قیمت بیت‌کوین پس از روزها افزایش، فرو ریخت 💥 - مجله رمزینکس

نوسانات بیت‌کوین: تحلیل عوامل زمینه‌ساز ریزش اخیر

بیت‌کوین ارز مطرح با تکنولوژی بلاکچین سقوط کرده و از هم پاشیده است.
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۳

پس از چندین روز روند صعودی و لمس محدوده قیمتی ۷۲ هزار دلاری، بیت‌کوین در روز جمعه مسیر خود را معکوس کرد و طی چند ساعت، بیش از ۳۰۰۰ دلار کاهش یافت. با وجود تداوم ورود سرمایه به صندوق‌های قابل معامله‌ی بورسی مبتنی بر بیت‌کوین در ایالات متحده (ETF)، این افت قیمت، ابهاماتی را در خصوص عوامل زمینه‌ساز آن ایجاد کرده است.

تأثیر صندوق‌های قابل معامله‌ی بورسی بیت‌کوین (ETF)

مهم‌ترین رویداد صنعت ارزهای دیجیتال در سال جاری، تأیید راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله‌ی بورسی بیت کوین (ETF) توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) در ماه ژانویه بود. این رخداد حتی بر رویداد بسیار مورد انتظار هاوینگ (نصف شدن عرضه) بیت‌کوین سایه انداخت. بازیگران کلیدی مالی مانند بلک‌راک و فیدلیتی با راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله با پشتوانه بیت کوین، گامی قابل توجه در جهت پذیرش گسترده‌تر این ارز دیجیتال برداشتند. اکنون سرمایه‌گذاران خرد و نهادی می‌توانند بدون مواجهه با دشواری‌های نگهداری کلیدهای خصوصی یا به خاطر سپردن گذرواژه‌های پیچیده، در معرض بازار بیت‌کوین قرار بگیرند.

تأثیر راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله‌ی بورسی بیت‌کوین (ETF) فوری و چشمگیر بود. قیمت بیت‌کوین طی چند هفته بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت و به بالاترین رقم تاریخی خود یعنی ۷۳۸۰۰ دلار، دو ماه پس از راه‌اندازی رسید. این اولین باری بود که بیت کوین قبل از یک هاوینگ، رکورد جدیدی ثبت می‌کرد. از آن زمان، نوسانات قیمتی بیت‌کوین وابستگی نزدیکی به ورود و خروج سرمایه از این ابزارهای مالی پیدا کرده است. برای نمونه، بیت کوین در اواسط آوریل و اوایل ماه مه، زمانی که سرمایه‌گذاران مقادیر قابل توجهی را خارج کردند، افت‌های محسوسی را تجربه کرد. این روند در اواسط ماه مه معکوس شد و تا ۲۱ اردیبهشت، به مدت ۱۹ روز متوالی شاهد ورود مستمر سرمایه بودیم.

با وجود این روند مثبت، بیت‌کوین در روز جمعه با یک ریزش شدید مواجه شد و طی چند دقیقه از ۷۲۰۰۰ دلار به ۶۸۵۰۰ دلار سقوط کرد.

دلیل ریزش بیت‌کوین چیست؟

در صورتی که جریان ورودی صندوق‌های ETF عامل این افت ناگهانی نباشد، چه عواملی باعث این کاهش شده است؟ متخصصان حوزه‌ی ارزهای دیجیتال چند فرضیه‌ی محتمل را مطرح کرده‌اند.

اهرم (Leverage) و دینامیک بازار

ویلی وو، تحلیلگر برجسته‌ی بازار ارزهای دیجیتال، بر این باور است که استفاده‌ی افراطی از اهرم در سیستم، عامل اصلی این ریزش به شمار می‌رود. او خاطرنشان می‌کند که «تا زمانی که معاملات اهرمی خرید بلندمدت دست از تعقیب قیمت برندارند، بیت کوین ثبات نخواهد یافت.» این گفته حاکی از آن است که موقعیت‌های اهرم بالا می‌تواند منجر به بی‌ثباتی در بازار شود. این دیدگاه بارها در وب‌سایت کریپتو ایکس (Crypto X) نیز مورد بحث قرار گرفته است.

سودگیری (Profit-Taking)

یکی دیگر از تئوری‌های مطرح، سودگیری است. با نزدیک شدن قیمت بیت‌کوین به ۲ درصد از بالاترین رقم تاریخی خود یعنی ۷۳۸۰۰ دلار، بسیاری از سرمایه‌گذاران این را فرصتی عالی برای نقد کردن سرمایه‌های خود تلقی کردند. با توجه به اینکه تقریباً همه‌ی سرمایه‌گذاران در این سطوح قیمتی در سود هستند، تمایل به تثبیت سود، به احتمال زیاد به موج فروش دامن زده است.

تأثیر بر بازار

فارغ از دلایل دقیق، سقوط بیت‌کوین تنها طی یک روز منجر به لیکوئید شدن (تصفیه‌ی اجباری) بیش از ۴۰۰ میلیون دلار شد. این رویداد، زنگ خطری جدی برای معامله‌گران با اهرم بالا در خصوص نوسانات بالقوه‌ی شدید بازار به شمار می‌رود.

نتیجه‌گیری

در حالی که ظهور صندوق‌های قابل معامله‌ی بورسی بیت‌کوین (ETF) پویایی جدیدی به نوسانات قیمتی بیت‌کوین داده است، عواملی مانند اهرم (Leverage) و سودگیری همچنان نقش اساسی در نوسانات این ارز دیجیتال ایفا می‌کنند. سرمایه‌گذاران باید محتاط باشند و هنگام فعالیت در بازار، این عناصر را در نظر بگیرند.

منبع: CryptoPotato

به این مقاله امتیاز دهید
هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
درباره هومن شالچی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید