز شنبه ۱۷ شهریور
  15. کارت های امروز راکی ربیت شنبه ۱۷ شهریور به همراه پاسخ تصویری
  16. کارت های پیکسل امروز شنبه ۱۷ شهریور به همراه تصویر آموزشی
  17. قیمت امروز همستر کامبت شنبه ۱۷ شهریور در بازار پیش از عرضه
  18. تصویر امروز جیمز شنبه ۱۷ شهریور به همراه پاسخ تصویری
  19. جواب سوال تایم فارم امروز شنبه ۱۷ شهریور
  20. کد ویدیو میم فای شنبه ۱۷ شهریور به همراه پاسخ تصویری
  21. کلید امروز مینی گیم همستر کامبت شنبه ۱۷ شهریور + آموزش ویدئویی

قرارداد هوشمند ترون چیست؟ بررسی اسمارت کانترکت ترون

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳

قرارداد هوشمند ترون (Tron smart contract) یک برنامه دیجیتالی است که روی بلاکچین ترون طراحی شده است. این قرارداد به صورت خودکار و بدون نیاز به واسطه‌های متمرکز تراکنش‌ها را انجام می‌دهد. شبکه ترون، انقلابی شگفت‌انگیز در دنیای کریپتوکارنسی بود. پلتفرمی با هزینه تراکنش کمتر و سرعت بالاتر. از طرفی قرارداد هوشمند ترون سبب شده که افراد زیادی برای انجام فعالیت‌های خود از شبکه Tron استفاده کنند. براساس آمار منتشر شده، کمتر از ۳ میلیارد تراکنش روی شبکه Tron انجام می‌شود که ۱.۸ میلیارد این تراکنش‌ها از قراردادهای هوشمند ترون بهره گرفته‌اند. حال به دلیل کاربردی بودن قرارداد هوشمند ترون، در ادامه به معرفی و بررسی کاربرد اسمارت کانترکت ترون پرداخته‌ایم.

قرارداد هوشمند ترون به چه معناست؟

نماد ترون در فضایی قرمز رنگ
ترون یک شبکه را هزینه تراکنش کم و مقیاس‌پذیری بالا است.

قراردادهای هوشمند در سال ۱۹۹۰ برای اولین بار معرفی شدند. قرارداد هوشمند (Smart Contract) یک فرایند از پیش تعیین شده است که براساس شرایط خاصی اجرایی می‌شود. برای مثال فرض کنید خرید نان از طریق قرارداد هوشمند روی دهد. در این صورت، هرگاه که مشتری از طریق یک دستگاه کارتخوان، نان مورد نظر و تعداد آن را انتخاب کند، پس از پرداخت، نان پخته و از تنور خارج می‌شود. در اینجا، شرایط انجام فعال شدن قرارداد هوشمند، انتخاب نان و پرداخت مبلغ بود. حال همین مثال را با خرید ارز دیجیتال و شبکه بلاکچین تصور کنید.

حال این فرایند، به شبکه بلاکچین کشیده شده و قرارداد هوشمند ترون از مشهورترین آن‌ها است. شبکه ترون در سال ۲۰۱۸ ایجاد شد تا توکن TRX را از بلاکچین اتریوم خارج و وارد شبکه خود کند. خرید ترون و استفاده از شبکه آن در سال ۲۰۲۲ به اوج محبوبیت خود رسید. جایی که شرکت‌ها  و افراد زیادی به منظور پیشبرد امور خود، اقدام به ساخت قرارداد هوشمند ترون کردند. در آن موقع، بیش از ۱.۵ میلیون حساب جدید به ترون اضافه شد و تعداد کاربران ترون را به ۹۳.۵ میلیون نفر رساند. در همان زمان نیز میزان ارزش قفل شده (TVL) ترون نیز به ۹.۲ میلیارد دلار رسید.

کاربرد قرارداد هوشمند ترون چیست؟

قرارداد هوشمند ترون در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارد. در ادامه به معرفی کاربردهای اسمارت کانترکت ترون پرداخته‌ایم.

  • حوزه پرداخت
  • بازی و سرگرمی
  • قانون‌گذاری
  • املاک و مستغلات
  • خلق فناوری‌های جدید
  • ایجاد کسب‌وکار
  • استفاده در صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز (DEX)

چرا باید از قرارداد هوشمند ترون استفاده کرد؟

با توجه به اینکه اسمارت کانترکت ترون کاربردهای فراوانی دارد، بسیاری از فعالان حوزه کریپتو به دنبال استفاده از این تکنولوژی نوین هستند. در ادامه، به معرفی و بررسی چهار دلیل عمده برای استفاده از قرارداد هوشمند ترون پرداخته‌ایم.

۱. مدیریت درون زنجیره‌ای

نماد ترون در ماین دو رنگ آبی و قرمز به شکل دورانی
قرارداد هوشمند ترون در ایجاد توکن‌های جدید نیز کاربرد دارد.

