بررسی جامع امنیت بیت کوین؛ ۳ دلیل اصلی امن بودن بیت کوین

امنیت بیت کوین چگونه تامین می‌شود؟ بررسی جامع امنیت بیت کوین

یک قفل پشت بیت کوین که نشان از امنیت بیت کوین دارد
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

بیت کوین به عنوان اولین و بزرگترین ارز دیجیتال بازار کریپتوکارنسی، همواره بیشتر از سایر رمزارزها در چشم بوده است؛ همه به‌دنبال آن بوده که لحظه‌ای از لغزش از بیت کوین رخ دهد و صفر تا ۱۰۰ آن را زیر سوال ببرند. اما بیت کوین با استفاده از فناوری بلاکچین، هرآنچه که باید را در نظر داشته و تا به حال موفق شده با رشد چند صد هزار درصدی خود، در قله بازار کریپتوکارنسی بنشیند. با وجود تمام این تفاسیر، امنیت بیت کوین همچنان مورد بحث است؛ آیا بیت کوین امن است؟ 

به همین منظور در این مقاله از رمزینکس به بررسی امنیت بیت کوین و مواردی که ممکن است این امنیت را مختل کند، پرداخته‌ایم.

امنیت بیت کوین؛ آیا بیت کوین امن است؟

قفل در کنار سکه بیت کوین که نشان از امنیت بیت کوین دارد
بیت کوین با استفاده از بلاکچین، امنیت خود را تامین می‌کند.

با توجه به قیمت بیت کوین امروز و رشد بی‌سابقه‌ای که در چند سال اخیر داشته، همه‌چیز حاکی از وجود یک سیستم بی‌نقص در شبکه BTC است. روزانه بیش از ۵۰۰ هزار تراکنش روی شبکه بیت کوین به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار صورت می‌گیرد و افراد زیادی از بیت کوین به عنوان یک روش پرداخت چه در دنیای کریپتوکارنسی و چه دنیای واقعی استفاده می‌کنند. همین حجم تراکنش و مقدار پولی که در این شبکه جابه‌جا می‌شود سندی محکم از امنیت بیت کوین بوده که بسیاری از مردم را به سمت معاملات رمزارزی کشانده است.

استفاده بیت کوین از فناوری بلاکچین، بزرگترین قدمی بود که برای رشد آن توسط ساتوشی ناکاموتو برداشته شد؛ زیرا پیاده‌سازی بیت کوین در هر قالب دیگری نمی‌توانست تا این حد موفق ظاهر شود. حال که بیت کوین مبتنی بر بلاکچین است، باید از قانون «سه‌گانه بلاکچین» پیروی کند؛ این قانون اذعان دارد که از ۳ فاکتور کلیدی بلاکچین یعنی تمرکززدایی، امنیت و مقیاس‌پذیری باید در هر شبکه وجود داشته باشد؛ اما قانون نانوشته دیگری هم هست که می‌گوید همیشه یکی قربانی آن ۲ مورد دیگر می‌شود.

حال با تمام تفاسیر فوق، امنیت بیت کوین چگونه تامین می‌شود؟

آیا بیت کوین قابل اعتماد است؟

همانطور که گفته شد، بیت کوین در صدر ارزهای دیجیتال بازار قرار دارد و به لطف فناوری بلاکچین تا به حال مورد سرقت و دستکاری واقع نشده است. حال با این تفاسیر، امنیت بیت کوین چگونه تامین می‌شود؟ در ادامه به ۳ مورد حیاتی که امنیت بیت کوین را تامین کرده‌اند، پرداخته‌ایم.

۱. هش تراکنش‌ها

صفحه‌ای از سایت بلاکچین اکسپلورر که هش تراکنش‌ها رانشان می‌دهد.
هشینگ اولین راهکار امنیتی بیت کوین است.

هنگامی که یک شخص، یک کوین BTC را در شبکه بیت کوین به شخص دیگری ارسال می‌کند، این تراکنش به عنوان یک ورودی وارد تابع هش بلاکچین بیت کوین می‌شود و به صورت رشته‌ای از حروف و اعداد تصادفی نمایش داده می‌شود. این رشته تصادفی از حروف و اعداد را «هش» می‌نامند؛ یک کد منحصربه‌فرد غیرقابل حدس.

در سال ۱۹۹۵، سازمان امنیت ملی آمریکا برای اولین بار به یک الگوریتم هش دست پیدا کرد و آن را SHA-۰۱ نامید. در حال حاضر الگوریتم هشی که بیت کوین از آن برای امنیت شبکه خود استفاده می‌کند SHA-۲۵۶ نام دارد که طول هر رشته آن ۲۵۶ کاراکتر متشکل از ترکیب تصادفی حروف و اعداد است. 

فرایند هش که امنیت بیت کوین را در اولین مرحله تامین می‌کند، در واقع تبدیل کردن یک پیام واضح به یک کد محرمانه است. برای مثال می‌خواهیم کلمه «درخت» که به انگلیسی «Tree» می‌شود در قالب هش برای دوست خود ارسال کنید. برای رمزنگاری آن هم از الگوریتم هش SHA-۲۵۶ استفاده می‌کنید. پس از وارد کردن کلمه درخت در تابع هش فوق، رشته زیر به عنوان خروجی بدست خواهد آمد.

«dc9c5edb8b2d479e697b4b0b8ab874f32b325138598ce9e7b759eb8292110622»

تصویری که در بالا نیز قرارداده شده است، جدولی از تراکنش‌های ناموفق اخیر شبکه است که با اندکی تامل خواهید دید که چطور تمام اطلاعات تراکنش، به یک هش برگشت‌ناپذیر تبدیل شده است. هش هر بلاک، به عنوان شناسه روی بلاک بعدی می‌نشیند و این چنین تمام تراکنش‌های شبکه تا اولین آن‌ها، قابل ردیابی خواهد بود و هیچکس نمی‌تواند در این داده‌ها خللی ایجاد کند.

۲. استخراج بیت کوین

تعداد زیادی کوین BTC در کنار هم
استخراج بیت کوین بسیار فرایند پیچیده و زمان‌بری است.

فرایند استخراج BTC خود یکی از راهکارهای تامین امنیت بیت کوین است. یکی از سخت‌ترین کارها در حال حاضر، استخراج بیت کوین است؛ زیرا با صرف انرژی و زمان زیاد، در رقابت با میلیون‌ها ماینر دیگر، در تلاشید تا «نانس» بلاک را پیدا کنید؛ عددی منحصربه‌فرد و پیچیده که برای پیدا کردنش نیاز به انجام معادلات پیچیده ریاضی توسط دستگاه‌های مایننیگ دارید. 

استخراج بیت کوین توسط ماینرها صورت می‌گیرد. این دستگاه‌های استخراج در تلاش هستند تا عددی را که قفل بلاک بعدی را باز می‌کند و اجازه می‌دهد این بلاک به قبلی‌ها اضافه شود، پیدا کنند و به ازای تلاشی که کرده‌اند، به عنوان پاداش بیت کوین دریافت کنند. حال پیدا کردن این نانس خود از تابع هش سخت‌تر است؛ زیرا عددی به شدت تصادفی است که حتی پیدا کردن مقداری نزدیک به عدد اصلی نیز توسط شبکه پذیرفته می‌شود!

پس از پیدا کردن نانس، این عدد وارد تابع هش شده، رشته تصادفی که در بالا آن را با یک مثال شرح دادیم را تولید و به عنوان یک شناسه در بلاک ثبت می‌کند. جالب است بدانید که تابع هش یک تابع بازگشت‌ناپذیر است؛ یعنی حتی با دانستن خروجی، حدس ورودی امکان‌ناپذیر خواهد بود.

۳. الگوریتم اثبات کار بیت کوین

تراکنش‌ها پس از آن که انجام می‌شوند، وارد یک بلاک با بیش از ۲ هزار تراکنش تایید نشده می‌شوند. این بلاک، همانطور که گفته شد، توسط یک پازل رمزنگاری شده بسیار پیچیده که فقط دستگاه‌های قوی استخراج قادر به حل کردن آن هستند، قفل شده است. اینجاست که استخراج‌کنندگان با دستگاه‌های ماینینگ خود وارد بازی می‌شوند؛ این ماینرها در رقابت با یکدیگر هستند تا با استفاده از الگوریتمی به عنوان «اثبات کار» این معما پیچیده را حل کنند. اولین ماینری که بتواند این معما پیچیده را حل کند و یک بلاک به زنجیره شبکه بیت کوین اضافه کند، براساس تلاشی که برای حل این پیچیدگی کرده، پاداش دریافت می‌کند.

جمع‌بندی

امنیت بیت کوین به صورت چند لایه تامین می‌شود؛ از هشینک گرفته تا استخراج و فرایند اثبات کار، همه و همه در خدمت تامین امنیت بیت کوین هستند. از سال ۲۰۰۹ که اولین تراکنش بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو روی داد، تا به حال شبکه بیت کوین حتی برای چند ثانیه نیز دچار اختلال نشده و تا به حال هیچ بیت کوینی دزدیده نشده است. همین اطلاعات بسیار ساده کافی است تا از حجم بالای امنیت بیت کوین اطمینان حاصل کنیم. البته به خاطر داشته باشید که این امور امنیتی به تنهایی کافی نیستند و ما هم باید با استفاده از یک صرافی ارز دیجیتال معتبر و کیف پول امن، در حفظ بیت کوین‌های خود و امنیت آن کوشا باشیم.

سوالات متداول

آیا انتقال بیت کوین جعلی امکان‌پذیر است؟

از آنجایی که بیت کوین از فناوری بلاکچین استفاده می‌کند، تمام گره‌های آن دفتری به نام دفتر توزیع کل در اختیار دارند که تاریخچه تمام تراکنش‌ها در آن ثبت شده است. پس عملا داشتن یک تراکنش جعلی غیرممکن است.

آیا بیت کوین هک می‌شود؟

با توجه به لایه‌های امنیتی زیادی که شبکه بیت کوین در نظر گرفته است، بعید است که بتوان این سیستم پیچیده را هک کرد.

منابع: finimize | trustmachines

به این مقاله امتیاز دهید
درباره اشکان ریاحی
شوق نوشتن، هیجان بازارهای مالی، خوی کنجکاوانه و عشق به ترجمه از من یک تولیدکننده محتوا تخصصی در حوزه بازارهای مالی ساخته که با تجربه ۸ سال حضور فعال به عنوان تریدر، مترجم و نویسنده در تلاشم تا نوین‌ترین اتفاقات دنیای کریپتوکارنسی را در اختیار مردم عزیز کشورم قرار بدم.
درباره اشکان ریاحی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید