پاداش استخراج لایت کوین چقدر است و چرا مقدارش تغییر می‌کند؟
۲۹ شهریور ۱۴۰۳ اخبار
  1. چرا نات‌کوین با وجود سوزاندن ۲۳۳ میلیون توکن همچنان در افت است؟
  2. سولانا سیکر؛ گوشی کریپتوی نسل جدید با امکاناتی جذاب و ایردراپ‌های ویژه
  3. انتقال سرمایه از کتیزن به کیف پول غیر حضانتی شروع شد
  4. کارت های امروز همستر پنجشنبه ۲۹ شهریور + ویدیوی آموزشی
  5. چرا فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش داد؟
  6. افزایش فعالیت نهنگ‌های ریپل و سیگنال صعودی به معامله‌گران
  7. کارت های امروز راکی ربیت پنجشنبه ۲۹ شهریور به همراه پاسخ تصویری
  8. رمز جیمز (GEMZ) امروز پنجشنبه ۲۹ شهریور
  9. قیمت امروز همستر کامبت پنج‌شنبه ۲۹ شهریور در بازار پیش از عرضه
  10. قیمت امروز کتیزن پنج‌شنبه ۲۹ شهریور در بازار پیش از عرضه
  11. قیمت امروز راکی ربیت پنج‌شنبه ۲۹ شهریور در بازار پیش از عرضه
  12. کد کمبو میم فای امروز پنجشنبه ۲۹ شهریور + آموزش وارد کردن
  13. پاسخ پازل امروز ربات میجر پنجشنبه ۲۹ شهریور + آموزش تصویری
  14. سکه مخفی راکی ربیت Easter Eggs امروز پنجشنبه ۲۹ شهریور + آموزش تصویری
  15. تصویر امروز جیمز پنجشنبه ۲۹ شهریور به همراه پاسخ تصویری
  16. کلید امروز مینی گیم همستر کامبت پنجشنبه ۲۹ شهریور + آموزش ویدئویی

پاداش استخراج لایت کوین چقدر است و چگونه مقدارش تغییر می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۳   تاریخ بروزرسانی: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
استخراج لایت کوین

پاداش استخراج لایت‌کوین (Litecoin) به تعدادی از واحدهای لایت‌کوین داده می‌شود که استخراج‌کنندگان در ازای تایید تراکنش‌ها و ایجاد بلوک‌های جدید در شبکه بلاک‌چین دریافت می‌کنند. در حال حاضر پاداش استخراج لایت کوین به ازای ساخت هر بلاک، مقدار ۶.۲۵ واحد از این ارز دیجیتال است. پاداش استخراج این رمزارز قدیمی در ابتدا ۵۰ واحد به ازای ساخت هر بلاک بود اما به مرور زمان و با رخ دادن پدیده هاوینگ، رفته رفته کاهش یافت. در این مطلب به بررسی مقدار پاداش استخراج لایت کوین و تغییرات آن در گذر زمان پرداخته می‌شود و به دلایل تغییرات پاداش استخراج لایت کوین اشاره خواهد شد.

تاثیر هاوینگ (Halving) در استخراج لایت کوین چیست؟

هاوینگ لایت کوین
فرآیند هاوینگ هر ۴ سال یکبار مقدار پاداش استخراج لایت کوین را نصف می‌کند.

ارز لایت کوین به عنوان یکی از قدیمی‌ترین ارزهای دیجیتال از مفهوم هاوینگ در روند استخراجی خود استفاده می‌کند. هاوینگ لایت کوین فرآیندی است که طی آن تعداد توکن‌های دریافتی به عنوان پاداش استخراج نصف می‌شود. این اتفاق برای بیت کوین و لایت کوین هر ۴ سال یک بار می‌افتد و پاداش دریافتی استخراج‌کنندگان به مرور کاهش می‌یابد.

این روند می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر عرضه و تقاضا و قیمت لایت کوین داشته باشد. اگر به دنبال خرید ارز دیجیتال لایت‌کوین هستید، توصیه می‌شود از یک صرافی ارز دیجیتال معتبر استفاده کنید تا با اطمینان خاطر تراکنش‌ها را انجام دهید.

مقدار پاداش استخراج اعطا شده در هاوینگ‌های لایت کوین چقدر بود؟

پاداش استخراج لایت کوین از ابتدا ۵۰ واحد بوده که به مرور زمان به ۶.۲۵ واحد رسیده است. جدول زیر مقدار پاداش در هاوینگ لایت کوین را نشان می‌دهد:

شماره هاوینگسالمقدار پاداش استخراج
اولین هاوینگ۲۰۱۵۲۵ واحد
دومین هاوینگ۲۰۱۹۱۲.۵ واحد
سومین هاوینگ۲۰۲۳۶.۲۵
مقدار پاداش استخراج لایت کوین در هاوینگ‌های مختلف

فرآیند دریافت پاداش توسط استخراج‌کنندگان لایت کوین

استخراج لایت کوین شامل اعتبارسنجی تراکنش‌ها در بستر بلاک چین لایت کوین در کنار ساخت کامل یک بلاک است که با اعطای پاداش به نود (ماینر) سازنده بلاک همراه می‌شود. لایت کوین در طراحی الگوریتم اجماع خود از اثبات کار استفاده می‌کند، که قدرت محاسباتی خود را برای حل یک معمای رمزنگاری شده به کار می‌برد. اکوسیستم لایت کوین به اولین ماینری که بتواند به پاسخ مورد نظر برسد برای معما برسد، تعدادی لایت کوین پاداش می‌دهد.

۳ روش برای بدست آوردن پاداش بیشتر لایت کوین

روش های مختلفی برای بدست آوردن پاداش بیشتر حاصل از استخراج لایت کوین وجود دارد که در اینجا به بررسی ۳ مورد پرداخته می‌شود:

۱. افزایش تعداد ماینرها

آشکار است که افزایش تعداد ماینرها و خرید دستگاه‌های ماینرهای بیشتر شانس برنده شدن کاربران را افزایش می‌دهد. البته این راه شاید به تنهایی چندان منطقی نباشد.

۲. استفاده از ماینرهای قوی‌تر

ماینرهای لایت کوین
استفاده از ماینرهای قوی‌تر شانس دریافت پاداش لایت کوین را افزایش می‌دهد.

استفاده از ماینرهای قوی‌تر با هش ریت بالاتر در شانس برنده شدن پاداش استخراج موثر است. می‌توان گفت که این روش حتی نسبت به افزایش تعداد ماینرها به صرفه‌تر منطقی‌تر باشد. شرکت در استخرهای ماینینگ ایده خوبی در جهت افزایش پاداش استخراج برای ماینرهایی با توان پردازشی قوی‌تر است.

۳. شرکت در استخرهای ماینینگ خاص

شاید بتوان گفت منطقی‌ترین راه برای بدست آوردن پاداش بیشتر، شرکت در استخرهای ماینینگی است که اشباع نیستند.

استخرهایی که درصد زیادی از ماینرهای شبکه را در خود جای داده‌اند، اگر چه احتمال بیشتری برای برنده شدن پاداش دارند اما تعداد توکن‌های پاداش داده شده به نودها بسیار کم (به دلیل تعداد زیاد نودها) است. در استخرهایی هم که تعداد نودهای پایینی دارند شانس برنده شدن به مراتب پایین‌تر از بقیه استخرها است.

پس استخرهای ماینینگی که بین ۲ پارامتر تعداد نودها و شانس برنده شدن توازن بهتری دارند، پاداش بیشتری دریافت خواهند کرد.

دلایل نصف شدن پاداش استخراج لایت کوین در گذر زمان

برای اولین بار بیت کوین با اهداف جالبی از پدیده هاوینگ رونمایی کرد؛ لایت کوین هم با دنبال کردن همان اهداف این راه را طی کرد. در زیر دلایل اتفاق افتادن این رخداد ذکر شده است:

۱. حفظ ارزش

با نصف شدن تعداد کوین‌های قابل استخراج، بخشی از ارزش ذاتی لایت کوین حفظ می‌شود. این کار به کاهش تعداد کوین‌های ورودی به چرخه کمک می‌کند و تعداد کمتر کوین‌ها در مقاطع زمانی مشخص به جلوگیری از کاهش ارزش لایت کوین می‌انجامد.

۲. ادامه روند استخراج کوین

یکی از مهم‌ترین دلایل برای نصف شدن تعداد کوین‌های پاداش، ادامه روند استخراج رمزارز است، به این معنا که این روند تا مدت زمان طولانی‌تری حفظ می‌شود. از آن جایی که لایت کوین هم مانند بیت کوین برای تعداد کوین‌های در گردش خود محدودیت قائل شده است، اگر تعداد کوین‌ها در طول زمان کاهش نیابد تنها در مدت چند سال همه کوین‌ها استخراج می‌شوند.

جمع بندی

در این مطلب با پاداش استخراج لایت کوین و نحوه اهطای آن به کاربران آشنا شدید و مقدار توکن دریافتی به ازای ساخت هر بلاک را شناختید. اگر چه تعداد توکن‌های دریافتی هر ۴ سال یک بار کمتر می‌شود اما  با بالا رفتن ارزش ارزهای دیجیتال و مورد توجه قرار گرفتن بازار کریپتو ارزش هر توکن افزایش خواهد یافت. با تمام این تفاسیر اما ممکن است روزی فرا برسد که استخراج لایت کوین به صرفه نباشد.

سوالات متداول

در هاوینگ بعدی پاداش استخراج لایت کوین چه مقدار خواهد شد؟

طبق برآوردها، هاوینگ بعدی که قرار است در سال ۲۰۲۷ اتفاق بیفتد، تعداد لایت کوین‌های قابل پاداش را نصف ۶.۲۵ یعنی ۳.۱۲۵ واحد به ازای هر بلاک خواهد کرد.

چه تعداد لایت کوین تا الان استخراج شده و محدودیت کوین‌های آن چقدر است؟

محدودیت تعیین شده برای حداکثر تعداد کوین‌های در گردش لایت کوین ۸۴ میلیون واحد است که حدود ۷۵ میلیون واحد آن استخراج شده و در گردش است. این ۸۴ میلیون واحد، ۴ برابر ۲۱ میلیون واحد بیت کوین (حداکثر تعداد کوین‌های قابل استخراج) است.

تعداد لایت کوین‌های قابل استخراج در هر روز چقدر است؟

بلاک چین لایت کوین در هر روز حدود ۷۲۰۰ واحد تولید می‌کند و ماینرها این تعداد لایت کوین را استخراج می‌کنند. در هاوینگ بعدی این تعداد به ۳۶۰۰ واحد در طول روز کاهش می‌یابد.

منبع: Investopedia

به این post امتیاز دهید
درباره حامد ترابی
دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی هستم. از ابتدای دوره کارشناسی به حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال علاقه پیدا کردم و به نویسندگی و کار ژورنالیستی در ارزهای دیجیتال مشغول شدم. طراحی و توسعه شبکه‌های بلاکچینی برای من جذاب بوده و ایده‌های جدید و خلاقانه بلاکچینی رو دنبال می کنم.
درباره حامد ترابی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

بنر استیکی موبایل تند تند تون ببر