دموکراتیک‌ترین حالت مدیریت یک مجموعه در وب ۳.۰ پیاده‌سازی می‌شود. شبکه ترون نیز از این قاعده مستثنی نیست و دارندگان توکن TRX می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های مهم شبکه شرکت کنند. این رای‌گیری‌ها همه توسط قراردادهای هوشمند مختلف که در شبکه ترون ساخته شده‌اند، صورت می‌گیرند. هنگامی که یک تصمیم به رای‌ گذاشته می‌شود، در صورت رای دادن تمام اعضای حاضر، یک قرارداد هوشمند جدید در راستای ایجاد تغییرات، فعال خواهد شد.

برای مثال جامعه ترون تصمیم دارد که یک متاورس راه‌اندازی کند. با به میان گذاشتن این ایده، اگر رای لازم آورده شود، به صورت خودکار قراردادی هوشمند در شبکه ترون پیاده‌سازی خواهد شد که منجر به ایجاد یک متاورس می‌شود. (البته این یک مثال است و ارائه متاورس پیچیده‌تر از این حرف‌هاست!). حال بسیاری از افراد به منظور ایجاد چنین فرایند‌هایی، از قرارداد هوشمند ترون استفاده می‌کنند.

۲. پشتیبانی از توکن جدید

توکن‌های مشهور زیادی از جمله تتر، بیت تورنت، ایپ (APE) و فلوکس از بلاکچین ترون استفاده می‌کنند. به همین منظور، افرادی که قصد ارائه یک توکن جدید را دارند، می‌توانند با استفاده از شبکه و قرارداد هوشمند ترون، یک توکن جدید ایجاد و روانه بازار کریپتوکارنسی کنند.

۳. ایجاد مقیاس‌پذیری

یکی از قابلیت‌های جذاب شبکه ترون، مقیاس‌پذیری بالا آن است. ترون امکان پردازش بیش از ۲ هزار تراکنش را در ثانیه دارد. با استفاده از الگوریتم اثبات سهام، شبکه ترون امکان هجوم هزاران کاربر و استفاده آنان از انواع قرارداد هوشمند ترون را فراهم کرده است.

۴. اکوسیستم پیشرفته

اکوسیستم ترون به لطف ایجاد بیت تورنت و فضای دیفای شگفت‌انگیزش، پیشرفت چشم‌گیری کرده است. توسعه‌دهندگان با استفاده از قرارداد هوشمند ترون، می‌توانند محصولات دیفای متعدد و dAppهای جذاب و نوینی ایجاد کنند. به لطف سازگاری بالای ماشین مجازی ترون با ماشین مجازی اتریوم، توسعه‌دهندگان توانایی انتقال برنامه‌های خود از اتریوم به اکوسیستم ترون را خواهند داشت.

چطور می‌توان قرارداد هوشمند ترون ساخت؟

حال که با مزایای قرارداد هوشمند ترون آشنا شدید، نوبت به آموزش ساده ساخت آن می‌رسد. به یاد داشته باشید که ساخت اسمارت کانترکت ترون به سادگی نیست و حتما باید تا حد قابل توجهی دانش برنامه‌نویسی داشته باشید.

  • ایجاد یک محیط پیشرفته برای پیاده‌سازی قرارداد هوشمند (مانند گوگل کروم و ترون لینک ولت)
  • نگارش برنامه با استفاده از زبان برنامه‌نویسی مناسب
  • کامپایل کردن یا ساده‌سازی برنامه نوشته شده
  • بررسی نواقص و رفع آن‌ها
  • پیاده‌سازی قرارداد هوشمند

جمع‌بندی

در این مقاله از رمزینکس به بررسی قرارداد هوشمند ترون و کاربردهای آن پرداختیم. اسمارت کانترکت ترون یک فرایند خودکار بوده که درصورت برقراری شرایط خاصی اجرایی می‌شود. با توجه به پیشرفت چشم‌گیر شبکه ترون، بسیاری از افراد از قراردادهای هوشمند آن برای پیاده‌سازی فرایندهایی نوین استفاده می‌کنند. از کاربردهای قرارداد هوشمند ترون می‌توان به مدیریت شبکه، پشتیبانی از توکن جدید، مقیاس‌پذیری و ایجاد یک اکوسیستم بهینه نام برد.

سوالات متداول

آیا برای ایجاد قرارداد هوشمند ترون نیاز به توکن TRX داریم؟

برای اینکه بتوانید یک اسمارت کانترکت Tron ایجاد کنید، در کنار دانش برنامه‌نویسی، برای هزینه‌های شبکه نیاز به مقداری توکن ترون دارید.

آیا ایجاد قراردادهای هوشمند جدید، تاثیری در قیمت ترون دارد؟

اگر قراردادهای هوشمندی که در شبکه ترون پیاده‌سازی می‌شوند، به اندازه کافی کاربردی باشند، می‌توانند موجب محبوبیت شبکه و در نهایت افزایش قیمت ترون شوند.

منابع: zircon

4.5/5 - (23 امتیاز)
درباره اشکان ریاحی
شوق نوشتن، در کنار هیجان ترید، از سال ۹۶ از من یک نویسنده تخصصی حوزه کریپتو ساخته که در کنار نویسندگی، مشغول ترید و تحلیل بازارهای مالی هستم.
درباره اشکان ریاحی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید